FOTO Saşii foloseau metode moderne de publicitate. Cum arătau reclamele interbelice ale corporaţiilor multinaţionale
Saşii foloseau în perioada interbelică tehnici utilizate acum în marketing şi publicitate, a descoperit un asistent de la UBB. În plus, în ziarele lor îşi făceau reclamă, prin filialele bucureştene ale unor agenţii de publicitate străine, branduri mari existente şi azi precum Nivea, Vichy, Bayer, Mercedes Benz, Ford, Peugeot, Bosch, Suchard, Milka şi Philips.
Ioana Lepădatu este o tânără de 27 de ani din Cluj-Napoca care şi-a susţinut doctoratul pe o temă neabordată până acum:publicitatea în presa săsească din Transilvania în perioada interbelică. Ea este asistent asociat la Facultatea de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării, departamentul de Comunicare, Relaţii Publice şi Publicitate, din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai. Doctoratul său, pe trei ani, a fost finanţat din fonduri europene, POSDRU, ca şi a altor zeci de studenţi.
Tânăra şi-a propus să facă un tablou al saşilor transilvăneni din perspectivă economică şi culturală plecând de la analiza machetelor publicitare apărute în presa vremii. A ales doi ani-1925, unul înainte de Marea Criză economică, şi 1935, primul an după criză, tocmai pentru a vedea evoluţia în timp a produselor folosite de saşi şi pentru a realiza un portret al acestora.
„A fost ales un an înainte de marea criză economică mondială şi unul după trecerea respectivei perioade economice. Oraşele supuse analizei au fost Bistriţa, Braşov şi Sibiu, locuri în care a existat cel mai mare număr de saşi transilvăneni în anii 1925 şi 1935.Machetele publicitare au fost identificate şi analizate din publicaţiile Bistrisser Deutsche Zeitung din Bistriţa, Kronstädter Zeitung din Braşov, Deutsche Tagespost din Sibiu, care nu a mai apărut în 1935, şi Deutsche Tageszeitung din Sibiu“, explică Ioana Lepădatu.
Top 5 produse cu reclame
Ioana Lepădatu spune că nu se aştepta să găsească atât de multe produse în paginile ziarelor săseşti. Reclamele promovau branduri franţuzeşti, nemţeşti, româneşti şi americane. Aproape 30% dintre reclame erau la produse şi servicii de lux . Cu alte cuvinte, saşii aveau o sumedenie de produse din care puteau alege, de la mărci de cosmetice, îmbrăcăminte până la autoturisme, alimente şi băuturi alcoolice.
„Nivelul de trai al comunităţii săseşti din Transilvania era ridicat. Dacă din totalul machetelor publicitare 28, 8% erau branduri internaţionale, cred că acest indicator este relevant pentru posibilităţile financiare ale saşilor“, subliniază clujeanca.
Ea a găsit în cotidienele săseşti (mai puţin cel din Bistriţa, care era un săptămânal) peste 2.300 de machete publicitare. Majoritatea au apărut în 1925, ziarele din 1935 fiind mai sărace în reclame din pricina crizei.
Într-un clasament al produselor cu cele mai multe reclame, pe prima poziţie se află cosmeticele şi produsele de îngrijire corporală precum:creme marca Nivea şi Vichy, pastă de dinţi Kalodont, parfumuri ca Chypre de Coty, L-T-Piver, Eau de Cologne No 4711, Bourjois.Pe locul second sunt produsele de uz casnic, apoi extrem de prezente sunt reclamele la farmacii şi drogherii -aspirina marca Bayern (companie farmaceutică care există şi astăzi) care dădea dovadă de inovaţie şi îşi schimba mereu machetele.