Situa╚Ťia actual─â a unui proiect de infrastructur─â feroviar─â vechi de peste 100 de ani jpeg

Situa╚Ťia actual─â a unui proiect de infrastructur─â feroviar─â vechi de peste 100 de ani

­čôü Istorie Modern─â Universal─â
Autor: Tudor Sprînceană

├Än ceea ce prive╚Öte structura actual─â a c─âii ferate, ├«n ciuda intemperiilor ╚Öi instabilit─â╚Ťii politice, conflictelor armate ╚Öi numeroaselor probleme de ordin material, calea ferat─â Berlin-Bagdad (por╚Ťiunile aferente fiec─ârui stat succesor al Imperiului Otoman) se afl─â ├«ntr-o condi╚Ťie bun─â, fiind utilizabil─â aproape ├«n totalitate. Mai mult, ├«n Turcia spre exemplu, urmeaz─â s─â fie f─âcute numeroase investi╚Ťii pentru a cre╚Öte profitabilitatea ╚Öi eficien╚Ťa c─âilor ferate de stat. Calea ferat─â a r─âmas un mijloc de transport sigur pentru ╚Ť─ârile succesoare ale Imperiului Otoman. Mai mult, calea ferat─â pentru aceste state este ╚Öi un mod de a comunica eficient cu restul lumii, reprezint─â adev─ârate c─âi de acces spre alte lumi ╚Öi continente. 

Proiectul Berlin-Bagdad este un semn al progresului. Este un exemplu de superioritate tehnologic─â ce lucreaz─â ├«n avantajul statului ╚Öi poporului ce ├«l formeaz─â. Este un exemplu al ingeniozit─â╚Ťii germane, dar ╚Öi o amintire a importan╚Ťei imperiilor multina╚Ťionale, multietnice ├«n dinamica politic─â, economic─â ╚Öi social─â a acelor vremuri. Calea ferat─â Berlin-Bagdad a fost o investi╚Ťie din a c─ârei existen╚Ť─â ╚Öi ast─âzi se mai pot observa beneficii. Calea ferat─â a adus ├«n cele din urm─â un sentiment de nou ╚Öi de modern, de feeric chiar. Dovada acestui lucru sunt acele romane ╚Öi nuvele bazate pe existen╚Ťa acestui tronson, pe importan╚Ťa cultural─â pe care acesta ├«l exult─â atunci c├ónd ne g├óndim la el. Nu ├«n ultimul r├ónd, calea ferat─â Berlin-Bagdad este un semn al progresului pentru c─â este entitatea care inspir─â modificarea modului de trai, a obiceiurilor, a modului ├«n care este perceput timpul sau chiar conceptul de ora╚Ö.

httpm hktdc combusiness newsarticleEmerging EuropeTurkey A Strategic Trade Manufacturing Investment Nexusrpen11X4V40KG1X0AFZBS htm jpg jpeg

Mo╚Ötenirea proiectului ╚Öi semnifica╚Ťia sa

Poate c─â ├«nainte de toate, aceast─â poveste a proiectului Berlin-Bagdad este o amintire a unor idei ╚Öi fapte m─âre╚Ťe. Reprezint─â un cumul de ├«nt├ómpl─âri ╚Öi de idei, de planuri ╚Öi rezultate. ├Än tot ceea ce reprezint─â, aceast─â cale ferat─â eman─â un intens parfum istoric. Este o realizare ╚Öi un prag pe care europenii, dar mai ales germanii, ╚Öi-l pot ├«nsu╚Öi cu brio. Efectele pe care acest proiect le-a avut asupra dinamicii rela╚Ťiilor dintre imperii, sau chiar asupra modului de trai din interiorul Imperiului Otoman sunt alte exemple ale valorii istorice a acestui proiect, precum este ╚Öi faptul c─â aceast─â cale ferat─â a reprezentat leitmotivul unui num─âr mare de lucr─âri ╚Öi opere artistice. Este, ├«n sine, o reprezentare a unui simbol ╚Öi chiar a unei ere, din care omenirea a avut de c├ó╚Ötigat exact ├«n acela╚Öi mod ├«n care a avut ╚Öi de pierdut.

Totodat─â, aceast─â cale ferat─â este ╚Öi un simbol al puterii ╚Öi m─âre╚Ťiei unei na╚Ťiuni. Este dovada suprem─â a caracterului ├«nsu╚Öit unanim de c─âtre membrii na╚Ťiunii germane ╚Öi un exponent al calit─â╚Ťii at├ót de natural asociat─â acesteia. Simplul deranj al balan╚Ťei de putere din Orientul Mijlociu ne demonstreaz─â c─â aceast─â cale ferat─â era mi mult dec├ót o simpl─â rut─â de transport, fiind mai cur├ónd o pies─â de rezisten╚Ť─â ├«ntr-un plan strategic ce se extinde dincolo de limitele atinse de aceste proiect ├«n sine ╚Öi care nu f─âcea dec├ót s─â aduc─â mai aproape de lume spiritul ╚Öi g├óndirea german─â. Calea ferat─â Berlin-Bagdad este o ├«ncercare de a ├«ntrece limitele impuse ale unei na╚Ťiuni, o ├«ncercare reu╚Öit─â de a transpune sufletul comun al germanilor ├«ntr-un element a c─ârui utilitate reprezint─â ├«nsu╚Öi miezul acestui suflet. Aceast─â afi╚Öare a puterii reprezint─â pentru Imperiul German calea principal─â prin care face cunoscut faptul c─â germanii au devenit o for╚Ť─â ce trebuie recunoscut─â ca atare, o putere ├«ntre Marile Puteri, ╚Öi un rival de temut.

Proiectul este ╚Öi un simbol al bog─â╚Ťiei. Pentru Imperiul Otoman, acest proiect a reprezentat o gur─â de aer de care acest stat avea nevoie. Este acel element care face mult mai accesibile resursele Orientului Mijlociu. Fie c─â este vorba de c├ó╚Ötigul Imperiului Otoman sau de cel al Imperiului German, de petrolul ╚Öi celelalte bunuri ascunse ├«n substratul p─âm├óntului devin brusc u╚Öor de transportat ╚Öi adus ├«n principalele centre industriale ale continentului. Este simbol al bog─â╚Ťiei ╚Öi datorit─â locurilor de munc─â create ├«n vederea finaliz─ârii sale, precum este ╚Öi un element care favorizeaz─â migra╚Ťia c─âtre ora╚Ö. ├Än toate aceste cazuri, calea ferat─â dintre Berlin ╚Öi Bagdad aduce aminte de importan╚Ťa pe care o joac─â tehnologia ├«n aducerea de bog─â╚Ťii ╚Öi bun─âstare.

httpsen rayhaber com201308tcdd yolcu tasima haritasi jpg jpeg

O lume micșorată de calea ferată

Poate cel mai neglijat aspect al acestui proiect este faptul c─â el are un puternic rol de apropiere. Nu numai c─â transform─â timpul prin natura elementului feroviar, dar face ca Bagdadul s─â fie mult mai aproape de Berlin sau Istanbul. Aceast─â apropiere face uz de toate celelalte aspecte mai sus men╚Ťionate. Apropierea se simte ╚Öi ├«n bog─â╚Ťia pe care o aduce acest proiect ╚Öi ├«n puterea pe care o afi╚Öeaz─â ╚Öi ├«n latura sa istoric─â, dar ╚Öi ├«n percep╚Ťia progresist─â pe care o aduce cu sine. Calea ferat─â Berlin-Bagdad este un proiect a c─ârui anvergur─â se extinde dincolo de existen╚Ťa sa. S─â nu uit─âm c─â apropierea este scopul principal al acestui proiect pentru Imperiul German, care ├«ncearc─â s─â ├«nlesneasc─â accesul la coloniile sale din Africa, ╚Öi, implicit la resursele existente aici. Nu ├«n ultimul r├ónd, calea ferat─â a apropiat ╚Öi ╚Ť─ârile Europei ├«ntre ele.

 Cu siguran╚Ť─â exist─â ├«n perspectiva colectiv─â un sentiment de pre╚Ťuire al proiectului ├«n sine. O dovad─â ├«n acest sens o reprezint─â faptul c─â majoritatea cl─âdirilor de sta╚Ťie sunt cele originale. Modific─ârile realizate au ├«ncercat s─â p─âstreze aspectul original, f─âc├óndu-se lucr─âri de consolidare pentru o bun─â p─âstrare a mo╚Ötenirii Imperiului Otoman ╚Öi ingineriei germane. Modific─âri au fost f─âcute, ├«n schimb, la re╚Ťelele de transport, calea ferat─â fiind pe r├ónd dublat─â ╚Öi electrificat─â ├«n anumite zone, unde acest lucru s-a impus. Un exemplu al acestui lucru este por╚Ťiunea dintre Toprakkale ╚Öi Narli, ├«n Turcia, unde aceste modific─âri au fost necesare pentru eficientizarea transportului de minereu ├«ntre cele dou─â localit─â╚Ťi. Calea ferat─â a jucat un rol important ╚Öi ├«n delimitarea administrativ-politic─â a teritoriilor fostului Imperiu Otoman, ├«n special la grani╚Ťa dintre Turcia ╚Öi Siria de-a lungul a 350 de km.

 O problem─â constant─â de la ascensiunea terorismului, ╚Öi, ├«n special a fac╚Ťiunii ISIS a reprezentat-o comunicarea dintre fostele state ale Imperiului Otoman. Astfel, c─âile de acces pe linia ferat─â au fost restric╚Ťionate sau chiar ├«nchise ├«n anumite perioade. Totu╚Öi, pe 16 februarie 2010 a avut loc redeschiderea unei por╚Ťiuni de cale ferat─â, ├«ntre Mosul ╚Öi Gaziantep, ├«ntre Irak ╚Öi Turcia. Ulterior, calea de acces a fost ├«nchis─â din nou, urm├ónd s─â fie anun╚Ťat─â o dat─â ulterioar─â la care calea de acces va fi traversabil─â din nou. ├Äntre Bagdad ╚Öi Basra au fost f─âcute planuri pentru ├«mbun─ât─â╚Ťirea re╚Ťelei feroviare cu un serviciu de transport pasageri de mare vitez─â. ├Än acest sens, au fost achizi╚Ťionate rame de tren de mare vitez─â pentru a fi folosite pe re╚Ťeaua adaptat─â a acestui tronson.

httpwww andrewgrantham co ukiraq jpg jpeg

 ├Än condi╚Ťii optime de desf─â╚Öurare a c─âii ferate, un drum din Europa c─âtre Golful Persic s-ar desf─â╚Öura dup─â cum urmeaz─â: 1. Din Europa, pasagerii se deplaseaz─â spre Istanbul cu trenuri ce fac leg─âtura pe continentul european. 2. Se traverseaz─â Bosforul cu bacul ╚Öi din sta╚Ťia de tren Haydarpa╚Öa pasagerii pot pleca ├«n diverse direc╚Ťii din Asia ╚Öi chiar Africa. Din Constantinopol ╚Öi p├ón─â ├«n Bagdad, trenul parcurge drumul ├«n aproximativ trei zile. 3. De aici, cei care vor s─â ajung─â ├«n Golful Persic pot traversa ├«n aproximativ 14 ore drumul dintre Bagdad ╚Öi Basra, cu ajutorul unui expres de noapte. Astfel, pasagerul parcurge 3.200 de km ├«ntre Haydarpa╚Öa ╚Öi Basra, av├ónd de aici numeroase posibilit─â╚Ťi de c─âl─âtorie spre noi orizonturi, dup─â traversarea a trei state ╚Öi trei re╚Ťele feroviare diferite, toate, fiind ├«ns─â, rezultatul ingeniozit─â╚Ťii ╚Öi ambi╚Ťiei germane.

Imperiul Otoman ieri, Turcia ast─âzi

C─âile Ferate Turce sau TCDD opereaz─â majoritatea trenurilor de pe teritoriul statului. Fie c─â este vorba de garnituri regio, interegio, intercity sau de marf─â, c─âile ferate pe care acestea func╚Ťioneaz─â se afl─â ├«n proprietatea companiei de stat. Singurul alt operator de c─âi ferate din Turcia este ├Äzban, o companie de╚Ťinut─â ├«n propor╚Ťie de 50% de stat, cu trenuri ce fac leg─âtura ├«n zona ora╚Öului Izmir. TCDD este responsabil ├«nc─â din 1927 ╚Öi cu operarea anumitor activit─â╚Ťi portuare, aproximativ 30% din aportul de activit─â╚Ťi. TCDD opereaz─â trenuri de pasageri pe 90% din c─âile ferate de╚Ťinute. ├Än Turcia, transportul pe calea ferat─â a devenit unul dintre cele mai profitabile. Aproximativ 50% din transportul de pasageri din primul an de func╚Ťionare al TCDD a fost realizat cu trenul. Dup─â 1950 TCDD a ├«nceput s─â ├«nregistreze un declin treptat, principalul motiv fiind construirea de ╚Öosele ╚Öi c─âi de acces rutiere. Ast─âzi, firma de stat ├«nregistreaz─â o u╚Öoar─â cre╚Ötere ca urmare a introducerii unui serviciu de transport pasageri de mare vitez─â, YHT (Y├╝ksekH─▒zl─▒ Tren).

httpwww ifpinfo comiraq to connect its railways with turkey jpg jpeg

├Än 2013, cifra ├«nregistrat─â de pasageri ai TCDD a fost de 21 de milioane, aproximativ 17 milioane pe c─âile ferate principale ╚Öi 4 milioane pe c─âile ferate de mare vitez─â. Cre╚Öterea ├«nregistrat─â a fost de 25% ├«n compara╚Ťie cu 2012. Trenurile de mare vitez─â ├«n Turcia au devenit realitate ├«n 2009. YHT este brandul sub al c─ârui nume TCDD opereaz─â garnituri de mare vitez─â ├«ntre Istanbul, Ankara ╚Öi Konia. A existat o perioad─â de tranzi╚Ťie ├«n care TCDD a operat trenuri cu vitez─â mare sau intermediar─â, garnituri care atingeau viteze de p├ón─â la 200 de km/h ╚Öi care nu necesitau infrastructur─â special─â. Acestea au fost ├«nlocuite ├«ntr-o perioad─â destul de scurt─â cu trenuri de mare vitez─â. Exist─â un plan cuprinz─âtor al tuturor rutelor ce urmeaz─â s─â fie adaptate sistemului de mare vitez─â. O dat─â cu terminarea lucr─ârilor la linia de mare vitez─â dintre Ankara ╚Öi Istanbul, c─âl─âtoria va ├«nregistra o modificare de la cinci ore la trei, c├ó╚Ötig├óndu-se astfel, dou─â ore de parcurs. P├ón─â ├«n 2023, Ministerul Transporturilor preconizeaz─â o re╚Ťea de cale ferat─â de mare vitez─â cu o ├«ntindere de aproximativ 10.000 de km.

Siria și moștenirea Bagdadbahn

Siria: C─âile Ferate Siriene sau CFS este compania de stat care se ocup─â de administrarea re╚Ťelei feroviare din statul sirian. ├Äntreaga re╚Ťea se bazeaz─â pe trac╚Ťiune de tip diesel-electric. Din punct de vedere administrativ ╚Öi opera╚Ťional, re╚Ťeaua CFS este divizat─â ├«n trei regiuni particulare: zona central─â, estic─â ╚Öi nordic─â. ├Än anul 2004 la CFS lucrau aproximativ 12.500 angaja╚Ťi. Re╚Ťeaua este una cu o capacitate redus─â, cu viteza maxim─â limitat─â la 80 km/h ├«n majoritatea regiunilor. Exist─â o excep╚Ťie pe rela╚Ťia Damasc ÔÇô Alep, unde limita este de 110 km/h, respectiv 120 pe o scurt─â por╚Ťiune din acest tronson. Limitarea de vitez─â este rezultatul mai multor factori, cei mai importa╚Ťi fiind sistemul de semnalizare ├«nvechit ╚Öi nefunc╚Ťional pe alocuri ╚Öi starea precar─â ├«n care se afl─â c─âile ferate din Siria.

Majoritatea traficului de pasageri s-a ├«ndreptat spre autocare dotate cu aer condi╚Ťionat, ├«ntruc├ót garniturile de tren necesit─â ├«mbun─ât─â╚Ťiri. ├Än 2005, achizi╚Ťionarea mai multor rame diesel de tip DMU (diesel multiple unit) din Coreea de Sud a reprezentat un prim pas ├«n modernizarea parcului de vehicule feroviare folosite ├«n transportul de pasageri. Acestea au fost utilizate pe rela╚Ťiile Damasc ÔÇô Alep ╚Öi Damasc ÔÇô Latakia. ├Än cazul ambelor rute exist─â opriri intermediare, motiv pentru care acestea sunt cele mai tranzitate rute feroviare din Siria. Exist─â ╚Öi o por╚Ťiune de cale ferat─â ├«ngust─â, singura din ╚Ťar─â r─âmas─â, tronson ce apar╚Ťine companiei Hejaz din Iordan ╚Öi care face leg─âtura dintre Damasc ╚Öi Iordania.

C─âile ferate irakiene

C─âile Ferate Irakiene sau IRR este compania de stat care se ocup─â cu ├«ngrijirea re╚Ťelei feroviare din Irak. Ca ╚Öi ├«n cazul Turciei, ╚Öi ├«n Irak exist─â un num─âr foarte mare de reforme ╚Öi de planuri de ├«mbun─ât─â╚Ťire a c─âilor ferate de aici. Dincolo de situa╚Ťia precar─â cauzat─â de conflictele armate din aceast─â zon─â, ├«n 2008 a fost reluat transportul pe calea ferat─â ├«ntr-o bun─â m─âsur─â. Exist─â trenuri suburbane care fac leg─âtura ├«ntre Bagdad ╚Öi ora╚Öele din ├«mprejurimile sale. ├Än continuare exist─â un tren de noapte care face leg─âtura ├«ntre Bagdad ╚Ťi portul Basra din Golful Persic. Totodat─â, exist─â o garnitur─â special─â care deserve╚Öte pelerinii, din Bagdad c─âtre Samarra.

├Äncep├ónd cu 2009, exist─â trenuri ╚Öi pe rela╚Ťia Bagdad ÔÇô Fallujah. Eforturi se fac de c─âtre conducere ├«n a redeschide tronsonul feroviar dintre Bagdad ╚Öi Mosul, de altfel o parte important─â a c─âii ferate Berlin-Bagdad. Inten╚Ťia autorit─â╚Ťilor din domeniul transportului este s─â dubleze re╚Ťeaua curent─â de la aproximativ 2.000 km la 5.000 km, peste dublul lungimii actuale. Cu toate acestea, planul nu pare s─â fie solid, ├«ntruc├ót exist─â numeroase restric╚Ťii ╚Öi piedici, mai ales la nivel financiar. Totodat─â, ├«n 2014 au fost achizi╚Ťionate zece garnituri de tren noi din China. Merit─â men╚Ťionat faptul c─â IRR, compania de stat a c─âilor ferate din Irak, a suferit pierderi ├«ntre 1980 ╚Öi 2003, din cauza conflictelor armate, ├«n valoare de aproximativ un miliard de euro.

BIBLIOGRAFIE:

´éž Jonathan McMurray, Distant Ties: Germany, the Ottoman Empire, and the Construction of the Baghdad Railway, Westport, Praeger, 2001.

´éž Andrew Grantham ÔÇô Railways of Iraq: www.andrewgrantham.co.uk/iraq/railway-lines-in-iraq/

´éž DailySabah ÔÇô IraqplanstoconnectrailwaywithTurkey: https://www.dailysabah.com/business/2019/07/30/iraq-plans-to-connect-railway-with-turkey accesat ├«n data de 12.08.2019.

´éž LonelyPlanet ÔÇô TurkishTrains: https://www.lonelyplanet.com/turkey/transport/getting-around/train accesat ├«n data de 12.08.2019.

´éž Sinfin ÔÇô Railways in Syria: https://www.sinfin.net/railways/world/syria.html accesat ├«n data de 14.08.2019.

´éž TodayÔÇÖsZaman ÔÇô Train link betweenTurkeyandIraqto open soon: https://web.archive.org/web/20140325190543/http://www.todayszaman.com/tz-web/news-201322-100-train-link-between-turkey-and-iraq-to-open-soon.html accesat ├«n data de 15.08.2019.

´éž Trains of Turkey ÔÇô TCDD History: http://www.trainsofturkey.com/index.php/History/TCDD accesat ├«n data de 14.08.2019.