Tabloul care a scandalizat lumea islamic─â jpeg

Tabloul care a scandalizat lumea islamic─â

Vom arunca, ├«n cele ce urmeaz─â, o privire asupra uneia dintre cele mai controversate picturi ale lui Osman Hamdi Bey, ÔÇ×MihrapÔÇŁ, numit─â ╚Öi ÔÇ×Genez─âÔÇŁ. Realizat─â ├«n 1901, lucrarea este expus─â pentru prima oar─â ├«n acela╚Öi an la Berlin, ca mai t├órziu s─â fie prezentat─â ╚Öi la Royal Academy Exhibition din Londra ├«n 1903.

Pictura de mari dimensiuni (210 x 108 cm) ├«nf─â╚Ťi╚Öeaz─â o t├ón─âr─â femeie st├ónd pe un rahle (suport pentru citirea Coranului), cu spatele la mihrap, ni╚Öa orientat─â c─âtre Mecca, locul sf├ónt al Islamului. T├ón─âra, care este ├«ns─ârcinat─â, poart─â o rochie galben─â, a c─ârei croial─â este nu medieval─â, ci de secol XIX. La picioarele ei apar manuscrise ╚Öi c─âr╚Ťi, ├«ntre care se remarc─â Zend-i-Avesta, cartea sf├ónt─â a zoroastrienilor, ╚Öi un Coran. Pe una dintre c─âr╚Ťile de la picioarele tinerei apare semn─âtura artistului. De remarcat c─â suportul pentru Coran ╚Öi sfe╚Önicul care apar ├«n tablou pot fi ╚Öi ast─âzi v─âzute ├«n actualul Muzeu de Art─â Islamic─â din Istanbul, situat ├«n incinta fostului Saray, care a apar╚Ťinut odinioar─â Marelui Vizir Ibrahim Pa╚Öa (1494-1536). 

7 DESCHIDERE Scandal Mihrap Geneza jpg jpeg

Pentru unii, acest tablou ar fi un ÔÇ×manifest al secularismuluiÔÇŁ. Pentru al╚Ťii, o replic─â a unei sculpturi pictate, numit─â Tanagra, realizat─â ├«n 1890 de c─âtre Jean-L├ęon G├ęr├┤me. Nu pu╚Ťini au considerat acest tablou ca blasfemiator, dar nimic din via╚Ťa ╚Öi din celelalte opere ale lui Osman Hamdi Bey nu sus╚Ťine aceast─â afirma╚Ťie. De╚Öi adept convins al Tanzimatului, o ideologie a occidentaliz─ârii, printre ai c─ârei reprezentan╚Ťi s-au num─ârat Marele Vizir Midhat Pasha ╚Öi tat─âl artistului, Ibrahim Edhem Pasha, Osman Hamdi Bey ╚Öi-a exprimat ├«n repetate r├ónduri adeziunea fa╚Ť─â de religia mahomedan─â ╚Öi respectul fa╚Ť─â de valorile otomane. Da, considera el, Imperiul avea mare nevoie de infrastructur─â ╚Öi de institu╚Ťii de tip occidental pentru a supravie╚Ťui ├«n condi╚Ťiile secolului al XIX-lea, dar toate acestea trebuiau adaptate specificului na╚Ťional. 

Pornind de la aceste idei ale pictorului ÔÇô exprimate c├ót se poate de explicit ├«n coresponden╚Ťa cu tat─âl s─âu, redactat─â ├«n limba francez─â ÔÇô, istoricul de art─â Edhem Eldem, descendent al lui Osman Hamdi Bey, vine cu o explica╚Ťie mult mai plauzibil─â. Pentru el, t├ón─âra doamn─â ├«ns─ârcinat─â este o personificare a unei Turcii (╚Öi, prin extensie, a Imperiului Otoman) care ├«ntoarce spatele trecutului ╚Öi prive╚Öte spre viitor. Dup─â unii, modelul este o t├ón─âr─â armeanc─â, fiica cameristei a celei de-a doua so╚Ťii a pictorului, Marie/Naile Hanim. ├Äns─â istoricul Edhem Eldem afirm─â c─â modelul este nimeni alta dec├ót una dintre fiicele lui Osman Hamdi Bey, Layla (n─âscut─â ├«n 1880), ├«ns─ârcinat─â ├«n perioada realiz─ârii tabloului. Ea va da na╚Ötere unei feti╚Ťe, Nimet, pe data de 1 mai 1902, c├ónd tabloul era deja finalizat. Aceast─â sarcin─â pare a semnifica o rodnicie care va veni odat─â cu un viitor mai bun, pe care Osman Hamdi Bey ├«l dorea, la modul cel mai sincer, pentru toate popoarele din Imperiu. 

De altfel, atitudinea fa╚Ť─â de religie a lui Osman Hamdi Bey este una c├ót se poate de reveren╚Ťioas─â, at├ót ├«n peisaje precum cel care ne ├«nf─â╚Ťi╚Öeaz─â ÔÇ×A╚Öez─âmintele fondate de ├çoban Mustafa PashaÔÇŁ, care cuprindeau o moschee, o madrassah (╚Öcoal─â teologic─â) ╚Öi o cantin─â (tablou realizat ├«n perioada 1880-1890), c├ót ┼či ├«n portrete precum ÔÇ×T├ón─âr Emir Studiind CoranulÔÇŁ (tablou realizat la ├«nceputul secolului XX) sau ÔÇ×TeologulÔÇŁ (b─ârbat citind Coranul, ├«nceputul secolului XX), dar ╚Öi ÔÇ×Dezbatere l├óng─â u╚Öa moscheeiÔÇŁ, lucrare din 1891.

Acest text este un fragment din articolul ÔÇ×Osman Hamdi Bey. O via┼ú─â ├«n slujba progresuluiÔÇŁ ap─ârut ├«n num─ârul 220 al revistei Historia, disponibil ├«n format digital pe paydemic.com 

Cump─âr─â Acum