Halloween, tradiția costumelor înfricoșătoare
31 octombrie e seara când vrăjitoarele zboară pe mătură, spiritele iau formă de pisici negre, iar ielele dansează pe câmpuri. Cel puțin așa se zice – căci Halloweenul e o sărbătoare care a intrat deja în pop culture, iar superstițiile nu mai fac demult legea. Dar cu toate că nu mai e festivitatea păgână de la începuturi, oamenii respectă încă anumite tradiții, adaptându-le timpului. Astăzi, Halloweenul a devenit o petrecere, o paradă a costumelor stranii și înspăimântătoare, care a fost preluată în toată lumea pe filieră americană.
Fie că e sărbătoarea Sfântului Andrei, a Sânzienelor, Dia de los muertos sau All Saints Day, toate culturile și confesiunile au trecută în calendar o zi în care bariera dintre lumea celor vii și a celor morți devine invizibilă și o serie de cutume trebuie îndeplinite. Pentru Halloween, regula principală este simplă: costume cât mai originale și cât mai ciudate. Și, totuși, pe ce meridian al istoriei își are rădăcinele această sărbătoare, acum deja universală?
Sărbătoare păgână, pentru a-i îmbuna pe cei de dincolo
În urmă cu mai bine de 2000 de ani, la sfârșitul lui octombrie, celții sărbătoreau terminarea verii, dar și începutul noului an. Mai exact, pe 31 octombrie, când începea iarna, vechii păgâni credeau că spiritele celor morți veneau pe pământ – ei sărbătoreau Samhain. Pentru a marca momentul, ridicau focuri uriașe și aruncau în ele corpuri umane sau animale, ca ofrande pentru spirite. Tot în acel moment, druizii, preoții celților din Galia și insulele britanice, prevesteau viitorul, fiind deghizați în animale sau ființe supranaturale – celții de rând, însă, se îmbrăcau în totalitate în alb și își pictau fețele, în încercarea de a se camufla de spiritele rele. Se spune că pe la toate colțurile erau lăsate dulciuri și băutură, cu speranța de a îmbuna pe cei din lumea de dincolo.
La jumătatea secolului I d.Hr., Imperiul Roman cucerise majoritatea teritoriilor celte și sărbătorile romanilor au fost preluate și adaptate de către noii cuceriți. Romanii aveau, la rândul lor, chiar două sărbători asemănătoare cu Samhainul celților: o zi când își omagiau morții, Feralia, și alta în care o celebrau pe Pomona, zeița fructelor și a copacilor (de aici se spune că își are originea tradiția culesului de mere din apă, cu gura).
Apoi, în jurul anului 1000 d.Hr., toată tradiția vechilor celți, deja alterată, a fost preluată de către Biserică. Se sărbătoreau morții, dar de această dată costumele erau de îngeri, sfinți sau demoni, totul căpătând o formă mai puțin înspăimântătoare. În Irlanda, spre exemplu, oamenii costumați colindau din ușă-n ușă, fiind urmați de un om îmbrăcat cu un cearceaf alb, ce căra un cap de cal. În Țara Galilor, la începutul Evului Mediu, exista tradiția ca băieții și fetele să se deghizeze în sexul opus. Cât pentru tradiția creștină, în biserici se oficiau slujbe dedicate Fecioarei Maria, iar când evenimentul se realiza în numele fertilității, băieții din cor se îmbrăcau precum sfânta. Catolicii nu au reușit să elimine (cu totul) tradițiile păgâne și, automat, Halloweenul, așa că ei au rămas cu All Saints Day (ziua tuturor sfinților).
Transformarea
La jumătatea secolului al XIX-lea, călătoriile oamenilor dintr-o parte în alta a lumii deveneau din ce în ce mai comune. Astfel, în anii 1840, în America au sosit primii imigranți – o populație destul de numeroasă de irlandezi, care aduceau cu ei și tradițiile (una dintre ele fiind, se pare, și cea a dovleacului sculptat și luminat). Așadar, pentru americani, Halloweenul făcea parte, la început, din cultura europeană și nu a fost sancționat nici de Biserică, nici de Stat.
De la teoria evoluționistă a lui Charles Darwin și până la Revoluția Industrială, toate aceste evenimente au însemnat o sursă de inspirație pentru costume – încă de pe-atunci, Halloweenul ajunge să fie o sărbătoare a costumelor, devenind extrem de populară. Mai mult, cărți precum Jane Eyre sau La răscruce de vânturi au pus o amprentă gotică asupra costumaţiilor de Halloween.
Acest lucru s-a întâmplat și în perioada victoriană. Din cauza unui cod moral sever, chiar și pentru această sărbătoare oamenii erau nevoiți să poarte haine precum cele uzuale. Lor li se adăugau doar bucăți de materiale sau alte accesorii, precum aripi de liliac agățate de umeri, urechi de animal cusute pe pălării. Se pare că din acea perioadă Halloweenul începea să devină tot mai mult o sărbătoare copiilor, ei fiind cel mai adesea deghizați în fantome. Revistele începeau să ofere mamelor tot soiul de tipare pe care le puteau urma pentru realizarea costumelor. La începutul secolului XX, petrecerile tematice erau extrem de populare – la fel cum erau odinioară balurile mascate – și multe cluburi sociale private organizau astfel de evenimente chiar cu ocazia Halloweenului.
Din alegerea costumelor se poate observa interesul pentru alte culturi, dar și pentru mistic și exotic, fiind abordate haine cu tematică egipteană sau personificări ale lui Dracula.
Negru-portocaliu
Cea de-a doua jumătate a secolului al XIX-lea a ușurat mult viața petrecăreților și, în special, a mamelor. Progresul tehnologic a ajutat la producerea în serie a costumelor, acestea devenind mai ieftine și mai bine realizate. Temele erau cam din aceeași categorie ocultă, semi-înfricoșătoare: stafii, scheleți, diavoli, vrăjitoare. Multe dintre aceste motive sunt îmbrățișate și astăzi, cu toate că îmbrăcămintea pentru sărbătoarea lui 31 octombrie a devenit destul de costisitoare – un sondaj arată că un american cheltuie, în medie, în fiecare an, 100 de dolari.
Cu timpul, în Statele Unite ale Americii, Halloweenul a devenit o sărbătoare națională, iar companiile întreprinzătoare au văzut în acest lucru o oportunitate de a se îmbogăți. Prima companie care a profitat a fost The Dennison Manufacturing Company din Massachusetts, care a început să fabrice costume din hârtie și tot soiul de decorațiuni pentru Halloween în perioada 1909-1940.
În 1920, compania scoate chiar și o carte: Dennison’s Bogie Book for Halloween, o parodie tematică, dar și practică a revistei „Martha Stewart Living”. Dennison oferă sfaturi despre cum să găzduiești o petrecere perfectă de Halloween – de la meniu până la decorațiuni și jocuri de societate. Recomanda, de asemenea, și vestimentația: haine largi, supradimensionate, cu imprimeuri ciudate, realizate în combinația de negru cu portocaliu aprins. Cartea oferă mai mult decât sfaturi pentru o sărbătoare populară – este un adevărat ghid socio-antropologic al clasei de mijloc din America, înainte de cel de-al Doilea Război Mondial.
Tu cine vei fi de Halloween?
Printre multele companii care voiau să câștige un ban cinstit de pe urma Halloweenului se află și Ben Cooper. Fondată în 1927, firma se ocupa inițial cu crearea costumelor de scenă pentru diferite spectacole obscure de teatru sau cabaret din New York. Faima și-au câștigat-o fiind cu un pas înaintea altora. Deja în perioada interbelică, costumele de Halloween deveneau mai diversificate, inspirate adesea din cultura hollywoodiană. Strategia reprezentanţilor Ben Cooper a fost simplă și de durată: au obținut licența personajelor pentru crearea de costume în serie, pentru Halloween, cu mult înainte de a fi populare. Simplu: au calculat raportul cerere și ofertă și au găsit ideea care a pus sărbătoarea americanilor în pop culture. De la Ben Cooper încoace, întrebarea care se pune, mai ales între puștii americani, este: tu cine vei fi de Halloween?
Exemplele pentru succesul companiei newyorkeze sunt nenumărate, dar cel mai elocvent este chiar prima lovitură de piață: în 1937, Ben Cooper cumpără licența pentru personajul Albă-ca-Zăpada de la pe-atunci nesemnificativa companie Walt Disney. Televiziunea a crescut și mai mult producerea de costume, piața devenind din ce în ce mai competitivă. În anii ’50, Ben Cooper cumpără drepturile pentru show-uri TV precum Superman, Zorro sau Davy Crockett. Succesul nu l-a câștigat însă doar prin originalitate, ci și prin maleabilitate: costumele erau pentru toată lumea. La doar 3 dolari bucata (astăzi undeva la 15 dolari) puteai fi orice erou ai visat. Plus că Marvel a făcut prima tranzacție de produse comerciale cu Ben Cooper – astfel, orice copil putea deveni măcar pentru o seară Spiderman.
În America anilor ’50 erau la modă și măștile. Realizate din latex sau vatir (țesătură din material organic, foarte apretată, folosită adesea la întăritura cămășilor), măștile variau de la vampiri, zombie sau alți diferiți monștri până la figuri publice, artiști sau politicieni; a existat o perioadă când cele mai populare măşti aveau chipul cuplului John și Jacqueline Kennedy.
Astăzi, tradiția americană a cuprins tot globul. Halloweenul a trecut de la ritualuri păgâne la petreceri cu colindat pentru bomboane, iar acum reprezintă și un mod de exprimare liberă într-o societate critică și conservatoare. Și poate că nimic nu rezumă mai bine spiritul de Halloween decât îndemnul muzical din „Familia Addams”: „So get a witches shawl on/ A broomstick you can crawl on/ We’re gonna pay a call on/ The Addams Family”.