Mândria Luftwaffe: Avionul cu reacţie, Messerschmitt 262 (Me 262) jpeg

Mândria Luftwaffe: Avionul cu reacţie, Messerschmitt-262 (Me-262)

­čôü Al Doilea R─âzboi Mondial
Autor: Alexandru Danilov

Chiar dac─â a fost introdus t├órziu ├«n dotarea Luftwaffe ┼či nu a reu┼čit s─â joace un rol decisiv ├«n ultima parte a r─âzboiului, Messerschmitt  Me-262 r─âm├óne unul dintre cele mai revolu┼úionare avioane din istoria avia┼úiei moderne.  Este primul avion militar  opera┼úional cu reac┼úie  din lume . Me-262, prin elementele sale structurale, a reprezentat o platform─â de dezvoltare pentru viitoarele avioane supersonice.

Istoricul dezvolt─ârii  avioanelor cu reac┼úie Me-262

Clipboard01 60 jpg jpeg
http://www.aviastar.org/pictures/germany/me-262.gif

Programul de dezvoltare a avionului german cu reac┼úie Me-262 a ├«nceput ├«n 1936, o dat─â cu crearea primului motor cu reac┼úie opera┼úional de c─âtre inginerul german  Hans von Ohain . Motorul construit de Hans von Ohain  a pus ├«n mi┼čcare primul avion cu reac┼úie din lume, prototipul  Heinkel He-178.

Lucrul la modelul Me-262 a debutat ├«nc─â din aprilie 1939, cu numele de Proiect 1065. ├Äntre 1939 ┼či 1940, Messerschmitt a creat primele prototipe ale avionului pentru ai testa structura mecanic─â .  Progresul programului de construc┼úie a modelului Me-262, a fost ├«nt├órziat datorit─â diferitelor probleme tehnice ap─ârute ┼či a subfinan┼ú─ârii datorate  lipsei de interes fa┼ú─â de proiect, manifestat─â de ├«nal┼úii oficiali nazi┼čti care credeau ├«n prim─â faz─â c─â r─âzboiul poate fi c├ó┼čtigat de avioane conven┼úionale. Primul prototip de Me-262 a fost construit ├«n aprilie 1941,   nefiind ├«nzestrat cu un motor cu reac┼úie, ci de un motor ├«n 12 cilindri, Juno Junkers 210.  Cele dou─â turboreactoare BMW de tip 003 au fost montate ulterior, p─âstr├óndu-se ca m─âsur─â de siguran┼ú─â ┼či motorul Juno Junkers 210.

La primul zbor al prototipului Me-262, amebele  turboreactoare BMW au cedat, oblig├ónd pilotul s─â aterizeze folosindu-se de motorul de rezerv─â ├«n 12 cilindri montat ├«n botul avionului. Avionul Me-262, a fost testat chiar de inginerul  Willy Messerschmitt. Motoarele cu reac┼úie BMW au fost ├«nlocuite de turboreactoarele Jumo 004.(ceva mai fezabile dec├ót turboreactoarele BMW 003).Prototipul V3 de Me-262  echipat doar cu motoare cu reac┼úie a zburat abia pe 18 iulie 1942. Principala problem─â ├«nt├ómpinat─â de Me-262, era lipsa unor aliaje care  s─â creasc─â rezisten┼úa termic─â a fuselajului. De dezvoltarea elementelor aerodinamice ale avionului cu reac┼úie german s-a ocupat inginerul Ludwig B├Âlkow. Aripile lui Me-262, sunt ├«n form─â de s─âgeat─â, dar au o ├«nclina┼úie de doar 18.5┬░.  P . Un  Me-262 putea atinge o vitez─â maxim─â de aproape 975 km/h(o vitez─â neconfirmat─â oficial). Construc┼úia unui Me-262 se ├«ntindea pe aproape 6400 de ore de munc─â, fiind construite p├ón─â la ├«ncheierea r─âzboiului aproape 1400 de avioane. Din aceste 1400 de avioane, doar 200 au fost opera┼úionale.

Misiunile îndeplinite în cadrul Luftwaffe

Messerschmitt Me 262 intr─â ├«n dotarea Luftwaffe ├«n aprilie 1944. Au fost create dou─â variante de Me-262, pentru a ├«ndeplini dou─â tipuri de misiuni. Me-262 AÔÇŁSchwalbeÔÇŁ a ├«ndeplinit rolul de avion de lupt─â interceptor care s─â apere principalele obiective industriale germane de atacurile bombardierelor inamice. Cealalt─â variant─â de Avion Me-262 A denumit─â Sturmvogel a ├«ndeplinit rolul de bombardier, pentru a satisface una din dorin┼úa lui Hitler de a avea un bombardier rapid.

Prima escadril─â care a avut ├«n dotare avioane cu reac┼úie Me-262  s-a numitErprobungskommando 262  , ├«nfiin┼úat─â ├«n aprilie 1944 ┼či preluat─â ├«ncep├ónd cu iulie 1944 sub comanda maiorului  Walter Novotny. Ulterior escadrila este redenumit─â Kommando Novotny. Primul Me-262 intr─â ├«n lupt─â pe 28 august 1944 ┼či este dobor├ót ├«n lupt─â  de c─âtre un echipaj de pe avionul P-47Thunderbolts format din maiorul Jseph Meyers ┼či locotenentul secund  Manford Croy.

Noi forma┼úiii de Me-262 sunt organizate ├«ncep├ónd cu ianuarie 1945. Una dintre cele mai faimoase forma┼úii de Me-262 care au devenit opera┼úionale a fost ┼či cea denumit─â Jagdverband 44, condus─â de renumitul pilot Adolf Gallant  Escadrila general-locotenetului Gallant ┼či-a ├«nceput misiunile din februarie 1944. Datorit─â vitezei sale ├«nalte, Me-262 reu┼čea s─â doboare ├«n cele mai  multe cazuri, orice fel de bombardier al Alia┼úilor, mai ales nescortat. Strategia preferat─â a pilo┼úilor de pe Me-262 era s─â atace ├«n picaj cu cele 4 tunuri de 30mm pe care le aveau ├«n dotare.

Pilo┼úii de pe avioanele americane  au elaborat mai multe strategii pentru a se ap─âra ├«mpotriva atacurilor avioanelor germane Me-262. Punctul slab al avioanelor cu reac┼úie germane era manevrabilitatea. Pilo┼úii de pe avioanele americane P-51 Mustang au identificat rapid aceast─â sl─âbiciune a Me-262, ┼či reu┼čeau s─â-l atace atunci c├ónd efectua viraje de ├«ntoarcere. ├Än plus bombardierele Alia┼úilor au ├«nceput s─â beneficieze de escorte din ce ├«n ce mai puternice.

Un alt punct slab al Me-262 era c─â avea nevoie de piste de beton pentru a decola ┼či a ateriza. Ca urmare, Alia┼úii au introdus pe lista ┼úintelor atacurilor lor aeriene, bazele de pe care operau avioanele cu reac┼úie germane. Multe avioane Me-262 au ajuns s─â fie atacate ├«n timp ce decolau sau aterizau. Desemenea este de men┼úionat faptul c─â la vitez─â mic─â, Me-262 ├«nregistra performan┼úe foarte slabe. De altfel, pilo┼úilor germani  li se recomanda s─â nu zboare cu o vitez─â mai mic─â de 300 km/h.

Chiar ┼či ├«n aceste circumstan┼úe dificile, avioanele Me-262 au reu┼čit s─â  doboare aproximativ 500 de avioane inamice, pierz├ónd ├«n schimb 100.

 Un avion care a  revolu┼úionat aeronautica mondial─â

Chiar dac─â avionul cu reac┼úie Messerschmit nu a putut juca un rol major ├«n ultima parte a r─âzboiului, constuc┼úia sa a revolu┼úionat complet  industria aeronautic─â mondial─â.  Me-262 a marcat ├«nceputul erei avioanelor supersonice.

Me -262 a reprezentat punctul de pornire ├«n dezvoltarea supersonicelor viitorului. Dup─â terminarea r─âzboiului, avioanele ME-262 r─âmase au ajuns s─â fie un obiect de studiu ├«n cercet─ârile Alia┼úilor. ├Än anii care au urmat r─âzboiul, Me-262 a fost supus la diferite teste de vitez─â. A┼ča s-a ajuns ca multe elemente care ├«┼či au originea de la Me-262  s─â fie incorporate ├«n structura viitoarelor avioane cu reac┼úie, cum ar fi  americanul  F-86 Sabre ┼či  Boeing B-47 Stratojet . Cehoslovacia  a produs p├ón─â ├«n 1951, avioane Me-262 redenumite sub numele de Avia S-92.

Bibliografie

 Robert Oehler, Modelling the Messerschmitt Me 262, Ed. Osprey Publishing, Oxford,   2012.

Colin D. Heaton, Anne-Marie Lewis, The Me 262 Stormbird:From the Pilots Who Flew, Fought, and Survived It, Ed. Zenith Press, Londra, 2012.

Mano Ziegler, Hitler's Jet Plane:The ME 262 Story, Ed. Casemate Publishers, Havertown, 2013.