Dezastrul navei USS Indianapolis jpeg

Dezastrul navei USS Indianapolis

­čôü Al Doilea R─âzboi Mondial
Autor: Andreea Lup┼čor

30 iulie 1945 ÔÇô japonezii scufund─â cruci╚Ö─âtorul american USS Indianapolis. Din echipajul de 1196 de oameni, 300 mor la momentul atacului japonez, iar 600 vor pieri ├«n zilele urm─âtoare din cauza hipotermiei, deshidrat─ârii ╚Öi atacurilor de rechini. Doar 300 de oameni sunt salva╚Ťi, f─âc├ónd din cazul navei USS Indianapolis cea mai mare pierdere de vie╚Ťi din istoria Marinei americane.

Povestea acestui cruci╚Ö─âtor a devenit cunoscut─â din cauza condi╚Ťiilor tragice ├«n care a fost scufundat. El are ├«n spate o poveste interesant─â ce include transportarea bombei atomice ÔÇ×Little BoyÔÇŁ, ce va distruge ora╚Öul japonez Hiroshima pe 6 august 1945.

Indianapolis a fost una din cele dou─â nave de clas─â Portland construite de Marina american─â ├«n baza Tratatului Naval semnat de cele cinci puteri Aliate ├«n 1922, la Washington. Comandate de Marin─â ├«n 1930, USS Indianapolis ╚Öi nava-sor─â, USS Portland, au fost g├óndite ini╚Ťial ca ╚Öi cruci╚Ö─âtoare u╚Öoare, dar au fost reproiectate devenind cruci╚Ö─âtoare grele. Potrivit planurilor, cruci╚Ö─âtoarele din clasa Portland trebuiau s─â aib─â 186 m lungime ╚Öi erau proiectate cu un deplasament standard de 10.258t.  

Prin Tratatul naval de la Washington, semnat de Statele Unite ale Americii, Anglia, Fran╚Ťa, Japonia ╚Öi Italia, cele cinci state se puneau de acord s─â previn─â o curs─â a ├«narm─ârii prin limitarea construc╚Ťiilor navale. Tratatul limita construc╚Ťia de cuirasate, cruci╚Ö─âtoare de linie ╚Öi portavioane. Num─ârul celorlalte tipuri de nave de r─âzboi, inclusiv cruci╚Ö─âtoare, distrug─âtoare ╚Öi submarine, nu era limitat prin tratat, fiind reglementat─â ├«ns─â limita de tonaj (maxim 10.000t). P├ón─â la mijlocul anilor '30, Italia ╚Öi Japonia vor renun╚Ťa la acest tratat.

800px USS Indianapolis CA 35 underway in 1939 0 jpg jpeg

├Än data de 7 decembrie 1941, ziua atacului de la Pearl Harbor, Indianapolis se afla ├«ntr-o misiune de antrenament ├«n apele atolului Johnston. Imediat dup─â atac, nava s-a al─âturat misiunii de c─âutare a portavioanelor responsabile pentru atacul japonez. Nava s-a ├«ntors la Pearl Habor pe 13 decembrie, iar ulterior a fost implicat─â ├«n mai multe campanii din Pacific, inclusiv ├«n b─ât─âlia pentru Insulele Aleutine. ├Än martie 1945, USS Indianapolis a participat la bombardarea insulei Okinawa ╚Öi a fost grav avariat─â, fiind obligat─â s─â se ├«ntoarc─â ├«n port pentru repara╚Ťii.

USS Indianapolis a fost ultima navă importantă a Marinei americane scufundată de inamici în Al Doilea Război Mondial

Dup─â repara╚Ťii, nava a primit ordine s─â porneasc─â spre insula Tinian cu un transport secret: componentele ╚Öi uraniul bombei atomice care urma s─â fie folosit─â pe 6 august la Hiroshima. Cu aceast─â ├«nc─ârc─âtur─â secret─â, USS Indianapolis pleac─â de la San Francisco pe 16 iulie. Trei zile mai t├órziu ajunge la Pearl Harbor, de unde pleac─â, singur─â, spre Tinian, unde ajunge ╚Öapte zile mai t├órziu. De acolo, nava e trimis─â spre Guam, unde o parte din echipaj este ├«nlocuit─â. Pe 28 iulie, Indianapolis prime╚Öte ordine s─â se al─âture navei USS Idaho ├«n golful Leyte din Filipine pentru a se preg─âti pentru invazia Japoniei.

472px USS Indianapolis last voyage chart 0 jpg jpeg

A╚Öadar, nava porne╚Öte singur─â, f─âr─â escort─â, spre Leyte. Imediat dup─â miezul nop╚Ťii, pe 30 iulie, ea a fost lovit─â de dou─â torpile lansate de submarinul japonez I-58, aflat sub comanda lui Mochitsura Hashimoto. Nava a fost grav avariat─â de explozii ╚Öi s-a scufundat ├«n doar 12 minute, cu 300 de oameni la bord. Restul de 900 de membri ai echipajului a supravie╚Ťuit, dar din cauza num─ârului mic de b─ârci de salvare ╚Öi a vestelor de salvare de proast─â calitate, ace╚Ötia erau ├«nc─â ├«n pericol. Ghinionul marinarilor a fost c─â nava s-a scufundat ├«n ape pline de rechini: ├«n cele patru zile ├«n care oamenii au stat ├«n ap─â a╚Ötept├ónd s─â fie salva╚Ťi, mul╚Ťi au murit ataca╚Ťi de rechini.

Controverse: de ce nimeni nu a semnalat dispari╚Ťia navei ╚Öi secretele Marinei americane

Marinarii au fost salva╚Ťi at├ót de t├órziu pentru c─â nimeni nu a ╚Ötiut c─â nava fusese scufundat─â. C├ónd USS Indianapolis nu a ajuns la destina╚Ťie atunci c├ónd trebuia, nimeni nu a dat alarma pentru a porni ├«n c─âutarea ei. Abia dup─â patru zile, un avion aflat ├«ntr-o simpl─â misiune de recunoa╚Ötere a observat oamenii afla╚Ťi ├«n ap─â. Navele din apropiere au ajuns la locul faptei ├«n scurt timp ╚Öi au ├«nceput s─â-i adune pe pu╚Ťinii supravie╚Ťuitori: din cei 900 de oameni r─âma╚Öi ├«n ap─â de la momentul scufund─ârii navei, doar 317 mai erau ├«n via╚Ť─â.

Dezastrul navei USS Indianapolis a cauzat un mare scandal ├«n Marina american─â. Anun╚Ťul public privind scufundarea navei ╚Öi num─ârul de mor╚Ťi nu a fost f─âcut dec├ót dou─â s─âpt─âm├óni mai t├órziu, pe 15 august, ├«ntr-un moment ├«n care acesta avea s─â fie, f─âr─â ├«ndoial─â, umbrit de capitularea Japoniei. ├Äns─â Marina a ├«nceput imediat investiga╚Ťiile privind scufundarea navei.

Comandantul navei, ├«n fa╚Ťa cur╚Ťii mar╚Ťiale

Informa╚Ťiile importante pentru stabilirea vinov─â╚Ťiei ├«n cazul USS Indianapolis nu au fost f─âcute publice dec├ót dup─â procesul ╚Öi condamnarea c─âpitanului navei, Charles McVay. Acesta a supravie╚Ťuit dezastrului, iar ├«n noiembrie 1945 a fost adus ├«n fa╚Ťa cur╚Ťii mar╚Ťiale ╚Öi condamnat pentru punerea ├«n pericol a navei ╚Öi a echipajului. Procesul lui McVay este ├«n sine controversat. Existau dovezi c─â ├«nsu╚Öi comandamentul Marinei pusese nava ├«n pericol, trimi╚Ť├ónd-o pe un traseu despre care se ╚Ötia c─â este periculos.

Lui McVay i s-a repro╚Öat c─â nu a folosit tactica navig─ârii ├«n zigzag, a╚Öa cum primise ordine (cu men╚Ťiunea c─â i se spusese c─â r─âm├óne la latitudinea lui dac─â folose╚Öte sau nu aceast─â tactic─â), pun├ónd astfel nava ├«n pericol. Dar ├«nsu╚Öi Hashimoto avea s─â depun─â m─ârturie c─â tactica nu ar fi salvat nava.

├Än plus, existau dovezi potrivit c─ârora serviciile de informa╚Ťii americane, care sp─ârseser─â codurile japonezilor, ╚Ötiau c─â dou─â submarine japoneze, inclusiv I-58, opereaz─â pe traseul pe care a fost trimis─â USS Indianapolis. Acest─â informa╚Ťie era ├«ns─â clasificat─â la momentul procesului ╚Öi nu a putut fi folosit─â pentru ap─ârarea lui McVay. Abia la ├«nceputul anilor '90 s-a aflat c─â autorit─â╚Ťile din Guam, con╚Ötiente de pericolul existent, trimiseser─â nava pe acel traseu refuz├ónd cererea lui McVay de a fi escortat. De re╚Ťinut este faptul c─â p├ón─â la acel moment nicio nav─â f─âr─â echipament de detectare a submarinelor, precum USS Indianapolis, nu mai fusese trimis─â pe acel traseu periculos f─âr─â escort─â.

USS Indianapolis survivors on Guam 0 jpg jpeg

Mai exist─â o contovers─â:USS Indianapolis a transmis c├óteva apeluri de primejdie, primite de trei sta╚Ťii diferite. Nimeni nu a luat ├«ns─â nicio m─âsur─â:se pare c─â un comandant era beat la momentul respectiv, altul le ordonase marinarilor s─â nu-l deranjeze sub nicio form─â, iar al treilea a crezut c─â e vorba de o fars─â a japonezilor. Pentru mult timp, Marina american─â a negat existen╚Ťa acestor apeluri, confirmat─â abia dup─â declasificarea documentelor.

La pu╚Ťin timp dup─â scufundarea navei, serviciile de informa╚Ťii ale Marinei au decodat un mesaj trimis de pe submarinul I-58 c─âtre centrul de comand─â din Japonia prin care era anun╚Ťat─â scufundarea unei nave americane pe traseul USS Indianapolis. Mesajul a fost ignorat.  

A╚Öadar, Marina american─â este par╚Ťial responsabil─â pentru tragedia navei USS Indianapolis, at├ót pentru trimiterea ei pe un traseu periculos, c├ót ╚Öi pentru e╚Öecul de a-i salva pe cei 900 de supravie╚Ťuitori mai devreme.

Surse:

http://www.eyewitnesstohistory.com/indianapolis.htm

http://www.ussindianapolis.org/intro.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/USS_Indianapolis_(CA-35)