Chanel, întruchiparea eleganţei absolute jpeg

Chanel, întruchiparea eleganţei absolute

­čôü Istoria Modei
Autor: Elena Dumitru

Casa de mod─â Chanel ┼či-a f─âcut un nume prin d─âr├ómarea barierelor. ├Äns─â la aproape un secol de c├ónd Coco le scotea pe femei din corset, Chanel a devenit sinonim cu elegan┼úa. Coco Chanel a reu┼čit s─â construiasc─â un imperiu ├«ntr-o vreme c├ónd femeile nici m─âcar nu aveau voie s─â munceasc─â.

Un imperiu ce valoreaz─â ast─âzi mai multe miliarde de dolari. A┼ča poate fi definit─â, scurt ┼či sec, mo┼čtenirea l─âsat─â de inegalabila Coco Chanel. Casa Chanel a trecut prin dou─â r─âzboaie mondiale, prin crize ┼či recesiuni, globalizare ┼či competi┼úia cu replicile de duzin─â din fabricile asiatice. Toate acestea pe unul dintre cele mai dure ┼či imprevizibile fronturi din lume:moda feminin─â. Brandul r─âm├óne ├«ns─â unul dintre cele mai puternice, cunoscute, respectate ┼či de ├«ncredere din ├«ntreaga lume. Produsele sale, fie c─â vorbim de haine, parfumuri sau accesorii, sunt printre cele mai r├óvnite pe pia┼úa mondial─â a luxului. Nici m─âcar replicile ÔÇ×ieftine" ce poart─â logo-ul format din cei doi ÔÇ×C" nu sunt deloc ieftine.Feminitate prin feminismCrea┼úiile Chanel, care la primele apari┼úii au ┼čocat prin d─âr├ómarea barierelor, sunt acum un etalon ├«n materie de elegan┼ú─â. Iar Coco, mintea ┼či inima Chanel, adora s─â reinventeze moda, femeia ┼či statutul acesteia ├«n societate. Dac─â vorbim de preconcep┼úii legate de gen, Coco le-a desfiin┼úat prin masculinizarea modei feminine ┼či, astfel, ├«nl─âturarea ├«ngr─âdirilor impuse de hainele pe care le purtau, ├«n acea vreme, femeile. Lookul propus de ea (ini┼úial doar datorit─â caracterului util ┼či a lejerit─â┼úii) a devenit ├«ntre timp clasic-costumul din dou─â sau trei piese, cu sacoul f─âr─â guler, p─âtr─â┼úos, cu linii simple ┼či curate, delimitate de tivul de o alt─â culoare, cu nasturi mari, aurii, fusta p├ón─â la genunchi, ┼čiragurile de perle false de diferite dimensiuni ┼či p─âl─âria b─ârb─âteasc─â. Crea┼úiile sale au adus libertate femeilor ┼či, ├«n acest fel, au reu┼čit s─â le confere feminitate, gra┼úie ┼či elegan┼ú─â. Dac─â vorbim de bariere de clas─â, Mademoiselle, a┼ča cum este cunoscut─â Coco, le-a d─âr├ómat prin caracterul accesibil al crea┼úiilor sale. ├Än primul r├ónd, materialele textile pe care le folosea erau ieftine. Ea a introdus jerseul, care p├ón─â atunci era folosit doar la fabricarea lenjeriei de corp.Replicile mai ieftine au ap─ârut ├«nc─â de pe atunci, ├«ns─â Mademoiselle nu a fost deranjat─â. Din contr─â, ├«┼či dorea ca hainele sale s─â fie purtate pretutindeni, de c├ót mai multe persoane. Similar, ea a zguduit etichetele sociale atunci c├ónd a prezentat bijuteriile din materiale cu pre┼úuri accesibile, ini┼úial imit├ónd piese scumpe, din metale ┼či pietre pre┼úioase. Apoi, colec┼úiile sale de astfel de podoabe-ÔÇ×costume jewelry" - au devenit tot mai r├óvnite, reu┼čind s─â se impun─â chiar ┼či ├«n preferin┼úele clientelor de elit─â, care ├«┼či permiteau bijuterii din aur, diamante, rubine ┼či safire, ├«ns─â preferau crea┼úiile lui Chanel.├Än anii 1920 - 1930, Coco Chanel conducea patru afaceri - o cas─â de mod─â, o fabric─â de textile, un lan┼ú de parfumerii ┼či un atelier pentru bijuterii - ┼či avea peste 3.500 de angaja┼úi. Cine era ea? Gabrielle Bonheur Chanel s-a n─âscut la 19 august 1883 ├«ntr-o familie modest─â dintr-un sat obscur din Fran┼úa. Aceasta a r─âmas orfan─â la 12 ani, c├ónd mama sa a murit, iar tat─âl a p─âr─âsit-o. Via┼úa sa a continuat ├«ntr-un regim strict, ├«mp─âr┼úit─â ├«ntre un orfelinat ┼či vacan┼úele petrecute cu o m─âtu┼č─â.ÔÇ×A inventat secolul XX pentru femei"Numele de Coco, cel care i-a r─âmas ├«ntreaga via┼ú─â, l-a dob├óndit pe vremea c├ónd ├«┼či c├ó┼čtiga traiul c├ónt├ónd ├«ntr-un local din Moulins. Orice biografie despre via┼úa sa va cuprinde, f─âr─â ├«ndoial─â, pove┼čti despre aventurile sale cu aristocra┼úi, oameni de afaceri boga┼úi, arti┼čti ┼či ofi┼úeri cu rang ├«nalt. ├Äns─â singura poveste de dragoste dintre toate aceste aventuri este cea cu crea┼úiile sale. A refuzat mai multe cereri ├«n c─âs─âtorie-de fapt, nu a fost niciodat─â c─âs─âtorit─â-pentru a se putea concentra asupra muncii sale. A recunoscut c─â a fost pus─â s─â aleag─â ├«ntre b─ârba┼úi ┼či ÔÇ×rochiile" sale. Alegerea pe care a f─âcut-o este evident─â. Este singurul creator de mod─â introdus de revista ÔÇ×Time" ├«n topul celor mai influente personalit─â┼úi ale secolului XX. ÔÇ×Chanel a inventat secolul XX pentru femei", spunea Diana Vreeland, o figur─â marcant─â ├«n mod─â ┼či redactor-┼čef al edi┼úiei americane a revistei ÔÇ×Vogue". Unii o descriu ca pe un tiran, care nu accepta niciun compromis. Picasso, prieten apropiat al creatoarei de mod─â, spunea ├«ns─â c─â este cea mai ra┼úional─â femeie din lume.Datorit─â perspectivei sale unice asupra lucurilor, influen┼úa lui Chanel este de necontestat. Mica rochie neagr─â exista ┼či ├«nainte de Coco. Mademoiselle a transformat-o ├«ns─â ├«n ┼úinuta recomandat─â pentru orice petrecere, iar acum a devenit alternativa salvatoare pentru orice pan─â de inspira┼úie."Simplitatea este elementul esen┼úial pentru adev─ârata elegan┼ú─â."Coco Chanelcreatoarea ChanelLuptele din spatele unui imperiu de mod─â

image

Magazinele Chanel au urcat rapid ├«n preferin┼úele iubitoarelor de mod─â, unde au r─âmas din 1909 ┼či p├ón─â ├«n prezent   Foto:AFP,   Guliver/getty images

Coco ┼či-a deschis primul magazin ├«n 1909, la parterul apartamentului unui prieten. Cu ajutorul lui Boy Capel, un om de afaceri britanic, care i-a sesizat poten┼úialul, Mademoiselle ┼či-a extins afacerea, deschiz├ónd un atelier ├«n Paris, la Rue Cambon num─ârul 31 (loca┼úie r─âmas─â ├«n istorie drept Maison Chanel, care a inspirat chiar ┼či un parfum), ┼či ├«nc─â dou─â ├«n sta┼úiunile exclusiviste Deauville ┼či Biarritz. Statutul de emblem─â a modei feminine s-a conturat cu repeziciune. Ini┼úial, crea ┼či vindea doar p─âl─ârii, accesorii ┼či ÔÇ×o singur─â rochie, dar o rochie de bun gust", dup─â cum spunea Coco. Urm─âtorii ani au fost poate cei mai prolifici pentru Mademoiselle. ├Än 1920 a creat faimosul costum, devenit ÔÇ×uniform─â" pentru milioane de femei. ├Än 1921 a fost lansat Chanel No.5, cel mai v├óndut parfum din istorie.Parfumurile, m─ârul discordieiColabor─ârile cu Pablo Picasso ┼či dramaturgul francez Jean Cocteau au fost adev─ârate rampe de lansare pentru crea┼úiile Chanel. Coco realiza costumele pentru piesele lui Cocteau, iar Picasso-decorurile. ├Ämbr─âc─âmintea personajelor dicta tendin┼úele vremii. Astfel, ├«n 1922, la 39 de ani, Coco devenea la fel de cunoscut─â pentru costumele de teatru, precum pentru crea┼úiile sale haute-couture. ├Än ciuda succesului, Coco era nemul┼úumit─â. Ea de┼úinea numai 10% din Parfumes Chanel, ├«n timp ce asociatul s─âu, Pierre Wertheimer-70%. El a fost cel care a finan┼úat ideile creatoarei. 20% din companie ├«i revenea lui Theophile Bader, fondatorul celebrelor Galerii Lafayette din Paris, cel care ├«i pusese ├«n leg─âtur─â pe cei doi. Coco a angajat un avocat pentru a renegocia termenii. Demersul a e┼čuat.Anii '30 au marcat ├«ns─â alte reu┼čite ale creatoarei, de la prezentarea noilor colec┼úii de bijuterii, p├ón─â la c├ó┼čtigarea luptei cu Elsa Schiaparelli, o creatoare din Italia, care c├ó┼čtigase teren ├«n preferin┼úele iubitoarelor de mod─â. Atunci c├ónd Fran┼úa a fost ocupat─â de nazi┼čti, ├«n 1939, familia Wertheimer (de religie iudaic─â) a fugit ├«n Statele Unite. Coco a profitat de circumtan┼úe pentru a c├ó┼čtiga controlul asupra companiei, ├«ns─â nici de aceast─â dat─â nu a reu┼čit.Dup─â ce r─âzboiul s-a ├«ncheiat, Coco a fost acuzat─â c─â a colaborat cu nazi┼čtii din cauza leg─âturii sale amoroase cu un ofi┼úer german. A fost chiar arestat─â pentru o scurt─â perioad─â, ├«ns─â eliberat─â la interven┼úia premierului britanic Winston Churchill, pe care ├«l cunoscuse cu mai multe ocazii. S-a mutat apoi ├«n Elve┼úia, unde a ├«nceput s─â creeze parfumuri. Pierre Wertheimer a fost nemul┼úumit de acest lucru ┼či a ajuns la o ├«n┼úelegere cu Coco, pl─âtindu-i 2% din veniturile generate de v├ónz─ârile produselor marca Chanel. Mademoiselle a renun┼úat ├«ns─â la orice preten┼úii ulterioare asupra numelui s─âu, iar familia c─âp─âta astfel controlul ┼či asupra hainelor ┼či accesoriilor.STRATEGIE SAU BLUF?Dup─â ├«n┼úelegerea cu Pierre Wertheimer, Coco primea aproximativ un milion de dolari anual din v├ónz─ârile de produse marca Chanel. Aceasta pe l├óng─â cei 400.000 de dolari primi┼úi atunci c├ónd au ├«ncheiat acordul. Cu toate c─â avea dreptul de a crea ┼či comercializa ├«n continuare parfumuri ├«n Elve┼úia, nu a mai f─âcut-o niciodat─â.├Änt├ólnirea cu HollywoodulVia┼úa lui Chanel s-a intersectat ├«n mai multe r├ónduri cu cetatea filmului. Marea Depresie f─âcea ravagii ├«n Statele Unite. Mogulul din cinematografie Samuel Goldwyn a g─âsit ├«ns─â o oportunitate de afaceri din a le face pe femei s─â mearg─â la film pentru a uita de greut─â┼úi. Pentru a crea miturile ┼či aura de ÔÇ×supraoameni" din jurul vedetelor sale, a vrut ca acestea s─â fie ├«mbr─âcate de un creator celebru, care s─â produc─â ┼úinute memorabile ┼či s─â arate maselor un stil de via┼ú─â la care s─â poat─â visa. Coco Chanel a ob┼úinut astfel un contract ├«n valoare de un milion de dolari pentru a ├«mbr─âca staruri precum Gloria Swanson. Colaborarea a fost ├«ns─â de scurt─â durat─â din cauza ne├«n┼úelegerilor dintre creatoarea de mod─â ┼či vedete. ├Äns─â America a iubit-o pe Coco.Atunci c├ónd a revenit din exilul autoimpus din Elve┼úia, ├«n 1953, publicul din SUA s-a ar─âtat mult mai entuziasmat dec├ót europenii fa┼ú─â de ├«ntoarcerea acesteia. ├Än plus, v├ónz─ârile de Chanel No.5 au cunoscut o cre┼čtere semnificativ─â aici. Aceasta s-a datorat ┼či campaniei de promovare care o ilustra pe Marylin Monroe stropindu-se cu Chanel.De-a lungul anilor, vedete precum Catherine Deneuve, Nicole Kidman, Vanessa Paradis, Jennifer Aniston, Scarlett Johansson ┼či Kirsten Dunst au fost imaginea casei de mod─â. Prezen┼úa cinematografiei ├«n destinul lui Coco nu s-a oprit ├«ns─â aici. ├Än 2008, americanii au transformat via┼úa lui Coco ├«ntr-un serial cu Shirley McLaine ├«n rolul principal. ├Än 2009 au fost turnate dou─â filme despre Mademoiselle: ÔÇ×Coco avant Chanel", cu Audrey Tatou ├«n rolul principal, ┼či ÔÇ×Chanel & Stravinsky", ├«n care creatoarea a fost jucat─â de Anna Mouglalis.Via┼úa lui Coco a fost pus─â ├«n scen─â pentru prima dat─â ├«n 1969, sub form─â de musical pe Bradway. Katherine Hepburn (atunci ├«n v├órst─â de 60 de ani) a jucat rolul principal. Coco, care avea 86 de ani, a fost nemul┼úumit─â de v├órsta lui Hepburn, spun├ónd c─â ÔÇ×e prea b─âtr├ón─â". Doi ani mai t├órziu, la 10 ianuarie 1971, Coco a murit, iar compania a r─âmas ├«n grija familiei Wertheimer.Parfumul, jacheta ┼či geanta├Äntoarcerea la simplitate propus─â de Chanel a devenit tot mai atr─âg─âtoare. ├Än 1915, publica┼úia ÔÇ×Harper's Bazaar" ├«nt─ârea succesul casei de mod─â, scriind c─â Chanel trebuie s─â se afle pe lista tuturor celor ├«n ton cu tendin┼úele. ├Än 1920, Coco a creat faimosul costum, purtat ca ÔÇ×uniform─â" de milioane de femei. Karl Lagerfeld, cel care ocup─â postul de chief-designer al Casei Chanel din 1983, a ridicat la propriu un monument jachetei-emblem─â:├«n mijlocul podiumului care a g─âzduit colec┼úia pentru prim─âvar─â-var─â 2008 a fost amplasat─â o statuie ├«nalt─â de 20 de metri a sacoului. ├Än 1921 a fost lansat parfumul Chanel No.5, cel mai v├óndut parfum din istorie.El a fost creat pentru Coco de c─âtre maestrul parfumier Ernest Beaux. Originea numelui parfumului este, ca ├«ntreaga via┼ú─â a creatoarei de mod─â, ├«nv─âluit─â ├«n mister. Unii spun c─â pur ┼či simplu a fost a cincea variant─â pe care Beaux i-a prezentat-o. Al┼úii-c─â 5 a fost cifra ei norocoas─â. Cert este c─â parfumul a dobor├ót recordurile de v├ónz─âri ├«ndep─ârt├óndu-se de esen┼úele florale, favoritele vremii, pentru a crea o arom─â mai abstract─â ┼či mai puternic─â. P├ón─â ┼či sticla a reprezentat un concept nou, l─âs├ónd ├«n urm─â recipientele atent sculptate pentru un design Art Deco, cu linii simple, clare ┼či curate. ├Än 1955, Coco a introdus geanta de piele cusut─â ├«n romburi, cu lan┼ú metalic auriu sau argintiu.

image

6, 82 miliarde de dolari este valoarea brandului Chanel, potrivit estim─ârilor companiei de cercet─âri BrandZ.