Cele 7 mistere ale catastrofei aviatice de la Balotesti care n-au fost elucidate nici dupa 20 de ani
Pe 31 martie 1995, la ora 9.11, un avion AIRBUS al companiei TAROM se prabusea, la Balotesti, la numai doua minute dupa ce decolase de pe Otopeni cu directia Bruxelles.
Cu toate ca de atunci au trecut 20 de ani, si astazi mai exista intrebari care nu au primit raspuns. 60 de oameni si-au gasit sfarsitul in cea mai mare catastrofa aviatica de pe teritoriul Romaniei, iar familiile victimelor asteapta inca sa li se spuna adevarul!In tot acest rastimp, multe dintre probe s-au evaporat, iar anchetatorii au inchis dosarul, concluzionand OFICIAL ca “Mortii sunt de vina” si ca, in plus, ar fi fost vorba si o defectiune tehnica.
In urma tragediei au ramas insa 7 mistere, pe care nicio autoritate nu mai pare interesata sa le desluseasca.
1. A fost razbunarea mafiei japoneze?
Imediat dupa teribilul accident de la Balotesti, ziarul “Evenimentul zilei” de la acea vreme titra:“Explozia AIRBUS-ului este pretul platit pentru arestarea la Bucuresti a teroristei japoneze Yokiko Ekita”.
Membra a Armatei Rosii Japoneze, aceasta fusese eliberata in 1977 dupa ce militanti de stanga deturnasera un avion de pasageri in India si au cerut, la schimb, Guvernului de la Tokio punerea in libertate a 12 teroristi.
Ulterior, Ekita a fost data in urmarire internationala si capturata la Bucuresti. Ea se legitima cu un pasaport fals pe numele de Maria Yamamura Galvez, dar Politia romana a retinut-o si expulzat-o in Japonia.
Prima ipoteza legata de cauzele tragediei de la Balotesti a indicat o “mana criminala”. Presa lua in calcul ipoteza ca un terorist asiatic ar fi urcat, printre pasageri, la bordul aeronavei “Muntenia” si ca s-ar fi detonat ca sa razbune arestarea lui Yokiko Ekita.
2. Cine era “pasagerul-fantoma” din avion?
Printre victimele accidentului s-a aflat si comandantul aeronavei Ilie Batanoiu. Fratele acestuia, Marian, a facut o ancheta pe cont propriu si pretinde ca s-ar fi gasit, printre ramasite, un pasaport cu un nume care nu figura pe lista pasagerilor.
“L-am intrebat pe procurorul criminalist Marian Nazat ce e cu acel nume si mi-a spus sa-mi tin gura”, afirma Marian Batanoiu. Mai mult, el a sustinut ca “Printre resturi am vazut o piele de pe spatele cuiva, tatuata in intregime. Era un dragon si langa se afla legitimatia de politie a unui thailandez. S-a zis mai apoi ca acesta fusese reprezentantul unei banci. Poate era sub acoperire”.
3. A fost un atentat planuit de Frontul Islamic al Salvarii?
Pe de alta parte, presa belgiana a sustinut cu tarie la acea ora ca avionul ar fi fost doborat de catre teroristi algerieni dinFrontul Islamic al Salvarii (FIS). Ziaristii belgieni acreditau teoria potrivit careia o bomba ar fi fost plasata la bordul avionului.
Inaintea catastrofei de la Balotesti, Guvernul de la Bruxelles fusese amenintat de catre liderii FIS cu declansarea unui val de atentate.
Autoritatile belgiene erau acuzate ca au colaborat cu Germania si Franta impotriva integralistilor islamici dinEuropa. Practic, cu sprijinul Belgiei, fusesera capturati doi dintre fiii liderului istoric al FIS, Abassi Madani.
Ambasadorul Frantei la Bucuresti, Bernard Boyer, ar fi primit atunci un telefon anonim de la un arab care revendica atentatul. Diplomatul a informat Ministerul de Externe si Serviciul Roman de Informatii (SRI), care, dupa analiza benzii cu inregistrarea telefonului, a conchis ca apelantul vorbea o franceza impecabila (deci nu era arab) si parea dezechilibrat psihic.
4. Aeronava a explodat sau nu in aer?
Ipoteza unui atentat era sustinuta, la acel moment, de faptul ca, in prima faza, atat martori oculari, cat si comandantul pompierilor din Bucuresti, gen. mr. Corneliu Stoicheci, au povestit ca avionul ar fi explodat in aer.
Primul salvator care a sosit la fata locului, Leca Florea, marturisea:“Se pare ca a fost genul unei explozii. La ora actuala, pompierii sting. Avionul este facut bucati mici, de nu s-a gasit nimic masiv. Totul este foarte marunt”.