Povestea elicopterului prăbuşit la Revoluţie, lângă Alba Iulia jpeg

Povestea elicopterului prăbuşit la Revoluţie, lângă Alba Iulia

📁 Revoluția din 1989
Autor: Dorin Ţimonea

Un episod mai puţin cunoscut şi neelucidat în mod oficial s-a întâmplat la Alba Iulia. În seara zilei de 23 decembrie 1989 un elicopter cu cinci persoane la bord s-a prăbuşit în apropierea oraşului, lângă o unitate militară.

Două dintre persoanele aflate în elicopter erau generalii Constantin Nuţă (foto jos) şi Velicu Mihalea, comandantul Inspectoratului General al Miliţiei, respectiv adjunctul acestuia. Generalii erau însoţiţi de locotenent-colonelulul Nicolae Tudor, pilotul elicopterului, căpitanul Victor Matica şi maistrul militar Nicolae Galaftion. Toţi cinci au murit carbonizaţi în explozia elicopterului. Cei trei însoţitori au avut misiunea de a-i transporta pe generali la Sibiu, de la Deva unde au fost prinşi şi arestaţi într-un tren ce venea de la Timişoara. Din motive neelucidate încă, în apropiere de Alba Iulia, elicopterul ce urma cursul râului Mureş şi-a schimbat traseul de zbor spre nord, în sens opus faţă de Sibiu.

Explozie confundată cu un atac armat

Incidentul este descris cu amănunte în cartea „Revoltă în labirint“, publicată de Mihai Babiţchi, lider al mişcării revoluţionare din Alba Iulia. „Pe la orele 20.00 în seara zilei de 23 decembrie, comandantul garnizoanei mi-a raportat că depozitul de armament de la marginea oraşului este atacat din aer şi din patru puncte terestre. Nu eram foarte îngrijorat deoarece fusesem informat că depozitul era gol. Un curier a infirmat, ulterior, orice atac. Totuşi un elicopter se prăbuşise lângă depozit deşi, am fost asigurat, apărătorii nu trăseseră niciun foc“, afirmă Mihai Babiţchi. Revoluţionarul susţine că l-a vremea respectivă s-a acreditat şi idea că, zburând la joasă înălţime pentru a nu fi detectat de radare, aeronava s-a încurcat în aracii de beton ai viţei de vie din zonă şi a explodat, variantă susţinută, potrivit acestuia, şi de şeful Parchetului Militar Cluj, colonelul Tit Liviu Domşa.

„De după deal s-a ivit o coadă de foc după care a urmat o explozie foarte puternică. Explodaseră probabil o parte din rachetele din dotarea aparatului. Imediat s-au auzit răpăituri de armă dar nu era decât muniţia care exploda. Aproape simultan din incendiul uriaş au ţâşnit cinci proiectile nedirijate. Se declanşaseară din cauza căldurii“, a declarat căpitanul Silviu Baraştean, comandantul depozitului la data respectivă. Aceste zgomote au făcut, probabil, ca unii martori să aibă impresia că depozitul era atacat. In mod oficial nici după 22 de ani de la Revoluţia din Decembrie 1989 s-a întâmplat la Alba Iulia. În seara zilei de 23 decembrie 1989 un elicopter cu cinci persoane la bord s-a prăbuşit în apropierea oraşului, în zona Schit, lângă o unitate militară.

Prezenţa elicopterului în zona depozitului de armament şi a bazinului de apă potabilă al oraşului Alba Iulia a fost confirmată şi de alţi martori. Paznicul bazinului, Gheorghe Muntean, a confirmat că elicopterul zbura foarte jos şi fără lumini şi a spus că a tras două focuri de avertizare ca să anunţe soldaţii din apropiere. „Pe măsură ce ancheta avansa conculziile au devenit tot mai dificile. Comisia parlamentară condusă de Sergiu Nicolăescu, care a anchetat evenimentul, a acreditat idea că aeronava a fost lovită în zona Blandiana de rafale care au ciuruit rezervorul de benzină“, a completat Mihai Babiţchi.

Dosar închis cu ”autor necunoscut”

Revoluţionarul este, însă, convins că elicopterul a fost doborât de soldaţii care păzeau depozitul de armament. „Din mărturisirile culese rezultă că cel care a doborât elicopterul a fost soldatul de la postul doi al depozitului militar. Deşi el nu reucunoştea acest lucru. Primise, ca toţi ceilalţi ordinul de a trage fără somaţie în tot ce se apropia la cincizeci de metri de depozit, dar, probabil, aflând de de importanţa prizonierilor morţi a considerat că e mai bines să nege cu înverşunare“, mai spune revoluţionarul. Declaraţia soldatului era susţinută şi de comandantul unităţii, astfel încât ancheta oficială nu a luat în considerare această variantă.

În 1995 dosarul a fost închis pe motiv de „autor necunoscut“. A fost redeschis în 2007, după ce e parcursul cercetărilor efectuate într-un alt dosar al Revoluţiei procurorii au ajuns la concluzia că doborârea elicopterului IAR 330, în care se aflau cei doi generali de Miliţie, s-ar putea datora acţiunii sau inacţiunii unor generali aflaţi la conducerea MApN şi a Comandamentului Aviaţiei şi Apărării Antiaeriene. Expertizele tehnice, efectuate încă din 1994, atestă că elicopterul în care au murit cele cinci persoane a fost doborât de rafalele unei arme de calibrul 7, 62. Astfel, ipoteza că aparatul de zbor s-ar fi prăbuşit din cauza unui accident sau a unei erori de pilotaj a fost înlăturată.

Sursa:www.adevarul.ro