Epoca de Aur și uitarea maselor jpeg

Epoca de Aur și uitarea maselor

 Ȋnainte era mai bine. Aceastǎ formulǎ este rostitǎ de cǎtre cei ce au trǎit ȋn perioada comunistǎ[1] și a ȋnceput sǎ prindǎ chiar și printre elevii ce ajung la liceu. Așa li se spune ȋn familie. Sunt unii oameni ȋn vȃrstǎ care motiveazǎ cǎ ȋnainte nu era atȃta dezordine socialǎ. NIci nu se produceau accidente grave și crime. Regimul comunist pare cǎ a adus fericirea romȃnilor, dar cineva rǎu le-a luat aceste drepturi deosebite ȋn 1989.

Se vede cǎ masele nu cunosc metodele de guvernare specifice regimurilor totalitare și sunt pǎcǎlite de spoiala auritǎ realizatǎ de aparatul de propagandǎ. Sondajele de opinie confirmǎ aceastǎ tezǎ[2].

Exista liniște ȋn țarǎ și nu erau nenorociri fiindcǎ informațiile erau cenzurate sau nu erau prezentate publicului. Secretul era rǎspȃndit universal. Accidentele rutiere fac multe victime, dar fenomenul exista și pe vremuri. Au fost chiar unele extreme de sȃngeroase. Un dezastru de la Podu Broșteni, județul Argeș, s-a soldat ȋn 1974 cu moartea a 31 de persoane și rǎnirea altor 20. A rǎmas printre cele mai mari din istoria Romȃniei. Cel mai mare a fost ȋnregistrat ȋnsǎ ȋn județul Botoșani ȋn anul 1980. Un autobuz supraȋncǎrcat din motive de economie a pǎrǎsit șoseaua și a cǎzut ȋntr-o mlaștinǎ din apropierea localitǎții Huțani. Au rezultat 48 de morți și 35 de rǎniți[3].

Un alt prǎpǎd s-a produs ȋn 1988 și au pierit 27 de oameni din așezarea Fǎrǎoani, județul Bacǎu[4]. Plecaserǎ la recoltat de cartofi pentru persoane mai ȋnstǎrite din Transilvania. Nava Mogoșoaia s-a scufundat ȋn septembrie 1989 cu 230 de pasageri la bord. Au pierit și cei nouǎ marinari din echipaj[5]. Trebuie subliniat faptul cǎ vaporul fluvial putea sǎ transporte numai 160 de persoane, dar legile erau fǎcute doar pentru consemnarea ȋn diferite acte. Domeniul naval consemneazǎ alte douǎ recorduri negative. Petrolierul Independența de 150.000 tdw a fost grav avariat ȋn ziua de 15 noiembrie 1979 și a fost transformat ȋn epavǎ de incendiul pe care autoritǎțile din Turcia n-au reușit sǎ-l ținǎ sub control[6].

Petrolierul Unirea din aceeași clasǎ a dispǎrut ȋn valuri la 13 octombrie 1982[7]. Aceste petroliere[8] gigant au demonstrat cǎ economia Romȃniei avea mari probleme la partea de lichiditǎți valutare. O navǎ incompletǎ a fost confiscatǎ de o bancǎ din Cehoslovacia pentru o datorie a statului romȃn ȋn 1980[9].

Catastrofele aeriene rețin cel mai mult atenția publicului prin numǎrul mare de victime. Nici avioanele importate din Uniunea Sovieticǎ, patria socialismului triumfǎtor, nu erau imune la problemele tehnice sau la factorii de mediu. Avionul AN-24 era un adevǎrat cal de bǎtaie pentru transportul pe distanțe scurte. Au fost trei dezastre aeriene ȋn anii 1970, 1974 și 1986, bilanțul fiind de 56 de victime[10]. Dezvoltarea economiei de tip socialist, adicǎ producții mari și venituri mici, implica aducerea de forțǎ de muncǎ ieftinǎ. Reducerea cheltuielilor se mai fǎcea și prin exploatarea intensivǎ a instalațiilor din fabrici și mine. Dezastrele erau greu de evitat ȋn astfel de condiții. Cedarea digului de la lacul de steril Certej, județul Hunedoara, a dus la nimicirea unei mici comunitǎți ȋn octombrie 1971. Au fost 89 de morți și 76 de rǎniți, valul de steril și cianuri fiind capabil sǎ ardǎ hainele victimelor. Autoritǎțile au declarat existența a numai 48 de morți pentru a nu se declara doliu național[11].

Nu s-a discutat prea mult despre impactul otrǎvurilor asupra mediului, numai dezvoltarea industriei fiind importantǎ pentru statul comunist. Era o epocǎ de plin avȃnt economic și patriotic. Anul 1979 a fost marcat de un accident industrial și la Fabrica de medicamente București. A explodat un vagon ȋncǎrcat cu amoniac și au rezultat 27 de morți[12]. Nenorocirile din domeniul militar sunt și mai greu de contabilizat din pricina secretomaniei din epocǎ. Cel puțin trei bombardiere Il-28 au fost pierdute ȋn urma unor probleme tehnice sau de navigație. Primul MiG-23 a cǎzut la 24 aprilie 1984, dar piloții s-au salvat prin catapultare. Catastrofele existau, dar masele aveau parte de liniște intelectualǎ prin escamotarea adevǎrului și așa a apǎrut teza cǎ ȋnainte nu erau atȃtea nenorociri cȃte prezintǎ astǎzi media din Romȃnia. Idealizarea regimului roșu echivaleazǎ cu o mare eroare, unii autori ȋncercȃnd chiar sǎ afirme cǎ a fost o perioadǎ de maximǎ dezvoltare ȋn istoria poporului romȃn. Internetul, spațiu democratic de exprimare, permite rǎspȃndirea unor astfel de pǎreri complet eronate.

[1]http://www.historia.ro/exclusiv_web/actualitate/articol/sondaj-rom-nii-mai-suspin-dup-epoca-aur

[2]http://www.hotnews.ro/stiri-esential-7631938-sondaj-41-dintre-romani-spun-vota-nicolae-ceausescu-functia-presedinte-romaniei.htm

[3]https://www.antena3.ro/economic/auto/cel-mai-grav-accident-rutier-din-romania-a-avut-loc-in-1980-48-de-morti-si-35-de-raniti-142444.html

[4]https://www.7est.ro/exclusiv-7est/reportaje/item/3585-exclusiv-7est-a-doua-cea-mai-mare-tragedie-rutiera-din-romania-tinuta-ascunsa-de-comunisti-catastrofa-necunoscuta-de-pe-valea-uzului.html

[5]https://ro.wikipedia.org/wiki/Catastrofa_navei_Mogo%C8%99oaia

[6]https://en.wikipedia.org/wiki/MT_Independen%C8%9Ba

[7]https://ro.wikipedia.org/wiki/Petrolierul_Unirea

[8]https://ro.wikipedia.org/wiki/Petrolier

[9]https://ro.wikipedia.org/wiki/Petrolierul_Unirea

[10]https://en.wikipedia.org/wiki/TAROM#Incidents_and_accidents

[11]https://ro.wikipedia.org/wiki/Dezastrul_de_la_Certej

[12]http://www.puterea.ro/social/cele-mai-cutremuratoare-accidente-si-calamitati-din-romania-moderna-istoria-dezastrelor-124679.html