Drumul de fier Bra┼čov Buz─âu, un vis r─âmas ne├«mplinit jpeg

Drumul de fier Bra┼čov-Buz─âu, un vis r─âmas ne├«mplinit

­čôü Istorie Urban─â
Autor: Andrei Berinde

Aceasta e istoria unei idei vizionare:construirea unei c─âi ferate care s─â lege Transilvania de Muntenia, trec├ónd Carpa┼úii prin Pasul Buz─âu. E ├«ns─â o istorie scurt─â, ├«ncheiat─â ├«nainte de vreme:construc┼úia s-a oprit ├«n mai multe r├ónduri, ├«nainte ┼či dup─â Primul R─âzboi Mondial, ┼či ├«n 1931 de tot, atunci c├ónd nu mai erau de realizat dec├ót cei aproximativ 40 de kilometri ce desp─âr┼úeau ├Äntorsura Buz─âului de Nehoia┼ču. P─âr┼úi ale unui proiect uria┼č, cele dou─â sta┼úii r─âm├ón pentru totdeauna uitate ÔÇ×puncte terminusÔÇŁ ale unor linii ferate secundare. 

├Än aceast─â privire ├«n trecut, un intermezzo:monumentala construc┼úie de la Teliu, unde a fost realizat cel mai lung tunel feroviar din Rom├ónia (4.379 metri). 

Premisele acestui proiect pot fi identificate ├«nc─â din anul 1862, c├ónd, ├«n textul unui memoriu trat├ónd problema realiz─ârii ÔÇ×celui dint├ói drum de fier din Rom├ónia Unit─âÔÇŁ, ilustrul om politic ┼či ziarist George Bari┼úiu (1812-1893) considera c─â viitorul traseu ar fi trebuit ÔÇ×s─â lege Giurgiul cu Bucure┼čtiul ┼či, trec├ónd prin Ploie┼čti, s─â se apropie de mun┼úiÔÇŁ.

Buz─âu-Nehoia┼ču, primul tronson al c─âii ferate, e inaugurat ├«n 1909

Punerea ├«n practic─â a ambi┼úiosului deziderat avea s─â demareze ├«ns─â abia patru decenii mai t├órziu, la 24 martie 1907, c├ónd ├«n ÔÇ×Monitorul OficialÔÇŁ nr. 276 este publicat textul ├Änaltului Decret Regal Nr. 1129, prin care era aprobat─â construc┼úia viitoarei linii ferate particulare ÔÇ×de utilitate public─âÔÇŁ Buz─âu-Nehoia┼ču, primul tronson al proiectatei c─âi ferate Buz─âu-Bra┼čov. 

Realizat─â de antrepriza inginerului Maximillian Schiffer, din fondurile puse la dispozi┼úie de banca ÔÇ×Marmorosch-Bank &Co.ÔÇŁ, noua linie a fost deschis─â circula┼úiei ├«n ziua de 30 ianuarie 1909, exploatarea sa urm├ónd a fi realizat─â de ÔÇ×Societatea anonim─â a c─âii ferate Buz─âu-Nehoia┼čuÔÇŁ, ├«n baza unei conven┼úii ├«ncheiate cu Direc┼úiunea General─â a C─âilor Ferate Rom├óne.

Cu toate că, în anul 1913, administraţia feroviară naţională prevedea realizarea unui studiu vizând prelungirea liniei până la Întorsura Buzăului, izbucnirea Primului Război Mondial a făcut ca această idee să fie abandonată.

02 2 jpg jpeg
15 iulie 1924: încep lucrările de realizare a tunelului, de la nord către sud

15 iulie 1924:încep lucrările de realizare a tunelului, de la nord către sud

├Äntre cele dou─â r─âzboaie se construie┼čte ┼či tronsonul H─ârman-├Äntorsura Buz─âului

După încheierea conflagraţiei mondiale, dar mai ales după reunificarea României, problema deschiderii unei noi legături feroviare transcarpatice avea să revină în actualitat:proiectul s-a regăsit în toate cele patru programe de dezvoltare ale reţelei feroviare naţionale, ce au fost elaborate succesiv între anii 1920-1926.

├Än acest context, prin legea publicat─â ├«n ÔÇ×Monitorul OficialÔÇŁ nr. 80 din data de 12 iulie 1923, linia ÔÇ×Bra┼čov-Buz─âuÔÇŁ era considerat─â ÔÇ×lucrare de utilitate public─âÔÇŁ, iar Direc┼úiei Generale a C─âilor Ferate Rom├óne ├«i e acordat un credit ├«n valoare de 100 de milioane de lei pentru realizarea sa. 

├Än toamna aceluia┼či an, construc┼úia drumului de fier transcarpatic a fost reluat─â, ┼čantierul s─âu mut├óndu-se de aceast─â dat─â ├«n Transilvania, la H─ârman, o mic─â sta┼úie situat─â pe linia magistral─â Bra┼čov-Deda. Dup─â ┼čapte ani ┼či jum─âtate, ├«n ziua de 25 iunie 1931, r─âsun─â, la ├Äntorsura Buz─âului, ┼čuieratul primul tren. Dar, ca ┼či cu dou─â decenii ├«n urm─â, la Nehoia┼ču, lucr─ârile se opresc din nou. Iar, peste pu┼úin─â vreme, situa┼úia geopolitic─â a Europei se degradeaz─â rapid, ceea ce face ca aproape toate fondurile de care dispunea Direc┼úia General─â CFR s─â fie realocate c─âtre alte proiecte mult mai necesare ├«n cazul izbucnirii unui nou conflict militar. Urmarea:cei aproximativ 40 de kilometri de traseu ce mai trebuiau construi┼úi pentru a ├«ndeplini doritul vis al rom├ónilor de pe cele dou─â p─âr┼úi ale Carpa┼úilor nu aveau s─â mai fie realiza┼úi niciodat─â ÔÇô iar cele dou─â sta┼úii de cale ferat─â, de la ├Äntorsura Buz─âului ┼či Nehoia┼ču, r─âm├ón, pentru totdeauna, doar ni┼čte uitate ÔÇ×puncte terminusÔÇŁ ale unor linii ferate secundare.

04 4 jpg jpeg
Vedere general─â a portalului sudic al tunelului

Vedere general─â a portalului sudic al tunelului

La Teliu, cel mai lung tunel feroviar din România

Pentru ca proiectatul ÔÇ×drum de fierÔÇŁ transcarpatic s─â poat─â str─âpunge culmile ├«nt├ólnite pe tronsonul s─âu cuprins ├«ntre Bra┼čov ┼či ├Äntorsura Buz─âului, a fost necesar─â ├«ns─â construc┼úia a trei tuneluri, cel mai important dintre ele, de la Teliu, m─âsur├ónd nu mai pu┼úin de 4.379 de metri.

Monumentala lucrare de arhitectur─â feroviar─â, ce r─âm├óne ┼či ├«n prezent cea mai lung─â construc┼úie de acest tip din Rom├ónia, a fost realizat─â de antrepriza german─â ÔÇ×Julius Berger Tiefbau Aktien Gesselschaft-BerlinÔÇŁ, excavarea sa demar├ónd de la nord c─âtre sud, ├«n ziua de 15 iulie 1924.

Dup─â aproape un an, ├«n ziua de 5 iulie 1925, o alt─â echip─â de tuneli┼čti a ├«nceput s─â lucreze ├«n sens contrar, dinspre actuala sta┼úie de cale ferat─â ├Äntorsura Buz─âului, cele dou─â galerii ├«nt├ólnindu-se ├«n ziua de 1 octombrie 1926, la o distan┼ú─â de 3.363 de metri de portalul nordic al tunelului ┼či 1.013 metri de cel sudic.

11 95 jpg jpeg
Portalul sudic ÔÇô ├«naintarea la kilometrul 0, 236

Portalul sudic ÔÇô ├«naintarea la kilometrul 0, 236

Finalizat la 30 septembrie 1928, deschis circula┼úiei ├«n ziua de 25 iunie 1931 ┼či inaugurat abia trei ani mai t├órziu, la 24 iunie 1934, tunelul a fost proiectat─â astfel ├«nc├ót s─â nu st├ónjeneasc─â o eventual─â dezvoltare ulterioar─â a at├ót de necesarei leg─âturi transcarpatice;gabaritul s─âu permitea instalarea unei linii ferate electrificate cu dou─â fire de circula┼úie, linie care nu se va mai construi ├«ns─â niciodat─â.

Ast─âzi, numai c├óteva trenuri de pasageri ale companiei private care a preluat ├«n concesiune, ├«n 2005, calea ferat─â H─ârman-├Äntorsura Buz─âului mai str─âbat zilnic b─âtr├ónul tunel ÔÇô ┼či doar ┼čuieratul tainic al v├óntului ce se strecoar─â uneori prin portaluri mai spune povestea proiectului vizionar de traversare a Carpa┼úilor...