Din istoria anime: Death Note și Tokyo Ghoul   canonul eclectic de concepere al personajelor jpeg

Din istoria anime: Death Note și Tokyo Ghoul - canonul eclectic de concepere al personajelor

Death Note ╚Öi Tokyo Ghoul sunt dou─â serii manga care de╚Öi sunt diferite prin tematica abordat─â se intersecteaz─â ├«ntr-un punct comun, ├«n sensul c─â ambele serii doresc s─â portretizeze condi╚Ťia uman─â ├«n consens cu principiile etice ╚Öi morale. Individul care descoper─â puteri paranormale ajung├ónd s─â coexiste cu acestea utiliz├óndu-le fie ca instrumente neutre ├«n cazul Tokyo Ghoul fie ca instrumente ale maleficului, confund├óndu-se cu divinitatea ╚Öi stabilind o form─â a anarhiei.

Seria manga Death Note a fost creat─â de c─âtre Tsugumi Ohba ╚Öi Takeshi Obata. Seria a fost adaptat─â ╚Öi ├«n anime ap─ârut pe data de 3 octombrie 2006 ╚Öi a ╚Ťinut p├ón─â pe 26 iunie 2007, iar mai apoi a fost adaptat ╚Öi ├«n filme live-action. Pe data de 1 august 2006 apare romanul scris de Nisio Isin despre subiectul ╚Öi eroii manga Death Note. Autorul duce povestea ├«ntr-un cadru mult mai sumbru ╚Öi filosofic cum de altfel se ╚Öi impune.

La polul opus, Tokyo Ghoul este o serie manga japonez─â conceput─â ╚Öi totodat─â ilustrat─â de c─âtre Sui Ishida. Animeul apare ├«n 2014 iar ├«n 2018 continu─â sezonul al doilea. Animeul este realizat ╚Öi sus╚Ťinut de studioul Pierrot.

Din punct de vedere al artei, ambele animeuri abund─â ├«n introducerea elementelor supranaturale ╚Öi a modului cum acestea afecteaz─â eroii principali ├«n corela╚Ťie cu personajele secundare. La Death Note avem arta clasic─â de concepere a personajelor ├«n perspectiv─â. Tehnica este epurat─â, dematerializat─â cu anumite accente expresioniste. Este prezent─â foarte mult─â abstractizare. To╚Ťi eroii par a fi cadaverici ╚Öi stranii. Culorile nu sunt ╚Öocante, mai pu╚Ťin la personajul masculine Mell ╚Öi probabil Matt unde putem descoperi culori mai stridente.

├Än Tokyo Ghoul se pune foarte mult accent pe valorizarea cromaticii, exist─â foarte multe tonuri saturate, non-culori dar cu un impact emo╚Ťional puternic. Negrul este materializat, exist─â abstractizare a formelor cu dorin╚Ťa de a crea efecte puternice ├«n mentalul colectiv. Totul este expresiv, puternic, de impact, cu multe tendin╚Ťe de romantism ╚Öi expresionism. Formele se topesc adesea ├«n compozi╚Ťii sincopate, asimetrice.

Din punct de vedere al temei ╚Öi caracterologiei ├«n Death Note un t├ón─âr student Light Yagami dotat cu inteligen╚Ť─â, care are rezultate deosebite la liceu ╚Öi este considerat un model demn de urmat, g─âse╚Öte ├«nt├ómpl─âtor carnetul mor╚Ťii aruncat de un zeu al mor╚Ťii Shinigami Ryuk. O dat─â intrat ├«n posesia carnetului ╚Öi descoperindu-i puterile ╚Öocante ├«ns─â neimaginabile, t├ón─ârul devine avid de putere ajung├ónd s─â se confunde cu un zeu: ,,Sunt zeul noii lumi, sunt justi╚Ťiarul acestei lumiÔÇŁ. Povestea abund─â de simboluri p─âg├óne dar ╚Öi religioase prezent├ónd dec─âderea ╚Öi dezumanizarea unui individ considerat model. De asemenea ne prezint─â ╚Öi obsesia puterii. Unul dintre eroii acestei serii care lupt─â cu Light Yagami supranumit ╚Öi Kira, este Lawliet. Pe parcursul seriei el se prezint─â simplu L sau Ryuzaki, pentru ca Light s─â nu ├«i afle adev─âratul nume s─â i-l noteze ├«n carnet ╚Öi s─â-l elimine astfel din joc.

Lawliet este un personaj complex, un geniu extravagant care are tehnicile proprii de demascare a criminalului. El, prin jocurile psihice ╚Öi diverse capcane ├«ncearc─â s─â restaureze dreptatea. Este extrem de neconven╚Ťional creat personajul L. De╚Öi este ├«nzestrat cu o inteligen╚Ť─â ie╚Öit─â din comun, ni se relev─â temperamentul u╚Öor depresiv al unui geniu ne├«n╚Ťeles. Datorit─â faptului c─â acesta g├ónde╚Öte foarte mult ╚Öi i se dezvolt─â spiritul critic, analitic, ni se relev─â faptul c─â nu are prieteni. Este un personaj predispus exceselor, consum├ónd o cantitate masiv─â de dulciuri. Personajul este conturat ╚Öi sub egida umorului ╚Öi a factorului surpriz─â.

Mello jpg jpeg

El se va sacrifica ├«n numele drept─â╚Ťii, ├«ns─â munca sa va fi demn continuat─â de predecesorii s─âi Near respectiv Mello. ├Äntr-un final Near ├«l va demasca pe Light Yagami, scenele confesiunii ╚Öi mor╚Ťii lui Light fiind impresionante prin realizare, fiindc─â ne prezint─â gradul de schizofrenie dar ╚Öi drama interioar─â profund─â ╚Öi teama de moarte.

Discut├ónd despre Tokyo Ghoul din punct de vedere al cre─ârii personajelor, afl─âm c─â sunt prezentate personaje care evolueaz─â de la condi╚Ťia de individ normal ata╚Öat unei societ─â╚Ťi considerate conven╚Ťionale ╚Öi normale, la monstru artificial ├«n sensul c─â eroul Ken Kaneki este transformat ├«n ghoul ├«ntr-o conjunctur─â nea╚Öteptat─â.

transformare jpg jpeg

Scena ├«n care acesta descoper─â c─â este un ghoul r─âm├óne sugestiv─â, cre├ónd un impact puternic publicului prin nuan╚Ťa de dramatism ╚Öi puterea expresiv─â exagerat─â. Ken neag─â adev─ârul ├«ns─â g─âse╚Öte ca unic─â form─â de supravie╚Ťuire convie╚Ťuirea cu acest adev─âr crunt. Lumea sa cap─ât─â o nou─â ├«ntors─âtur─â. El este un antierou pur prin excelen╚Ť─â, care are un parcurs evolutiv caracterologic de-a dreptul fascinant. Dintr-un personaj firav, slab devine un personaj capabil s─â-╚Öi accepte demonul interior, capabil s─â se apere ╚Öi s─â acceseze o form─â a puterii interne c├ót ╚Öi externe de neegalat. Confrunt├óndu-se cu un personaj negativ necesar maturiz─ârii lui Ken, r─âm├óne o replic─â de amintit: ,,Consideri c─â dup─â tot ce s-a ├«nt├ómplat acest lucru m─ârunt m─â mai doare?ÔÇŁ Replica comprim─â ╚Öi demonstreaz─â pragul psihic prin care Kaneki Ken a trecut ╚Öi dezvoltarea sa ├«ntr-un personaj demn de admirat, fiindc─â suport─â anumite traume le proceseaz─â ╚Öi aceste experien╚Ťe ├«l contureaz─â ├«ntr-un simbol al puterii.

Este de asemenea un personaj inteligent cu un bagaj emo╚Ťional ├«nc─ârcat.

Un alt personaj demn de analizat este prietenul lui Kaneki Ken, Hideyoshi Nagachika (Hide). Pe parcursul animeului se prezint─â rela╚Ťia puternic─â de prietenie ╚Öi conexiunea dintre Hide respective Ken. Hide este mereu al─âturi de Ken ├«n perioadele dificile, ajut├óndu-l s─â ias─â din probleme ╚Öi inclusiv depresii. De╚Öi Ken ├«i ascunde faptul c─â a devenit ghoul, un monstru care m─ân├ónc─â oameni, Hide ├«i m─ârturise╚Öte candid ├«n finalul sezonului ├«nt├ói c─â ╚Ötia ├«n tot acest timp. Hide este un personaj ├«nzestrat cu inteligent─â, cu puternice valori morale precum: prietenie, spirit de sacrificiu, entuziasm ╚Öi optimism, inocen╚Ť─â, lumin─â interioar─â. ├Än acest peisaj apocaliptic ├«n care sfera mon╚Ötrilor predomin─â, Hide este acea oaz─â de calm ╚Öi lini╚Öte. Este un personaj luminos creat ├«n contrapondere cu acest peisaj sumbru al unui Tokyo al ghoulilor, personaj care se va sacrifica ╚Öi totu╚Öi g─âse╚Öte puterea fenomenal─â de a se pr─âbu╚Öi la picioarele lui Kaneki Ken cu un z├ómbet pe buze, spun├óndu-i: ,,Kaneki, hai s─â ne ├«ntoarcem acas─âÔÇŁ,de╚Öi era grav r─ânit.

Realizarea ochilor lui Hide și a părului sunt două aspecte importante de urmărit, fiindcă sunt sugestive noului canon estetic modern de concepere a personajelor anime.

Suzuya jpg jpeg

Ca ultim─â analiz─â o va constitui personajul Juuzou Suzuya, fiind de asemenea un personaj ├«nzestrat cu o inteligen╚Ť─â ie╚Öit─â din comun dar care egaleaz─â extravagan╚Ťa sa ce tinde u╚Öor spre nebunie. Este necesar de amintit acest personaj deoarece este de factur─â romantic─â cu tendin╚Ťe expresioniste: liniile cusute cu ro╚Öu, ochii exoftalmici. Este cel mai colorant personaj at├ót ca nuan╚Ť─â folosit─â c├ót ╚Öi temperament. Posed─â un spirit ludic care seam─ân─â extrem de mult cu cel al lui Lawliet din Death Note. Exist─â o mare asem─ânare ├«ntre Suzuya Juuzou respectiv Near din Death Note. Am├óndoi av├ónd nebunia specific─â, infantil─â. Ca tehnic─â de realizare a ochilor ╚Öi p─ârului par a fi identici. Este un personaj care a fost traumatizat ├«n copil─ârie dar care are o evolu╚Ťie excep╚Ťional─â devenind un geniu al investiga╚Ťiilor. Trauma suportat─â ├«n copil─ârie se va traduce prin manifest─ârile sale maniace ╚Öi violente ├«n lupta cu ghoulii, fiind f─âr─â mil─â.

Prin conturarea personajului Suzuya se scurtcircuiteaz─â estetica clasic─â, fiind un personaj al esen╚Ťei. Se dep─â╚Öe╚Öte mimesisul (copiere, imita╚Ťie) ╚Öi se opereaz─â cu canonul eclectic (combinarea tehnicilor ╚Öi curentelor pentru crearea unei tehnici sau curent nou). Avem prin urmare o eliberare a formelor ╚Öi o libertate de expresie f─âr─â constr├óngeri.

Juuzou Suzuya este de asemenea un antierou prin excelen╚Ť─â ├«nzestrat cu emo╚Ťii puternice.

├Än concluzie, at├ót Death Note c├ót ╚Öi Tokyo Ghoul sunt dou─â animeuri extreme de complexe ╚Öi intense care abordeaz─â o tematic─â vast─â ╚Öi impresioneaz─â publicul prin for╚Ťa creatoare de care arti╚Ötii au dat dovad─â ├«n conturarea personalit─â╚Ťii personajelor r─âm├ón├ónd ├«n istoria animeurilor datorit─â noilor canoane estetice dar ╚Öi simbolice inventate.