Comediile lui Frank Capra ridicau moralul americanilor în timpul Marii Depresiuni jpeg

Comediile lui Frank Capra ridicau moralul americanilor în timpul Marii Depresiuni

­čôü Istoria Filmului
Autor: Adrian Costea

F─âr─â ├«ndoial─â, unul dintre precursorii tipului de comedie de succes este regizorul american de origine italian─â Frank Capra.Cu toate c─â celebritatea sa a apus treptat dup─â 1945, nereu╚Öind s─â se adapteze noilor preferin╚Ťe ale publicului din America postbelic─â, marele regizor ╚Öi-a l─âsat amprenta pe o perioad─â important─â din istoria cinematografiei mondiale.

 C├óteva aspecte biografice:Francesco Rosario Capra(numele s─âu original) s-a n─âscut ├«n anul 1897, ├«ntr-o localitate de l├óng─â ora╚Öul sicilian Palermo.Familia sa, la fel ca milioane de imigran╚Ťi italieni, se va stabili pe continentul american ╚Öase ani mai t├órziu.Intrarea ├«n industria cinematografic─â, aflat─â la ├«nceputurile sale, se va produce dup─â primul r─âzboi mondial.Cu 20 de ani ├«nainte de a ajunge un nume important la Hollywood, Frank Capra era muncitor zilier ├«n echipa de produc╚Ťie a filmului The Outcasts of Poker Flat (1919), regizat de John Ford.A pornit de jos, parcurg├ónd toate etapele, de la laborator p├ón─â la departamentul de editare, pentru ca apoi s─â scrie scenarii pentru gag-uri.

FDR:I was popular because I got us of the Depresion[ÔÇŽ..]And you were popular because your movies made people feel good, right ?Capra:Exactly.

(Convorbire imaginară dintre președintele S.U.A, Franklin Delano Roosvelt și Frank Capra, revista americană de umor Whim Quarterly.)[1]

In anul 1927 are loc adev─âratul debut regizoral, Frank Capra, devenit ├«ntre timp cet─â╚Ťean american cu drepturi depline, realizeaz─â lungmetrajul The Strong Man (1926).├Äns─â, filmele cu sonor ├«i vor aduce consacrarea ca regizor de top.Harry Cohn, fondator al studiourilor Columbia Pictures face o alegere excelent─â atunci c├ónd ├«l angajeaz─â pe Frank Capra.├Än numai c├ó╚Ťiva ani, regizorul reu╚Öe╚Öte s─â contribuie decisiv la ascensiunea acestora ├«n e╚Öalonul superior al produc╚Ťiei de filme.

De mare importan╚Ť─â pentru reconstituirea atmosferei unei epoci sunt produc╚Ťiile cinematografice, mai ales atunci c├ónd au o pronun╚Ťat─â tent─â social─â.Filmele regizate de Frank Capra se ├«ncadreaz─â ├«n aceast─â categorie, deoarece de╚Ťin o doz─â mare de realism.├Än contextul istoric al crizei economice interbelice, Frank Capra realiza filme cu un buget redus, dar cu o eficien╚Ť─â maxim─â:un extraordinar  succes la public.Adev─ârate capodopere ale cinematografiei, acestea transmit cet─â╚Ťeanului simplu o stare de bun─â dispozi╚Ťie ╚Öi optimism, av├ónd acela╚Öi farmec chiar ╚Öi dup─â aproape 80 de ani de la premiera lor.Cele mai cunoscute crea╚Ťii ale sale din deceniul al patrulea, It happened one night(1934);Mr.Deeds goes to town(1936);You canÔÇÖt take it with you(1938)╚ÖiMr.Smith goes to Washington(1939) au fost recompensate cu premii ╚Öi nominaliz─âri la Oscar.

The Screwball Comedy:"S-a intamplat intr-o noapte", 1934

capra jpg jpeg

Screwball comedyse traduce ├«n limba rom├ón─â prin comedie excentric─â sau neconven╚Ťional─â, gen cinematografic ap─ârut ├«n America anilor ÔÇÖ30.Crea╚Ťia regizorului Frank Capra, It happened one nightdin anul 1934 este considerat─â ca fiind prima ÔÇťscrewball comedyÔÇŁ din istoria cinematografiei, tipul de comedie romantic─â, de mare popularitate ╚Öi premiat─â de c─âtre Academia American─â de Film.Elementele caracteristice ale acestui gen cinematografic au reprezentat re╚Ťeta succesului pentru multe produc╚Ťii lansate de-a lungul timpului, fiind prezente ╚Öi ├«n filmul contemporan.Realizarea excep╚Ťional─â a comicul de limbaj ╚Öi de situa╚Ťie, conflictul dintre sexe sau dintre clase sociale, situa╚Ťii nea╚Öteptate, desf─â╚Öurarea ac╚Ťiunii pe mai multe planuri-sunt elementele definitorii ale uneiscrewball comedy.

Important de men╚Ťionat ╚Öicontextul ├«n care s-a afirmat acest gen cinematografic:├«n anul 1930 era adoptat Codul Hays(The Motion Picture Production Code) care limita con╚Ťinutul sexual al produc╚Ťiilor cinematografice.├Än mod firesc, produc─âtorii de filme au folosit anumite mijloace prin care au ├«ncercat s─â evite drastica cenzur─â impus─â de guvernul american, comedia neconven╚Ťional─â fiind un produs al acestor circumstan╚Ťe.(din acest motiv este numit─â de critici ÔÇťa sex comedy without the sexÔÇŁ).De exemplu, ├«nt├ólnim ├«n filmul It happened one nightacel ÔÇťzid al IerihonuluiÔÇŁ(o p─âtur─â care separa paturile lui Ellie ╚Öi Peter), care era de fapt un simbol al prejudec─â╚Ťilor epocii referitoare la sexul premarital.

Dac─â celebrul regizor David Griffith reu╚Öea ├«n anii primului r─âzboi mondial s─â ridice filmul la rangul de ÔÇťcea de-a ╚Öaptea art─âÔÇŁ, Frank Capra a adus filmul mai aproape de oameni, transform├óndu-l ├«ntr-un adev─ârat mijloc de divertisment.├Än vremuri tulburi, cum au fost cele ale Marii Depresiuni, filmele acestuia r─âspundeau nevoilor omului de r├ónd din America, insufl├óndu-i speran╚Ť─â ╚Öi oferindu-i o evadare din cotidian.Diferen╚Ťele dintre clasele sociale se estompeaz─â ├«n filmele lui Frank Capra, cei din p─âturile superioare ale societ─â╚Ťii fiindu-le predat─â o lec╚Ťie de umanitate, spre satisfac╚Ťia publicului.De asemenea, regizorul face o excelent─â pledoarie pentru valorile tradi╚Ťionale americane care se regasesc ├«n ora╚Öul de provincie, ├«n contradic╚Ťie cu individualismul ╚Öi materialismul specifice unor metropole ca New York sau Washington.

Filmul It happened one nightofer─â o interpretare magistral─â a marelui actor Clark Gable, ├«n compania actri╚Ťei Claudette Colbert, cele dou─â personaje principale apar╚Ťin├ónd unor lumi diferite-Peter Warne este un ziarist proasp─ât concediat, iar Ellie Andrews fiica unui important om de afaceri de pe Wall Street.Apropierea dintre cei doi ofer─â dovada c─â dragostea poate anula diferen╚Ťele de statut social, scenariul filmului pun├ónd accent ├«n acest sens pe valorile umane, l─âs├ónd valorile materiale ├«n plan secund.Era exact genul de poveste ce putea fi livrat─â americanului de r├ónd din acea perioad─â, s─ârac ╚Öi lipsit de perspective.

Cu o ac╚Ťiune desf─â╚Öurat─â pe mai multe planuri;replici pline de un umor de calitate ╚Öi un joc actoricesc la un ├«nalt nivel, nu este de mirare c─â It happened one nightr─âm├óne una dintre crea╚Ťiile cinematografice de referin╚Ť─â ale istoriei.

Paralelă între eroii filmelorMr.Deeds goes to townșiMr.Smith goes to Washington

MrSmith6 jpg jpeg

Cele dou─â personaje, Jefferson Smith ╚Öi Longfellow Deeds se ├«ncadreaz─â ├«n aceea╚Öi tipologie:cet─â╚Ťeanul simplu, provenit dintr-un ora╚Ö de provincie, care de╚Ťine un adev─ârat cult pentru valorile tradi╚Ťionale, cultura ╚Öi istoria poporului american.Un tip de erou promovat de idealistul regizor, care trebuia s─â lupte ├«mpotriva politicienilor corup╚Ťi sau magna╚Ťilor lipsi╚Ťi de scrupule;personaj cu care majoritatea publicului american se identifica.Astfel, Frank Capra ├«╚Öi asuma curajoasa misiune de a reafirma prin intermediul filmelor sale adev─âratele virtu╚Ťi ╚Öi idealuri ale na╚Ťiunii americane, ├«ntr-o ╚Ťar─â, care pe l├óng─â suferin╚Ťele provocate de criza economic─â, trebuia s─â fac─â fa╚Ť─â unui nou pericol ap─ârut la jum─âtatea deceniului al patrulea:ascensiunea ideologiilor totalitare ├«n Europa ╚Öi iminenta p─âtrundere a acestora pe continentul nord-american, situa╚Ťie care ar fi reprezentat o lovitur─â decisiv─â dat─â modelului democratic din S.UA., ce rezista de secole.

Eroul din filmele lui Frank Capra se treze╚Öte peste noapte ├«ntr-o ipostaz─â neobi╚Önuit─â pentru el:Longfellow Deeds mo╚Ötene╚Öte o avere colosal─â de la un unchi ce locuia ├«n New York;iar Jefferson Smith este promovat pe nea╚Öteptate senator ├«n Congresul de la Washington, f─âr─â nici m─âcar s─â b─ânuiasc─â ini╚Ťial c─â este doar o marionet─â a partidului.├Äntr-o lume total diferit─â de cea de acas─â, calit─â╚Ťile acestora li se par celorlal╚Ťi amuzante;sl─âbiciuni ce puteau fi speculate de presa avid─â de senza╚Ťional.Eroul lui Frank Capra este dezinteresat de valorile materiale, frapeaz─â prin sinceritatea sa dezarmant─â ╚Öi ofer─â un bun exemplu de rectitudine ╚Öi verticalitate;virtu╚Ťi ce la prima vedere l-ar putea transforma ├«ntr-o victim─â sigur─â ├«n fa╚Ťa profitorilor.├Äns─â, ├«n filmele lui Frank Capra binele ├«nvinge ├«ntotdeauna, eroii s─âi, simboluri ale determin─ârii fiin╚Ťei umane, au abilit─â╚Ťile ╚Öi resursele necesare de a rezista p├ón─â la final.

├Än acest sens, este memorabil spectaculosul final al filmului Mr Smith goes to Washington, c├ónd senatorul Joseph Paine cedeaz─â ╚Öi se decalar─â ├«nvins ├«n fa╚Ťa bravului demers al lui Jefferson Smith de a-╚Öi sus╚Ťine punctul de vedere ├«n fa╚Ťa unui Congres care nu ├«i d─âdea nicio ╚Öans─â.(ÔÇťun David care se lupt─â cu un GoliatÔÇŁ, dup─â cum relata un ziarist aflat ├«n sal─â).Unul dintre cele mai cunoscute filme politice ale perioadei interbelice, Mr Smith goes to Washingtonintroduce spectatorul ├«n atmosfera ╚Öedin╚Ťelor organului legislativ suprem american.Nu poate fi interpretat neap─ârat ca pe o critic─â adus─â modului de desf─â╚Öurare a democra╚Ťiei ├«n S.U.A, mesajul principal ce poate fi desprins put├ónd fi acela c─â, democra╚Ťia cu toate imperfec╚Ťiunile ei are ceva ce regimurile politice totalitare nu au:posibilitatea de a oferi dreptul la replic─â, a╚Öa cum se ├«nt├ómpl─â ├«n cazul lui Jefferson Smith, c─âruia pre╚Öedintele de ╚Öedin╚Ť─â este nevoit s─â ├«i ofere cuv├óntul ├«n ciuda protestelor celorlal╚Ťi membrii ai Senatului.Reprezentan╚Ťia dat─â de acesta este foarte bine sintetizat─â de un jurnalist CBS:ÔÇŁGaleriile sunt ticsite.├Än galeria diploma╚Ťilor se afl─â reprezentan╚Ťii a dou─â puteri dictatoriale.Se afl─â aici s─â vad─â ce nu pot vedea acas─â:democra╚Ťia ├«n ac╚ŤiuneÔÇŁ, aspect  ce relev─â o inteligent─â propagand─â pentru valorile democratice realizat─â de filmul lui Frank Capra.

├Än afar─â de excelenta punere ├«n scen─â a scenariilor realizate de Robert Riskin(cu care Frank Capra a avut o str├óns─â colaborare) sau Sidney Buchman, este cunoscut─â apeten╚Ťa regizorului de a lucra cu nume importante ale cinematografiei:marii actori James Stewart, Clarl Gable, Gary Cooper sau ÔÇťsteaua filmului mutÔÇŁ, actri╚Ťa Jean Arthur, fapt ce indiscutabil a contribuit la succesul r─âsun─âtor al filmelor sale.

Referin╚Ťe

http://www.imdb.com/name/nm0001008/bio?ref_=nm_ov_bio_sm

http://www.britannica.com/EBchecked/topic/94149/Frank-Capra

http://www.istoriafilmului.ro

http://www.studymode.com/essays/Characteristics-Of-a-Screwball-Comedy-In-800425.html

[1]http://whimquarterly.com/conversation-pieces/a-conversation-between-frank-capra-and-franklin-delano-roosevelt