Calendar 23 martie: 1983   Primul avion de pasageri produs ├«n Rom├ónia, RomBac 1 11, a efectuat primul zbor interna╚Ťional, pe ruta Bucure╚Öti Londra jpeg

Calendar 23 martie: 1983 - Primul avion de pasageri produs ├«n Rom├ónia, RomBac 1-11, a efectuat primul zbor interna╚Ťional, pe ruta Bucure╚Öti-Londra

­čôü Calendar
Autor: Redac╚Ťia

1801 - Țarul Pavel I al Rusiei a fost asasinat în dormitorul său de la Castelul Sf. Mihail. Va fi urmat la tron fiul său cel mare, Alexandru I.

1821 - Revolu╚Ťia de la 1821: Se ajunge la un acord cu boierii r─âma╚Öi ├«n Bucure╚Öti (jur─âm├óntul reciproc de credin╚Ť─â). ├Än virtutea acestuia, Tudor Vladimirescu recunoa╚Öte vremelnica st─âp├ónire a ╚Ť─ârii, alc─âtuit─â din boierii patrio╚Ťi accept├ónd s─â conduc─â ╚Ťara ├«mpreun─â cu ei.

1847 - Un incendiu uriaș a distrus o cincime din orașul București.


Marele Foc Bucuresti 1847 jpg jpeg

1847 - S-a n─âscut istoricul Alexandru D. Xenopol (d. 1920).

1898 - A fost adoptat─â Legea ├«nv─â╚Ť─âm├óntului secundar ╚Öi superior, elaborat─â de Spiru Haret ╚Öi C. Dimitrescu-Ia╚Öi, care a instituit ├«nv─â╚Ť─âm├óntul secundar de opt clase, ├«n dou─â cicluri (inferior ╚Öi superior) ╚Öi ├«n sec╚Ťii (modern─â, real─â ╚Öi clasic─â), gimnazii ╚Öi ╚Öcoli normale.

1910 - S-a n─âscut regizorul japonez Akira Kurosawa (d. 1998).

1919 - La Milano, Benito Mussolini a ├«nfiin╚Ťat partidul fascist italian (ÔÇ×Fasci di Combattimento").

1983 - Primul avion de pasageri produs ├«n Rom├ónia, RomBac 1-11, a efectuat primul zbor interna╚Ťional, pe ruta Bucure╚Öti-Londra.

După 1970, Republica Socialistă România a decis să se alăture clubului exclusivist al ţărilor constructoare de avioane cu reacţie pentru pasageri. De observat însă că românii nu aveau nici bani, nici experienţă pentru un astfel de proiect. Existau două posibilităţi: fie să se creeze o societate mixtă, împreună cu un partener extern, care să fabrice un avion proiectat în Vest, fie să se a chiziţioneze o licenţă, metodă deja folosită cu succes în producţia de elicoptere.

├Än toamna anului 1972, Rom├ónia a ├«nceput discu┼úiile cu firma Fokker, ulterior ajung├óndu-se la un acord cadru pentru aparatul VFW-614. S-a urm─ârit ca avionul s─â fie construit de o societate mixt─â, rom├óno ÔÇô vest-german─â, care s─â ├«nceap─â lucrul cel mai t├órziu ├«n 1975. Bucure╚Ötiul dorea ca ├«ntregul proiect s─â fie finan┼úat de firma Fokker sau de guvernul de la Bonn (eventual, printr-un credit cu dob├ónd─â preferen┼úial─â).

Cum avionul nu avea cerere pe piaţă, proiectul a trenat, apoi a fost abandonat. La București, dorinţa de a fabrica o aeronavă propulsată cu motoare cu reacţie, pentru transport pasageri, a rămas neschimbată, iar reprezentanţii guvernului R.S.R. au decis să cumpere o licenţă a unui avion de succes. S-au purtat discuţii cu British Aircraft Corporation pentru modelul BAC 1-11, cu Boeing pentru modelul 727 și cu McDonneil Douglas pentru modelul DC-9 (un alt concurent al BAC-ului 1-11).

În cele din urmă, a avut câștig de cauză BAC-ul 1-11, din următoarele motive: 1. Acest tip de aeronavă se afla deja în înzestrarea TAROM-ului; 2. Relaţiile cu British Aircraft Corporation erau foarte bune, în România fabricându-se deja elemente de structură pentru mai multe BAC-uri 1-11 (cca. 8% din fiecare avion), la standardul obligatoriu pentru omologarea aeronavei; 3. Băncile din Marea Britanie au oferit condiţii avantajoase de creditare. Tot în legătură cu luarea deciziei în favoarea fabricării aeronavei BAC 1-11 trebuie amintită și influenţa unui personaj enigmatic, George Pop, pe care Securitatea îl considera agent al serviciilor de informaţii engleze.

De origine rom├ón─â, Pop lucra pentru industria aeronautic─â englez─â ├«n calitate de consilier pentru rela┼úia cu zona comunist─â. Av├ónd aceast─â dubl─â calitate ÔÇô consilier al B.A.C./B.Ae. ╚Öi Rolls Royce, cum s-a prezentat ├«n mai multe r├ónduri, ╚Öi agent al M.I.6 (prima calitate fiind o acoperire pentru cea de-a doua, dup─â cum considera D.S.S.) ÔÇô el a fost prezent la multe dintre negocierile cu englezii, de la sf├ór╚Öitul anilor ÔÇÖ60 ╚Öi p├ón─â la pr─âbu╚Öirea comunismului. Unul dintre cei care l-au cunoscut, ing. Teodor Zanfirescu, fost director general ├«n Ministerul Industriilor Construc┼úiei de Ma╚Öini, i-a f─âcut urm─âtorul portret:

ÔÇ×George Pop era de undeva de pe l├óng─â Cluj; ulterior, am aflat c─â neamul i se tr─âgea din Moldova. C├ónd era adolescent a plecat din ┼úar─â, travers├ónd Dun─ârea ├«not. A ajuns ├«n Canada, unde a f─âcut facultatea (dup─â o alt─â surs─â, Pop a f─âcut studii superioare la Paris ÔÇô n.a.), dup─â care s-a stabilit ├«n Anglia, unde a ajuns consilier la British Aircraft Corporation. C├ónd rom├ónii au cump─ârat primele avioane BAC 1-11 (pentru TAROM, ├«n 1968 ÔÇôn.a.), el a fost translator ├«n discu┼úiile dintre rom├óni ╚Öi englezi. 

Dup─â ce a ├«nceput rela┼úia cu s├órbii ╚Öi cu motoarele Rolls-Royce Viper (pentru fabricarea avionului militar subsonic I.A.R.-93 ÔÇô n.a.), el a fost din ce ├«n ce mai mult timp implicat... C├ónd s-a ajuns la povestea cu licen┼úele BAC, Pop a ac┼úionat foarte ├«ndeaproape. ├Ä╚Öi f─âcuse rela┼úii bune cu Bodn─âra╚Ö, cu Ilie Ceau╚Öescu... ╚Öi cu unii mai m─ârun┼úi... ca mine. Prin intermediul lui Bodn─âra╚Ö, Pop a mijlocit intrarea Chinei la Rolls- Royce, care a primit licen┼úa motorului Spey 202, primul motor cu reac┼úie cu dublu flux. Acest motor ne interesa ╚Öi pe noi, pentru avionul [militar] supersonic, dar noi nu l-am primit...ÔÇŁ 

1983 - Pre┼čedintele american Ronald Reagan a lansat ÔÇ×Ini┼úiativa de Ap─ârare Strategic─âÔÇŁ, un sistem spa┼úial de ap─ârare antirachet─â cunoscut ├«n mass media sub numele de ÔÇ×R─âzboiul StelelorÔÇŁ, care va obliga Uniunea Sovietic─â s─â accelereze negocierile pentru dezarmarea nuclear─â.

1998 - Filmul ÔÇ×TitanicÔÇŁ a ob╚Ťinut 11 trofee la cea de a 70-a edi┼úie a premiilor Oscar, egal├ónd recordul peliculei "Ben Hur" la edi┼úia din 1959.

2011 - A murit actri╚Ťa american─â Elizabeth Taylor (n. 1932).

2001 - Sta┼úia spa┼úial─â sovietic─â MIR (ÔÇ×PaceÔÇŁ), lansat─â ├«n februarie 1986, ╚Öi-a ├«ncheiat existen┼úa, cele 143 de tone ale sale dezintegr├óndu-se ├«n atmosfer─â la pr─âbu┼čirea ├«n sudul Oceanului Pacific, dup─â ce fusese abandonat─â de cel de-al 26-lea echipaj interna┼úional ├«n august 1999. 


Mir jpg jpeg