Pagini din istoria ora╚Öului Constan╚Ťa (partea a V a):  Danube and Black Sea Railway (DBSR) / FOTO jpeg

Pagini din istoria ora╚Öului Constan╚Ťa (partea a V-a): Danube and Black Sea Railway (DBSR) / FOTO

­čôü Istorie Urban─â
Autor: Ing. Dan-Eugen Sambra

├Än prima jum─âtate a sec. XIX, dorin╚Ťa de a avea o leg─âtur─â bun─â ╚Öi f─âr─â obstacole, direct─â, ├«ntre Dun─âre ╚Öi Marea Neagr─â (MN) s-a accentuat mult. Pentru c─â transportul pe Dun─âre spre MN avea un dezavantaj major: bara de nisip ╚Öi aluviuni la ie╚Öirea gurii Sulina ├«n MN, pe l├óng─â multe alte dezavantaje ale Dun─ârii ├«n acel moment; ├«nc─â nu se regularizase cursul navigabil al Dun─ârii spre ie╚Öirea ├«n MN.

 ├Än func╚Ťie de anotimp ╚Öi de Dun─âre, ad├óncimea / l─ârgimea ╚Öenalului navigabil aflat la dispozi╚Ťie la traversarea barei Sulina era insuficient─â pentru vasele maritime; ele trebuiau s─â ri╚Öte s─â traverseze bara (multe naufragiau ├«n acest moment) sau s─â transbordeze m─ârfurile ├«n ambele direc╚Ťii pe vase mai mici care puteau acest lucru, implic├ónd costuri ╚Öi riscuri mari.

P├ón─â la R─âzboiul Crimeii, Turcia era responsabil─â pentru ie╚Öirea la Sulina-MN; ╚Öi Turcia a ├«ncercat s─â ├«ntre╚Ťin─â o ad├óncime de 14 picioare engleze la bar─â. Dup─â Tratatul de Pace de la Viena (1856, la terminarea R─âzboiului Crimeii), prin care Rusia a primit gurile Dun─ârii, ad├óncimea la bara Sulina a sc─âzut la 11 picioare sau mai pu╚Ťin.

├Än ciuda acestui dezavantaj, comer╚Ťul prin porturile Gala╚Ťi ╚Öi Br─âila a crescut constant, astfel ├«nc├ót ├«n 1852 el a ajuns s─â fie de 15 ori mai mare dec├ót ├«n 1837. 

Ini╚Ťial, s-a propus un canal navigabil ├«ntre Dun─âre / Rasova ╚Öi Kustendje. S-au f─âcut studii ╚Öi proiecte - care ├«ns─â au fost realizabile mult mai t├órziu; canalul a ap─ârut abia ├«n 1984 (vezi ÔÇ×Canalul Dun─âre - Marea Neagr─âÔÇť).

[Cap. 1] ÔÇ×The Danube and the Black Sea: Memoir on their Junction ba a Railway between Tchernavoda and a free Port at KustendjieÔÇť. Autor: Thomas Forester. [1]

Thomas Wilson a preluat ideea unui canal, descris de el ├«ntr-un pamflet ap─ârut ├«n 1855 (descris, de asemenea, ├«n ÔÇ×Canal Dun─âre - Marea Neagr─âÔÇť de mai sus), studiu bazat pe informa╚Ťiile existente p├ón─â ├«n acel moment. Wilson ├«mpreun─â cu Count de Mornay ╚Öi Count Breda au ob╚Ťinut din partea guvernului turc o concesiune pentru a construi un canal de la Cernavod─â la golful Tuzla, ├«mpreun─â cu porturile aferente. [1]

├Än acest context, Thomas Wilson a solicitat de la doi ingineri britanici - Liddell ╚Öi Gordon - ca ei s─â examineze aceast─â variant─â. Ace╚Ötia, av├ónd deja cuno╚Ötin╚Ťe generale despre regiunea pe care canalul urm─â s─â o traverseze ╚Öi despre comer╚Ťul provinciilor dun─ârene, au r─âspuns repede solicit─ârii; varianta canalului a fost declarat─â de nerealizat pentru acest moment. 

├Äntre timp, devenise clar pentru ei c─â o alt─â variant─â - fezabil─â pentru acel moment - ar putea fi o cale ferat─â direct─â ├«ntre Cernavod─â ╚Öi Kustendje. Inclusiv realizarea unui port suficient de modern la Kustendje, ├«mpreun─â cu un terminal de cale ferat─â la Cernavod─â ╚Öi cu calea ferat─â propriu-zis─â; totul ar costa un sfert din costurile calculate de inginerii austrieci pentru ├«mbun─ât─â╚Ťirea accesului la gurile Dun─ârii, la Sulina ╚Öi Sf. Gheorghe. [1] 

Alăturat, un detaliu din memoriul Forester - în care el se referă la ruta franceză (Rasova-Küstendje, făcută cu un an înainte):


1857 Forester 1 jpg jpeg

 Liddell ╚Öi Gordon au solicitat ╚Öi opinia unui ofi╚Ťer topograf britanic, R.A. Biddulph (autor al ÔÇ×Topographical Sketches in the CrimeaÔÇť; cel care a supervizat pozarea submarin─â a liniei de telegraf britanice ├«n Marea Neagr─â / Crimeea).  

Colonelul Biddulph a f─âcut mai multe schi╚Ťe ale regiunii ├«ntre Cernavod─â / Kustendje; al─âturat, o schi╚Ť─â a noului port Kustendje (aflat─â ├«n memoriul Forester): [1]


1857 Forester Kustendje jpg jpeg

 Liddel ╚Öi Gordon au realizat un raport detaliat despre o posibil─â linie ferat─â ├«ntre cele dou─â localit─â╚Ťi:

[Cap. 2] ÔÇ×Report an the proposed Railway between the Danube and the Black SeaÔÇť. Autori: Charles Liddell si Lewis Dunbar Brodie Gordon. [2]


raport jpg jpeg

 Au ata╚Öat la acest studiu mai multe desene reprezent├ónd traseul viitoarei linii ferate; ╚Öi cele trei faze de realizare a noului port Kustendje:

Detaliu din harta Dobrogei (publicată în acest proiect) în care se arată calea ferată propusă de ei:


1857 Liddel Gordon harta 1a jpg jpeg

Pagina de titlu a mapei ce con╚Ťine desene ╚Öi planuri - ata╚Öate la acest proiect: [3]


1857 Liddel Gordon 2 jpg jpeg

Prima parte a traseului: Cernavodă - până înainte de Medgidia:


1 jpg jpeg

Traseul liniei ferate între Medgidia și Murfatlar:


2 jpg jpeg

Partea final─â a traseului noii linii - por╚Ťiunea Murfatlar - Kustendje:


3 CT jpg jpeg

Detalii despre nivelurile istorice ale Dun─ârii la Cernavod─â (pagina #25 a raportului):


Liddel 25 27 jpg jpeg


4 Cernavoda jpg jpeg

Planșa care documentează optimizarea gradientului (pantei) la intrarea în portul Kustendje - optimizare descrisă la pagină #26 a raportului (vezi mai sus):


4 Gradient jpg jpeg

├Än paginile #17 / #18 / #19 ale raportului este argumentat─â concep╚Ťia tehnic─â propus─â pentru noul port Kustendje:


Liddel 17 19 jpg jpeg

Urmeaz─â cele trei faze de realizare a noului port Kustenge. [3] Faza #1:


1857 L G 1 jpg jpeg

Faza #2:


1857 L G 2 jpg jpeg

Faza #3:


1857 L G 3 jpg jpeg

Autorii raportului: Liddell și Gordon:


Liddell Gordon 3 jpg jpeg

[Cap. 3] ├Änfiin╚Ťarea, la ini╚Ťiativa unor investitori britanici, a companiei private: ÔÇ×Danube and Black Sea Railway and Kustendje Harbour CompanyÔÇť (Limited). ├Äncorporat─â la 30 iulie 1857.

Avându-i ca ingineri pe Charles Liddell și Lewis Dunbar Brodie Gordon.

 Al─âturat, directorii ╚Öi ac╚Ťiunile emise de compania ÔÇ×Danube Black Sea RailwayÔÇť. Sursa: memoriul Forester, 1857 [1], precum ╚Öi ÔÇ×Railway IntelligenceÔÇť, London, 1861:


1857 DBSR jpg jpeg

Guvernul otoman a acordat companiei Danube and Black Sea Railway (DBSR) o concesiune valabil─â 99 de ani  pentru construc╚Ťia noii lini ferate ╚Öi a portului Kustenje; din partea DBSR, actul de concesiune a fost semnat de John TrevorBarkley. Data semn─ârii documentului: 1 septembrie 1857. 

Al─âturat, prima pagin─â din contractul de concesiune general─â (con╚Ťine lista semnatarilor) ╚Öi din anexa sa despre noul port la Kustendje: [1]


1 DBSR Terms jpg jpeg

Dup─â semnarea contractului de concesiune, la 1 septembrie 1857, ├«ntre compania DBSR ╚Öi guvernul turc, Turcia a pus la dispozi╚Ťia DBSR o propunere de sistematizare a Kustenge; plan scris ├«n turco-osmana veche. [4]

Detalii despre acest plan (datat 29 martie 1859):

 - diverse terenuri ale statului; pentru construirea a 13 magazii; pentru ÔÇ×trecerea vaporuluiÔÇť; pentru ÔÇ×depozite ├«n apropierea scheleiÔÇť;
- terenurile puse la dispozi╚Ťia DBSR pentru diverse g─âri: Kustendje; Hasancea (Valu lui Traian); Murfatlar; Alacapi (Poart─â Alb─â); Castelu; Medgidia; Celebichioi (Mircea Vod─â); Bogaschioi (Cernavod─â);
- terenuri pentru noul far, pentru diverse magazine private;
- drumuri c─âtre: Anadolchioi, Babadag, drum c─âtre centrul Kustendje pentru c─âru╚Ťe / tr─âsuri, c─âtre Mangalia;
- drum Kustenge - Rasova; Kustenge - Medgidia;
- locul unde se va afla fabrica companiei;
- locurile unde se vor construi case pentru marii func╚Ťionari ╚Öi camere pentru lucr─âtorii companiei;
- calea ferat─â B─âr─âgan;
- locul v─âmii pentru turci;
- zona care va fi amenajat─â pentru plimb─âri pe mare;
- noua schel─â pentru port;
- etc.


1859 Kustendje 2 jpg jpeg

[Cap. 4] Compania DBSR între 1857-1858:

Al─âturat, un articol din ÔÇ×The Daily NewsÔÇť, Londra, 27 noiembrie 1857:

Cu ocazia ╚Öedin╚Ťei bianuale a consiliului de administra╚Ťie al companiei. Se men╚Ťioneaz─â: 

- ╚Öedin╚Ťa DBSR a avut loc cu o zi ├«nainte (26 noiembrie 1857) 
- data semn─ârii actului de concesiune: 1 septembrie 1857 
- data ├«ncorpor─ârii DBSR drept companie ├«nregistrat─â: 30 iulie 1857 
- con╚Ťine ultimul raport al celor doi ingineri DBSR (Liddell ╚Öi Gordon), din 16 noiembrie 1857. Descrie ce s-a f─âcut / actualizat p├ón─â ├«n acel moment; printre care se men╚Ťioneaz─â c─â s-a ├«nceput la 27 octombrie cu ├«ndiguirea Dun─ârii la cap─âtul de la Cernavod─â al noii linii ferate.


1857 11 27 DN jpg jpeg

Urmeaz─â un raport al directorilor DBSR, ap─ârut ├«n ÔÇ×The Daily NewsÔÇť, Londra, 26 noiembrie 1858. Detalii:


1858 11 26 DN 2 jpg jpeg

Subiecte discutate la aceast─â ╚Öedin╚Ť─â:

- raportul tehnic al inginerilor companiei, prezentat ├«n ultima ╚Öedin╚Ť─â (din mai 1858) 
- lucr─ârile la noul port Kustendje au ├«nceput la 22 septembrie; se folose╚Öte m├ón─â de lucru din regiune (120 de persoane) 
- salariul mediu de persoan─â este de 1s.10d / zi 
- ├«n anul urm─âtor (c├ónd m├óna de lucru va veni din Valahia ╚Öi alte provincii), salariul mediu va fi ├«ntre 1s.5d ╚Öi 1s.8d / zi 
- urmeaz─â detalii despre alte cheltuieli cu dulgheri / zidari / terenuri etc. 
- costurile pentru șinele de cale ferată: 50.000 Ł

[cap. 5] Literatura de specialitate despre Bayer - Peacock

Primul volum: ÔÇ×Beyer, Peacock - locomotive builders to the worldÔÇť. R.L. Hills and D. Patrick, 1982.

BP: Este una dintre cele mai vechi firme engleze constructoare de locomotive; fondat─â ├«n mai 1854, la Gorton, Manchester. 

În imagini: sus - cea mai veche imagine cunoscută a fabricii de la Gorton, Manchester; mijloc: cei doi fondatori ai companiei, împreună cu Henry Robertson.

Hill BP 1 jpg jpeg


Hill BP Robertson jpg jpeg

Cele șase locomotive similare cu cele pentru DBSR (comanda #522, nr. șantier: #217 - #222), livrate în 1861:

Hill BP 2 jpg jpeg

 Urm─âtorul volum: ÔÇ×Locomotives of the LNWR Southern DivisionÔÇť. Harry Jack, 1991.

Pe noi ne intereseaz─â aici locomotivele comandate de DBSR care au ajuns la LNWR (BP order-no #362):


HarryJack BP LNWR 2 jpg jpeg
BP LNWR 2a jpg jpeg

 Urm─âtorul volum: ÔÇ×The locomotive works of Beyer, Peacok & Co., Ltd., Gorton foundry, ManchesterÔÇť. Offices of ÔÇ×EngineeringÔÇť, London, 1907. 

Istoria companiei BP este descrisă în detaliu aici (în imagine dreapta: montajul locomotivelor):


BP Engine Shop jpg jpeg

 C├óteva locomotive de referin╚Ť─â ale BP (1856 - 1864):


BP locomotive 2 jpg jpeg

[Cap. 6] Locomotivele BP livrate c─âtre DBSR

Lista provizorie a celor 10 locomotive livrate de BP c─âtre DBSR; se poate corecta / completa; ea va fi actualizat─â c├ónd ╚Öi dac─â vor ap─ârea detalii noi: (surse: [BP - Production List], [7]) 


Lista 1 JPG jpeg

Al─âturat, desenul tehnic al primei locomotive livrate c─âtre DBSR: DBSR_1; ea a primit numele ÔÇ×OvidiuÔÇť:


BP 362 1 jpg jpeg

Al─âturat, locomotiva DBSR_9:


BP 2236 2 jpg jpeg

 C├óteva fotografii care arat─â locomotive DBSR la portul Kustendje, ├«nainte de 1870.

 Prima fotografie:

- ├«n dreapta se vede peretele lateral al atelierelor DBSR 
- sus, sunt c├óteva construc╚Ťii pe locul unde mai t├órziu va ap─ârea strada Ovidiu / bulevardul Marinarilor de azi. Una dintre construc╚Ťiile de sus poate fi ÔÇ×casa ofi╚Ťerului / M├╝ba┼čirÔÇť [5]. 


BP Loks CT 5 jpg jpeg

O fotografie cu portul Kustendje, înainte de 1870:


BP Loks CT 6 jpg jpeg

Pentru compara╚Ťie, al─âturat - dou─â imagini cu portul Constan╚Ťa, ├«n 1879 [8] ╚Öi probabil 1896 (carte po╚Ötal─â):


1879 Portul CT jpg jpeg


1896 Portul CT jpg jpeg

Putem ├«ncerca s─â dat─âm imaginea; se pot vedea dou─â vase care circulau ├«n acel moment pentru Serviciul Maritim Rom├ón.  

Intervalul de timp c├ónd au fost folosite ├«mpreun─â de S.M.R. a fost: octombrie 1895 - aprilie 1897. Al─âturat, fi╚Öele tehnice ale celor dou─â vapoare ÔÇ×CobraÔÇť / ÔÇ×MeteorÔÇť (sursa - ÔÇ×StrandgutÔÇť):


Cobra Meteor jpg jpeg

Echipa care lucrează la pozarea șinelor / terasamentului, înainte de 1870:


BP Loks CT 1 jpg jpeg

Gara Cernavod─â, ├«nainte de 1870: 


BP Loks Cernavoda 2 jpg jpeg

Detaliu gara Cernavodă - văzută de Karl Peters în 1864: (vezi și [cap. 9])


1864 Peters Cernavoda jpg jpeg

Cernavodă; în prim-plan, gara cu un tren DBSR (o stampă de epocă / detaliu):


1880 Cernavoda jpg jpeg

[Cap. 7] Articole din presa vremii despre DBSR și Kustendje între 1860-1867:

Un articol foarte interesant (ap─ârut la 1860, 20 februarie ; este o scrisoare trimis─â de Mr. Burn, care a participat la construc╚Ťia ╚Öi punerea ├«n func╚Ťiune a DBSR), cu detalii despre compania DBSR la Kustendje - ╚Öi ├«n primul r├ónd despre ora╚Öul propriu-zis ├«n acei ani. Descrie: 

- casele din piatr─â construite de DBSR ╚Öi ╚Öantierul s─âu; aminte╚Öte de ruinele antice dezgropate cu aceast─â ocazie; 
- ora╚Öul vechi ╚Öi resturile fortifica╚Ťiilor existente deja; popula╚Ťia local─â (ÔÇ×sucking... the pipe; munch pilaffÔÇť); 
- cum s-a organizat el (privat) la Kustenge - aprovizionare local─â etc.; 
- cum a negociat cu negustorii locali (i-a obligat s─â-i acorde 10% rabat la cump─âr─âturile sale). 


1860 Derby Mercury 1 jpg jpeg

 Articol din 16 octombrie 1860 - ├«n care se descrie ├«n detaliu inaugurarea liniei Cernavod─â-Kustendje. Lista celor prezen╚Ťi (directorii companiei DBSR etc. Inginerul Liddell a fost ╚Öi el prezent; Ethen Pasha a reprezentat sultanul turc).


1860 The Times 1 jpg jpeg

 Un imam a ╚Ťinut o slujb─â; apoi au fost sacrificate dou─â oi (c├óte una de fiecare parte a ╚Öinei, av├ónd s├óngele lor ├«mpr─â╚Ötiat peste ╚Öine). Descrie gara Medgidia, unde trenul a f─âcut o oprire; descrie apoi oprirea la Cernavod─â.

Autorul remarc─â pe platforma g─ârii Kustendje num─ârul mare de ÔÇ×uniforme a aproape tuturor na╚Ťiunilor europene; uniforme de toate felurile (navale, militare, consulare) - de parc─â R─âzboiul Crimeii nu s-ar fi terminatÔÇť. Singurul militar activ ╚Öi ├«ndrept─â╚Ťit s─â poarte uniform─â era ├«ns─â ├«n acel moment numai Major Stokes (ofi╚Ťer al companiei de ingineri).

├Äntor╚Öi la Kustendje, au avut un dineu oficial ├«n gr─âdina noului Railway Hotel (al DBSR); m├óncarea a fost preg─âtit─â de Mr. Misairie (cel de la Hotel d'Angleterre, Pera); dineu care a avut loc ├«ntr-un pavilion ├«n aceast─â gr─âdin─â, decorat special pentru ocazie. Au luat loc peste 100 de invita╚Ťi; au toastat Mr. Price (DBSR) ╚Öi Ethan Pasha.


1860 The Times 2 jpg jpeg

 Urmeaz─â un articol ap─ârut la 30 mai, 1862. Relateaz─â despre extinderea cheiului, ├«nc├ót acesta s─â poat─â ad─âposti 6 vase care s─â ├«ncarce simultan, vase care au nevoie de 18 picioare ad├óncime ap─â.  Se preg─âtesc facilit─â╚Ťi pentru a putea ├«nc─ârca 12 vase / s─âpt─âm├ón─â (magaziile genoveze apar mai t├órziu, 1864).


1862 05 30 Times jpg jpeg

 Articol ap─ârut la 16 ianuarie, 1863. Se refer─â, printre altele, la problemele avute de DBSR cu calitatea personalului tehnic angajat local. Ei trebuiau s─â pun─â ├«n func╚Ťiune / s─â rezolve diversele probleme tehnice - la fa╚Ťa locului, f─âr─â ajutor de la companie. ╚śi s─â raporteze companiei performan╚Ťele utilajului pentru ca firma s─â poat─â modifica / optimiza echipamentul rulant. 

Au c─âutat personal la fa╚Ťa locului, f─âr─â succes; ╚Öi au fost obliga╚Ťi s─â-l importe din Anglia. ╚śi lipsa personalului tehnic de calitate a fost doar una dintre probleme; un alt exemplu descris ├«n mai multe surse: s-a folosit ap─â de mare (s─ârat─â) ├«n cazanele locomotivelor; gener├ónd probleme mari (probabil din motivul de mai sus). 

Al─âturat, c├óteva exemple. Articol din 16 ianuarie 1863: 


1863 01 16 jpg jpeg

 Punerea ├«n func╚Ťiune ╚Öi ├«ntre╚Ťinerea locomotivelor ├«n diverse loca╚Ťii europene sunt men╚Ťionate ╚Öi ├«ntr-o coresponden╚Ť─â trimis─â de William Bradshaw (care a r─âspuns de punerea ├«n func╚Ťiune a locomotivelor BP ├«n Portugalia) c─âtre compania-mam─â, BP.

Concret, un exemplu despre DBSR: [cap. 5, ÔÇ×Locomotives of the LNWR Southern DivisionÔÇť. Harry Jack, 1991] (├Än st├ónga sunt dou─â exemple de pl─âci cu anul ╚Öi numele firmei constructoare; probabil au fost asemenea pl─âci ╚Öi pe locomotivele livrate pentru DBSR).


Hill BP 4 jpg jpeg


1864 08 09 magazii jpg jpeg

Se refer─â la:

- necesitatea unor magazii suplimentare pentru cereale; p├ón─â ├«n acest moment 5/6 din aceste magazii au fost deja terminate (probabil ÔÇ×magaziile genoveseÔÇť); 
- ├«n ultimele trei luni au fost transporta╚Ťi de DBSR aproximativ 45.000 de ÔÇ×circasieniÔÇť (t─âtari din Crimeea), care au primit din partea guvernului turc terenuri la Dun─âre. 

Articol din 26 iunie 1867.


1867 iulie 27 DN jpg jpeg

Se refer─â la necesitatea de a suplimenta portul Kustendje pentru un trafic care se extinde masiv. ├Än acest moment, se realizeaz─â dou─â cheiuri de ancorare noi ; ├«mpreun─â cu ele, compania va fi ├«n m─âsur─â s─â transporte gr├óne ├«n valoare de 60.000 ┼ü / an. 

Concuren╚Ťa naval─â pe Dun─âre descre╚Öte ├«n fiecare an ╚Öi se a╚Öteapt─â ca, ├«n timp, majoritatea gr├ónelor din Principate s─â fie transportate pe calea ferat─â. 

[Cap. 8] În 1863, ILN a descris pe scurt DBSR; împreună cu cele două terminale: Kustendje și Cernavodă


1863 ILN 1 jpg jpeg

Detaliu:

1863 ILN 1b jpg jpeg

Gara Cernavod─â:


1863 ILN 2 jpg jpeg


1863 ILN jpg jpeg

[Cap. 9] ÔÇ×Grundlagen der Geographie und Geologie der DobrudschaÔÇť. Von Karl Friedrich Peters. Doctor der Medicin, Professor der Mineralogie und Geologie an der Gratzer Universit├Ąt.

La 10 mai 1864, Karl P. Peters a ├«nceput o vizit─â de studiu a geografiei ╚Öi geologiei Dobrogei; ulterior, a publicat rezultatele vizitei sale [6]. 

Alăturat: imagini cu extrase din acest studiu; în dreapta: Capul Midia.

1864 Peters 1 jpg jpeg

Două imagini din K. Peters: gările Murfatlar și Cernavodă:


1864 Peters gari jpg jpeg

[Cap. 10] Kustendje, in L'Illustration, 4 februarie 1865


1865 Titel 1 jpg jpeg


1865 Kustendje 2 jpg jpeg

Detaliu, port și atelierele DBSR:


1865 Kustendje 2a jpg jpeg

[Cap. 11] ÔÇ×DBSR - Local PostÔÇť

Apari╚Ťia liniei ferate Dun─âre - Kustendje a determinat ├«nfiin╚Ťarea unui serviciu po╚Ötal, denumit ÔÇ×Local-PostÔÇť, care era valabil pentru transportul po╚Ötal ├«ntre Cernavod─â-Kustendje, av├ónd leg─âtur─â cu serviciul po╚Ötal al companiei maritime austriece ├ľsterreichischer-Lloyd. 

Articol ap─ârut la 31 mai 1862; se refer─â la coresponden╚Ťa po╚Ötal─â ├«ntre Viena - Constantinopol, prin Cernavod─â / Kustendje. 

Aceast─â coresponden╚Ť─â va trebui s─â poarte men╚Ťiunea ÔÇ×via KustendjeÔÇť. Coresponden╚Ťa din Paris poate fi, de asemenea, trimis─â pe aceast─â rut─â; trebuie s─â aib─â men╚Ťiunea ÔÇ×via Paris, Vienna ╚Öi KustendjeÔÇť. 

Timbrele poștale rămân neschimbate la 1s.2d pentru fiecare sfert de uncie.


1862 05 31 posta jpg jpeg
1863 Kustendje jpg jpeg

 ├Än st├ónga: anun╚Ť al po╚Ötei austriece, ap─ârut ├«n ÔÇ×Moniteur belge, Journal officielÔÇť , nr. 189, miercuri 8 iulie 1863. 

├Än dreapta: scrisoare de la Paris pentru Constantinopol, trimis─â la 8 august 1863, destinatar: firma Co├źn & Tedeschi; printr-un curier intern al societ─â╚Ťii (are con╚Ťinutul ├«n italian─â). Men╚Ťioneaz─â: ÔÇ×Voie de Kustendje / Via KustendjeÔÇť. 

 DBSR a emis ├«n acest scop, ├«n 1865, pentru francarea po╚Ötei pe aceast─â linie de tren, un timbru propriu de ÔÇ×20 paraÔÇť; acesta este deosebit, fiind prima marca po╚Ötal─â european─â cu tematic─â feroviar─â. Desenul m─ârcii - format 18,5 x 22,5 mm - reprezint─â un tren DBSR intr├ónd ├«n portul Kustendje.

Exist─â ├«n arhive / colec╚Ťii filatelice mai multe trimiteri po╚Ötale care au aceast─â marc─â; se pare c─â una singur─â este cunoscut─â care are ca destina╚Ťie Kustendjie; toate celelalte cunoscute azi sunt plecate de la Kustendjie spre diverse alte destina╚Ťii.

Trimitere po╚Ötal─â - singura cunoscut─â (?) spre Kustendjie: 


DBSR Kustendje 2 jpg jpeg

 Detalii ale acestei scrisori:
 - ÔÇ×Czernawoda - Kustendjie Railway PostÔÇť
- plecat─â de la Bucarest (11.06. 1865) 
- francat─â cu ÔÇ×Levant 15sÔÇť 
- francat─â cu ÔÇ×Local-Post 20parasÔÇť verde 
- ╚Ötampilat─â la sosire: ÔÇ×Lloyd Agenzia KustendjieÔÇť   (15.06.1865) 
- preluat─â de la ÔÇ×Austrian P.O.ÔÇť ╚Öi retransmis─â prin DBSR spre Kustendjie. 

Trimiteri poștale plecate de la Kustendje se cunosc mai multe; una dintre ele:


DBSR Kustendje 6 jpg jpeg

 Detalii ale acestei trimiteri po╚Ötale:

- ÔÇ×Kustendjie - Czernawoda Railway PostÔÇť
- francat─â cu ÔÇ×Local-Post 20parasÔÇť verde 
- francat─â cu ÔÇ×Lomb.Ven. 15sÔÇť + ÔÇ×Levant 25sÔÇť 
- toate timbrele ╚Ötampilate la plecare cu: ÔÇ×Lloyd Agenzia Kustendjie ÔÇť (28.05.1869); destina╚Ťia: Loano. 

[Cap. 12] Orarul trenurilor DBSR; exemplu din 22 septembrie 1880:


1880 DBSR 2 jpg jpeg

 ├Än total sunt 8 trenuri; sunt date orele lor de sosire - plecare din cele 4 g─âri:

- Kustendge
- Murfatlar 
- Medgidia 
- Cernavod─â 

Comentarii: 

- Trenurile #1 ╚Öi #4 vor fi facultative ╚Öi nu vor circula ├«n toate zilele. 
- Trenurile #2 ╚Öi #5 sunt ├«n coresponden╚Ť─â cu vapoarele de Dun─âre la Cernavod─â ╚Öi vor putea fi suprimate ├«n zilele c├ónd nu vor fi vapoare. 
- Duminica nu va fi niciun tren. 
- Un tren special va pleca de la Cernavod─â ├«n toate s├ómbetele sear─â, dup─â sosirea vaporului [n.n. austriac] care vine de sus [n.n. din amonte] dac─â acesta sose╚Öte ├«nainte de ora 8; iar de nu, va a╚Ötepta p├ón─â a doua zi. 

Autor: Dan-Eugen Sambra 

facebook.com/Dan.Sambra.1/

facebook.com/Dan.Sambra.2/

Bibliografie:

[1] ÔÇ×The Danube and the Black Sea: MemoirÔÇť. Thomas Forester, London, 1857.
[2] ÔÇ×Report on the proposed railway between the Danube and the Black SeaÔÇť. Liddell and Gordon, London, 1857. 
[3] ÔÇ×Danube and Black Sea Railway and Free Port of Kustendjie: plans and sections of the line of railway, and charts, shewing the proposed plans for the harbourÔÇť / Liddel & Gordon, engineers.  Publication details: London : G. Walker lith., [1860?]. Physical description: 1 atlas (3, 3 leaves : col. ; 50 x 76 cm). Geographic  data: Scale [1:4,200]. Scale [1:31,680]. National Library of Scotland Shelfmark: EMEU.s.162
[4] Plan turcesc, pus la dispozi╚Ťia DBSR: o propunere de sistematizare a Kustenge; plan scris ├«n turco-osmana veche.  Sursa (prin Dna. Carmen Atanasiu, Constan╚Ťa): - Serviciul Jude╚Ťean Constan┼úa al Arhivelor Na┼úionale (SJAN - Constan╚Ťa); - plan ÔÇ×kostence_haritasi_genel_sira 816ÔÇť
[5] ÔÇ×Onomastica str─âzilor din Constan╚ŤaÔÇť. Petre Covacef, Ex Ponto, Constan╚Ťa, 2010.
[6] ÔÇ×Grundlagen der Geographie und Geologie der DobrudschaÔÇť. Von Karl P. Peters ÔÇô ÔÇ×Correspondirendem Mitgliede der Kaiserlichen Akedemie der WissenschaftenÔÇť. Ap─ârut ├«n: ÔÇ×Denkschriften des kaiserlichen Akademie der Wissenschaften. Mathematisch-Wissenschaftliche ClasseÔÇť. Band 27. Wien, 1867.
[7] ÔÇ×The Locomotives of RoumaniaÔÇť. C.J. Halliwell. Frank Stenvall, Malm├Â, Sweden, 1970
[8] ÔÇ×DobrogeaÔÇť. Romulus Seisanu, Editura ziarului ÔÇ×UniversulÔÇť, Bucure╚Öti, 1928