În școli se ține ora de istorie a cinematografului jpeg

În școli se ține ora de istorie a cinematografului

📁 Expoziţii, Festivaluri, Conferințe
Autor: Redacția
🗓️ 12 ianuarie 2016

Cinematografia este una dintre formele de artă care au evoluat într-un ritm extrem de rapid. Apariția sa a revoluționat lumea și modul în care este privită. Vă invităm să faceți o călătorie în timp pentru a înțelege factorii și procesele care au contribuit la nașterea cinematografului așa cum îl cunoaștem astăzi.  

Se presupune că cinematograful își are originile în perioada preistorică. Oamenii cavernelor se amuzau cu umbrele lor proiectate pe pereții peșterilor de lumina focului. Apoi, a apărut ”teatrul umbrelor”, în China, în jurul anului 1000 e.n. Pe durata secolului XIX s-au utilizat numeroase inovații în încercarea de a proiecta, de a anima sau de a crea imagini.  La baza apariției cinematografului stau trei elemente precum proiectarea, imaginile în mișcare și reproducerea fotografică, asociate cu următoarele invenţii:lanterna magică, jucăriiile optice și pelicula fotografică. Etimologic cinematografia înseamnă ”scrierea mișcării”. 

Apariția cinematografului propriu-zis nu este legată doar de elementele mai sus menționate, ci și de ideea de a arăta filme unor spectatori și de a le cere să plătească pentru acest privilegiu. Edison a înțeles acest lucru când a inventat kinetoscopul, în care privitorul trebuia să introducă o monedă pentru a vedea imaginile în mişcare. Apoi, frații Lumiere s-au gândit să prezinte filme pentru un grup mai larg de spectatori și astfel, au organizat prima proiecție de cinema cu public la Grand Cafe din Paris, în 28 decembrie 1895. Zece filme de scurt metraj, cu o durată mai mică de un minut, numite ”vederi în mișcare”, au fost proiectate în respectiva seară. Urmează perioada 1915-1929, cunoscută şi ca epoca de glorie a filmului mut, în care cinematograful în sine devine o atracţie foarte populară și universală. Deși Thomas Edison a inventat fonograful înainte cu 18 ani înaintea cinematografului, cineaștii reuşesc să sincronizeze imaginea cu sunetul mult mai târziu, în 1927. Acesta este momentul în care cinematograful devine vorbit şi mai ales.... cântat. Studiourile de film realizează atunci primele filme muzicale.

Filmul, la fel ca fotografia, se putea realiza doar alb-negru. Foarte curând, cineaștii realizează filme color, astfel încât să se apropie cât mai mult de realitate. Iniţial, pelicula era colorată manual, doar că efortul era imens. Un singur minut necesita o săptămână de muncă minuțioasă. În 1932 este inventat procedeul Tehnicolor;procedeu folosit de Walt Disney pentru primul lungmetral animat, ” Alba ca Zăpada și cei șapte pitici” (1937). Din nefericire, această modalitate s-a dovedit ca fiind extrem de costisitoare și necesita o aparatură grea, dificil de deplasat. Așa că cercetătorii au găsit o soluție:pelicula Eastmancolor produsă de Kodak.

Din anii `60, suntetul și culoarea sunt omniprezente în filmul de cinema. Însă apare un rival puternic:televiziunea. Mulți oameni preferau să stea acasă și să urmărească știrile sau filmele pe micul ecran. Drept urmare, calitatea sunetului este îmbunătăţită și apar ecrane mai mari, de tip cinemascop, mijloace ideale de a atrage mulțimile înapoi în sala de cinema. 

Pentru a supraviețui, cinematograful a continuat să se schimbe. În anii `80, s-a iscat o altă revoluție, care viza efectele speciale și filmele de animație, determinată de apariţia calculatorului.

Ceea ce ați parcurs este ceea ce profesorii implicați în proiectul Filme pentru Liceeni aprofundează la sala de clasă. Într-o epocă guvernată de audiovisual, ora de istorie a cinematografului este deosebit de importantă în educație. Există o nevoie de a cunoaște ce a fost, ca să înțelegem ce este în prezent şi ulterior să gândim și să privim viitorul. Oare cum o să arate cinematograful în zece ani? Dar în 100 de ani?

”Filmele bune se cunosc din școală”

Proiectul „Filme pentru liceeni”, rezultat al colaborării inedite dintre asociația elvețiană Lanterna Magică și Asociația Culturală Macondo (RO) are ca obiectiv dezvoltarea metodelor de învățare pentru liceeni cu vârste între 14-18 ani. Acest scop va fi îndeplinit prin proiectarea gratuită a unei selecții de șase filme premiate la nivel internațional în perioada octombrie  2015-iunie 2016 pentru 10.000 de liceeni și prin organizarea a șase workshopuri pentru 50 de cadre didactice. Proiectul este implementat în București, Timișoara, Râșnov, Corabia, Caracal, Moinești, Moreni, Slobozia, Slatina, Toplița, Târgoviște, Râmnicu-Valcea și Giurgiu.

Despre organizatori:

Înființată în 2007,  Asociația Culturală Macondo deține o experiență considerabilă în dezvoltarea de proiecte în domeniul cultural, cu precădere în cel cinematografic, dar și în distrubuția de filme de artă pe piața din România.

Lanterna Magică este un club internațional de cinema pentru copii, fondat în Elveția, cu o existență de peste 20 de ani. Obiectivele sale constau în încurajarea tinerelor generații  în studiul culturii cinematografice și în oferirea de instrumente pentru a înțelege imaginile cu care ei interacționează zi de zi.  În perioada 11 septembrie 2013-25 iunie 2014, cele 75 de cluburi Lanterna Magica existente în Elveția au adus 220.000 tineri la evenimentele lor. 

Proiectul „Filme pentru liceeni” este susținut de Ministerul Educaţiei și Cercetării Științifice, Inspectoratul Școlar București, Casa Corpului Didactic București, Reprezentanța Comisiei Europene în România, Direcția Municipală Pentru Cultură, Învățământ, Sport și Tineret Slobozia, Casa Corpului Didactic Ialomița, Casa Corpului Didactic Olt, Inspectoratul Școlar Județean Harghita, Inspectoratul Școlar Județean Dâmbovița, Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu,  Inspectoratul Județean Școlar Ialomița, Inspectoratul Școlar Județean Olt, Inspectoratul Școlar Județean Bacău, Casa Corpului Didactic Dâmbovița, Casa Corpului Didactic Timiș, Casa Corpului Didactic Giurgiu, Hollywood Multiplex București Mall, Cinema Elvira Popescu, Casa de Cultură a Municipiului Toplița,  Biblioteca Județeană "Antim Ivireanul" Vâlcea, Centrul Cultural Municipal Caracal, Centrul Cultural "Eugen Ionescu"  Slatina, AMBASADA în Timișoara, Biblioteca "Ion Heliade Rădulescu" Târgoviște.

Proiectul „Filme pentru liceeni” este co-finanțat printr-un grant din partea Elveției prin intermediul Contribuției Elvețiene pentru Uniunea Europeană extinsă.

Proiectul este promovat și susținut de partenerii media:Ziare.com, Kiss FM, Kiss TV, www.parinti.com,  www.femeia.ro, www.revistaioana.ro, www.renne.ro, Cinemagia, Observatorul Cultural, Super Bravo Girl, Revista Știință și Tehnică, Revista FILM, Revista LZR, www.suntparinte.ro, www.edu-news.ro, www.examenultau.ro, Cinema RX, Ziarul Metropolis, Historia, www.aarc.ro, www.cafegradiva.ro, www.movienews.ro.