Istoria candelabrelor din sala florentină a Castelului Peleș
Obiectul lunii decembrie 2023 la Muzeul Național Peleș este un candelabru tip ciocca, realizat la sfârșitul secolului al XIX-lea, în atelierul Salviati&Co. din Murano, Veneția.
În jurul anului 1700, atelierele Murano, din laguna venețiană, inițiază fabricația de oglinzi și candelabre din sticlă colorată, care treptat ajung să înlocuiască vechile corpuri de iluminat peninsulare, din lemn, alamă și fier. Un secol și jumătate mai târziu, ele invadează piața europeană de artă, concurând cu succes produsele din cristal de Boemia, scrie Muzeul Național Peleș, pe pagina de Facebook a instituției.
Stilului consacrat de maeștrii boemieni, care fațetează sticla, obținând efecte spectaculoase de lumină, atelierele Murano îi opun stilul lor original, de un mare rafinament artistic. Meșterii venețieni prelucrează sticla în forme naturaliste, fluide, reprezentând flori, fructe și frunze, în culori vii, compunând tipologia de candelabre baroce, numită „ciocca”, care înseamnă „buchet de flori”.
Cele mai somptuoase candelabre de tip „ciocca” sunt alcătuite dintr-un balustru metalic, acoperit cu un strat fin de sticlă suflată, care susține brațele din sticlă - suport pentru lumânări -, decorate cu flori, frunze și fructe, colorate în policromie.
La mijlocul secolului al XIX-lea, atelierele Murano cunosc un adevărat reviriment, după perioada nefastă a campaniei din Italia a lui Napoleon Bonaparte (1796-1797). Modelate după candelabrele Palatului venețian Querini Stampaglia, candelabrele sălii florentine a Castelului Peleș au fost achiziționate la comanda regelui Carol I, de la atelierele venețiene Salviati.
Fondată în anul 1866, de către Antonio Salviati (1816-1890), Salviati&Co. devenită, în anul 1872, Compagnia di Venezia Antionio Salviati&Co., reînvie meșteșugul aproape uitat al sticlăriei Murano și angajează numeroși artiști, care contribuie la ameliorarea vechilor tehnici și decoruri. Printre aceștia, Vincenzo Moretti (1815-1881), artistul care a redescoperit tehnica realizării mozaicurilor romane și bizantine, precum și tehnica murrhinellor.
Copiile de la Castelul Peleș completează decorația celei mai importante săli de recepție, după holul de onoare, inspirată de interioare celebre ale Renașterii italiene. Prevăzute cu douăzeci și patru de brațe din sticlă transparentă, care susțin bobeșele imitațiilor de lumânare, candelabrele sălii florentine armonizează în mod ingenios frunze de acant, flori multicolore, lanțuri transparente și pandelocuri, creând un spectacol vegetal de o mare eleganță barocă.