NeoNlitic 3.0, între 23 - 31 octombrie în România, la Casa Artelor din Timișoara
Cea de-a treia ediție a proiectulului NeoNlitic, ce își propune încă o inițiativă internațională complexă, cu documentări pe teren ale civilizațiilor neolitice din trei țări (România, Grecia și Serbia), într-un demers de a apropia culturi cu origini comune, va avea a doua expoziție pentru public între 23 – 31 octombrie, la Casa Artelor din Timișoara, după cea de la Muzeul din Zrenjanin (Serbia). Programul de vizionare este de marți până duminică, între orele 13:00 – 18:00, vernisajul va avea loc pe 23 octombrie, de la ora 18:00 iar detalii se găsesc pe Facebook.
NeoNlitic 3.0 reunește 24 artiști din 3 țări
Artiștii care expun sunt: Alex Manea (RO), Jelena Petrovic (SRB), Ion Alexandru (RO), Niko (GR), Dana Catona (RO) Ana-Maria Panaitescu (RO), Dana Simion (RO), Cezar Lăzărescu (RO), Semantix (RO), Darko Trajanovic (SRB), Milorad Stajcic (SRB), Alexandru Daniel Florea (RO), Vlad Basarab (RO), Yannis Didaskalou (GR), Alma Gyovai (RO), Gabriela Monica Tîrziu (RO), Dejan Mrdja (SRB), Georgia Orfanidou (GR), Jelena Popovic (SRB), Alexandru Răduță (RO), Valentina Savić (SRB), Valentin Soare (RO), Radomirka Siljanoski (SRB), Daniel Loagăr (RO) și Andrei Cornea (RO).
Expozanții aduc la un loc lucrări de mixed media, instalații luminoase, sculpturi din lemn, rășină, metal, picturi, obiecte din ceramică și material textil, animație și video mapping, toate creațiile având ca sursă de inspirație motivele estetice ale culturilor preistorice Sesklo, Vinca și Starčevo-Körös.
Expoziția NeoNlitic este susținută de Mihaela Ion, curatorul NeoNlitic, manager cultural cu o experiență de peste 15 ani în domeniul industriilor creative şi culturale internaţionale, doctor în istoria artei și curator independent, Anca Spiridon (comunicare și promovare), Cristina Elena (editor și social media) și Cora Manole (editor).
Culturi străvechi, tehnici moderne
Proiectul, inițiat de Wood Be Nice, atelier de fotografie pe lemn, colaj și design de obiect în 2018, își propune să preia elemente artistice străvechi și să valorifice patrimoniul cultural comun și estetica civilizațiilor primitive folosind tehnici moderne de creație artistică și materiale upcycled.
NeoNlitic a urmărit, începând cu prima ediție, reinterpretarea esteticii culturilor Cucuteni și Hamangia în viziune contemporană. Doi ani mai târziu, explorarea creativității preistorice a depășit hotarele României și țintește mai sus, la apropierea unor culturi vecine pe fondul unui trecut artistic împărtășit. Ce-a de-a doua ediție a proiectului a continuat cercetarea esteticii Cucuteni, dar pe teritoriul Ucrainei, unde e cunoscută sub numele de Tripolie, precum și a culturii Hamangia – faza târzie, în Bulgaria.
Și anul acesta NeoNlitic va consta în documentări de teren în situri și muzee arheologice din România, Serbia și Grecia, un workshop cu profesioniști dedicat publicului larg și o expoziție itinerantă în toate cele trei țări. Sursele de inspirație pentru ediția a treia a proiectului vor fi culturile neolitice România - Vinca și Starčevo-Körös – Criș, Serbia - Vinca și Starčevo-Körös – Criș și Grecia - Sesklo ca precursor al culturii Starčevo-Körös – Criș.
Concluziile în urma documentării de teren din cele trei țări în care se desfășoară cea de-a treia ediție a proiectului, alături de o serie de prezentări a artiștilor participanți vor fi publicate pe canalele de comunicare ale proiectului: Facebook NeoNlitic și Instagram NeoNlitic.
Parteneri: Muzeul Național Zrenjanin (SRB), Bensousan Han (GR), Galeria Subterană (RO), Xvitamin (SRB), Librart (GR).
Proiect cultural realizat cu sprijinul Primăriei Municipiului Timişoara şi al Consiliului Local Timişoara.
Proiectul cultural nu reprezintă în mod necesar poziția Primăriei Municipiului Timişoara şi a Consiliului Local Timişoara. Conținutul proiectului cultural și modul în care rezultatele acestuia pot fi folosite reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor și beneficiarului finanțării. Primăria Municipiului Timişoara şi Consiliul Local Timişoara nu sunt responsabile pentru conținutul materialului și modul în care acesta ar putea fi folosit.