Primul bombardament aerian asupra Bucureștiului: 28 august 1916  jpeg

Primul bombardament aerian asupra Bucureștiului: 28 august 1916

­čôü Primul R─âzboi Mondial
Autor: Ing. Dan-Eugen Sambra

La c├óteva ore dup─â declara╚Ťia de r─âzboi a Rom├óniei (27 august 1916), Hauptmann Geissert (comandantul zepelinului LZ 101, sta╚Ťionat la Jambol, Bulgaria) prime╚Öte ordinul de bombardare a Bucure╚Ötiului.

Evolu╚Ťia frontului S-E german ├«n 1916:

La 7 octombrie este ocupat orașul Brașov (Kronstadt). La 23 noiembrie Grupul de Armata "Mackensen" începe atacul asupra Bucureștiului; capitala fiind ocupata la 7 decembrie 1916 (exact la aniversarea zilei de naștere a feldmareșalului).

O mare contribu╚Ťie la aceasta campanie a adus avia╚Ťia Armatei (zepeline / avioane / baloane captive).


z 1 jpg jpeg

Dirijabilul LZ 71 (nr. fabrica) / LZ 101 (nr. militar)

C├óteva informa╚Ťii despre LZ 71/ LZ 101:

- nr. de fabrica: LZ 71
- nr. militar: LZ 101
- tip: Q
- lungime: 178,5 m
- diametru: 18,7 m
- volum gaz: 35.800 m┬│
- raza ac╚Ťiune: 4.500 km
- transport max:18,4 tone
- motoare: 4 x Maybach
- construit la: Potsdam
- primul zbor: 29 iunie 1916
- comandan╚Ťi: Hptm. Gaissert, OLt Korcuber
- folosit in: Germania ╚Öi Frontul de Est, ├«n Rom├ónia ╚Öi Marea Egee; atacuri Bucure╚Öti (trei), Ciulni╚Ťa, Fete╚Öti, Gala╚Ťi, Odessa, Mytilini, Ia╚Öi, Mudros; total 7 raiduri ofensive (11.934 kg bombe ├«n total)
- avut baza la: Hannover, Spich, Szentrandras, Jamboli, Schneidem├╝hl, Juterborg
- decomisionat: august 1917, la Schneidem├╝hl (desfiintarea aviatiei armatei / Heeresluftschifffahrt)

În imagine nacela / gondola principala a zepelinului LZ 56 / LZ 86 (identic cu LZ 71 / LZ 101; nr. fabrica / nr. militar). Se observă:

- cabina de naviga╚Ťie ├«n st├ónga
- dou─â mitraliere fixe la jum─âtatea nacelei
- motor pentru propulsarea elicelor în dreapta

LZ 86 a avut de asemenea 7 misiuni de bombardament pe frontul de E și S-E. S-a prăbușit la 5 septembrie 1916 la Timișoara (România).


z 2 jpg jpeg

O alta imagine cu LZ 56 / LZ 86 de mai sus:


z 3 jpg jpeg

Din august 1916 acest zepelin ╚Öi celelalte care au operat ├«n Balcani au avut una din bazele de opera╚Ťii la Jambol (Iambol / Bulgaria). De aici a decolat ╚Öi LZ101, la 28 august 1916:


z 4 jpg jpeg

Raport de lupta a misiunii #6, LZ 101 / Kriegsfahrt - Gefechtsbericht (6te Fahrt)

Kommando L.Z. 101
Jambol, den 31.August 1916
B.Nr. 755.16
Geheim! / Secret!
Raport al atacului dirijabilului LZ 101 în noaptea de 28/29 August 1916, asupra Bucureștiului / Gefechtsbericht
├Än noaptea de 27/28 august 1916, ora 01:10, a fost recep╚Ťionat de c─âtre CD [Comanda dirijabilului LZ101] un ordin telegrafic de la OK M [n.n. Oberkommando Mackensen], prin care se comunica ca dirijabilul a fost pus sub comanda OK M; a fost cerut─â confirmarea c├ónd dirijabilul poate fi gata de zbor.
Scurt timp dup─â aceea, la ora 01:37, a sosit informa╚Ťia de la OK M, despre declara╚Ťia de r─âzboi a Rom├óniei fa╚Ť─â de Austro-Ungaria. Clar pentru zbor / misiune de lupta a fost imediat confirmat pentru 28 august, prinz.
În aceeași zi, la ora 13:00, CD a primit următoarea telegramă:
"Gaissert Jamboli. Azi noapte atac asupra Bucure╚Ötiului. ╚Üinte de lovit: instala╚Ťii militare ╚Öi feroviare ├«n partea de NV a ora╚Öului. Semnat: OK M"


z 5 jpg jpeg

Imagine aerian─â (de la 3.000 m ├«n─âl╚Ťime) a NV Bucure╚Öti, august 1916; centrat─â pe Gara de Nord. Folosita probabil ├«n aceasta misiune (sau ├«n celelalte dou─â; LZ 101 a bombardat de trei ori Bucure╚Ötiul).

Situa╚Ťia meteo era favorabil─â ╚Öi s-a preg─âtit decolarea spre sear─â a dirijabilului.
La ora 20:20 a decolat LZ101. Aparatul a zburat p├ón─â la ora 21:30 mai multe bucle ├«n apropierea bazei Jambol ╚Öi a c├ó╚Ötigat prin aceasta urcare - cu o pierdere c├ót mai moderat─â de gaz - o ├«n─âl╚Ťime de 1.600m. Aceasta ├«n─âl╚Ťime era necesara pentru zborul peste mun╚Ťii din Balkan ├«nal╚Ťi de 1.200 m, care ├«ncepeau la 30 km de Jambol.
Mun╚Ťii afla╚Ťi ├«n ├«ntuneric nu permiteau o orientare, p├ón─â ╚Öi linia ferata Tirnovo-Schumla ╚Öi Tirnovo-Rusciuc nu erau precis vizibile - ├«n ciuda unei vizibilit─â╚Ťi clare ├«n jos. Nu se puteau vedea nici focurile de orientare solicitate ├«n prealabil.
C─âtre ora 23:00 s-au urcat pe partea dreapta fata (Starboard) ├«n direc╚Ťia Turtucaia mai multe lumini globulare.
La ora 23:30 s-a remarcat ├«n fata aparatului un foc mare ╚Öi ne-am ├«ndreptat spre el, ├«nt├ói ├«n direc╚Ťia N ╚Öi apoi NV. Deja acum s-a remarcat un v├ónt puternic ├«n direc╚Ťia NV. La ora 24:00 dirijabilul a survolat Dun─ârea, ├«n zona Rusciuc-Giurgiu, cu o vitez─â foarte redus─â.
S-a văzut un incendiu foarte mare în zona Giurgiu, la malul Dunării.
Pe Dunăre s-au observat vase mici cu reflectoare (cf. rapoartelor Armatei austriece din 29 august 1916, Flotila de Dunăre austriacă a atacat și incendiat rafinăria de petrol de lângă Giurgiu).
Acest incendiu de la Giurgiu a fost extrem de util pentru zborul ulterior al dirijabilului - și de importanta covârșitoare pentru succesul misiunii.
Dirijabilul nu s-a putut (temporar) deplasa din loc, și nu s-a putut îndepărta de Giurgiu [n.n. din cauza vântului potrivnic].
├Äntre timp s-a primit (prin telegrama F.T.) o aten╚Ťionare de furtun─â: "O situa╚Ťie meteorologic─â deosebit─â venind de la Timi╚Öoara, de la ora 21:45; rafale puternice de v├ónt, t─ârie 6, venind rapid de la NV". Deci s-a survolat ora╚Öul [n.n. Bucure╚Öti], ├«mpotriva v├óntului, curs de la Sud spre NV, aproximativ deasupra lag─ârului militar de dup─â Gara de Nord. La apropierea lui aparatului [n.n. LZ101] reflectoarele s-au stins.
Abia după ce am aruncat 2 bombe deasupra unei baterii active în Sudul orașului au luminat din nou toate reflectoarele și au cautat febril, însă precipitat, aparatul. Au fost numărate circa 15 reflectoare, dintre care două extrem de puternice, unul cu o lumina roșie în Sudul orașului. Reflectoarele au găsit de câteva ori dirijabilul, nu au reușit însă sa-l păstreze iluminat.
Ora╚Öul era foarte bine camuflat; se puteau recunoa╚Öte ├«n general str─âzile ├«ntunecate ╚Öi blocrile de case, ├«ns─â se puteau vedeau numai pu╚Ťine lumini. Nu am mai v─âzut asemenea camuflare perfect─â a unui ora╚Ö mare. Numai ├«n apropierea G─ârii de Nord era un bloc de case iluminat puternic - se pare prin acoperi╚Öuri din sticla - ╚Öi a fost atacat cu noua tehnic─â pirotehnic─â.
Acolo, precum ╚Öi ├«nainte deasupra lag─ârului militar ╚Öi ├«n apropierea G─ârii de Nord, au fost aruncate bombe, care ├«n parte au lovit ╚Ťintele.
├Äntre timp aparatul a ajuns ╚Ťinta focului antiaerian puternic, din zona ╚Öi din partea central─â a ora╚Öului. Nu s-a remarcat nici o lovitur─â direct─â. Aparatul a stat deasupra Bucure╚Ötiului - contra v├óntului - practic pe loc, astfel ├«nc├ót dou─â lovituri au ajuns periculos de aproape de LZ101. Ca urmare aparatul ╚Öi-a schimbat direc╚Ťia de zbor spre N, apoi E spre SE.
Mai multe bombe au căzut exact în centru și câteva probabil în apropierea Arsenalului.
LZ101 s-a men╚Ťinut aproape o jum─âtate de or─â deasupra Bucure╚Ötiului ╚Öi a putut s─â-╚Öi arunce bombele ├«ntr-o secven╚Ť─â lent─â. ├Än─âl╚Ťimea de atac a fost la ├«nceput de numai 3.000 metri ╚Öi s-a ridicat la 3.500 metri ├«n timpul bombardamentului. Pentru viitor s-ar putea ca aceast─â ├«n─âl╚Ťime s─â fie prea redus─â pentru Bucure╚Öti. Acum a trebuit sa am aceasta ├«n─âl╚Ťime [n.n. redus─â] din cauza temperaturilor care se schimbau continuu ╚Öi pentru c─â am contat pe experien╚Ťa redus─â a noului inamic.
Ajuns deasupra Jambol c─âtre ora 05:00 diminea╚Ťa. Pentru a se ├«nc─âlzi gazul ╚Öi prin aceasta pentru a cre╚Öte gradul de flotare al aparatului s-a zburat o or─â ├«n bucle - ├«n soarele care tocmai ap─ârea - ╚Öi c─âtre ora 06:10 am aterizat f─âr─â probleme.
Situa╚Ťia climatic─â extrem nefavorabil─â la Jambol ├«n aceste zile ├«ngreuneaz─â ├«ntre╚Ťinerea dirijabilului ╚Öi solicit─â munc─â mult─â ├«n c─âlduri extreme. ├Än plus sunt ╚Öi solicit─ârile extreme din cursul zborului - ├«n special pentru mecanici.
Rezultatul misiunii: s-au bombardat [n.n. ├«n ora╚Öul Bucure╚Öti] instala╚Ťii tehnice ╚Öi militare precum ╚Öi cl─âdiri impozante din centrul ora╚Öului; ├«n total au fost aruncate 1.800 kg bombe.
Hauptmann und Kommandant Gaissert


z 6 jpg jpeg
z 7 jpg jpeg


1916 LZ101 4 jpg jpeg

Mitraliera montat─â pe platforma de deasupra nacelei principale a zepelinului LZ 101

Raport de zbor LZ 101 / Fahrtbericht / Chef des Feldflugwesens (Stempel)

A. Date generale:

z 9 jpg jpeg

- Data: 28/29 August 1916
- Numele dirijabilului: L.Z. 101
- Al 11-lea zbor de la construc╚Ťia lui
- Al 6-lea zbor de c├ónd apar╚Ťine de Armata / Schiff des Obersten Heeresleitung
- Text ordin: Zbor de r─âzboi - atac de noapte asupra Bucure╚Ötiului. ╚Üinte: instala╚Ťii militare ╚Öi Gara de Nord

B. Persoane echipaj:

1. Gondola anterioara:
- Comandant misiune: Gaissert
- comandant: 1 pers.
- pilot pentru altitudine: 1 pers.
- pilot pentru deplas─âri laterale: 1 pers.
- mașinist: 1 pers.
- ajutor mașinist: 1 pers.
- pe platforma: 1 pers.
2. Cabina de mijloc:
- 2 x ofi╚Ťeri radio / FT
3. Gondola posterioar─â:
- inginer de bord: 1 pers.
- mașiniști: 3 pers.
- ajutor mașinist: 1 pers.
Total: 14 persoane (greutatea lor: 1.120 kg)

C. Material consumabil:

z 10 jpg jpeg

- Benzina pentru 15 ore: 3.000 kg
- Ulei pentru 15 ore: 250 kg
- Balast (apa), inclusiv bombe: 6.220 kg
- Bombe: (5 x 100 kg) + (23 x 58 kg) = 1.834 kg
- Diverse: 2.435 kg
Total: 13.025 kg

D. Gas:

- Con╚Ťinut de gas ├«n celule: 98%
- Greutate specifica gas: 0,1049

E. ├Änveli╚Ö exterior / Au├čenh├╝lle: la o temperatura de 27┬░C

- Dirijabil: uscat
- Al celulelor: uscat

F. În continuare alte date tehnice ale zborului:

- direc╚Ťia v├óntului fata de hala ├«n care intra dirijabilul
- zborul ├«n detaliu: ora / ├«n─âl╚Ťimea de zbor / temperatura / balast ╚Öi gas / motoare / curs magnetic
- durata zbor: 9st 50min
- distan╚Ťa zbor: 650 km
- viteza medie: 78 km/h - 21,5 m/sec
- altitudinea maxim─â: 3.500 m, la temperatura 0┬░C
- consumuri de : benzina / ulei / muni╚Ťie / bombe / ap─â balast

Raport tehnic LZ 101 / Erfahrungsbericht

Sunt evaluate urm─âtoarele aspecte tehnice:

1. învelișul dirijabilului, din stofa, respectiv despre etanșeitatea lui (pierderi de gaz): aprecieri negative
2. culoarea de camuflaj (albastru mat): pozitiv - confirmat─â alegerea (foarte greu de v─âzut noaptea)
3. uleiul de motor special "Apex extra": pozitiv; consum de numai 1,5 kg/h per motor
4. materialul din care sunt f─âcu╚Ťi sacii de balast: negativ

Semnat: Hauptmann und Kommandant Gaissert


z 11 jpg jpeg

Raport transmisii radio LZ 101 / Funktechnik - Bericht

- antena: a fost scoas─â la ora 21:20; s-au recep╚Ťionat diverse mesaje meteo; nu a fost retras─â ├«n timpul bombardamentului
- permisia de a transmite: primit─â la ora 03:00
- (ping) semnale solicitate de mai multe ori de la Constantinopol ╚Öi Jamboli: recep╚Ťie Constantinopol defectiva
- Sta╚Ťia R.E. Varna: de urgentat instalarea ╚Öi punerea ei ├«n func╚Ťiune
- comunica╚Ťie direct─â cu A.O.K. Mackensen dificil─â


z 12 jpg jpeg

Diagrama zborului / H├Âhen-/Zeit - Aufnahme des Luftschiffes

Sunt notate:

- pe axa vertical─â: ├«n─âl╚Ťimea de zbor atins─â (max. 3.500 m)
- pe axa orizontală: timpul; momente importante: ajuns la Rusciuc / atacul asupra Bucureștiului


z 13 jpg jpeg

Distribu╚Ťia balastului / Ballastverteilung

Se observa amplasamentele pentru:

- benzin─â
- ulei
- camerele: nr. I - XVIII
- balast ap─â
- persoane
- armament


1916 Aug 31 LZ101 Ballastverteilung jpg jpeg

Imagine cu primul zepelin care a traversat Por╚Ťile de Fier - ├«n drum spre Sofia, la 9 noiembrie 1915:


z 15 jpg jpeg

Aceeași imagine a apărut în literatura română cu titlul "Zeppelinul 101":


z 16 jpg jpeg

Lista ac╚Ťiunilor luate de zepeline ╚Öi avioane germane pe frontul S-E ├«n anul 1916:


z x jpg jpeg

Bibliografia folosit─â:

- Barch Freiburg: RM 110-17
- Barch Freiburg: RM 116-201
- "Feldluftschiffer": Oliver Richter, Verlag Jochen Vollert, 2013
- "Zeppelin! The German Airship Story". Manfred Griehl und Joachim Dressel, London 2010
- "Die grossen Zeppeline": Peter Kleinheins und Wolfgang Meigh├Ârner, Springer 2005
- "Die Schlachten und Gefechte des Grossen Krieges 1914-1918", vom Gro├čen Generalstab, Berlin, 1919

Va urma: misiunea nr. #7 a zepelinului LZ 101 de bombardare a Bucureștiului: la 4/5 septembrie 1916.

O imagine a zepelinului LZ 73 / LZ 103 (identic cu LZ 56 / LZ 86 / LZ 71 / LZ 101), construit la 8 august 1916:


z 17 jpg jpeg

├Än final o imagine a cabinei de naviga╚Ťie din nacela principala. Se observ─â:

- ├«n st├ónga: comanda de eleva╚Ťie
- ├«n fata mijloc: comanda de direc╚Ťie
- în dreapta: comanda celor 4 motoare
- sus, la tavan: minere de aruncat balast (apa) / sau de a evacua gaz (dac─â zepelinul este prea pu╚Ťin ├«nc─ârcat) 


z 18 jpg jpeg