Hidroscalele germane în Dobrogea (1916 1918) / FOTO jpeg

Hidroscalele germane în Dobrogea (1916-1918) / FOTO

­čôü Primul R─âzboi Mondial
Autor: Ing. Dan-Eugen Sambra

Dup─â ├«ncheierea ostilit─â╚Ťilor ├«n peninsula Gallipoli (9 ianuarie 1916) s-a mutat centrul de activitate al avia╚Ťiei germane spre Marea Neagr─â. Misiunile erau: recunoa╚Öteri aeriene ale flotei ruse ├«n Marea Neagr─â, asigurarea aerian─â a submarinelor germane ╚Öi a ac╚Ťiunilor de minare / deminare.

În zona Mării Negre au existat următoarele hidroscale germane (perioada 1914-1918):

a) Partea sudica a M─ârii Negre :

- întâi în Turcia (Agha Liman/Mersina, Chanak/Tschanak, Kutali, Rodosto, Kawak, Songuldag-Eregli, Kefken, partial Xanthi);
- apoi în Bulgaria (Varna, Pinartschik, Xanthi).

b) Situa╚Ťia s-a schimbat odat─â cu intrarea Rom├óniei ├«n r─âzboi (27/28 august 1916). Din acel moment a devenit necesara extinderea hidroscalelor existente si aparitia altora noi ├«n nordul Bulgariei (pe coasta de vest a M─ârii Negre ).

c) ├Än cadrul Oberkommando Mackensen / MarineAbteilung Bulgarien / Comandamentul Suprem Mackensen / Sec╚Ťia de Marin─â, Bulgaria: au existat ├«n Dobrogea ├«ntre 1916-1918 mai multe hidroscale / puncte de sprijin hidroscale germane:

- pentru o durat─â lung─â: Konstanza / Constanza, Duingi, Babadag;
- pentru o durat─â mai scurt─â: Mangalia, Jurilovca, Sulina

d) În Ucraina / peninsula Crimea: Odessa, Sebastopol. Kertsch

e) Misiunea acestor hidroscale consta în:

- recunoa╚Öteri aeriene spre Nord deasupra uscatului ╚Öi a Marii Negre ÔÇô pentru Armata #3 bulgar─â
- misiuni de apărare aeriană a traficului comercial naval bulgar și turc spre Sud și Est
- misiuni de deminare în Marea Neagră
- sprijinirea opera╚Ťiunilor militare germane ├«n Ucraina, ├«n primul r├ónd zonele Odesa ╚Öi Sevastopol (p├ón─â la armisti╚Ťiul german-rus din 15 decembrie 1917).

Notă: Toate aceste subiecte sunt descrise folosind exclusiv material din arhive militare germane. Majoritatea textelor sunt preluate din jurnale de zi militare (Kriegstagebücher) și / sau telegrame / rapoarte.


1 1917 M├Ąrz 5 BA K├╝stenschutzKarte 3 jpg jpeg

Etappengebiet Dobrudscha / Administra╚Ťia German─â ├«n Dobrogea. Harta original─â (folosit─â oficial) de O.K v. Mackensen ├«n campania din Dobrogea. Sunt ar─âtate toate hidroscalele / punctele de sprijin germane / bulg─âre╚Öti. Trimis─â la 5 martie 1917.


1 1917 M├Ąrz 5 BA K├╝stenschutzKarte jpg jpeg

Hidroscala Constan╚Ťa:  

La 23 ianuarie 1916 a ap─ârut hidroscala Varna. De aici au fost ├«nfiin╚Ťate punctele de sprijin hidroscale la Wasilikow (depozit material), la Sizopol (├«n vara 1916) ╚Öi la Mangalia (├«n cadrul campaniei militare ├«n Dobrogea). Hidroscala Varna a avut ├«n prima jum─âtate a anului 1916 circa 60-70 militari; dup─â ├«nceperea campaniei militare ├«n Dobrogea acest personal a fost puternic m─ârit. At├ót de la Varna c├ót ╚Öi de la Mangalia a fost transferat personal ╚Öi material la hidroscala Constan╚Ťa (pe m─âsur─â ce aceast─â hidroscala a fost terminat─â).

1 1916 SeeflugSt Constanta BA 1 jpg jpeg

Evolu╚Ťia hidroscalei Constan╚Ťa:

La data de 21 octombrie 1916 cu ocazia ocup─ârii Constan╚Ťei au fost transferate 4 hidroavioane de la Mangalia la Constanta. Imediat au sosit de la Mangalia ╚Öi mecanici ╚Öi dulgheri - care fuseser─â p├ón─â atunci la Varna.  La data de 26 octombrie 1916 a fost ├«nfiin╚Ťat─â Hidroscala Constan╚Ťa. Construc╚Ťia hidroscalei a fost ├«n mare terminat─â p├ón─â ├«n prim─âvara 1917. 

├Äncep├ónd cu mai 1918, Hidroscala Constan╚Ťa a fost mic╚Öorat─â cu personal ╚Öi material; la 25 august 1918 Hidroscala Constan╚Ťa a fost desfiin╚Ťat─â ╚Öi mutata complet la Sebastopol. ├Äncep├ónd cu 1 noiembrie 1918 Hidroscala Constan╚Ťa a reintrat ├«n func╚Ťie ÔÇô oper├ónd de la Sebastopol.

Personalul Hidroscalei Constan╚Ťa:

- octombrie 1916: 13 persoane
- noiembrie 1916: 28
- decembrie 1916: 50
- până în mai 1918: în medie 50 persoane
- în iunie 1918: 52
- în iulie 1918: 35
Pierderi 1916-1918: 2 persoane

Conducerea Hidroscalei Constan╚Ťa:

Hidroscala Constan╚Ťa a fost din prima p├ón─â ├«n ultima zi de func╚Ťionare din punct de vedere tactic ╚Öi organiza╚Ťional subordonat─â a ÔÇ×Deutsche Marine-Abteilung ConstanzaÔÇť / Marinei germane Constan╚Ťa. Aceasta la r├óndul ei a fost subordonata ÔÇ×Oberkommando MackensenÔÇť / Comandaturii Supreme Mackensen.

1 1917 Mackensen Leib Husaren Reg 1a jpg jpeg

Comandantul Hidroscalei Constan╚Ťa a fost:

- până la 12 aprilie 1918: Kptl. Kuntze, Lt. Frhr. v. Budenbrock, Lt. Lt. Becker, Lt. Starke, Oblt. Kessel
- 27 aprilie până la 13 august 1918: Oblt. Schiller
- 14 august până la 25 august 1918: Oblt. Kassel

Dotarea cu avioane:

- noiembrie 1916: 4 hidroavioane
- până în iulie 1917: 9
- în octombrie 1917: 14
- în primul trimestru 1918: 18
- în mai 1918: 14
- în iunie / iulie 1918: 7
Pierderi totale 1916-1918: 5 hidroavioane

Misiunea Hidroscalei Constan╚Ťa:

- recunoașteri aeriene spre Nord deasupra uscatului și Mării Negre pentru Armata 3 bulgară
- zboruri de ├«nso╚Ťire / acoperire pentru traficul naval spre Sud ╚Öi Est
- opera╚Ťiuni de deminare
- sprijinul opera╚Ťiilor militare ├«n Ucraina ÔÇô ├«n primul r├ónd la Odesa ╚Öi Sebastopol

Una din imaginile aeriene din 1917 ale hidroscalei Constanta. Se poate vedea aici la hidroscala:

- 4 x

- 3 x

- platforma pe care erau sta╚Ťionate hidroavioanele
- rampa pentru aducerea lor pe apa

În port se pot vedea:

- macarale plutitoare / dragi
- o mare parte din port ╚Öi construc╚Ťiile aferente de la poarta #1 ╚Öi #2 (azi)

În oraș se pot vedea:

- cl─âdirea C─âpit─âniei, poarta #1
- platforma unde va apare Vraja M─ârii
- o parte din parcul bulevardului
- diverse cladiri (de ex. catedrala, cu parcul aferent)
- bulevardul Tarul Nicolae al II-lea
- str. Portului
- bulevardul Elisabeta
- bulevardul P.P. Carp
- str. Lasc─âr Catargiu
- str. G. Cantacuzino
- str. D.A. Sturza
- str. Roșiorilor


1 1917 SFS CT 5 jpg jpeg

├Äncheierea activit─â╚Ťii hidroscalei Constan╚Ťa. Raport cu data 04.08.1918:  

T├Ątigkeitsbericht (Raport activitate) vom 04.08.1918. Geheim! Unterschrift: Marine Flugchef. Extrase:  

07.07.1918-13.07.1918: Sonstige Arbeiten / Lucr─âri deosebite: Deschis l─âzile cu inventarul hidroscalei Duingi. ├Änc─ârcat muni╚Ťie pentru hidroscala Sewastopol pe pasagerul Kafkas. Transportat de la hala 2 la hala 1: flotoare hidroavion ╚Öi Werkzeugspinde (dulapuri scule). Depozitat baraca echipei de la bateria Sachsen ├«n hala 2. Camion de transport pus la dispozi╚Ťia Sec╚Ťiei de Marina pentru 6 zile.  

14.07.1918-20.07.1918: Sonstige Arbeiten / Lucr─âri deosebite: Reparat axa din spate la camion D├╝rkop. Pregatit motocicleta U.S.U.. Depozitat ├«n spatele halei 2 vechile piese metalice de la bateria Sachsen. F─âcut ordine pe terenul hidroscalei ╚Öi ├«n hala 1. Camion transport pus la dispozi╚Ťie pentru 4 zile c─âtre Sec╚Ťia de Marin─â.  

21.07.1918-27.07.1918: Sonstige Arbeiten / Lucr─âri deosebite: B. Baraca hidroavioanelor ├«nc─ârcata pe tren. La zile cu elice ╚Öi piese de schimb motoare preluate de la Marine Abteilung (Sec╚Ťia de Marin─â) ╚Öi trimise la Sewastopol cu vas pasager (Dampfer). Conducta de apa ├«n hala 1 dezgropat─â. Adus lemn de foc pentru cantina echipei de la Etappenverwaltung / Admin. Zonei. Reparat diferen╚Ťial la camion D├╝rrkop. Camionul a fost pus la dispozi╚Ťia Sec╚Ťiei de Marin─â timp de cinci zile.  

├Än luna iulie nu au avut loc zboruri ╚Öi nici evenimente deosebite; pentru ca toate hidroavioanele ├«n stare de func╚Ťionare normal─â sunt la Sewastopol ╚Öi de acolo vor fi trimise jurnale de front zilnice (Kriegstageb├╝cher).


1 1918 August 4 SFS Constanza 3 jpg jpeg
1 1917 SeeflugSt Duingi BA 1 jpg jpeg

Hidroscala Duingi:

- la data de 11 februarie 1917 a fost ├«nfiin╚Ťat─â hidroscala Duingi
- se afla l├óng─â lacul Tuzla, ca. 10-15 km distanta de Constan╚Ťa (vezi harta)
- ├«n martie 1917 este ├«nfiin╚Ťat un punct de sprijin la "Capul Djolman" - apar╚Ťin├ónd de Duingi
- este considerata ca extindere a hidroscalei Constan╚Ťa, pentru ca ├«n zona portului Constan╚Ťa nu exista suprafa╚Ťa suficient─â ╚Öi posibilit─â╚Ťi de start reduse.
- din punct de vedere tactic ╚Öi organizatoric apar╚Ťine de Oberkommando Mackensen, precum ╚Öi de ÔÇ×Deutsche-Marine-Abteilung ConstanzaÔÇť
- la 6 februarie 1918 este desfiin╚Ťat─â


1 1917 Duingi BA 3 jpg jpeg

22 martie 1917: Entladen der Materialien in Chasapchioi / Desc─ârcarea materialelor la Chasapchioi

Criteriile pentru alegerea terenului de la Duingi pentru aceasta hidroscala:
- plaj─â bun─â
- adâncime apă corespunzătoare
- suprafa╚Ťa ap─â bun─â pentru start ├«n orice direc╚Ťie a v├óntului
- strada suficient de bun─â pentru camioane tonaj
- apropiere de cale ferat─âa (Chasapchioi)
- o distan╚Ť─â nu prea mare de Constan╚Ťa
- s─â apar╚Ťin─â de zona de aprovizionare a Etappenverwaltung / Administra╚Ťia German─â

Comandatura Suprem─â Mackensen a aprobat din aceste motive hidroscala Duingi pe acest amplasament. La ├«nceputul perioadei calde a anului s-a constatat ├«ns─â ca acest amplasament nu era deloc s─ân─âtos pentru oameni. Din cauza mla╚Ötinilor din apropiere erau mereu noruri de ╚Ť├ón╚Ťari; aprovizionarea cu ap─â nu era corespunz─âtoare; ├«n cur├ónd o treime din echipa s-a ├«mboln─âvit de dizenterie. La ├«nceputul lui decembrie 1917, c├ónd lacul a ├«nghe╚Ťat - ╚Öi deci hidroscala nu mai putea func╚Ťiona ÔÇô s-a decis desfiin╚Ťarea ei.

Imagini de la hidroscala Duingi (toate imaginile au data 22 martie 1917):


1917 Duingi Ablaufbahn im Bau 2 jpg jpeg

Ablaufbahn im Bau / Pista pentru decolat ├«n construc╚Ťie


1917 Duingi Ansicht NW jpg jpeg

Hidroscala Duingi: Ansicht von NW / Vedere din NW

Personalul Hidroscalei Duingi, 1917-1918:

- februarie 1917: 12 persoane
- mai 1917: 65 persoane
- a doua jumatate 1917: ca. 100 persoane
- februarie 1918: 78 persoane
Pierderi 1917-1918: 2 oameni (datorita inamicului) și 3 persoane (îmbolnăviri)

Comandan╚Ťii Hidroscalei Duingi a fost:

- februarie 1917 ÔÇô iulie 1917: Kplt. Meyr
- iulie 1917 ÔÇô mijlocul august 1917: Lt. Frhr. v. Buddenbrock
- mijlocul august 1917 ÔÇô ├«nceputul noiembrie 1917: Lt. Kessel
- ├«nceput noiembrie 1917 ÔÇô februarie 1918: Lt. Cranz


1917 Duingi Offiziershaus im Bau jpg jpeg

Hidroscala Duingi: Offiziershaus im Bau / Casa ofi╚Ťerilor ├«n construc╚Ťie

Dotarea cu avioane a Hidroscalei Duingi, 1917-1918:

- aprilie 1917: 3 avioane
- octombrie 1917: 8 avioane
- februarie 1918: 6 avioane
Pierderi totale 1917-1918: 5 hidroavioane

Misiunea Hidroscalei Duingi:

- recunoașteri aeriene spre Nord deasupra uscatului și Marea Neagră pentru Armata 3. bulgara
- zboruri de ├«nso╚Ťire / acoperire pentru traficul naval spre Sud ╚Öi Est
- opera╚Ťiuni de deminare
- sprijinul opera╚Ťiilor militare ├«n Ucraina ÔÇô ├«n primul r├ónd la Odesa ╚Öi Sebastopol

Exemplu de misiune comuna: 21.07.1917. Constan╚Ťa + Duingi + Babadag: 

1917 Juni 21 Telegramm 3 jpg jpeg

- total 10 hidroavioane (unul cu echipaj bulg─âresc)
- recunoaștere Delta Dunării
- bombardat cu 4 avioane (Wilcow port, bombe 150 kg)
- bombardat cu 6 avioane (Sulina port, bombe 340 kg)
- Wilkow: ap─ârare antiaerian─â slab─â
- Sulina: ap─ârare antiaerian─â puternic─â
- aparat #886 lovit de doua schije (flotor și rezervor benzina)
- trafic Dun─âre redus
- port Sulina: mai multe vase (Dampfer), crucișător care pleca din port a pus pe apa un hidroavion (rusesc)
- au decolat încă trei hidroavioane (rusești) la o altitudine redusă
- bratele Sulina și Sf. Gheorghe fără trafic
- toate hidroavioanele s-au întors la baze
- hidroavion #886 reparat în 24 ore.
├Än plus: toate sta╚Ťiunile au primit acest mesaj.

Hidroscala Babadag:

- ├«nfiin╚Ťat─â ├«nainte de octombrie 1917
- a avut ca punct de sprijin aviatic "Jurilowka" - apar╚Ťin├ónd de Babadag (mai aproape de frontul rusesc)
- din punct de vedere tactic ╚Öi organizatoric a apar╚Ťinut de ÔÇ×Oberkommando MackensenÔÇť, precum ╚Öi de ÔÇ×Deutsche-Marine-Abteilung ConstanzaÔÇť
- la 28 februarie 1918 a fost desfiintata (alte surse: 18 mai 1918)

Personalul hidroscalei: necunoscut.

Dotarea cu avioane: necunoscut.

Conducerea hidroscalei: necunoscut.


1917 Okt SeeflugStation Babadag 2 jpg jpeg

Hidroscala Babadag: 9 octombrie 1917 h Hidroavioanele 862 ╚Öi 863 se ├«ntorc la Constan╚Ťa

Hidroscala Babadag ÔÇô comunicat:

1918 M├Ąrz 10 SeeflugStation Babadag 1 jpg jpeg

- "Lacul Babadag" este de la 16 februarie 1918 ├«nghe╚Ťat.
- Cele doua corturi (pentru hidroavioane) au fost trimise la Konstanza"

Tipurile de hidroavioane utilizate

Friedrichshafen FF.33E


1917 M├Ąrz 22 Duingi 862 Friedrichshafen FF 33E 1 jpg jpeg

Exemplu: aparat #862, hidroscala Duingi


1916 FF33E 871 Varna 2 jpg jpeg

Exemplu: aparat #871, hidroscala Varna

Au existat următoarele aparate de tip Friedrichshafen FF.33E la hidroscalele din Dobrogea, având numerele de bord:

- 818 - men╚Ťionat─â la 6 martie 1917, hidroscala Constan╚Ťa
- 819 FF + MG- men╚Ťionat─â la 6 martie 1917, hidroscala Constan╚Ťa
- 835 - men╚Ťionat─â la 25 aprilie 1917, Duingi; 28 mai 1917: la Varna
- 851 - men╚Ťionat─â la 6 martie / 5 mai 1917, Constan╚Ťa, Duingi; Varna
- 860 B - men╚Ťionat─â la 16 mai 1917, Constan╚Ťa
- 862 - men╚Ťionat─â la 6 martie 1917, etc., Constan╚Ťa, Duingi, Babadag
- 863 B - men╚Ťionat─â martie / octombrie 1917, Constan╚Ťa, Duingi, Babadag
- 865: men╚Ťionat─â 29 octombrie 1917, Constan╚Ťa
- 885 B: 6 martie / 5 octombrie 1917, Constan╚Ťa, Babadag; Varna
- 886 B: 6 martie 1917, Constan╚Ťa
- 887 B: 26 aprilie 1917, Duingi; Varna
- 1026: 20 august 1917, zbor de proba Constan╚Ťa
- 1120: în noiembrie, la Babadag
- 1121: ├«n noiembrie, Babadag; sept. 1917, Constan╚Ťa
- 1165: ├«n iulie 1917, Constan╚Ťa, Varna
- 1168: în octombrie, Duingi; Varna
- 1169: ├«n octombrie 1917, Constan╚Ťa, Duingi, Babadag
- 1170: în octombrie 1917, Babadag; Varna
- 1171: în octombrie 1917, Babadag; Varna
- 1253: 02 oct. 1917, Constan╚Ťa
- 1271: ├«n octombrie 1917, Constan╚Ťa, Babadag
- 1272: 14 august 1917, Constan╚Ťa (zbor de proba);
- 1272: 26 august 1917: pierdut─â pe canal Sf. Gheorghe; 28 august 1917: Varna, Constan╚Ťa
- 1273: 14 august 1917, Constan╚Ťa, Varna, Duingi
- 1274: ├«n octombrie 1917, Constan╚Ťa, Babadag
- 1544: 12 martie 1918
- 1545: 26 noiembrie 1917; Constan╚Ťa - adus─â cu trenul
- 1546: 26 noiembrie 1917; Constan╚Ťa - adus─â cu trenul
- 1547: 26 noiembrie 1917; Constan╚Ťa - adus─â cu trenul
- 1548: 17 dec 1917, Constan╚Ťa
- 1683 MG: 14 martie 1918, Constan╚Ťa, Babadag,

Legenda pentru variantele de aparate FF.33E folosite în Dobrogea (tipul aparatului completat cu):

- B: aparat cu bombe la bord
- FF + MG: aparat cu echipament de fotografiat + mitraliera la bord (Maschinengew├Ąhr)
- HFT: FT aparat cu radiotransmiter ╚Öi ÔÇô receptor 


1918 Dezember Varna Franz├Âsische Abteilung FF 33E 862 3 jpg jpeg

Exemplu FF.33E: aparatul #862, la Varna, ├«n decembrie 1918, apar╚Ťin├ónd de ÔÇ×Sec╚Ťia FrancezaÔÇť.

Hansa Brandenburg W12


1 1916 1011 Brandenburg W12 jpg jpeg

Exemplu: aparat #1011 (destinat pentru Constan╚Ťa)


1916 1086 Brandenburg W12 jpg jpeg

Exemplu: aparat #1186 (trimis la Borkum)


1916 Brandenburg W12 3 jpg jpeg

Hansa Brandenburg W12 (1916)

Au existat următoarele aparate de zbor de tip Hansa Brandenburg W12 folosite în Dobrogea:

- 1011 C2MG: a fost ini╚Ťial destinat pentru Constan╚Ťa; apoi Zeebrugge; pierdut pe 23 februarie 1918
- 1017 C2MG: men╚Ťionat ├«n octombrie 1917, Constan╚Ťa ╚Öi Babadag
- 1179 C2MG: men╚Ťionat la 27 octombrie, Babadag
- 1186 C2MG: trimis la Borkum
- 1341 - transferat din Marea Nordului (Flandern)
- 1342 - transferat din Marea Nordului (Flandern)
- 1345: men╚Ťionat la 09 august 1917, Constan╚Ťa - zbor de prob─â

Încă doua imagini cu Hansa Brandenburg W12 (1916):


1916 Brandenburg W12 2 jpg jpeg


1916 Brandenburg W12 1 jpg jpeg

Rumpler 6B.1


1918 Dezember Varna Franz├Âsische Abteilung Rumpler 1042 1 jpg jpeg

Exemplu: aparat #1042 (aici: în Bulgaria, decembrie 1918; poarta deja însemne franceze)


1917 CT Rumpler 6B1a jpg jpeg

Exemplu: decembrie 1917, Constan╚Ťa. Posibil aceeasi ma╚Öina #1042; are ├«nsemne originale germane.

Au existat următoarele mașini de tip Rumpler 6B.1 în Dobrogea:

- 893: men╚Ťionat─â 13 martie, Constan╚Ťa
- 894: men╚Ťionat─â ├«n Turcia ("Wasserflieger-Abteilung Dardanellen" / Wasserflugstation San Stefano)
- 895: men╚Ťionat─â ├«n Turcia ("Wasserflieger-Abteilung Dardanellen" / Wasserflugstation San Stefano)
- 897: men╚Ťionat─â la 13 martie 1917, Constan╚Ťa
- 899: - men╚Ťionat─â ??? (numai imagine)
- 1036: men╚Ťionat─â ├«n octombrie 1917, Constan╚Ťa, Duingi, Babadag
- 1042: men╚Ťionat─â ├«n octombrie / decembrie 1917, Constan╚Ťa, Duingi; ├«n august 1918 la Peynerdjik (Bulgaria);
- 1046: men╚Ťionat─â ├«n octombrie 1917 (Babadag) ╚Öi ianuarie 1918 (Duingi); se reg─âse╚Öte ├«n august 1918 la Peynerdjik (Bulgaria)

Albatros W4


1916 954 Albatros W4 jpg jpeg

Exemplu: mașina #954 (Warnemünde, aprilie-mai 1917)


1916 965 Albatros W4 jpg jpeg

Exemplu: mașina # 965 (în Baltic, februarie 1917)

Au existat următoarele mașini de tip Albatros W4 în Dobrogea:

- 1311: men╚Ťionat─â ├«n octombrie 1917, la Constan╚Ťa ╚Öi Duingi
- 1312: men╚Ťionat─â ├«n septembrie 1917, Constan╚Ťa
- 1313: men╚Ťionat─â ├«n octombrie / decembrie 1917, la Duingi ╚Öi Babadag
- 1314: men╚Ťionat─â ├«n octombrie 1917, la Constan╚Ťa

├Än final ÔÇô ├«nc─â un exemplu SFS Constan╚Ťa: 1917, decembrie. Aparat Rumpler 6B.1:


1917 CT Rumpler 6B1 jpg jpeg

Bibliografia folosit─â:

- Barch: RM110 Kommandostellen der Marineluftstreitkr├Ąfte
- Barch: RM 111 Seefliegerabteilungen und Marine- Landflugabteilungen
- Barch: RM 112 Seeflugstationen und Marinelandflugstationen der Kaiserliche Marine
- Barch: RM 116 Marine- Luftschiffabteilungen und -trupps
- Barch: MSG 2/1866, 1867 K├Âhler, Karl: Gliederungs- und Organisationsgeschichte der Marineluftstreitkr├Ąfte, 1969
- Die Entwicklung des Marine-Luftfahrtwesens im Ersten Weltkrieg. In: Waffen_Arsenal, Sonderband S-23
- K├Ânig, Christian: Marineflieger in der Historie. Deutsche Seeflieger und ihre Flugzeugmutterschiffe im Ersten Weltkrieg. In Marine-Forum, 85 (2010)