Enigma   Povestea secretelor Germaniei naziste jpeg

Enigma - Povestea secretelor Germaniei naziste

📁 Al Doilea Război Mondial
Autor: Lavinia Irimia

 În timpul celui de al Doilea Război Mondial, Germania a avut pus la punct un sistem propriu de comunicare ţinut secret. Sistemul trimitea mesaje codate către armata marină, aeriană şi terestră şi a fost inventat în speranţa  că aceste mesaje  ale Germaniei nu vor putea fi descifrate niciodaată.

După  semnarea Tratatului de la Versailles din 1919 apărarea germană  dorea cu ardoare să-şi îmbunătăţească  sistemul de comunicaţie  prin achiziţionarea unei maşinării destinată iniţial pieţii. Nu a durat mult până când armata germană şi-a inventat un model propriu de maşinărie cu care avea să transmită mesaje codate. În 1928 a fost achiziţionată de armată iar în 1933 de forţele aeriene.

„Enigma”

Inventată de germanul   Arthur Scherbius pentru companiile comerciale care doreau să-şi stabilească un sistem codat de comunicaţie, maşina electrică pe rotor “Enigma” a fost repede construită de germani pentru transmiterea de mesaje codate. Deşi germanii credeau ca mesajele codate nu vor putea fi descifrat de inamici, maşina a fost reconstruită şi de polonezi care au oferit-o spărgătorilor de coduri britanici pentru a descifra semnalele  Germaniei în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

Maşina “Enigma” permitea  unui operator să tasteze un mesaj  care apoi era bătut după înţeles  de 3 sau 5 rotiţe zimţate care arătau litere diferite din alfabet. Cel care primea mesajul trebuia să cunoască foarte bine  mecanismul acestor rotiţe pentru a putea descifra mesajul. După ceva timp germanii au îmbunătăţit  maşina adăugându-I un rotor cu circuit electric.

Spărgătorii

În 1931 britanicii întâmpinau probleme în a descifra codul  “Enigmei”, dar nici francezii nu reuşiseră încă. Doar după ce biroul polonez de descifrare a dat mai multe detalii, britanicii au reuşit să descifreze o parte din coduri. Polonezii, datorită legăturilor cu industria germană, au reuşit să facă o maşină identică cu cea a germanilor cu   care au reuşit să citească mesajele armatei germane între 1933 şi 1938.

“Enigma” nu a fost de la început foarte eficientă. Doar în 1941 munca depusă pentru a descifra codurile şi-a arătat efectele. În primăvara anului 1941  britancii au descifrat planurile armatei germane de a invada Grecia, însă  nu au avut ocazia să exploateze această informaţie deoarece nu aveau suficientă fortă militară pentru a opri invadarea.  În mai, britanicii, descifrând mesajele codate ale italienilor, au ajutat flota admiralului Cunningham să-I învingă pe italieni în bătălia de la Matapan.

După succesele avute datorită descifrării mesajelor codate, britanicii şi-au dat seama că singurul mod de a avea în permanenţă acces la mesajele codate germane era de a captura maşinile “Enigma” de pe vasele germane cât şi cărţile care conţineau coduri.

Scurtarea războiului

În  1942  germanii au introdus a patra rotiţă la maşinile “Enigma” de pe vasele germane pentru a spori securitatea  mesajelor secrete. Rezulatatul au fost maşinile “Triton” sau “Shark”, cum le denumiseră britanicii.  Timp de aproape un an după ce germanii au îmbunătăţit maşinăriile, britanicii nu au putut să descifreze nici măcar un cod, asta ducând la şanse tot mai mari de înfrângere pentru Aliaţi în Atlantic.

Datorită mesajelor descifrate, cel de-al Doilea Război Mondial a fost scurtat. Faptul că britancii ştiau orice mişcare pe care armata germană o făcea i-a ajutat să-l ţină departe de Egipt pe generalul german Erwin Rommel, chiar dacă nu în 1941, ci un an mai târziu când l-au oprit în Gazela.

Pierderea Egiptului în 1942  ar fi pus în aplicare recucerirea Africii de Nord şi  ar fi decalat invazia Franţei. Probabil ” Operaţiunea Overlord” ar fi fost amânată până în  1946, dar până atunci Germania ar fi venit  raspuns cu armele “V” ceea ce nu ar fi fost deloc bine.

Succesul ” Enigmei”  a avut nevoie mereu de ajutor complementar dar faptul că Aliaţii au ţinut secretă maşinăria până în 1947 arată cât de mult a însemnat pentru ei.