Jacques Louis David: reprezent─âri ale picturii istorice / FOTO jpeg

Jacques-Louis David: reprezent─âri ale picturii istorice / FOTO

­čôü Istoria unui tablou
Autor: Denisa Stancu

Jaques-Louis David a fost un pictor al curentului Neoclasicism. Provenea dintr-o familie de negustori, ├«ns─â s-a remarcat datorit─â talentului excep╚Ťional de redare, for╚Ťa expresivit─â╚Ťii ce este edificat─â ├«n opere precum: ÔÇ×Napoleon Bonaparte travers├ónd Alpii (1800)ÔÇŁ, ÔÇ×Andromaca jelindu-l pe Hector (1787)ÔÇŁ, ÔÇ×Moartea lui Marat (1793)ÔÇŁ, ÔÇ×├Äncoronarea lui Napoleon (1806)ÔÇŁ, ÔÇ×Portretul papei Pius al VII-lea (1805)ÔÇŁ.

Jacques-Louis David răspunde nevoii de a crea o doctrină academică pentru a prefigura moștenirea lăsată de antichitate. El are o ascensiune artistică imediată dublată de implicarea în sfera politicului.

├Än 1792 este numit deputat al Conven╚Ťiei Na╚Ťionale ╚Öi ├«╚Öi exprim─â afinitatea fa╚Ť─â de gruparea condus─â de scriitorul ╚Öi filosoful Robespierre. Dup─â afirmarea lui Napoleon Bonaparte drept ├«mp─ârat, David va cunoa╚Öte cu adev─ârat o carier─â prolific─â. Este desemnat pictorul oficial ╚Öi va realiza o multitudine de portrete realist-idealizate cu rol de propagand─â.

David este un pictor conven╚Ťional, este pictor de curte ce va oferi istoriei propor╚Ťii grandioase. Discut─âm despre o pictur─â istoric─â contemporan─â, colosal─â prin tehnic─â ╚Öi con╚Ťinut, prin aportul de spectaculos,de supradimensionare a eroicului. David ├«l compune pe Napoleon conform canoanelor estetice neoclasice cu influen╚Ťe romantice.

Jacques Louis David Napoleon Bonaparte traversand Alpii jpg jpeg

O magistral─â compozi╚Ťie plastic─â este ÔÇ×Napoleon Bonaparte travers├ónd AlpiiÔÇŁ (foto sus), unde David opteaz─â pentru un dinamism al cadrului. At├ót Napoleon c├ót ╚Öi calul s─âu poart─â ├«nsemnele eroicului, fastuozit─â╚Ťii, solemnit─â╚Ťii, sublimului.

Costuma╚Ťia este realist-idealizat─â, Napoleon poart─â ├«nsemnele puterii ╚Öi ale autorit─â╚Ťii depline. Napoleon Bonaparte este reprezentat ├«n ipostaza de conduc─âtor suprem al armatei,ceea ce aminte╚Öte de cariera sa de general.

El este un personaj impresionant prin aportul de spiritualizare surprins de David prin dinamica compozi╚Ťional─â. Spiritualitatea este nuan╚Ťat─â de tr─âirea emo╚Ťional─â intens─â pe de o parte a lui Napoleon pe de alt─â parte a calului, ce par a se contopi ├«n aceast─â atmosfer─â exacerbat─â ╚Öi de anvergur─â.

David ├«i atribuie lui Napoleon o noble╚Ťe specific─â,o pasiune ├«nsufle╚Ťit─â, realizarea estetic─â dore╚Öte s─â rup─â barierele impuse. Sublimul const─â ├«n for╚Ťa de m─ârire neobi╚Önuit─â, ├«n eleva╚Ťia suprem─â ce este determinat─â de contactul fiin╚Ťei umane cu m─âre╚Ťia sau propor╚Ťionalitatea lumii ideale. Este mai mult dec├ót un personaj ce va intra ├«n istorie, este o personalitate uria╚Ö─â, enorm─â iar aceste aspecte pe care David i le atribuie lui Bonaparte creeaz─â efectul de emo╚Ťionant, zguduitor, grandios.

Este o lucrare ce atinge perfec╚Ťiunea.

Jacques Louis David incoronarea lui Napoleon jpg jpeg

O alt─â reprezentare a lui Napoleon este cea a ├«ncoron─ârii. Lucrarea: ÔÇ×├Äncoronarea lui NapoleonÔÇŁ (foto sus), prezint─â un eveniment ce abund─â din nou de o tem─â a m─âre╚Ťiei, a perfec╚Ťiunii. Este un eveniment extrem de important sugerat de istoria momentului ╚Öi gravitatea sa. Scena este vast─â,costuma╚Ťia superb realizat─â. Se poate observa textura materialelor scumpe, pre╚Ťioase. Inserarea religiosului a c─ârui prezen╚Ť─â subliniaz─â solemnul, dar ╚Öi respectul fa╚Ť─â de ordinea divin─â. Mesajul poate fi de factur─â propagandistic─â: cel ales rege este umil ├«n fa╚Ťa divinului; sugerarea ideii de modestie pentru a primi puterea deplin─â.

Tabloul este încărcat de personaje și prezintă o felie de realitate. Discutăm de realitatea unui monarh, de intensitatea trăirilor unui personaj de factură istorică-conceptuală.

Tabloul poate fi considerat drept o fin─â analiz─â psihologic─â. Jacques-Louis David surprinde o arhitectur─â a umanului. Personajele particip─â intens la eveniment sunt implicate ╚Öi se configureaz─â o armonie a culorilor. Totul este menit s─â ├«l eviden╚Ťieze pe un Napoleon ├«ngenuncheat, preg─âtit s─â treac─â acest prag ╚Öi s─â ├«╚Öi asume rolul de ├«mp─ârat, lider ╚Öi protector.

Jacques Louis David Paris si Elena jpg jpeg

├Än compozi╚Ťia: ÔÇ×Paris ╚Öi ElenaÔÇŁ (foto sus) din 1788, David ├«ncorporeaz─â teme ale literaturii clasice ale lui Homer. Acela╚Öi aspect ├«l putem observa ╚Öi la alte lucr─âri precum: ÔÇ×Andromaca jelindu-l pe HectorÔÇŁ respectiv ÔÇ×Moartea lui SocrateÔÇŁ.

Voi analiza comparativ ÔÇ×Paris ╚Öi ElenaÔÇŁ respectiv ÔÇ×Andromaca jelindu-l pe HectorÔÇŁ (foto jos), ├«ntruc├ót ambele lucr─âri alc─âtuiesc practic aceea╚Öi poveste ├«ncheiat─â tragic pentru o parte ╚Öi frumos de cealalt─â parte.

Jacques Louis David Andromaca jelindu l pe Hector JPG jpeg

De╚Öi Paris ╚Öi Hector sunt fra╚Ťi, Hector este eroul prin excelen╚Ť─â ├«nzestrat cu o maturitate, inteligen╚Ť─â,onoare,demnitate ╚Öi noble╚Ťe. El este capabil de sacrificiu, ├«╚Öi protejeaz─â fratele mai mic ╚Öi naiv. Las─â ├«n urm─â o Andromac─â nefericit─â ce va confrunta solitudinea ╚Öi absen╚Ťa so╚Ťului. Atmosfera abund─â de o triste╚Ťe existen╚Ťial─â, de o disperare ├«ncremenit─â pe chipul Andromacei. Ridicarea bra╚Ťelor exprim─â un sentiment de disperare ├«ns─â controlat.

At├ót Andromaca c├ót ╚Öi Hector sunt personaje ancorate ├«n logic, sfera apolinic─â. Separarea celor doi so╚Ťi este desigur trist─â, ├«ns─â este un schimb ce ├«l propune dragostea. Un schimb crud,dar echivalent.

Pentru ca Paris ╚Öi Elena s─â fie ├«mpreun─â, este nevoie de separarea unui cuplu apartenent aceleia╚Öi familii cu acelea╚Öi principii ╚Öi valori morale. Hector este con╚Ötient c─â va pierde b─ât─âlia cu Ahile Peleianul, ├«╚Öi asum─â riscul ╚Öi moare eroic. Propor╚Ťia mor╚Ťii sale fiind colosal─â ╚Öi idealizat─â. Tot Hector, personaj profund logic este con╚Ötient c─â fratele s─âu poate ajunge la o maturitate intelectual─â dac─â i se va acorda suficient timp. Prin interven╚Ťia sa salvatoare Hector ├«i asigur─â lui Paris momentul oportun de evolu╚Ťie spiritual─â. Particip├ónd la moartea lui Hector, Paris ├«n╚Ťelege c─â responsabilitatea ├«i este atribuit─â ╚Öi restituirea onoarei de asemenea. El va ajunge un erou ╚Öi va cinsti sacrificiul enorm al lui Hector prin eliminarea lui Ahile.

Re├«ntorc├óndu-ne la compozi╚Ťiile cadru: Paris este surprins al─âturi de Elena, ├«ntr-o atmosfer─â cald─â,suav─â, ├«n care dragostea triumf─â. Totodat─â ei sunt amenin╚Ťa╚Ťi de o posibil─â furie a actului de r─âpire exercitat de Paris. ├Äns─â tabloul pare a ├«ncifra acel timp ce am├ón─â furia,ce diminueaz─â dezastrul unui r─âzboi care vine cu pa╚Öi repezi, iar David insereaz─â impresia de illo tempore. Timp perfect, timp ce uit─â de posibilele probleme. Este vorba de idealizarea no╚Ťiunii de timp ├«n contrast cu iubirea celor doi ├«ndr─âgosti╚Ťi.

La polul opus, prin antitez─â prezentat tabloul cu Hector ╚Öi Andromaca. Ei se supun unui destin nefast, tragic prin dimensiune. David nu inten╚Ťioneaz─â a-l reprezenta pe Hector, este pictat doar partea inferioar─â-trupul, ├«ns─â chipul este ascuns. ├Än schimb Andromaca este redat─â ├«ntr-o postur─â ce denot─â suferin╚Ťa.

├Än concluzie, Jacques-Louis David este un pictor reprezentant al Neoclsicismului cu o impresionant─â compozi╚Ťie artistic─â ├«n care guverneaz─â politicul ╚Öi aspectele esteticii subimului, dinamica ╚Öi tendin╚Ťa de supradimensionare realist-exacerbat─â cu tente romantice.