Cum erau pedepsi╚Ťi uzurpatorii tronului bizantin jpeg

Cum erau pedepsi╚Ťi uzurpatorii tronului bizantin

­čôü Istoria Bizan╚Ťului
Autor: Rebeca Pîșlac

Era ceva total neobi╚Önuit ├«n Europa medieval─â, unde fiecare forma╚Ťiune statal─â avea o dinastie conduc─âtoare, cu reguli de mo╚Ötenire a tronului lateral─â sau liniar─â. ├Än Imperiul Bizantin, reu╚Öita uzurpatorului era pus─â pe seama providen╚Ťei, iar mutilarea lui (├«n cazul unei nereu╚Öite), la fel. Dac─â un individ reu╚Öea s─â uzurpeze tronul, popula╚Ťia ├«l accepta, consider├ónd c─â s-a ├«nf─âptuit voin╚Ťa lui Dumnezeu. Dar integritatea fizic─â ╚Öi mintal─â era o condi╚Ťie obligatorie, at├ót pentru ├«mp─âra╚Ťi, c├ót ╚Öi pentru preo╚Ťi.

Aceast─â cerin╚Ť─â a unui fizic neatins venea pe filier─â persan─â-iranian─â, iudaic─â ╚Öi islamic─â timpurie. Importan╚Ťa integrit─â╚Ťii fizice pentru a sta pe tronul Imperiului Persan a fost notat─â de Procopius ├«n De bello persico, ├«n care poveste╚Öte cum Chosroe, regele per╚Öilor, a mo╚Ötenit tronul ├«n detrimentul fratelui s─âu, Zames, care avea un ochi deformat: ÔÇ×Dup─â lege, nu se poate ca un om cu un singur ochi sau care are orice alt─â diformitate s─â st─âp├óneasc─â peste per╚ÖiÔÇŁ.

 Practica mutil─ârii corporale pentru a descalifica sau descuraja preten╚Ťiile la tron ale posibililor uzurpatori nu este exclusiv bizantin─â, nefiind patentat─â nici de teoreticienii puterii imperiale, nici de uzurpatori. O observ─âm ├«nc─â din Antichitate, la anumite popoare (chinezi, persani, greci).

 Mutilarea corporal─â, at├ót ca pedeaps─â pentru diferite infrac╚Ťiuni sau abateri, c├ót ╚Öi pentru invalidarea unei posibile ascensiuni la tron, a ajuns ├«n spa╚Ťiul bizantin pe filial─â persan─â, ├«n timpul domniei lui Heraclius. ├Än Evul Mediu, cronicarul persan al-Tabari men╚Ťiona c─â, la per╚Öi, era o tradi╚Ťie din Antichitate ca nimeni s─â nu aspire la puterea imperial─â dac─â avea vreun defect fizic.

Frumuse╚Ťea ╚Öi integritatea corporal─â ÔÇô ├«mbr─âcate ├«n principii cre╚Ötine

Potrivit cronicarilor ╚Öi canoni╚Ötilor bizantini, integritatea corporal─â era singurul aspect care legitima aspira╚Ťia la tron. O bun─â guvernare ╚Öi administrare a imperiului era condi╚Ťionat─â de frumuse╚Ťe ╚Öi de armonie corporal─â. Frumuse╚Ťea ╚Öi integritatea fizic─â erau v─âzute ├«n Bizan╚Ť exprim├ónd at├ót binele, c├ót ╚Öi r─âul, ├«n special ├«n ceea ce prive╚Öte moralitatea unui individ. Persoanele considerate ur├óte sau care aveau infirmit─â╚Ťi ╚Öi dizabilit─â╚Ťi erau v─âzute ca fiind caraghioase, fiind uneori ╚Ťinta amuzamentului celorlal╚Ťi. De asemenea, se considera c─â integritatea fizic─â era un dat, care nu putea fi schimbat sau ├«mbun─ât─â╚Ťit.

 Dup─â ce a fost preluat─â de la per╚Öi, ideea a fost adaptat─â ╚Öi ├«mbr─âcat─â ├«n principii cre╚Ötine care protejau via╚Ťa. Aceasta era considerat─â a fi dar de la Dumnezeu, pe care doar el ├«l poate lua ├«napoi. Prin urmare, pedeapsa cu moartea pentru uzurpatori sau pentru cei care contestau puterea imperial─â a fost ├«nlocuit─â cu mutilarea corporal─â. Cu toate acestea, uneori, moartea survenea ├«n urma mutil─ârii f─âcute st├óngaci sau greoi ori din cauza infec╚Ťiei cauzate de instrumente nesterilizate, dar ╚Öi din cauza furiei ├«mp─âratului, care decidea moartea ├«n locul mutil─ârii.

Acest text este un fragment din articolul ÔÇ×Cum s─â-╚Ťi elimini adversarii la tron? Mutilarea ├«n Imperiul BizantinÔÇŁ, publicat ├«n num─ârul 238 al revistei Historia, disponibil ├«n format digital pe paydemic.com.

1 coperta H 238 jpg jpeg