Comisia Europeană face un cadou neașteptat mișcărilor separatiste europene jpeg

Comisia Europeană face un cadou neașteptat mișcărilor separatiste europene

­čôü Istorie recent─â
Autor: Redac╚Ťia
­čŚô´ŞĆ 30 martie 2017

 ├Än timp ce opinia public─â interna╚Ťional─â ╚Öi majoritatea liderilor Uniunii Europene ╚Öi-au focalizat aten╚Ťia asupra momentului ├«n care Marea Britanie ╚Öi-a anun╚Ťat, ├«ntr-un final, mult a╚Öteptata decizie de a declan╚Öa procedura pentru ie╚Öirea din blocul comunitar, Comisia European─â, prin prim-vicepre╚Öedintele Frans Timmermans a f─âcut o mi╚Öcare total nea╚Öteptat─â, a c─ârei mediatizare a lipsit cu des─âv├ór╚Öire ╚Öi care, pe termen lung, poate genera probleme grave Uniunii Europene ├«n integralitatea ei, poate chiar mai grave dec├ót Brexitul, put├óndu-se ajunge chiar la implozia blocului comunitar. 

Jocurile periculoase ale lui Frans Timmermans care pot arunca în aer Uniunea Europeană

Despre ce anume este vorba? Domnul Frans Timmermans a acceptat, ieri, 29 martie, ├«nregistrarea de c─âtre Comisia European─â a 9 din cele 11 propuneri ale proiectului de ini╚Ťiativ─â cet─â╚Ťeneasc─â european─â, intitulat ÔÇťMinority Safepack - one million signatures for diversity in EuropeÔÇŁ ini╚Ťiat de UDMR, prin Kelemen Hunor, ╚Öi FUEN, cu sprijinul Budapestei, a c─ârei esen╚Ť─â se refer─â la faptul c─â problematica minorit─â╚Ťilor na╚Ťionale trebuie avut─â ├«n vedere de forul comunitar de aici ├«nainte, cu toate c─â tratatele de baz─â ale UE nu confer─â atribu╚Ťii ├«n acest domeniu institu╚Ťiilor europene. Dimpotriv─â, dintotdeauna pozi╚Ťia UE, p├ón─â la domnul Timmermans, a fost aceea c─â actele normative referitoare la drepturile minorit─â╚Ťilor sunt exclusiv apanajul statelor membre UE, ╚Ťin de suveranitatea acestora ╚Öi sunt suficient de bine reglementate ├«n legisila╚Ťia interna╚Ťional─â, ├«n principal ├«n cea generat─â de Consiliul Europei.

Frans Timmermans 2013 jpg jpeg

Dar oare care sunt motivele pentru care Frans Timmermans a acceptat s─â joace acest joc? De╚Öi nu vrem s─â c─âdem ├«n capcana ipotezei c─â Federa╚Ťia Rus─â ├«ncearc─â s─â submineze peste tot ╚Öi prin toate mijloacele viitorul ╚Öi coeziunea Uniunii Europene, nu putem s─â nu remarc─âm c├óteva asocieri interesante, care vor face, probabil, cititorul s─â se g├óndeasc─â a doua oar─â c├ónd va auzi de Minority Safepack. De exemplu, cum ve╚Ťi putea citi mai jos, ini╚Ťiativa elabor─ârii Minority Safepack a fost luat─â ├«n cadrul congresului Uniunii Federative a Na╚Ťionalit─â╚Ťilor Europene (FUEN) care s-a ╚Ťinut, ├«n anul 2012, la...Moscova. Unii din membrii Comitetului de initiativ─â care ╚Öi-au asumat proiectul reprezint─â regiuni din Uniunea European─â care militeaz─â pentru autonomie sau independen╚Ť─â (precum Luis Durnwalder, guvernatorul provinciei autonome Tiroul de Sud sau Kelemen Hunor), un subiect at├ót de ├«ndr─âgit de Federa╚Ťia Rus─â, ╚Öi prin intermediul c─âruia a reu╚Öit s─â submineze, din interior, autoritatea unor sate (vezi recentul caz al Ucrainei). 

De altfel, prin cancelariile occidentale circul─â zvonul, care nu poate fi privit, ├«ns├ó, cu titlu de certitudine, c─â FUEN, ├«n esen╚Ťa sa, este o construc╚Ťie sus╚Ťinut─â de Federatia Rus─â. Declarativ, FUEN este finan╚Ťat de un alt stat care militeaz─â f─â╚Ťi╚Ö pentru segregare etnic─â, ╚Öi anume de Ungaria. Interesant este ╚Öi faptul c─â Frans Timmermans, persoana care a decis c─â Uniunea Europeana poate da curs unei solicit─âri ce excedeaz─â tuturor tratalor care au stat la baza constituirii forului comunitar nu este str─âin de interac╚Ťiuni cu Federa╚Ťia Rus─â. De exemplu, conform wikipedia, prim-vicepre╚Öedintele Comisiei Europene a de╚Ťinut, la ├«nceputul anilor 90, pentru mai multi ani, o func╚Ťie ├«n Ambasada Olandei din Federa╚Ťia Rus─â, acolo fiind probabil ╚Öi locul ├«n care a ├«nv─â╚Ťat s─â vorbeasc─â fluent aceast─â limb─â, a╚Öa cum tot wikipedia mentioneaz─â. 

Cum ar putea afecta aceast─â decizie viitorul Uniunii Europene? De╚Öi mai sunt mul╚Ťi pa╚Öi de f─âcut p├ón─â la momentul transpunerii unor prevederi ├«n legisla╚Ťia european─â, a╚Öa cum ve╚Ťi vedea mai jos, principalul pericol ce ar putea rezulta din implementarea ICE Minority Safepack rezid─â ├«n legiferarea unor a╚Öa-zise norme suplimentare de protec╚Ťie a drepturilor minorit─â╚Ťilor na╚Ťionale, ├«n domeniul lingvistic, educa╚Ťional, mass-media, dar mai ales ├«n ceea ce prive╚Öte politicile regionale, care pe termen lung pot genera situa╚Ťii precum: statuarea de facto a limbilor minoritare drept limbi oficiale, ├«n pofida prevederilor constitu╚Ťionale a statelor membre UE, instituirea unor mecansime de monitorizare, la nivelul UE, asupra modului ├«n care ├«n╚Ťeleg s─â ac╚Ťioneze pentru protejarea intereselor minorit─â╚Ťilor na╚Ťonale, fapt care contravine suveranit─â╚Ťii statelor membre. Mai mult, se creeaz─â premize de discriminare v─âdit─â a sute de milioane de cet─â╚Ťeni europeni sub pretextul asigur─ârii accesului minorit─â╚Ťilor la fonduri europene (ca o parantez─â, orice cet─â╚Ťean european poate beneficia de fonduri europene, dac─â liderii comunit─â╚Ťii din care face parte au curajul ╚Öi capacitatea administrativ─â s─â acceseze acele fonduri). 

De╚Öi Rom├ónia nu ar trebui s─â se team─â de un asemenea lucru, ├«n condi╚Ťiile ├«n care legisla╚Ťia noastr─â este mai mult dec├ót permisiv─â la adresa minorit─â╚Ťilor na╚Ťionale, fiind da╚Ťi mereu ca exemplu ├«n UE, exist─â posibilitatea ca unele decizii ale forului comunitar, cu titlu obligatoriu, s─â genereze chiar situa╚Ťii de infringement la adresa unor state membre ╚Öi astfel, s─â le oblige s─â ac╚Ťioneze, de la Bruxelles, ├«n domenii ├«n care p├ón─â acum decizia era una suveran─â (suntem curio╚Öi cum vor reac╚Ťiona Fran╚Ťa sau Grecia, state care nu recunosc existen╚Ťa minorit─â╚Ťilor na╚Ťionale...). Un scenariu ╚Öi mai pesimist poate conduce la impunerea de c─âtre UE a unor decizii care s─â conduc─â, pe termen scurt si mediu, la recunoa╚Öterea unor forme de autonomie teritorial─â ├«n statele membre, av─ând la baz─â etnia, aspect care nu va produce dec├ót deservicii UE, ├«n condi╚Ťiile ├«n care o Europ─â superdivizat─â si f─âr├ómi╚Ťat─â nu serve╚Öte intereselor locuitorilor ei....sau poate serve╚Öte intereselor unui prieten din est... 

Pentru cine este interesat de istoria Minority Safepack, preciz─âm c─â ideea utiliz─ârii acestui mijloc pentru aducerea ├«n discu╚Ťie, la nivelul Uniunii Europene, a problematicii minorit─â╚Ťilor nationale a apartinut conducerii UDMR si FUEN decizia elabor─ârii proiectului fiind adoptat─â la congresul FUEN din Moscova din 2012. Ulterior, proiectul a fost depus, spre validare, la Comisia European─â ├«n vara anului 2013, forul european resping├ónd propunerea sub argumentul c─â p─âr╚Ťi ale propunerii nu sunt de competen╚Ťa sa. Nemul╚Ťumiti de decizia Comisiei Europene, ini╚Ťiatorii proiectului au atacat decizia la Curtea de Justi╚Ťie a Uniunii Europene din Luxemburg, de partea lor al─âtur├óndu-se Ungaria, iar de partea CoM Rom├ónia si Slovacia. Instan╚Ťa de la Luxemburg a dat c├ó╚Ötig de cauz─â ini╚Ťiatorilor Minority Safepack, ├«n motivare fiind argumentat faptul c─â reprezentan╚Ťii Comisiei Europene nu au motivat suficient de explicit argumentele respingerii ini╚Ťiativei. Spre surprinderea tuturor, Frans Timmermans a decis c─â nu e nevoie s─â fie f─âcut recurs la decizia instan╚Ťie interna╚Ťionale de judecat─â (d├ónd astfel dovad─â de non-combat ├«ntr-o spe╚Ť─â ├«n care trebuia s─â reprezinte interesele Comisiei Europene), accept├ónd, dup─â cum am v─âzut, marea parte a solicit─ârilor ini╚Ťiatorilor. ├Äntra-adev─âr, jocurile sunt departe de a fi ├«ncheiate, ├«n condi╚Ťiile ├«n care de acum ├«nainte pentru a deveni opera╚Ťional─â, Minority Safepack va trebui s─â fie sus╚Ťinut─â de cel pu╚Ťin 1 milion de semn─âturi din cel pu╚Ťin 7 state membre ale Uniunii. Dup─â aceast─â etap─â destul de dificil─â, ea va fi analizat─â, din nou, pe fond, de Comisia European─â care poate fi sau nu de acord, pe fond, cu con╚Ťinutul prevederilor din document, ulterior forurului european revenindu-i sarcina realiz─ârii unor proiecte normative care s─â fie discutate ╚Öi asumate de Parlamentul European. 

Surs─â: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-17-776_en.htm