primul permis de conducere automobil jpeg

Cum a ap─ârut primul permis de conducere - o istorie din spatele volanului

Permisul de conducere este o autoriza┼úie administrativ─â necesar─â pentru a conduce pe drumurile publice vehicule motorizate. Acest document a devenit foarte important pentru mul╚Ťi locuitori ai planetei. E adev─ârat c─â ├«nainte de existen╚Ťa acestui document pentru cei care desf─â╚Öurau transport public de persoane ÔÇô birjarii ÔÇô exista un document care prevedea o serie de reguli de conduit─â pe care ace╚Ötia trebuiau s─â le respecte. Din acest motiv impunerea unui permis de conducere ├«nc─â de la apari╚Ťia primului autovehicul nu pare a fi un lucru de ne├«n╚Ťeles.

A╚Öadar primul permis de conducere a ap─ârut odat─â cu primul autovehicul - Motorwagen. Persoana care a avut pentru prima dat─â ├«n buzunar un astfel de act a fost Karl Benz. Evident, el nu a trebuit s─â rezolve teste auto la poli╚Ťia rutier─â sau s─â dea proba traseului, pentru a se bucura de el. La vremea aceea, 1888, nu exista niciun fel de reglement─âri cu privire la automobile, care erau mai degrab─â asimilat─â inven╚Ťiilor. Permisul lui Benz era, de fapt, un act prin care acesta putea s─â circule pe str─âzi cu automobilul pe care doar ce ├«l inventase. Necesitatea permisului a ap─ârut din cauza faptului automobilul s─âu era zgomotos ╚Öi f─âcea mult fum ╚Öi acest lucru ├«i deranja pe locuitorii din localitatea lui Benz, ceea ce l-a f─âcut s─â solicite permisiunea de a circula din partea Ducatului Baden.

image

Timp de mai multi ani permisele de conducere erau acordate oricui le cereau. Abia din 1903, Prusia a introdus un test pentru cei care doreau s─â conduc─â un automobil. ├Än acela╚Öi timp ├«n Marea Britanie trecea o lege Motor Car Act 1903, prin care devenea obligatoriu ca fiecare ╚Öofer sa aib─â un permis. V├órsta minim─â era de 17 ani, iar viteza maxim─â de deplasare era de ÔÇŽ 20 km/h. Primul test de conducere a fost introdus ├«n aceasta ╚Ťara abia ├«n 1934. Pe atunci, accentul era pus pe calitatea de mecanic, nu pe cea de ┼čofer.

├Än ceea ce prive╚Öte Germania din 1910 este introdus─â obligativitatea permisului. Majoritatea statelor europene a introdus documentul, ultimul stat fiind Belgia, abia ├«n 1977. Practic, p├ón─â ├«n acest an, ├«n Belgia se putea ob╚Ťine un permis de circula╚Ťie f─âr─â niciun fel de examen auto.

image

Permisul de conducere în România

Un prim document care reglementa circula┼úia, a ap─ârut ├«n ┼úara noastr─â a ap─ârut la pu╚Ťin timp dup─â unirea principatelor ├«n 1859. Evident, pe vremea aceea se referea la circula┼úia trasurilor pe drumurilor publice ┼či solicit─â un livret pe care birjarii trebuia s─â ├«l aib─â la ├«ndem├ón─â. Ace┼čtia nu aveau voie s─â circule dec├ót la pas ┼či nu puteau s─â stropeasc─â pietonii ├«n timp ce circulau, ceea ce nu ar fi r─âu s─â ia aminte ╚Öi ╚Öoferii ├«n ziua de azi. Dup─â venirea regelui Carol I, ├«n anul 1868, regulile au fost ├«n─âsprite, iar conduc─âtorii tr─âsurilor trebuiau s─â fie cura┼úi, cu haine decente ┼či s─â respecte ╚Öi o serie de alte reguli. Este anul ├«n care se introduce ┼či v├órsta minim─â de 21 de ani pentru cei care doresc s─â conduc─â o tr─âsur─â pe drumurile publice.

orig jpg jpeg

Chiar dac─â e greu de crezut primele automobile din Rom├ónia au fost unele hibrid. Multi asimileaz─â gre╚Öit primele ma╚Öini din ╚Ťara noastr─â cu Dacia, ap─ârut─â din 1968. Rom├ónia se afl─â ├«n topul ╚Ť─ârilor care au introdus ma╚Öinile pe drumurile ei.

Primele vehicule de transport din Rom├ónia dateaz─â din 1895, c├ónd circulau pe drumurile din Bucuresti dou─â camioane realizate de o companie francez─â numit─â Gardner-Serpollet. Acestea aveau motoare cu aburi. ├Än anul 1900, ├«n Bucure╚Öti s-a introdus Serviciului Circula╚Ťiei. Primul vehicul ├«nregistrat oficial a fost un automobil dotat cu motor pe ardere intern─â fabricat ├«n Liege. Era de fapt o brij─â f─âr─â cai ╚Öi i-a apar╚Ťinut proprietarului morii cu abur "Gheorghe Assan" de pe ╚śtefan cel Mare. Prin╚Ťul Bibescu, un mare pasionat de sporturile cu motor ╚Öi zbor, cel care a ├«nfiin╚Ťat un an mai t├órziu ACR, Automobil Club Roman, ╚Öi-a comandat ╚Öi el ├«n 1900 acela╚Öi automobil de la fabrica din Liege.

Primul automobil ├«nchis care a circulat ├«n Romania a fost un model Panhard, ├«n anul 1904. Avea un motor cu ardere intern─â ce producea 16 cp, ro╚Ťi de lemn ╚Öi 4 locuri pentru pasageri. ├Än ace an au fost ├«nregistrate 51 de automobile. Dac─â ├«n Belgia permisul de conducere se ob┼úinea f─âr─â niciun fel de examen, ├«n Rom├ónia primele examene au fost organizate ├«n 1907, rezultat al cre┼čterii num─ârului de autovehicule de pe str─âzi. ├Än 1908, num─ârul de ma┼čini din Rom├ónia era de 138.

Cum se desf─â┼čura examenul auto ├«n 1911?

Probele la care erau supu┼či cei care doreau s─â se bucure de Brevetul de Conducere pentru Automobile erau diferite de cele de ast─âzi. Practic, exist─â o prob─â de vitez─â pe drumurile publice ┼či mai exist─â o prob─â de fr├ónare ├«n caz de urgen┼ú─â. ├Än cadrul probei de fr├ónare, ├«n fata automobilului era aruncat un sac umplut cu paie.

Ulterior s-a primele regulamente s-au modificat. De exemplu erau sanc┼úionate cu amenzi ustur─âtoare neprezentarea permisului de conducere, dep─â┼čirea vitezei legale, care, la acea vreme, era c├ót a unui cal la trap, adic─â 12 km pe or─â, circula┼úia cu autovehicule neverificate de comisia format─â pe l├óng─â prefectura jude┼úean─â.

Dintr-un proces verbal afl─âm c─â trecerea cu vitez─â mare, pe la o r─âscruce din ora┼č, aproape lovind pietonii, i-a atras altui ┼čofer o amend─â zdrav─ân─â de 10.000 lei. Cum au procedat ├«ns─â organele ├«n drept c├ónd au descoperit o ma┼čin─â care dep─â┼čea acea vitez─â legal─â de 12 km pe or─â.