Compania Boeing, de la taiat lemne la avioane jpeg

Compania Boeing, de la taiat lemne la avioane

Familia Boeing, la origine Böing, este o familie instarita de germani stabiliti in america la sfarsitul lui 1868. Tatal lui William Edward Boeing moare cand acestea avea doar 8 ani, lasand o mostenire uriasa in domeniul cherestegeriei. William Edward Boeing studiaza in Elvetia si apoi revine in Statele Unite pentru a continua afacerea cu cherestea mostenita de la tatal sau.

In doar 7 ani de la primul zbor al fratilor Wright, domeniul aviatic a evoluat mult. Totul avea sa se schimbe cand tanarul William E. Boeing, doar 22 de ani, este interesat sa faca mai mult decat sa taie busteni. Interesul ii este starnit dupa ce participa la conferinta aviatica din Los Angeles in 1910.

William E. Boeing isi propune sa realizeze un avion mai fiabil, mai puternic si mai bun. In 1916 este inaugurata compania “Boeing Airplane Company”, initial numita “Pacific Aero Products”. Cine ar fi crezut ca pasiunea pentru zbor a lui William E. Boeing o sa cladeasca una dintre cele mai mari industrii din lume.

Familia Boeing William Edward Boeing jpg jpeg

Echipamente Boeing:Comercial, Militar si Orbital

B-17 /  Model 299 / Flying Fortress (1935)

Aceasta fortareata zburatoare era echipata cu cinci (5) tunuri de calibrul .30 (30 mm) si putea sa transporte pana la patru (4) tone de armament.

image

Odata ce au intrat in serviciu, in timpul celui de al doilea razboi mondial, aceste aparate de zbor au capatat o reputatie notabila. Fortaretele Zburatoare (B-17) erau legendare pentru durabilitatea lor, acestea continuand sa zboare chiar si dupa ce au fost avariate in timpul zborului, ele reusind sa ajunga pana la baza militara unde erau reparate si date din nou in exploatare.

Avantajele acestui avion era capacitatea de a zbura mai sus decat orice avion al fortelor inamice si abilitatea de a se apara singur.

Toate avantajele de pe campul de lupta aveau sa fie folosite in industria comerciala unde Boeing realizeaza celebrul Stratoliner / 307(1938).

367-80 / “Dash 80″ / 707 (1954)

Boeing 367-80 este un avion-rezervor conceput pentru armata americana. Boeing 707 este varianta comerciala a aceluiasi avion-rezervor.

image

Boeing 707 este important pentru industria aviatica pentru ca reprezinta primii pasi catre cel mai popular avion din toate timpurile:Boeing 737. Tot in aceasta perioada (anii ’50-’60) incepe seria “700” a liniei comerciale Boeing.

Boeing a ales “7” pentru ca reprezinta cifra norocului si la acea vreme producatorii de avione se luptau pentru increderea publicului larg in aparatele lor de zbor. In mod ironic, industria aeronautica nu se bazeaza pe noroc pentru a realiza avioane comercial fiabile, ci pe studii, teste si fapte care sa le aduca rezultate palpabile.

Boeing 707 face parte din prima serie de avione cu reactie si reprezinta calea viitorului. Competitia acerba intre Boeing si McDonnell Douglas ii propulseaza castigatori pe cei de la McDonnell Douglas.

Modelul DC-8 este construit de firma rivala, McDonnell Douglas. DC-8 devine cel mai iubit avion comercial din Statele Unite, datorita caracteristicilor sale unice:usor de manvrat, usor de intretinut si un pret accesibil.

747 (1969)

La sfarsitul anilor ’60 un proiect ambitios era schitat pe plansele inginerilor de la Boeing. In cateva luni a fost inceputa realizarea celui mai mare avion comercial realizat vreodata:Boeing 747.

image

Miza acestui proiect era viitorul companiei Boeing, amenintata de o competitie acerba din partea McDonnell Douglas cu modelul DC-8, Boeing a mizat totul pe un singur avion.La realizarea acestui proiect a luat parte echipa supra-numita “Incredibilii”. Din acest grup faceau parte ingineri, secretare, muncitori, mecanici si altii. Toti erau uniti pentru a scrie istorie. In doar 16 luni au reusit sa intre in istorie construind cel mai mare avion comercial la acea vreme.

Dimensiunile unui astfel de avion sunt greu de cuprins din poze si descrieri, ca sa iti faci o idee despre dimensiunile sale, un Boeing 747 odata presurizat transporta o (1) tona de aer.

Satelitul Boeing 376 (1980)

Modelul Boeing 376 este o versiune imbunatatita a originalului HS 376 construit de compania aviatorului si exploratorului Howard Hughes.

image

Datorita costurilor reduse si a versatilitatii sale, satelitul artificial Boeing 376 este cel mai popular satelit din lume.

Logo Boeing:Evolutie

image

1920 – Realizat la inceputurile companiei Boeing, simbolul reprezinta dorinta omului de a fi ca pasarea cerului, dorinta omului de a zbura. Pot sa adaug si vorba romaneasca “iute ca sageata”.

image

1920 – O versiune stilizata si mai subtila a aceluiasi ideal:dorinta omului de zbura.

image

1930 – Avem stilizate doua aripi care reprezinta zborul si un nou element care reprezinta o statueta, un sceptru sau un trofeu. Elementul “trofeu” reprezinta dorinta companiei  Boeing de a arata statutul de lider in domeniul aviatic. Intr-o mica masura seamana cu un Oscar caruia i-au fost adaugate aripi, un oscar “zburator”.

image

1940 – Steluta din dreptul literei “i” poate reprezenta multe lucruri, de la stelele din cosmos pana la artificii de sarbatoare. Este un logo prea vioi pentru o companie care fabrica avioane de razboi si avioane comerciale.

image

1940 – Tot in anii ’40 si-au dat seama ca aviatia este un lucru serios si au realizat un simbol puternic, masculin, tehnic si vizibil. Stilul ingrosat arata vizibilitatea marcii si ca sunt mandri sa li se spuna “Boeing”. Textul inclinat implica dinamica si dorinta de a evolua. Literele majuscule reprezinta de asemenea puterea marcii si a produselor sale.

image

1997 – Alaturi de marca Boeing s-a alaturat si un simbol, preluat de la respectabilul rival, McDonnell Douglas.

Logo Boeing:Simbolistica

image

Boeing s-a ocupat cu realizarea de avioane militare precum si civile inca de la primele luni de activitate. Simbolul pe care il cautau era unul abstract, care sa inglobeze toate activitatile companiei. Inspiratia a venit la scurt timp dupa ce Boeing a achizitionat rivalul caruia ii poarta mare respect, McDonnell Douglas.

Noul simbol este derivat din simbolul folosit de McDonnell Douglas si este abstractizat astfel incat sa fie mai general.

Noul simbol este foarte bine integrat. Elipsa care inconjoara cercul poate reprezenta o racheta, o nava spatiala sau un satelit. Triunghiul din dreapta poate reprezenta un avion de vanatoare, un avion civil, un avion-cargo sau o nava spatiala. Cercul reprezinta pamantul sau evolutia neincetata a companiei Boeing.

image

Am descoperit ca aceste elemente, cerc, elipsa si sageata/triunghi sunt des intalnite in industria aerospatiala. Cercul – pamantul, alte planete, orbita. Elipsa – traiectoria rachetelor, navelor spatiale sau a satelitilor. Sageata/Triunghi – de obicei orientata in sus, explorare sau stabilitate.