Cea mai riscant─â opera╚Ťiune de spionaj f─âcut─â ├«n spatele frontului: un spion rom├ón cer╚Öea printre solda╚Ťii germani jpeg

Cea mai riscant─â opera╚Ťiune de spionaj f─âcut─â ├«n spatele frontului: un spion rom├ón cer╚Öea printre solda╚Ťii germani

La ├«nceputul lunii iulie 1917, trupele rom├óne ref─âcute erau gata s─â ├«nceap─â ofensiva pentru eliberarea teritoriilor vremelnic ocupate de armatele Puterilor Centrale. Lovitura principal─â urma s─â se dea pe frontul Armatei I rom├óne ┼či al Armatei a IV-a ruse, la N─âmoloasa, precedat─â de o opera┼úie simultan─â ├«n sectorul M─âr─â┼čti. Prin ├«naintarea concentric─â a for┼úelor rom├óne ┼či ruse spre vest ┼či nord-vest se urm─âreau ├«ncercuirea ┼či nimicirea Armatei a IX-a germane. Lipseau informa┼úiile privind rezervele, aprovizionarea ┼či mi┼čcarea trupelor adverse, nu se ┼čtia prea multe despre ceea ce se ├«nt├ómpla ├«n spatele liniilor inamice.

La 9 iulie 1917, maiorul aviator Andrei Popovici, comandantul Grupului 2 Aeronautic Tecuci, a primit un ordin de la Marele Cartier General rom├ón s─â preg─âteasc─â un avion pentru ├«ndeplinirea unei misiuni speciale care consta ├«n depunerea ├«n spatele liniilor inamice a unui ofi┼úer din Serviciul de informa┼úii. Comandantul Popovici a discutat misiunea ├«mpreun─â cu c─âpitanul av. Haralambie Giossanu, comandantul Escadrilei F. 4, unitate specializat─â ├«n zboruri de noapte ┼či la distan┼ú─â mare. Cei doi comandan┼úi au c─âzut de acord s─â plece ├«n misiune plutonierul av. Tase Rotaru, un pilot de un calm des─âv├ór┼čit, un adev─ârat as al man┼čei care zbura zilnic ┼či se f─âcuse remarcat prin misiuni efectuate ├«n spatele liniilor inamice. Zburase ├«n zona Buz─âului, dar ┼či la Covasna sau T├órgu Secuiesc, ┼či de fiecare dat─â se ├«ntorsese la aerodrom cu informa┼úii importante.

Noaptea de 10 iulie 1917 era lini┼čtit─â ┼či f─âr─â lun─â. ├Äntr-un hangar, o duzin─â de mecanici se adunar─â ├«n jurul aparatului ce urma s─â plece ├«n zbor. Plutonierul aviator Tase Rotaru (foto st├ónga) urm─ârea atent munca mecanicilor dorind verificarea avionului ├«n timp util. ┼óinea mor┼úi┼č s─â plece cu b─âtr├ónul lui Farman tip 40 nr. 3343 reparat de zeci de ori, peticit ┼či vopsit chiar de m├óna lui. ├Äi cuno┼čtea toate cusururile, dar nu-l l─âsase niciodat─â la ananghie. La ora dou─â noaptea, pilotul Tase Rotaru se prezent─â pe terenul de zbor. ├Än carling─â se instalase ofi┼úerul de informa┼úii Aurel B─âl─â┼čanu ├«mbr─âcat ├«n haine s─âr─âc─âcioase, av├ónd pe cap o p─âl─ârie rupt─â.

B 8  jpg jpeg

Dac─â totul decurgea normal, ÔÇ×pasagerulÔÇÖÔÇÖ trebuia l─âsat la marginea satului Topliceni din apropierea ora┼čului R├ómnicu S─ârat. Farmanul 40 se desprinse de p─âm├ónt ca o fantom─â cenu┼čie ┼či disp─âru ├«n noapte. Trei sferturi de or─â mai t├órziu echipajul nocturn se apropia de linia frontului. Trecur─â liniile. Un proiector inamic ├«i c─âuta cu fascicolul s─âu mortal. Pentru o clip─â, pilotului ├«i disp─âru toat─â oboseala acelei nop┼úi. Control─â aparatele de bord ┼či avionul pierdu din ├«n─âl┼úime. ┼×tia s─â procedeze ├«n asemenea cazuri. Raza de lumin─â a proiectorului m─âtura cerul, cercet├ónd col┼úurile cele mai ├«ndep─ârtate ale orizontului. Se mai mi┼čc─â ├«ncoace ┼či ├«ncolo, apoi r─âmase la punct fix de parc─â ar fi fost b─âtut─â ├«n cuie. Nu-i z─âri. Dup─â un ocol mare, f─âc├ónd mici spirale, ocolind satele, Farmanul se ├«ndrept─â spre R├ómnicu S─ârat.

C├ónd ajunse la locul stabilit, Tase Rotaru, la lumina reflectorului montat pe aripa inferioar─â st├óng─â, ├«ncepu s─â caute un teren de aterizare. A redus motorul, cobor├ónd ├«ncet la marginea unei p─âduri de salc├ómi ├«n apropiere de satul Topliceni-R├ómnicu S─ârat. A pip─âit solul cu ro┼úile ┼či a aterizat perfect pe un drum de ┼úar─â. Misteriosul pasager s─âri din carling─â duc├ónd cu el o cu┼čc─â cu porumbei c─âl─âtori. Se f─âcu nev─âzut printre copacii p─âdurii. A doua zi diminea┼úa, ├«n gara din R├ómnicu S─ârat, un cer┼četor ├«mbr─âcat ├«n haine ponosite, st├órnea mila tuturor. Din ochiul drept i se prelingeau continuu lacrimi pe obraz, simul├ónd ┼či crize de epilepsie. Cunosc├ónd bine limba german─â, ofi┼úerul nostru de informa┼úii care fusese instruit la Ia┼či de c─âtre speciali┼čtii rom├óni ┼či francezi, lu├ónd lec┼úii privind arta deghiz─ârii, ┼či-a jucat bine rolul. Ofi┼úerii din Serviciul de contraspionaj german care activau ├«n ora┼č n-au putut s─â-┼či dea seama cine era acel ÔÇ×cer┼četorÔÇŁ, agentul Trottner (nr. matricol 19), l-au urm─ârit o perioad─â de timp, f─âr─â s─â b─ânuiasc─â cine se ascundea sub acele zdren┼úe.

Mai mult, comenduirea g─ârii i-a permis ÔÇ×bolnavului de epilepsieÔÇŁ s─â cer┼čeasc─â printre solda┼úii germani afla┼úi ├«n tranzit. Sublocotenentul Aurel B─âl─â┼čanu a transmis cu ajutorul porumbeilor informa┼úii importante, printre care ┼či deplasarea de pe Frontul de Vest a Diviziei 76 Infanterie de rezerv─â german─â, pe frontul rom├ónesc. La termenul stabilit, pilotul Tase Rotaru a plecat din nou ├«n zbor pentru a-l aduce acas─â pe ofi┼úerul de informa┼úii B─âl─â┼čanu. Pentru fapta sa de arme, subofi┼úerul av. Tase Rotaru a fost decorat cu medalia ÔÇ×B─ârb─â┼úie ┼či credin┼ú─âÔÇŁ cu spade clasa a II-a. ├Än noaptea de 25 august 1917, Tase Rotaru a ├«ndeplinit o nou─â misiune ├«n spatele liniilor inamice, fapt─â r─âspl─âtit─â prin avansarea sa la gradul de sublocotenent. Pentru curajul dovedit, temerarul aviator a fost decorat cu Ordinul ÔÇ×Coroana Rom├ónieiÔÇŁ cu spade ├«n gradul de Cavaler, ÔÇ×Virtutea Militar─âÔÇŁ cu spade clasa I, ÔÇ×Virtutea Aeronautic─âÔÇŁ cu spade ├«n gradul de Cavaler, ÔÇ×Medalia Militar─â francez─âÔÇŁ. ├Än cursul anului 1917, avia┼úia rom├ón─â a efectuat peste 20 de misiuni secrete ├«n liniile inamice, venind ├«n sprijinul serviciilor de informa┼úii.

Acest text este un fragment din articolul ÔÇ×1916-1919. R─âzboiul aerian easupra Rom├óniei  - 1916-1919ÔÇŁ, ap─ârut ├«n Historia Special nr. 26, disponibil─â la toate chio┼čcurile de pres─â ├«n perioada 28 martie-01 iulie 2019 ┼či ├«n format digital pe paydemic.com.

Coperta Historia Special jpg jpeg