Expoziția „Socialistele Orașului”

Automobilul - martor al vieții românilor din socialism

Expoziția-eveniment inițiată în 2021 „Socialistele Orașului” revine la Opera Națională din București în zilele pe 7-8 Octombrie 2023 pentru a prezenta tuturor celor pasionați o nouă filă glorioasă din istoria fenomenului automobilistic al perioadei socialiste.

Ediția din 2023 a Socialistelor Orașului” propune o selecție unică de autovehicule reprezentative pentru perioada 1947-1989 și urmărește prezentarea fenomenului automobilistic din epoca socialistă, inaugurată prin venirea tancurile sovietice în 1944, așa cum s-a desfășurat, cronologic, în trei perioade distincte și cu particularitățile fiecăreia: Stalinismul (1947 1965), Destalinizarea- democratizarea automobilului (1965-1980), Național Comunismul Ceaușist (1980-1989), informează un comunicat al Retromobil Club România.

Expoziția este alcătuită în mod exclusiv din exponate aflate în colecțiile membrilor Retromobil Club România și va putea fi vizitată gratuit după următorul program:

  • Sâmbătă 7 octombrie 11.00-18.30
  • Duminică 8 octombrie, 10.00-18.30

Expoziția propune publicului o adevărată carte omagială a automobilismului românesc din anii 1947-1989, un adevărat praznic cu delicatese ale vremii - autoturisme, autospeciale civile și ale organelor, autocamioane, motorete și motociclete care au circulat în Bucureștii acelor ani. O operă colectivă a Socialismului pe roți, expoziția care va fi prezentată în 3 acte- Privilegiații, Statul și Cetățenii Republicii.

Temele expoziției „Socialistele Orașului”:

  • Industria automobilului din R.S.R în plin avânt- lansarea modelului ARO 244 de la expoziția EREN din 1969 de la care vom prezenta exemplarul cu numărul de serie 000001.
  • Libertate pe 2 roți? Cetățenii republicii experimentează în premieră senzația de libertate odată cu apariția motoretelor în comerțul socialist. Prezentarea unei selecții de modele din anii ‘60.
  • Luxul occidental al deplasărilor demnintarilor de partid din România socialistă. Prezentarea unor exemplare aflate în uzul demnitarilor din perioada socialistă.
  • Limuzina oficială a președintelui Nicolae Ceaușescu. Drumul de la luxul capitalist al limuzinelor vestice la luxul limuzinei fabricate pe comandă la Câmpulung Muscel.
  • Adrenalină pe 4 roți în România socialistă - o Dacia 1310 a echipei de Uzina Dacia câștigă locul 3 la Raliul Acropole din 1985. Prezentarea unei replici.
  • Automobilele cetățenilor republicii - modele occidentale cumpărate de privilegiații anilor ‘70 de la stat și cele cumpărate cetățenii de rând de pe liste de așteptare în anii ‘80.
  • Mit sau realitate ? Microbuzul TV exportat în anii 80 în Germania Democrată primește rapid renumele de “Teroarea din Carpați”. Prezentarea unui exemplar ROCAR 14D care a călătorit din Grecia și pînă în îndepărtata Georgia și s-a intors întreg.
  • Cetățenii patriei pleacă în excursie! Prezentarea autocarului Irannnational 302 care a purtat pe bunicii și părinții noștri în excursii de neuitat!
  • Exoticul model Tatra 603 a existat în București? - Prezentarea singurului exemplar din România similar cu cele 5 care au existat în dotarea Ambasadei Cehoslovaciei la București.
  • Instituțiile statului pe 4 roți - o selectie autospeciale ale Miliției, Armatei, Securității Statului și nu numai.