image

INDUSTRIA CRAIOVEANĂ COMUNISTĂ: ELECTROPUTERE CRAIOVA

Electroputere Craiova autoritatea în materie de echipament electric și electronic precum și de vehicule feroviare de tracțiune în perioada comunista a reprezentat o forța economica regional, chiar mondiala în perspectiva anumitor personalități, un făuritor al istoriei românești și totodată un loc de munca pentru mii de cetățeni români.

Începuturi modeste pentru fabrică

Fabrica nu ia naștere în perioada comunista, aceasta fiind preluata prin intermediul procesului de naționalizare de la industriașul Nicolae Malaxa în anul 1949. Investițiile masive de ordinul miliardelor făcute de regimul comunist, însă, vor oferi șansa uzinei de a cunoaște noi culmi tehnologice dar și economice și totodată de a fabrica sub licențe europene diferite utilaje feroviare moderne.

image

Sectoarele de echipament energetic sunt în egala măsura importante în dezvoltarea companiei care produce diferite piese din angrenajele electrice necesare în industria energetica în special în ceea ce privește diferitele centrale. "Am făcut și transformatoarele pentru, Cernavoda, pentru centrala nucleara" relatează Mugurel Ilinca, fost angajat Electroputere Craiova.

Inspirația vine din occident

Alegerea licențelor occidentale și alinierea tehnologica cu vestul va declanșa nemulțumirea Uniunii sovietice. Cu ocazia vizitei sale la Craiova în 1963 Nichita Hrușciov își va exprima direct nemulțumirea fata de acest fenomen și va cere stoparea sa. România nu încetează producția, chiar contrariul, își mărește atât capitalul cat și varietatea de produse.

Nicolae Ceaușescu va fi atât de incantat de activitatea întreprinderii încât nu va rata ocazia sa ii arate președintelui francez Charles de Gaulle realizările oltenilor cu ocazia vizitei sale în România. "Președintele Charles de Gaulle a felicitat călduros colectivul uzinei pentru performantele de înalt nivel tehnic ale produselor realizate la Electroputere adăugând urări de succes in îndeplinirea proiectelor de viitor."

În perioada imediat următoare, România reușește sa acopere simultan necesitățile pieței interne dar și cele ale unei piețe tot mai mari externe. În aceasta situație România începe exporturi masive în continent, vecinilor ei dar și pe alte continente precum Asia, America de Sud și chiar Africa. "Locomotivele diesel având o fiabilitate și o robustețe deosebita în exploatare au fost exportate în statele africane în tarile vecine, Bulgaria, Ungaria, Iugoslavia" spune Ioan Boloș, lider de sindicat al Companiei Feroviare Române.

image

Epoca de aur a industriei feroviare

În 50 de ani pana în 1989 au fost construite 1400 locomotive diesel și 1000 electrice pe lângă motoare și transformatoare electrice. Prin urmare vorbim de o medie de 48 de locomotive pe an. Spre sfârșitul anilor de glorie, însă, Electroputere Craiova devine necompetitiva având în vedere tehnica și tehnologia veche de ani buni fapt pentru  care aceleași produse vor fi utilizate ca metoda de schimb în mai multe înțelegeri tip barter sau troc în limbaj popular.

"Au fost exportate și spre statul Iugoslav. Aceasta a fost în contrapartida. 3 locomotive pe 4 osii erau primite în compensație cu 2 locomotive, din astea mari, pe 6 osii" relatează din nou Ioan Boloș. În privința exporturilor, a materialului rulant exportat precum și zonelor în care s-a exportat tabelul de mai jos clarifica și totodată exemplifica situația de ordin economic în care se găsea Electroputere Craiova în perioada 1972 - 1991.

image

De numele Electroputere Craiova se leagă în egală măsură și procesul de electrificare a rețelei feroviare, o prioritate declarată a autorităților comuniste.

De ce a rămas în memoria colectivă?

Prin cumpărarea de licențe de producție din veste de la ELIN Austria și respectiv ASEA Suedia dar și prin intermediul concepției proprii, fabrica precum și activitatea cunosc o înflorire deosebita și un succes incontestabil. Tehnica și electrotehnica din România se înscrie în același timp în amplul demers de pionierat și de îmbunătățire a produselor deja existente. Prin mărirea puterii nominale transformatoarele ating o noua cota a performantelor contribuind la afirmarea cercetătorilor români în domeniu și implicit la atragerea unui capital de ordinul miliardelor.

Electroputere Craiova parcurge un drum complex de la o fabrică interbelică destinată reparațiilor capitale de material rulant feroviar la un colos al domeniului energetic și un mamut al industriei comuniste. În decursul anilor Electroputere a parcurs o serie de etape în proiectarea și fabricarea de soluții energetice moderne.

Începând cu 1980 fabrica începe sa decadă mai ales datorită lipsei de investiții și necompetitivității produselor fabricate, care în mod ironic erau considerate depășite, învechite și neperformante. Astăzi, pe terenul acestui gigant găsim o fărâmă din această istorie. O parte din parcul industrial a fost transformat în centru comercial în timp ce compania a fost privatizată. În ciuda privatizării, Electroputere și-a continuat declinul, devenind o afacere păguboasă.

image

Tradiția construirii de locomotive rămâne totuși la Craiova. Un succesor spiritual în această măsură o reprezintă compania craioveană Softronic, o companie privată constructoare de locomotive și piese utile domeniului energetic. În mod ironic, compania și-a pus bazele tot în Craiova, nu departe de scheletul fostului gigant din industria feroviară, Electroputere.

image