Povestea navei de r─âzboi japoneze Yamato, cel mai mare cuirasat din istorie jpeg

Povestea navei de r─âzboi japoneze Yamato, cel mai mare cuirasat din istorie

­čôü Al Doilea R─âzboi Mondial
Autor: Alexandru Danilov

Pentru a c├ó┼čtiga suprema┼úia naval─â ├«n Oceanul Pacific ├«n timpul celui de-al Doilea R─âzboi Mondial, Japonia s-a g├óndit s─â construiasc─â o nou─â nav─â de r─âzboi, care s─â fie cea mai mare ┼či mai puternic─â din istorie. A┼ča au ap─ârut cele dou─â cuirasate din clasa Yamato:cuirasatul Yamato ┼či nava ei sor─â, Musashi.

Yamato era echipat cu 9 tunuri de 460 mm montate pe 3 turele ┼či avea o lungime de 263, 2 m, cu un deplasament maxim de 72800 de tone. Rezultatul r─âzboiului naval din Pacific nu a fost hot─âr├ót ├«ns─â de cuirasate, ci de portavioane. Astfel, japonezii au irosit resurse enorme pentru construc┼úia acestor nave masive.

Construcţia cuirasatului Yamato

Clipboard03 10 jpg jpeg
http://www.history.navy.mil/photos/images/h63000/h63433.jpg

Proiectele de construc┼úie a cuirasatelor din clasa Yamato au ├«nceput ├«n 1934, av├óndu-l ca proiectant ┼čef pe Keiji Fukuda. Dup─â ce Imperiul Japonez se retrage ├«n 1936 din Tratatul naval de la Washington (1922), planurile lui Fukuda au fost trimise pentru a fi aprobate de Statul major al Marinei Japoneze. Proiectul ini┼úial de construc┼úie al cuirasatului Yamato a fost ├«ntocmit ├«n martie 1935 ┼či prevedea dimensiuni mai mari fa┼ú─â de modelul care va fi construit ├«n final.

Primul proiect men┼úiona faptul c─â nava va avea 294 m lungime ┼či un deplasament maxim de 75000 de tone, fa┼ú─â de o lungime de 263, 2 m  ┼či un deplasament maxim de 72800 de tone prev─âzute ├«n proiectul final. Viteza de deplasare a fost redus─â de la 31 de noduri, c├ót era fixat ini┼úial, p├ón─â la 27 de noduri, contrar dorin┼úelor strategilor japonezi care acordau mult─â importan┼ú─â vitezei navelor de r─âzboi. Atunci c├ónd s-a decis reducerea dimesiunilor cuirasatului Yamato. s-a ┼úinut cont ┼či de capacitatea instala┼úiilor portuare  japoneze. ├Änc─ârcat─â  la maxim, nava japonez─â atingea un pescaj de 10, 86 m;de aceea, unele por┼úiuni din bazinele portuare trebuiau dragate pentru a asigura o ad├óncime optim─â.

A doua provocare pentru constructorii japonezi era cum s─â reduc─â rezisten┼úa corpului navei ├«n a┼ča fel ├«nc├ót s─â eficientizeze propulsia. Solu┼úia a fost realizarea unei prore cu bulb gigantic. Rezisten┼úa corpului navei s-a redus doar cu aproxmativ 8% la o vitez─â de 27 noduri. Una din caracteristicile blindajului era c─â unele elemente ale sale erau adaptate pentru a servi drept structuri de rezisten┼ú─â. ├Än plus, japonezii foloseau ┼či sudura electric─â pe scar─â larg─â, cu excep┼úia componentelor longitudinale. Blindajul  ├«n fa┼úa turelelor principale era de 650 mm. Puntea era cea mai vulnerabil─â cu un blindaj de 200 mm. Propulsia era asigurat─â de 4 motoare cu aburi care dezvoltau aproape 150.000 de CP.  Raza de ac┼úiune era de 7200 de mile marine, la o vitez─â standard de 18 noduri. Viteza mic─â se datora propulsie foarte slabe, av├ónd ├«n vedere tonajul navei. Cele 4 motoare cu aburi se chinuiau s─â produc─â suficient lucru mecanic, ceea ce a avut ca efect cre┼čterea semnificativ─â a consumului de combustibil. Echipajul era compus din 2500 de oameni.

Clipboard02 18 jpg jpeg
File:Yamato1945.png

Cuirasatul Yamato era ├«nzestrat cu 9 tunuri de 460 mm (cele mai mari tunuri navale montate vreodat─â pe un cuirasat)  dispuse pe 3 turele. Pentru a face loc tunurilor de 460 mm, cuirasatul japonez era foarte lat, fapt care ├«i m─ârea stabilitatea. Un proiectil tras de un tun de 460mm avea o greutate 1, 5 t ┼či ajungea p├ón─â la 44 de km. Armamentul secundar era compus din 6 tunuri de 155 mm(aveau un blindaj sub┼úire ce se potrivea mai mult unui cruci┼č─âtor u┼čor), care ulterior vor fi ├«nl─âturate pentru a face loc mai multor tunuri antiaeriene. La momentul lans─ârii la ap─â, cuirasatul Yamato nu era echipat cu radar. Nava de r─âzboi japonez─â putea transporta 6 hidroavioane, av├ónd instalate la pup─â 3 catapulte (dispozitive de lansare a avioanelor de pe bordul navei).

Din 4 noiembrie 1937, construc╚Ťia cuirasatului Yamato a ├«nceput ├«n secret la ┼čantierul naval din Kure. Pentru ca puterile str─âine s─â nu afle adev─ârata dimensiune a cuirasatului Yamato, execu┼úia proiectului a fost compartimentat─â. Pu┼úine persoane ┼čtiau adev─âratul scop al proiectului. Nava a fost lansat─â la ap─â pe 8 august 1940 ┼či a intrat ├«n dotarea marinei japoneze pe 16 decembrie 1941, imediat dup─â declan┼čarea r─âzboiului dintre Imperiul Japonez ┼či SUA.

Rolul jucat în cel de-al Doilea Război Mondial

Pe 12 februarie 1942, cuirasatul Yamato a devenit nava de comand─â a ├«ntregii flote japoneze, condus─â  de amiralul Isoroku Yamamoto. ├Än b─ât─âlia de la Midway (4-7 iunie 1942), cuirasatul a fost prea departe pentru a putea participa activ la lupta naval─â. Dup─â dezastrul de la Midway (cea mai mare ├«nfr├óngere suferit─â de japonezi din ultimii 300 de ani), care a dus la pierderea a 4 portavioane japoneze, cuirasatul Yamato a plecat spre atolul Truk, termin├óndu-┼či voiajul ├«n august 1942.  Cuirasatul japonez a  r─âmas mult timp ancorat ├«n atolul Truk. ├Än mai 1943, nava revine ├«n ┼čantierul naval din Kure pentru a-i fi montat radarul. Pe ruta de ├«ntoarcere spre atolul Truk, cuirasatul Yamato este lovit de o torpil─â lansat─â de pe USS Skate.

Dup─â ce este reparat, cuirasatul  Yamato se al─âtur─â flotei japoneze care particip─â ├«n b─ât─âlia din Marea Filipinelor (19-20 iunie 1944).  Din nou, nava de r─âzboi nu a avut nici o contribu┼úie semnificativ─â ├«n lupt─â. Cuirasatul a comis chiar o eroare, atunci c├ónd a deschis focul asupra unui avion japonez care se ├«ntoarcea din misiune. Pe 24 iunie, cuirasatele Yamato ┼či Musashi ajung din nou la ┼čantierul naval din Kure.

├Äntre 23 ┼či 26 octombrie, Yamato a participat la B─ât─âlia din Golful Leyte (cea de a doua b─ât─âlie din Marea Filipinelor), una dintre cele mai mari ├«nfrunt─âri navale din istorie. Pentru prima oar─â, cuirasatul folose┼čte ├«n lupt─â tunurile sale principale de 460 mm. Chiar dac─â a fost lovit de dou─â bombe lansate de avioanele de pe portavionul USS Essex, cuirasatul Yamato reu┼če┼čte s─â scufunde un portavion american de escort─â, USS Gambier Bay,   ┼či alte c├óteva distrug─âtoare.  ├Än urma b─ât─âliei din golful Leyte, Yamato a suferit pagube moderate (a fost inudat─â de aproximativ 3300 de tone de ap─â), dar a r─âmas ├«n stare de func┼úionare.

┼óinta atacului american a fost, ├«ns─â, nava sa sor─â, Musashi. Cuirasatul Musashi s-a scufundat dup─â ce a fost lovit de 17 bombe ┼či 19 torpile.

├Än lunile care au urmat b─ât─âliei de la Golful Leyte, cuirasatul Yamato a fost din nou ├«n ┼čantierul naval din Kure pentru montarea unor noi tunuri antiaeriene.

├Än mare parte, cuirasatul Yamato, datorit─â deplas─ârii sale lente, nu a putut juca un rol activ ├«n ├«nfrunt─ârile navale din Pacific, unde portavioanele au fost actorii pricipali. Yamato a ajuns s─â fie folosit mai mult pentru transportul trupelor japoneze ├«n teatrele de opera┼úiuni. ├Än afar─â de B─ât─âlia din Golful Leyte, nava de r─âzboi japonez─â  nu  a mai fost implicat─â direct ├«n nici o lupt─â. A fost ├«ns─â nava amiral al flotei japoneze.

Sf├ór┼čitul celei mai mari nave de r─âzboi din istorie

Clipboard01 57 jpg jpeg
http://fcdn.valka.cz/files/thumbs/t_ijn_yamato___1945.04.07___2a.jpg

O dat─â cu ├«nceputul invaziei americane din Okinawa de pe 1 aprilie 1945, strategii japonezi au preg─âtit Opera┼úiunea Ten-Go. La fel ca ┼či ├«n cazul b─ât─âliei de la Midway, americanii au reu┼čit s─â sparg─â codul comunica┼úiilor  radio a japonezilor ┼či s─â afle toate detaliile opera┼úiunii. Din punct de vedere tactic,  misiunea era una suicidal─â. Era prev─âzut ca Yamato s─â navigheze spre est ┼či s─â atace flota de invazie american─â din Okinawa, iar apoi s─â acosteze pe insul─â ┼či s─â joace rolul unei masive baterii de artilerie. O dat─â ce cuirasatul era distrus, marinarii r─âma┼či s-ar fi al─âturat ap─âr─âtorilor insulei.

Cuirasatul Yamato a pornit ├«n ultima sa misiune pe mare pe 6 aprilie 1945. Echipajul de la bord ┼čtia faptul c─â au de executat o misiune f─âr─â sor┼úi de izb├ónd─â. ├Än seara plec─ârii mul┼úi marinari au b─âut sake (b─âutur─â alcoolic─â japonez─â ob┼úinut─â din fermentarea orezului) doar ca s─â mai uite de soarta ce-i a┼čteapt─â. Nava de r─âzboi japonez─â avea o escort─â format─â din  8 distrug─âtoare ┼či un cruci┼č─âtor u┼čor. Yamato nu beneficia de nici un sprijin aerian ├«n misiunea sa din Okinawa.

Submarinele americane au localizat pozi┼úia cuirasatului. Pe 7 aprilie a fost preg─âtit un atac aerian american asupra navei japoneze.  Atacul bombardierelor americane s-a desf─â┼čurat ├«n 3 valuri. Avioanele americane au bombardat puntea cuirasatului cu bombe ┼či rachete, ├«n timp ce bombardierele torpiloare au  atacat babordul navei. Ordinul de abandonare a navei a fost dat la ora 2:00 pm  a  respectivei zile. ├Än timp ce Yamato a ├«nceput s─â se r─âstoarne, compartimentul de muni┼úie de la pup─â a luat foc, provoc├ónd o imens─â explozie. Se estimeaz─â c─â Yamato a fost lovit de cel pu┼úin 11 torpile ┼či 6 ┼čase bombe. ├Än acel moment pe cuirasatul Yamato se g─âseau aproximativ 2700 de membri ai echipajului, dintre care doar 280 au mai fost salva┼úi. Epava cuirasatului Yamato  ┼či-a g─âsit locul de veci la 340 m ad├óncime .

Pentru cultura japonez─â, cuirasatele Yamato ┼či Musashi au reprezentat m─âre┼úia Imperiului japonez. ├Än poezia japonez─â, cuv├óntul Yamato (care ├«n japonez─â ├«nseamn─â ÔÇťoriundeÔÇŁ) a devenit o metafor─â ce descrie sf├ór┼čitul Imperiului Japonez.

Bibliografie

Chihaya, Masataka, Warship Profile 30-IJN Yamato and Musashi Battleships, Ed.Profile Publications Ltd., Londra, 1973.

Yoshida Mitsuru, Requiem for Battleship Yamato, Ed. Naval Institute Press, Annapolis, 2013.

http://militaryhistory.about.com/od/shipprofiles/p/yamato.htm