A fi sau a nu fi politic corect? Filmele controversate de la TIFF 2018 jpeg

A fi sau a nu fi politic corect? Filmele controversate de la TIFF 2018

Sec╚Ťiunea tematic─â a celei de-a 17-a edi╚Ťii a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (25 mai ÔÇô 3 iunie) se nume╚Öte A fi sau a nu fi politic corect? ╚Öi include zece produc╚Ťii recente care concureaz─â pentru Premiul FIPRESCI al TIFF.

ÔÇ×Unii le vor g─âsi controversate ╚Öi ofensatoareÔÇŁ, spune directorul artistic al TIFF, Mihai Chirilov, ÔÇ×├«n vreme ce al╚Ťii vor respira u╚Öura╚Ťi c─â astfel de filme curajoase ├«nc─â se mai fac ├«ntr-o perioad─â marcat─â de extremele la care ajuns corectitudinea politic─â. Aceasta a fost ╚Öi ideea din spatele acestei sec╚Ťiuni, cu at├ót mai necesar─â ├«n contextul actual ├«n care libertatea de expresie tinde s─â fie amenin╚Ťat─â de considerente politic-cosmetizante care nu au nici o leg─âtur─â cu valoarea artistic─â.ÔÇŁ

Unul dintre cele mai acide titluri incluse ├«n aceast─â sec╚Ťiune, Human, Space, Time And Human este pe c├ót de senza╚Ťional, pe-at├ót de direct ╚Öi de sadic. Lansat la Berlinal─â, cel mai nou film al multipremiatului regizor sud-corean Kim Ki-Duk, al c─ârui nume a fost recent implicat ├«ntr-un scandal sexual care a ├«mp─âr╚Ťit industria cinematografic─â ├«n dou─â tabere, este o metafor─â politic─â actual─â ╚Öi o alegorie biblic─â aproape lipsit─â de speran╚Ť─â despre istoria omenirii.

Peisajele idilice ale Bodrumului ╚Öi scenele explicite de brutalitate ╚Öi umilin╚Ťe sexuale se ├«ntrep─âtrund ├«ntr-o manier─â ╚Öocant─â ├«n produc╚Ťia danez─â Holiday, recent lansat─â la Sundance ╚Öi catalogat─â de publica╚Ťia The Hollywood Reporter drept ÔÇ×un debut excep╚ŤionalÔÇŁ. Garantat subiect de dezbateri dup─â proiec╚Ťie, acest studiu ambiguu despre compromis ╚Öi violen╚Ť─â asupra femeii e poate cu at├ót mai deconcertant pentru unii cu c├ót el este opera unei regizoare, suedeza Isabella Eklof. ├Äntr-o cu totul alt─â lumin─â, A Horrible Woman (r. Christian Tafdrup) risc─â totul ├«nc─â din titlu, imagin├ónd o protagonist─â maestr─â ├«n arta manipul─ârii suave ╚Öi situa╚Ťii-limit─â care pot transforma pove╚Ötile de dragoste ├«n adev─ârate co╚Ömaruri.

When the Trees Fall jpg jpeg

Regizat de duo-ul mexican Julio Bekh├│r ╚Öi Fernando Sma, Tripping Thru Keta este un ÔÇ×tripÔÇŁ comic delicios de obraznic ╚Öi trebuie luat ca atare, altminteri, vorba lui Mel Brooks, ÔÇ×comedia o s─â moar─â din cauza corectitudinii politiceÔÇŁ. O stilist─â hiperactiv─â pe nume Keta se implic─â ├«ntr-o afacere cu trafic de droguri, ajung├ónd s─â interac╚Ťioneze cu o galerie caleidoscopic─â de eroi ie╚Öi╚Ťi din comun ╚Öi s─â r─âstoarne ordinea rela╚Ťiilor dintre ei. Hiperactiv─â este ╚Öi Kika, protagonista din Neurotic Quest For Serenity (r. Paulinho Caruso, Teodoro Poppovic) ÔÇô comedie brazilian─â la fel de delirant─â despre situa╚Ťiile st├ónjenitoare ├«n care sunt puse femeile ├«n drumul spre succes. Tot din Brazilia ajunge la TIFF ╚Öi Liquid Truth al regizoarei Carolina Jabor, o analiz─â captivant─â asupra prezum╚Ťiei de nevinov─â╚Ťie ├«n epoca acuza╚Ťiilor care te pot condamna instant, f─âr─â proces. Urm─ârind povestea unui instructor de ├«not suspectat de abuzul asupra unui minor, filmul ├«╚Ťi ofer─â ╚Öansa de a te a╚Öeza ├«n scaunul judec─âtorului.

Situa╚Ťii dramatice, tulbur─âri psihice ╚Öi secrete ├«ngropate ies la iveal─â ├«n r─âzboiul declarat dintre dou─â familii vecine din cauza unui copac. Dup─â Either Way ╚Öi Paris of the North, regizorul islandez Hafsteinn Gunnar Sigurdsson revine la TIFF cu Under the Tree, o comedie neagr─â feroce lansat─â la Vene╚Ťia, despre lupta pentru teritoriu dintr-o suburbie burghez─â islandez─â.

ÔÇ×Nu vreau s─â tr─âiesc ├«ntr-o societate transparent─â. Ur─âsc corectitudinea politic─âÔÇŁ, a declarat regizoarea austriac─â Ruth Mader. Merge╚Ťi la filmul ei ╚Öi o s─â ├«n╚Ťelege╚Ťi la ce se refer─â. Ilustr├ónd un viitor al capitalismului perfect implementat ├«ntr-o societate obsedat─â de auto-optimizare, Life Guidance (Vene╚Ťia 2017) este o distopie suspect de similar─â vremurilor noastre.

Imagina╚Ťia debutantului spaniol Eduardo Casanova nu cunoa╚Öte limite ├«n Pieles (Berlinala, 2017). ├Äntr-un cocktail viu colorat de situa╚Ťii bizare, o serie de personaje excentrice ╚Öi cu malforma╚Ťii rare ├«mp─ârt─â╚Öesc o dorin╚Ť─â care ne leag─â pe to╚Ťi, aceea de a g─âsi pe cineva care s─â ne accepte exact a╚Öa cum suntem. ├Äntr-o cu totul alt─â extrem─â, ╚Öarmul unei femei ciudate, obiect al dorin╚Ťei pentru trei b─ârba╚Ťi, ajunge s─â schimbe destinul unui personaj singuratic ├«n Figaros Wolfe (r. Dominik Galizia), filmat ├«n alb-negru, exclusiv pe acoperi╚Öul unei cl─âdiri berlineze.

La fel de controversate ca filmele din programul A fi sau a nu fi politic corect? sunt ╚Öi titlurile din tradi╚Ťionala sec╚Ťiune de la TIFF F─âr─â Limit─â. Al─âturi de povestea-╚Öoc deja anun╚Ťat─â din Caniba al c─ârei titlu spune totul (r. Lucien Castaing-Taylor ╚Öi Verena Paravel) se afl─â debutul de-o poezie visceral─â al regizoarei ╚Öi scriitoarei Marysia Nikitiuk, When the Trees Fall, o poveste dramatic─â despre condi╚Ťia femeii, inspirat─â de s─âr─âcia brutal─â ╚Öi de violen╚Ťa din mediul rural din Ucraina. ├Än produc╚Ťia brazilian─â Tinta bruta (r. Filipe Matzembacher, Marcio Reolon), premiat cu Teddy Award la Berlinal─â, povara de a fi diferit treze╚Öte dorin╚Ťa unui t├ón─âr reprimat social de a evada din via╚Ťa real─â, invent├óndu-╚Öi un alter-ego ├«ntr-o camer─â de chat. Lansat tot ├«n sec╚Ťiunea Panorama a Berlinalei din acest an ╚Öi filmat dintr-o bucat─â, f─âr─â nici o t─âietur─â de montaj, Invasion este o alegorie ├«ntunecat─â plasat─â ├«ntr-un spa╚Ťiu labirintic pe care o eclips─â continu─â ├«l transform─â ├«ntr-un paradis misterios al crimelor. Regizorul iranian Shahram Mokri ╚Öi actorul Abed Abest revin la TIFF dup─â ce ambii au fost ├«n competi╚Ťie cu Fish and Cat ╚Öi Simulation. ├Än cheie ├«ntunecat─â e ╚Öi thriller-ul extrem de stilat Piercing (r. Nicolas Pesce), o adaptare uluitoare a romanului lui Ryu Murukami, ├«n care un tat─â ├«ncearc─â s─â-╚Öi potoleasc─â pornirile infanticide asasin├ónd o prostituat─â (Mia Wasikowska) care ├«i dejoac─â planurile.

Cele dou─â comedii negre care ├«nchid sec╚Ťiunea F─âr─â Limit─â sunt All You Can Eat Buddha (r. Ian Lagarde) ╚Öi Heavy Trip (r. Jukka Vidgren, Juuso Laatio). ├Än cea dint├ói, un turist canadian misterios ╚Öocheaz─â o ├«ntreag─â sta╚Ťiune all-inclusive cu miracolele pe care le ├«nf─âptuie╚Öte, iar cea de-a doua surprinde aventurile neortodoxe ale unei trupe de metali╚Öti dintr-un c─âtun finlandez hot─âr├óte s─â c├ónte cu orice pre╚Ť pe scena unui festival de gen din Norvegia.