Motorizarea României Mari în timpul Marii Crize Economice
Fenomenul de recesiune ar fi pornit din SUA în toamna anului 1929 și s-a extins la nivel planetar, dezastrul fiind pe larg descris de către specialiști în cercetarea economiei și de către istorici. Jurnaliștii au găsit cele mai tragice cazuri și le-au prezentat în cele mai sumbre culori. Politicienii au sărit imediat să fie definiți drept salvatorii popoarelor.
Realitatea din anuarele statistice ale perioadei, cam greu de citit din cauza volumului mare de date, prezintă o altă situație și se poate pune întrebarea la ce folosesc specialiștii dacă nu vor să prezinte adevărul. România Mare era acel stat european care era format abia din anul 1918 și trebuia să se dezvolte deoarece avea resurse din belșug. Industria avea nevoie de motoare și au fost aduse în anul 1930 34.949 t de aparatură industrială și pentru transporturi.
Fabricile urmau să treacă de la forța oamenilor și de la ciocan la puterea motoarelor ce utilizau aburul sau energia electrică. Cum cantitatea n-a fost suficientă, alte 17.474 t de motoare au sosit în anul 1931. Datele provizorii anunțau venirea a 12.688 t în 1932.
Fabricile din România Mare începeau să livreze locomotive grele, nave, avioane, armament și vagoane, ceea ce însemna că industria grea avea un viitor asigurat, autoritățile și patronii fiind interesați de progresul tehnologic. S-a văzut acest salt în deceniul de dinaintea declanșării unui nou război mondial.
Motorizarea a fost realizată și la capitolul transportului auto prin importul de autovehicule din statele ce aveau o tradiție industrială. Au sosit 12.446 t de mașini în anul 1930 și alte 9.483 t au venit în 1931. Au fost suficiente în raport cu puterea de cumpărare și numai 2.432 t au sosit în 1932, datele fiind parțiale.
România începea să accelereze și să prelucreze fierul în mod superior, dar au avut vecinii grijă să frâneze progresul și să rupă părți mari din statul prea avansat după gustul unor centre de putere. Ar mai fi fost loc de mai bine, dar prea multe fonduri au fost dirijate spre industria militară și astfel n-au mai fost bani pentru investițiile cu destinație civilă.
Foto sus: Motor BMW 132 (secționat), folosit la avionul IAR-38 (© Wikimedia Commons)