Vasco da Gama și călătoria care a schimbat lumea jpeg

Vasco da Gama și călătoria care a schimbat lumea

Vasco da Gama a fost primul european care a pus bazele unei rute comerciale maritime c─âtre India. ├Äntr-o c─âl─âtorie impresionant─â, el a navigat de-a lungul coastelor africane, dincolo de Capul Bunei Speran╚Ťe ╚Öi a reu╚Öit s─â distrug─â monopolul negustorilor arabi ╚Öi vene╚Ťieni ├«n comer╚Ťul cu condimente. Astfel, dup─â cum explic─â Shane Winser de la Royal Geographical Society din Marea Britanie, Vasco da Gama a schimbat lumea.

C─âutarea rutelor comerciale alternative c─âtre Est

C─âl─âtoria lui Vasco da Gama c─âtre India este unul din momentele definitorii din istoria marilor descoperiri geografice. Dincolo de faptul c─â aceast─â c─âl─âtorie a reprezentat una din cele mai mare realiz─âri ale epocii ÔÇô mult mai important─â dec├ót reu╚Öita lui Columb, traversarea Atlanticului, ea a stat la baza unor evenimente care au schimbat lumea.

La mijlocul secolului al XV-lea, Portugalia era cea mai mare putere maritim─â din Europa, gra╚Ťie mo╚Ötenirii Prin╚Ťului Henric Navigatorul, care a adus la ╚Öcoala de naviga╚Ťie de la Sagres un grup talentat de geografi, cartografi, astronomi ╚Öi navigatori.Henric dorea s─â g─âseasc─â o rut─â maritim─â c─âtre India, ob╚Ťin├ónd astfel pentru ╚Ťara sa acces la foarte profitabilul comer╚Ť cu mirodenii. ├Än plus, spera c─â va ├«ncheia o alian╚Ť─â cu legendarul regat al p─ârintelui Ioan cu ajutorul c─âruia s─â pun─â cap─ât domina╚Ťiei musulmane ├«n nego╚Ťul din Oceanul Indian. Timp de patruzeci de ani, Henric a sponsorizat c─âl─âtoriile de explorare de-a lungul coastelor vestice ale Africii, pun├ónd astfel bazele unui comer╚Ť profitabil cu sclavi ╚Öi aur. Cu toate acestea, sudul extrem al continentului african a r─âmas necunosut europenilor, iar visul Prin╚Ťului nu s-a ├«mplinit niciodat─â.

Abia ├«n 1487 Bartolomeo Diaz a ├«nceput c─âl─âtoria ce-i va duce pe portughezi ├«n sudul extrem al Africii. ├Änconjur├ónd Capul Bunei Speran╚Ťe, Diaz a demonstrat c─â exista o leg─âtur─â ├«ntre Oceanul Atlantic ╚Öi cel Indian (geografii vremii sus╚Ťin├ónd exact contrariul), ╚Öi astfel a ren─âscut ideea c─â ar putea fi descoperit─â o rut─â maritim─â c─âtre India. 

Pentru a completa c─âl─âtoria pe mare a lui Diaz, regele portughez Ioan al II-lea l-a trimis pe Pedro de Covilha, un bun vorbitor de arab─â, ├«ntr-o periculoas─â c─âl─âtorie c─âtre India, urm├ónd ├«ns─â ruta pe uscat. De-a lungul c─âl─âtoriei care a durat trei ani, deghizat ├«n arab, Covilha a ob╚Ťinut informa╚Ťii pre╚Ťioase privind porturile musulmane de pe coastele Africii de Est ╚Öi din India.

Aveau s─â mai treac─â ├«ns─â 10 ani ├«nainte ca portughezii s─â poat─â organiza o nou─â c─âl─âtorie pentru valorificarea descoperirilor celor doi. ├Äntre timp, Columb, sponworizat de spanioli, se ├«ntorsese ├«n Europa ├«n 1493 anun╚Ť├ónd c─â a descoperit ruta c─âtre Orient travers├ónd Atlanticul.

Rivalit─â╚Ťile

├Än acel moment, rivalitatea dintre Portugalia ╚Öi Spania pentru controlul nego╚Ťului cu Orientul s-a intensificat. ├Änsu╚Öi Papa a intervenit pentru a arbitra conflictul, iar ├«n 1494, dup─â lungi negocieri, a fost semnat Tratatul de la Tordesillas. Prin acest tratat, era trasat─â o linie imaginar─â nord-sud (la circa 1700 de kilometri vest de Capul Verde) ce ├«mp─âr╚Ťea Atlanticul ├«n dou─â:teritoriile la vest de aceast─â linie reveneau Spaniei, iar cele din est Portugaliei. Regele Ioan a fost ├«nc├óntat, deoarece el p─âstra astfel controlul comer╚Ťului de pe coastele vestice ale Africii ╚Öi posibila rut─â nou─â c─âtre India.

Spain and Portugal png png

În 1497, noul rege al Portugaliei, Manuel I, l-a numit pe Vasco da Gama liderul unei noi călătorii către India. Bartolomeo Diaz a supravegheat personal pregătirile pentru această călătorie. Da Gama avea să conducă o flotă formată din patru nave (una de provizii), dintre care două au fost construite special cu această ocazie.

Prima c─âl─âtorie c─âtre India

Vasco da Gama a p─âr─âsit Lisabona la 8 iulie 1497. Bartolomeo Diaz a ├«nso╚Ťit grupul p├ón─â ├«n Insulele Canare, iar apoi p├ón─â ├«n Insulele Capului Verde. Pentru urm─âtoarea etap─â a c─âl─âtoriei, Diaz i-a sf─âtuit s─â mearg─â pe o rut─â neobi╚Önuit─â, pe direc╚Ťia vest-sud vest, ├«nspre largul Atlanticului, pentru a evita zona calmurilor din Golful Guineei. Urm├ónd aceast─â rut─â, portughezii au ajuns la circa 1000 de kilometri de coastele braziliene ├«nainte ca v├ónturile sud-vestice s─â-i ├«mping─â ├«nspre Sudul Africii. Pe 7 noiembrie, au ajuns ├«n Portul Sf. Elena, la 200 de kilometri nord de Capul Bunei Speran╚Ťe. Trecurser─â 13 s─âpt─âm├óni de c├ónd exploratorii v─âzuser─â ultima oar─â uscatul, dup─â ce parcuseser─â o distan╚Ť─â de peste 7200 de kilometri de la Capul Verde.

Dou─â zile mai t├órziu, flota lui da Gama a ├«nconjurat Capul Bunei Speran╚Ťe ╚Öi a oprit la Mossel Bay. Nava cu provizii a fost ars─â, iar proviziile redistribuite celorlalte trei nave. ├Än ziua de Cr─âciun, grupul a ├«nceput c─âl─âtoria spre nord, de-a lungul coastelor estice ale Africii de Sud. Navig├ónd spre nord ├«mpotriva unui curent puternic, grupul lui da Gama a c─âl─âtorit 2700 de kilometri de-a lungul coastei, iar pe 2 martie 1498 a ajuns ├«n portul Mozambique, primul dintr-un ╚Öir de ora╚Öe-stat musulmane aflate la extrema sudic─â a zonei de influen╚Ť─â musulman─â din Africa de Est. Exploratorii nu au fost primi╚Ťi bine de Sultan;darurile lor, considerate f─âr─â valoare, au fost respinse. Asta se explic─â prin faptul c─â, ├«n ciuda investi╚Ťiilor masive ├«n acea expedi╚Ťie, portughezii subestimaser─â calitatea bunurilor de pe pie╚Ťele din aceast─â lume:bumbac, filde╚Ö, aur ╚Öi perle. Grupul ╚Öi-a continuat c─âl─âtoria spre nord, ajung├ónd la Mombassa, unde au fost primi╚Ťi la fel. Doar liderul din Malindi a fost mai binevoitor fa╚Ť─â de grupul de europeni, iar ├«n timpul ╚Öederii sale acolo, da Gama a recrutat un marinar foarte experimentat ÔÇô se poate s─â fie vorba de faimosul marinar arab Ahmen Ibn Majid ÔÇô care s─â le arate ruta c─âtre India.

800px Map of Portuguese Carreira da India gif gif

Da Gama ajunge în India

Exploratorii au traversat Marea Arabiei ├«n 27 zile, c─âl─âtoria lor fiind u╚Öurat─â de v├ónturile favorabile.  Flota lui da Gama a ajuns la Calicut, pe coasta Malabar. Zona respectiv─â era centrul comer╚Ťului cu mirodenii ╚Öi principala pia╚Ť─â de desfacere pentru piperul din Kerala. Era, de asemenea, locul ├«n care navele din Insulele Moluce veneau s─â fac─â nego╚Ť cu cui╚Öoare cu negustorii arabi. Nou-veni╚Ťii au stat la Calicut timp de trei luni ╚Öi au fost ini╚Ťial bine primi╚Ťi de liderul hindus local. ├Äns─â negustorii musulmani se bucurau de o anumit─â influen╚Ť─â la Curte ╚Öi nu erau dispu╚Öi s─â renun╚Ťe la controul asupra comer╚Ťului cu mirodenii ├«n fa╚Ťa vizitatorilor cre╚Ötini. ╚śi, ├«nc─â o dat─â, bunurile pe care da Gama le oferea pentru nego╚Ť au fost considerate inadecvate. Rela╚Ťiile dintre portughezi ╚Öi localnici s-au deteriorat, iar oamenii lui da Gama au f─âcut mari eforturi pentru a reu╚Öi s─â adune bunurile necesare c─âl─âtoriei ├«napoi spre cas─â.

Vasco Da Gama meting the King Zamorin of Calicut Kozhikode after landing at Kappad Beach in Calicut Kozhikode  jpg jpeg

C─âl─âtoria ├«napoi c─âtre Malindi a fost extrem de grea. Marinarul care-i ajutase la venire disp─âruse, iar v├óntul b─âtea din nou ├«mpotriva lor. Drumul de 3700 de kilometri a durat trei luni. Echipajul s-a ├«mboln─âvit de scorbut, ╚Öi 30 de oameni au murit. Numai bun─âvoin╚Ťa Sultanului din Malindi i-a salvat pe restul, acesta d─âruindu-le alimente proaspete, carne ╚Öi portocale. Pentru c─â pierduser─â prea mul╚Ťi oameni din echipaj, una dintre nave a trebuit s─â fie ars─â. Grupul a trecut de Capul Bunei Speran╚Ťe pe 20 martie 1499 ╚Öi a ├«nceput c─âl─âtoria spre nord de-a lungul coastelor vestice ale Africii.

Urm─âtoarele c─âl─âtorii spre India

Vasco da Gama a ajuns ├«napoi la Lisabona pe 18 septembrie, dup─â mai bine de doi ani, timp ├«n care a c─âl─âtorit 38.600 de kilometri. Doar 54 de oameni din echipajul de 170 au supravie╚Ťuit. Regele era ├«ns─â mul╚Ťumit, g├óndindu-se c─â dac─â aceast─â expedi╚Ťie s-a putut realiza o dat─â, ea se putea face din nou.

O a doua expedi╚Ťie, de data aceasta cu 13 nave ╚Öi 1200 de oameni, a fost trimis─â imediat c─âtre India sub conducerea lui Pedro Alvares Cabral, a c─ârui misiune era ├«nt├órirea controlului asupra rutei c─âtre India. Flota a ajuns la Calicut ├«n doar ╚Öase luni, iar de data aceasta portughezii au fost mult mai bine preg─âti╚Ťi. Au mers ├«n India cu bunuri luxoase cu ajutorul c─ârora l-au convins pe liderul hindus care-l refuzase pe da Gama s─â ├«ncheie un acord comercial. Negustorii musulmani au fost indigna╚Ťi de aceast─â ├«ncercare a europenilor de a le fura comer╚Ťul ╚Öi, drept r─âzbunare, au omor├ót 50 de oameni din echipajul lui Cabral. Aceasta, la r├óndul s─âu, a r─âspuns prin incendirerea a 10 nave musulmane (la bordul c─ârora au murit 600 de oameni), precum ╚Öi a caselor de lemn din Calicut.

Apoi, Cabral a mers la Cochin, unde a pus bazele primului centru comercial portughez din India. S-a ├«ntors acas─â ├«n vara anului 1501, cu doar ╚Öapte nave ╚Öi jum─âtate din echipaj. ├Äns─â ├«nc─ârc─âtura de condimente adus─â a fost suficient─â pentru a distruge monopolul arabo-vene╚Ťian asupra comer╚Ťului cu condimente din Europa.

Anul urm─âtor, Vaso da Gama a condus cea de-a treia mare expedi╚Ťie portughez─â c─âtre India. A pornit la drum cu 20 de nave (dintre care 10 ale sale), unele aflate sub comanda unchiului ╚Öi nepotului s─âu. Sarcina lor era de a consolida domina╚Ťia portughez─â asupra rutei c─âtre India. Aceast─â expedi╚Ťie avea s─â duc─â ├«ns─â  la unul dintre cele mai mari masacre maritime din istorie.

Dup─â c├óteva raiduri asupra unor porturi musulmane de pe coasta Africii de Vest, da Gama a ├«nceput o campanie de teroare ├«mpotriva musulmanilor care f─âceau nego╚Ť pe Coasta Malabar. A capturat nava Meri, pe care se aflau ╚Öi 200 de pelerini musulmani ce se ├«ntorceau acas─â dup─â pelerinajul la Mecca, ╚Öi i-a dat foc. La bordul navei se aflau aproape 400 de oameni, inclusiv femei ╚Öi copii. Da Gama a p─âstrat focul aprins timp de patru zile, p├ón─â s-a asigurat c─â to╚Ťi de la bordul navei muriser─â. Apoi ╚Öi-a continuat drumul c─âtre Calicut, unde a capturat ╚Öi ucis 30 de pescari, l─âs├óndu-le cadavrele s─â pluteasc─â la mal. Temut ╚Öi ur├ót de localnici, da Gama plecat l─âs├ónd ├«n urm─â prima putere naval─â european─â din apele asiatice. C├ónd s-a ├«ntors acas─â, ├«n septembrie 1503, da Gama a fost recompensat din plin de portughezi pentru eforturile sale ╚Öi a fost ulterior numit Vicerege al Indiei.

Sursa:http://www.bbc.co.uk/history/