Descoperire spectaculoasă în timpul lucrărilor de restaurare a Castelului Corvinilor
Castelul Corvinilor își dezvăluie noi secrete în timpul lucrărilor de restaurare. De această dată este vorba de două creaturi mitologice cu cap uman, corp de animal și aripi de vultur, ce străjuiesc prima intrare din Sala Dietei spre Galeria Huniazilor, informează Muzeul Castelul Corvinilor.
Conform sursei citate, aceste lucrări fac parte din cea de-a doua etapă de restaurare și punere în valoare a Castelului Corvinilor, un proiect finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), cu o valoare totală de 6,6 milioane de euro câștigat de Primăria Hunedoara.
Sala Dietei, construită în vremea Huniazilor
Aflată la primul etaj al Castelului Corvinilor, deasupra Sălii Cavalerilor, Sala Dietei a fost construită în a doua jumătate a secolului al XV-lea, în vremea Huniazilor.
Meșterii francezi ar fi înălțat aripa de apus, care cuprinde cele două mari săli gotice, cunoscute sub numele de Sala Cavalerilor și Sala Dietei, iar în partea de răsărit, capela castelului. Această ipoteză nu a putut fi confirmată încă prin documente, afirmă istoricul de artă Oliver Velescu.
Sala, spațioasă și înaltă, cu arhitectură gotică și renascentistă, cu bolți cu nervuri ogivale, coloane masive și ferestre înalte, a fost locul unde se țineau întruniri oficiale, recepții și consilii. Denumirea „Sala Dietei” este improprie, arată istoricii, deoarece Dieta Transilvaniei, adunarea nobililor care lua decizii politice și economice, nu s-a întrunit niciodată la Hunedoara.
„Sala Dietei a fost botezată astfel în secolul al XIX-lea de un autor care, plin de fantezie, scria că, în timp ce bărbații dezbăteau problemele de actualitate, jupânițele se retrăgeau în logii, de unde asistau la dezbateri – o imagine inspirată, desigur, din aspectul parlamentelor moderne, dar care nu își are locul aici. În realitate, sala de la etaj era locul de consiliu al seniorului cu vasalii săi, numiți în actele medievale servientes. Vasalii, în schimbul protecției acordate de suzeran, erau datori să-l slujească cu credință, ajutându-l cu sfatul și spada ori de câte ori acesta o cerea”, afirma Oliver Velescu.
Pereții săi au fost decorați cu fresce și medalioane pictate (unele încă vizibile), reprezentând personaje istorice și castele. Pe partea superioară a pereților s-au păstrat urmele arcelor ogivale (arce frânte), care dovedeau că și această sală a avut un aspect gotic, cu bolți pe nervuri de piatră ce se sprijineau pe coloane, la fel ca în Sala Cavalerilor, adăuga istoricul Oliver Velescu.