Cum arătau Legilor Medievale privind Adulterul și Relațiile Amoroase
Literatura medievală relevă aspecte complexe și uneori dramatice despre relațiile amoroase și adulter în perioada medievală, iar analiza acestor subiecte relevă perspectivele legale, religioase și sociale ale timpului. În cartea sa, „Stolen Women in Medieval England: Rape, Abduction, and Adultery, 1100-1500”, Caroline Dunn oferă exemple concrete despre cum legea comună medievală condamna adulterul, folosindu-l pe Richard Mareschal drept exemplu: deși soția lui Stephen de Hereford și Mareschal erau amândoi de acord cu relația, legea o clasifica drept „răpire” pentru că soțul nu fusese consultat, ceea ce subliniază statutul femeii ca posesiune a soțului.
Legea „Raptus”, sub care Mareschal a fost acuzat, evidențiază faptul că femeia era considerată legal inferioară soțului său. În cazurile mai grave, femeile acuzate de adulter riscau pedepse aspre, cum ar fi mutilarea. În contrast, în cazurile în care bărbații săvârșeau adulter, consecințele erau mult mai ușoare, reflectând un dublu standard evident.
De asemenea, influența religioasă juca un rol important. Biserica medievală, condusă de învățători precum Sf. Augustin de Hippo, considera că celibatul era idealul, iar sexul, permis doar în scopuri reproductive și în cadrul căsătoriei. Adulterul era, astfel, un păcat grav, cu implicarea instanțelor bisericești care aplicau pedepse simbolice, cum ar fi penitența publică.
În Franța, cazul „Scandalul Tour de Nesle” a demonstrat cât de severe puteau fi consecințele adulterului în familiile nobile. Descoperirea infidelităților lui Blanche și Margaret de către regele Filip IV a dus la închiderea lor pe viață și la execuția brutală a amanților lor, subliniind importanța stabilității moștenirii și loialității în familia regală.
Adulterul feminin era privit mai grav decât cel masculin, susțineau atât Thomas Aquinas, cât și Papa Inocențiu IV, invocând o paralelă religioasă: bărbatul era asemănat cu Hristos, iar femeia cu Biserica, care putea avea un singur „soț” spiritual. Prin urmare, în timp ce infidelitatea soțului nu era considerată o problemă majoră, adulterul femeii putea afecta legitimitatea moștenitorilor.
În contrast, conceptele de „iubire curtenească” promovau un ideal de iubire platonica între cavaleri și doamnele nobile, fără a implica relații fizice. Aceasta iubire platonică inspira cavalerii să acționeze nobil în numele unei femei inaccesibile, dar era văzută mai mult ca un joc simbolic, fără implicații reale asupra căsătoriei. Totuși, textele medievale sunt pline de exemple de dragoste interzisă, de la „Tristan și Isolda”, care beau accidental un elixir de dragoste, la iubirea periculoasă dintre Lancelot și Guinevere.
Aceste norme sociale și religioase care acopereau adulterul și iubirea interzisă în perioada medievală subliniază complexitatea relațiilor de putere și moralitatea timpului, punând în evidență statutul precar al femeilor, dublul standard aplicat bărbaților și rolul instituțiilor religioase în reglementarea vieții personale.