Un fals istoric: fotografia cu Hitler la ieșirea din închisoare jpeg

Un fals istoric: fotografia cu Hitler la ieșirea din închisoare

O fotografie veche de peste 90 de ani, ├«n care apare viitorul dictator nazist la scurt timp dup─â ie╚Öirea din ├«nchisoare, ├«nc─â ne induce ├«n eroare. C─âci fotografia ÔÇô una dintre cele mai faimoase imagini ├«n care apare Hitler ÔÇô nu este f─âcut─â la ie╚Öirea din ├«nchisoarea Landsberg, a╚Öa cum credeam p├ón─â acum, scrie HistoryToday.

Viitorul dictator german pozeaz─â, destul de rigid, l├óng─â un Mercedes, ├«mbr─âcat ├«ntr-un impermeabil negru;are p─ârul atent aranjat ╚Öi musta╚Ťa care l-a f─âcut celebru, ╚Öi pozeaz─â ├«n fa╚Ťa unei por╚Ťi de tip medieval.

Poza este datat─â 20 decembrie 1924 ╚Öi a fost f─âcut─â pentru a marca eliberarea lui Hitler din Landsberg, din Bavaria, unde petrecuse nou─â luni din pedeapsa de cinci ani pentru tr─âdare. ├Änchisoarea Landsberg a fost locul ├«n care Hitler ╚Öi-a redactat autobiografia-manifest Mein Kempf. Realizat─â de fotograful lui Hitler, Heinrich Hoffmann, imaginea trebuia s─â anun╚Ťe eliberarea sa ├«ntregii Germanii, proclam├ónd ÔÇ×├«ntoarcereaÔÇŁ sa.

Fotografia a tot circulat prin pres─â ├«n ultimele decenii, cu explica╚Ťia ÔÇ×Hitler p─âr─âsind ├«nchisoarea LandsbergÔÇŁ, a╚Öa cum o scrisese ├«nsu╚Öi Hoffmann. A devenit rapid o imagine foarte cunoscut─â, mai ales dup─â ce Hitler a reconstituit scena pentru Hoffmann dup─â numirea sa ├«n func╚Ťia de Cancelar.

Însă imaginea nu e ce pare a fi.

Un fals al F├╝hrer-ului

hitlerlandsdown 0 jpg jpeg

Fort─ârea╚Ťa Landsberg exist─â ╚Öi ast─âzi ╚Öi este ├«n continuare ├«nchisoare, dar ea nu a avut niciodat─â o poart─â medieval─â masiv─â precum cea din imagine. Mai mult, cl─âdirea dateaz─â din... 1910, nu din perioada Evului Mediu. Poarta din fotografie este, de fapt, BayertorÔÇô a╚Öa-zisa Poart─â Bavarian─â, de la intraraea sudic─â ├«n vechiul ora╚Ö din Landsberg. ╚śi-atunci... de unde explica╚Ťia fals─â?

Se spune c─â Hoffmann, care a venit de la Munchen pentru a-l ├«nt├ómpina pe Hitler la ie╚Öirea din ├«nchisoare, ├«╚Öi dorea s─â capteze acest moment istoric pentru posteritate, dar i s-a interzis s─â fac─â fotografii de c─âtre un gardian al ├«nchisorii, care l-a amenin╚Ťat c─â-i confisc─â aparatul. Frustrat, Hoffmann a condus p├ón─â la Bayertor ╚Öi l-a pus pe Hitler s─â pozeze acolo. Confes├óndu-se ├«n memoriile sale, el spune c─â a luat decizia pentru c─â acea loca╚Ťie avea mai mult din atmosfera unei fort─âre╚Ťe.

Presa ÔÇô de atunci ╚Öi de ast─âzi ÔÇô a preluat explica╚Ťia lui Hoffmann, unii chiar ad─âug├ónd detalii false pove╚Ötii cu titluri precum ÔÇ×Poarta Fort─âre╚Ťei s-a deschisÔÇŁ. De atunci, toat─â lumea crede c─â ├«nchisoarea Landsberg are o astfel de poart─â impun─âtoare.

├Än marea poveste a nazismului, acesta este, bine├«n╚Ťeles, un detaliu minor, o corectur─â aparent ne├«nsemnat─â ├«ntr-un tablou mult mai mare. Ilustreaz─â ├«ns─â un aspect cheie al ├«ntregii pove╚Öti. Arat─â c─â Hitler ╚Öi Hoffmann au fost nu doar foarte con╚Ötien╚Ťi de importan╚Ťa politic─â a imaginii, dar ╚Öi dispu╚Öi s─â manipuleze adev─ârul ├«n acest proces. ├Äntr-o epoc─â ├«n care cei mai mul╚Ťi politicieni nu se preocupau de asemenea chestiuni aparent efemere, imaginea lui Hoffmann marcheaz─â ├«nceputul unor vremuri noi. Era primul pas c─âtre ceea ce am numi ast─âzi managementul imaginii, prin care Hitler ╚Öi Hoffmann au construit atent, meticulos, imaginea public─â a F├╝hrer-ului, o campanie ├«nceput─â ├«n anii '20 ╚Öi care s-a ├«ncheiat numai cu moartea acestuia.