├Äntre istorie ╚Öi medicin─â: secretele procesului de reconstruc╚Ťie facial─â jpeg

├Äntre istorie ╚Öi medicin─â: secretele procesului de reconstruc╚Ťie facial─â

Reconstruc╚Ťia facial─â se bazeaz─â pe specificitatea unor caractere de grup ╚Öi a unor tr─âs─âturi individuale de ordin antropologic, particularit─â╚Ťi morfologice, normale ╚Öi patologice, precum forma ╚Öi dimensiunile sinusurilor osoase craniene, ale arcadelor zigomatice, ale maxilarului ╚Öi mandibulei sau ale sistemului dentar. 

Examinarea antropologic─â permite ob╚Ťinerea informa╚Ťiilor privitoare la sex, v├órst─â, talie, ├«n prezen╚Ťa unor informa╚Ťii anatomice oferite de forma ╚Öi de dimensiunile oaselor. 

Teoria care st─â la baza reconstruc╚Ťiei faciale este aceea c─â dac─â fiecare individ ├«n parte are o fa╚Ť─â unic─â, atunci fiecare persoan─â va avea ╚Öi un craniu unic cu particularit─â╚Ťile sale antropometrice, astfel ├«nc├ót mici varia╚Ťii ale formei, aspectului ╚Öi propor╚Ťiilor craniului duc la varia╚Ťii importante ale fe╚Ťei, care va fi o adev─ârat─â hart─â a craniului. ├Än ├«ncercarea de a realiza reconstruc╚Ťii faciale criminalistice au fost folosite ╚Öi principii utilizate ├«n chirurgia reconstructiv─â cranian─â. 

Reconstruc╚Ťia facial─â se utilizeaz─â de peste un secol, exist├ónd trei tehnici principale:

Reconstruc╚Ťia 2D const─â ├«n desenarea fe╚Ťei pe o fotografie a craniului, la care au fost aplicate distan╚Ťiere pentru eviden╚Ťierea grosimii ╚Ťesuturilor pericraniene. Tehnica necesit─â abilit─â╚Ťi artistice deosebite ╚Öi, de regul─â, pot realiza acest tip de reconstruc╚Ťie arti╚Öti plastici, portreti╚Öti, gravori. 

Reconstruc╚Ťia facial─â 3D utilizeaz─â o tehnic─â sculptural─â (metoda Manchester). Unul dintre pionierii reconstruc╚Ťiei faciale 3D sculpturale a fost Mihail Gherasimov. Metoda acestuia implic─â dou─â faze: reproducerea craniului ╚Öi apoi modelarea m─â╚Ötii faciale. 

Faza ini╚Ťial─â presupune reconstruc╚Ťia mu╚Öchilor masticatori ╚Öi a mu╚Öchilor g├ótului, dup─â care se intr─â ├«n faza a doua de reconstruc╚Ťie a fe╚Ťei. Detalii ale formei nasului pot fi determinate din forma ╚Öi din m─ârimea oaselor nazale, din forma fosei nazale ╚Öi a maxilei. Gherasimov a determinat forma gurii din pozi╚Ťia ╚Öi forma din╚Ťilor ╚Öi a oaselor maxilare, pozi╚Ťia ochilor fa╚Ť─â de r─âd─âcina nasului, a oaselor orbitale ╚Öi a ductelor lacrimale, precum ╚Öi a urechilor din forma ╚Öi pozi╚Ťia proceselor mastoidiene, a ramurii mandibulei ╚Öi a meatului acustic extern. 

Karen Taylor (n. 1952) a sistematizat metoda de reconstruc╚Ťie facial─â ├«n dou─â etape: o etap─â care implic─â o tehnic─â de colectare a informa╚Ťiilor, preg─âtirea craniului, ad├óncimea ╚Ťesuturilor, ╚Öi o faz─â artistic─â, care implic─â sculptura ╚Öi tehnica modelajului ├«n lut.

Richard Neave (n. 1936) a dezvoltat o tehnic─â nou─â, numit─â metoda Manchester, utiliz├ónd toate elementele morfologice scheletale ale craniului pentru stabilirea formei ╚Öi a localiz─ârii ╚Ťesuturilor moi. Metoda se bazeaz─â pe studiile referitoare la grosimea acestora, valori care sunt ├«ns─â statistice, ele fiind valori medii ale grosimii ╚Ťesuturilor moi la nivelul celor 34 de puncte antropometrice ale craniului. Neave a reconstruit ╚Öi fa╚Ťa lui Filip al II-lea al Macedoniei, tat─âl lui Alexandru cel Mare.

Metoda Manchester ├«nglobeaz─â studiul anatomiei faciale, a expresiei, datele antropometrice ╚Öi rela╚Ťia dintre ╚Ťesuturile moi ╚Öi cele tari ale fe╚Ťei. Ulterior ├«ncepe reconstruc╚Ťia facial─â propriu-zis─â, prin remodelarea tuturor mu╚Öchilor mimicii, ai celor masticatori, a nasului, gurii ╚Öi urechilor, utiliz├óndu-se de asemenea ╚Öi proteze oculare pentru a da un aspect c├ót mai real craniului reconstituit. 

O alt─â metod─â pentru identificare este compararea morfologic─â a craniului cu fotografia persoanei disp─ârute pentru a se putea deduce un num─âr suficient de coresponden╚Ťe de forme. Un procedeu simplu este suprapunerea fotografiei persoanei disp─ârute peste cli╚Öeul craniului, ob╚Ťinut prin fotografierea la aceea╚Öi scar─â ╚Öi din aceea╚Öi inciden╚Ť─â. 

Dat─â fiind variabilitatea cranian─â din r├óndul unei popula╚Ťii, exist─â o probabilitate destul de mare ca suprapunerea celor dou─â fotografii s─â nu apar─â dec├ót ├«n caz de identitate. Metoda suprapunerii fotografice este ├«n prezent ├«nlocuit─â cu suprapunerea video, care permite orientarea craniului ├«n aceea╚Öi pozi╚Ťie ca ╚Öi figura din portret.

Craniu cu peg-uri (distan╚Ťiere) ├«n cele 34 de puncte antropometrice, care stabilesc grosimea ╚Ťesuturilor moi pericraniene

reconstructie faciala tif jpg jpeg

Reconstruc╚Ťia facial─â 3D computerizat─â

Ulterior au ap─ârut scannere laser, care scaneaz─â craniul la rezolu╚Ťie ├«nalt─â ╚Öi ob╚Ťin o imagine digital─â 3D a acestuia, care este introdus─â ├«n computer. Scanarea craniului se poate realiza ╚Öi cu un computer tomograf utilizat ├«n explor─ârile radiologice uzuale. Dup─â introducerea imaginii ├«n computer, operatorul alege un num─âr de puncte antropometrice (de regul─â, cele 34 utilizate ├«n mod curent ├«n reconstruc╚Ťia manual─â), pe care aplic─â distan╚Ťiere virtuale corespunz─âtoare grosimii ╚Ťesutului moale pericranian al craniului respectiv (├«n func╚Ťie de ras─â, v├órst─â ╚Öi sex), dup─â care este aleas─â dintr-o baz─â de date o fa╚Ť─â comun─â care s-ar potrivi pe craniul cu pricina. 

Ulterior sunt ad─âugate celelalte componente ale fe╚Ťei umane, nas, ochi, urechi, buze, care se potrivesc c├ót mai realistic pe craniul scanat. Exist─â diverse programe care realizeaz─â acest tip de reconstruc╚Ťie, ├«ns─â majoritatea reconstruc╚Ťiilor au un facies robotic, cu un grad mai redus de realism, comparativ cu cele ob╚Ťinute prin reconstruc╚Ťia manual─â 3D. 

Acest fragment face parte din articolul ÔÇ×Reconstruc┼úia fizionomiei personajelor istorice: adev─âratul chip al lui Mihai ViteazulÔÇŁ, publicat ├«n num─ârul 237 al revistei Historia, disponibil ├«n format digital pe paydemic.com.

1 coperta H 237 jpg jpeg