Fosila unei specii de balenă necunoscută anterior, cu patru picioare, descoperită în Egipt jpeg

­čôü Preistorie
Autor: Redac╚Ťia

Oamenii de ┼čtiin┼ú─â au anun┼úat descoperirea ├«n Egipt a fosilei cu vechimea de 43 de milioane de ani a unei specii necunoscute de balen─â amfibie cu patru picioare, informeaz─â Reuters.

Balena recent descoperită aparţine grupului numit Protocetidae de cetacee dispărute care au trăit în perioada de mijloc a tranziţiei de la zonele de uscat la mediul acvatic, a indicat o echipă de cercetători condusă de Egipt, informează Agerpres.

image

Fosila a fost adus─â la lumin─â din roci provenind din Eocenul mijlociu din depresiunea Faiyum, situat─â ├«n De┼čertul de Vest din Egipt - o zon─â acoperit─â anterior de mare ┼či care a constituit o bogat─â surs─â de descoperiri ce ofer─â indicii privind evolu┼úia balenelor. Fosila a fi studiat─â ulterior la Centrul de Paleontologie a Vertebratelor din cadrul Universit─â┼úii Mansoura (MUVP) din Egipt.

Noua specie de balen─â, denumit─â Phiomicetus anubis, care avea o lungime estimat─â la aproximativ trei metri ┼či o mas─â corporal─â de circa 600 de kilograme, a fost probabil un pr─âd─âtor redutabil, au indicat cercet─âtorii.

Scheletul său parţial a dezvăluit faptul că este vorba despre cel mai timpuriu exemplar de balenă din grupul Protocetidae identificat în Africa.

ÔÇťPhiomicetus anubis reprezint─â o nou─â specie cheie de balen─â ┼či o descoperire deosebit de important─â pentru paleontologia egiptean─â ┼či african─âÔÇŁ, a spus Abdullah Gohar de la MUVP, autor principal al lucr─ârii publicat─â ├«n jurnalul ┼čtiin┼úific Proceedings of the Royal Society B.

Numele genului c─âreia ├«i apar┼úine balena a fost inspirat de depresiunea Faiyum, iar numele speciei face referire la Anubis, vechiul zeu egiptean reprezentat cu cap de c├óine, asociat cu mumificarea ┼či via┼úa de apoi.

În pofida descoperirilor fosilifere recente, imaginea de ansamblu privind evoluţia balenelor în Africa a continuat să fie învăluită în mister, au notat cercetătorii. Activitatea din regiune ar putea conduce la descoperirea unor noi detalii despre tranziţia evolutivă de la balene amfibii la vieţuitoare exclusiv acvatice.

Descoperirile efectuate ├«n depresiunea Faiyum, unde se g─âsesc roci care acoper─â o perioad─â de aproximativ 12 milioane de ani, ÔÇťvariaz─â de la balene semiacvatice asem─ân─âtoare crocodililor la balene uria┼če exclusiv acvaticeÔÇŁ, a precizat Mohamed Sameh de la Agen┼úia egiptean─â de mediu, coautor al studiului.

Noua balen─â a suscitat ├«ntreb─âri cu privire la ecosistemele str─âvechi ┼či a ├«ndreptat cercetarea c─âtre alte chestiuni, precum originea ┼či coexisten┼úa balenelor str─âvechi ├«n Egipt, a notat Hesham Sellam, fondator al MUVP ┼či un coautor al cercet─ârii.