Istoria navei ╚Öcoal─â ┬źMircea (II)┬╗: partea a II a (1939 1966) / FOTO  jpeg

Istoria navei ╚Öcoal─â ┬źMircea (II)┬╗: partea a II-a (1939-1966) / FOTO

Dup─â preluarea comenzii bricului "Mircea" de c─âtre statul roman la 27 martie 1939 - ╚Öi ceremonia ridic─ârii pavilionului na╚Ťional, dou─â zile mai t├órziu a ├«nceput primul s─âu voiaj spre Constan╚Ťa / Rom├ónia.

Notă: Începând cu partea a II-a a istoriei sale, de azi, bricul nostru se va numi simplu: "Mircea" - deși este al doilea cu acest nume.

[1] Plecarea de la Hamburg ╚Öi sosirea bricului la Constan╚Ťa.

La 29 martie 1939, ora 5 diminea╚Ťa, bricul "Mircea" a ie╚Öit din portul Hamburg, navig├ónd cu vele, salutat─â de sirenele vaselor prezente ├«n port - ╚Öi ├«nso╚Ťit─â pentru primele mile de vasul sora "Horst Wessel".

Mai jos: "Horst Wessel" - cu pânzele sus; "Mircea" înainte de a pleca spre România:


1 1939 martie 29 B&V plecare HW jpg jpeg

A avut urm─âtoarele etape ├«n drumul sau spre Constan╚Ťa [1]:

- 30 martie 1939: în fata insulei Heligoland - pentru a calibra radio-compasul din dotare (Bellini-Tosi radio-goniometru)
- la 3 aprilie ancorează în portul Southampton, de unde a plecat la 8 aprilie
- la 12 aprilie a intrat în golful Biscaya (acolo unde 26 ani mai târziu va lupta contra unei furtuni extreme)
- 15 aprilie a ajuns la Lisabona (navigând ultimele două zile cu vele)
- la 22 aprilie a intrat în Mediterana
- la 27 aprilie ancorat în portul La Valetta, Malta
- la 30 aprilie ridicat ancora spre casa; în Marea Egee a întâlnit pasagerul "Transilvania"
- la 6 mai a intrat în Marea Neagră, oprindu-se pentru 10 zile la Balcic

╚śi la 17 mai 1939 intra festiv ├«n portul Constan╚Ťa. La ora 8:45 a trecut de farul Carol - fiind escortat de ╚Öalupele "Salvamar" ╚Öi "Pesc─âru╚Ö" - ╚Öi c├óteva hidroavioane.


1 1939 mai 17 1 jpg jpeg

A fost așteptat la ancora de bricul "Mircea (I)" - venit (remorcat) aici în ultima sa cursa pentru a preda ștafeta navei-școală "Mircea (II)" (în imagine, cel din stânga este "Mircea (I)" - fără arboradă).

├Än spatele lui "Mircea (I)" era distrug─âtorul "Regina Maria" - la bordul c─âruia se aflau personalit─â╚Ťile invitate la inaugurare.

A fost ├«ntimpinat de fanfara Marinei Militare ╚Öi de cade╚Ťii Scolii Navale ÔÇô care admirau noua lor nav─â-scoal─â.

1 1939 mai 17 2 jpg jpeg


1 1939 mai 17 3 jpg jpeg


1 1939 mai 17 6 jpg jpeg

"Mircea (II)" a ancorat la dana #3; în spate se vede vechiul bric "Mircea (I)":


1 1939 mai 17 7 jpg jpeg

Detaliu:


1 1939 mai 17 7a jpg jpeg

├Än numele Ligii Navale, viceamiralul I. Coanda, vicepre╚Öedintele asocia╚Ťiei, a rostit o alocu╚Ťiune ÔÇô felicit├ónd echipajul pentru "destoinicia marin─âreasc─â cu care a╚Ťi s─âv├ór╚Öit prima c─âl─âtoria noului bric "Mircea" ╚Öi pentru demnitatea cu care a╚Ťi reprezentat ╚Ťara prin porturile str─âine".


1 1939 mai 17 Coanda 2 jpg jpeg

Experimentatul marinar a scos ├«n eviden╚Ť─â de asemenea rolul primului velier rom├ónesc ├«n preg─âtirea marinarilor.

A elogiat personalitatea Regelui Carol al II-lea ╚Öi conducerea Ligii Navale pentru rolul decisiv ├«n sus╚Ťinerea ideii dot─ârii cu o noua nav─â-╚Öcoal─â.

├Än imagini: bricul "Mircea" la Constan╚Ťa, ├«nainte de plecarea sa la 3 iulie 1939:


1 1939 mai xx 3 jpg jpeg


1 1939 mai xx 2 jpg jpeg

[2] Primul mar╚Ö de instruc╚Ťie ╚Öi reprezentare: ├«n Marea Mediteran─â (3 iulie - 3 septembrie 1939)

La 3 iulie 1939, pe dana militara a avut loc o ceremonie marin─âreasc─â ├«n prezen╚Ťa ministrului Aerului ╚Öi Marinei, general adjutant Paul Teodorescu, de viceamiralul Petre B─ârbuneanu, comandantul Marinei Militare ╚Öi alte

personalit─â╚Ťi - cu ocazia plec─ârii bricului "Mircea" ├«n primul sau mar╚Ö de instruc╚Ťie.

S-a precizat ca "Mircea" porne╚Öte ├«n prima c─âl─âtorie de studii cu 11 ofi╚Ťeri, 16 mai╚Ötri, 37 cade╚Ťi ai ╚ścolii Navale, 10 elevi de la cursul de ini╚Ťiere marin─âreasc─â din liceele militare, 72 elevi din ╚ścoala de Speciali╚Öti ╚Öi 67 marinari.

Misiunea era planificat─â s─â dureze 75 zile, av├ónd ca principal obiectiv "s─â des─âv├ór╚Öeasc─â instruc╚Ťia practic─â a elevilor ├«n cele marin─âre╚Öti ├«nv─â╚Ťate ├«n ╚Öcoal─â ╚Öi s─â-l prepare ├«n apriga lupt─â cu marea, spre a le forma caracterele marin─âre╚Öti, a le dezvolta curajul ╚Öi a-i ini╚Ťia ├«n dominarea evenimentelor".

Conform planului, "Mircea" urma sa acosteze în porturile Palermo, Toulon, Palma (insulele Baleare), Gibraltar, Alger, Tripoli, Alexandria, Beirut, Famagusta și Pireu.

Harta voiajului:


1 1939 Harta Voiaj 2 jpg jpeg

Câteva imagini din acest voiaj.

"Mircea" la Toulon (17 iulie - 22 iulie 1939):


1 1939 iulie 19 2 jpg jpeg

Detaliu: se vede în prim plan una din cele două șalupe cu motor din dotarea sa:


1 1939 iulie 19 2a jpg jpeg

Toulon, 19 iulie 1939:


1 1939 iulie 19 3 jpg jpeg

Detaliu; se vede una din cele 5 b─ârci mari din dotarea sa:


1 1939 iulie 19 3a jpg jpeg

Urmeaz─â mai multe imagini din Toulon:


1 1939 iulie 19 1 jpg jpeg


1 1939 iulie 19 4 jpg jpeg


1 1939 iulie 19 5 jpg jpeg

├Än cele dou─â luni c├ót a durat primul sau mar╚Ö de instruc╚Ťie "Mircea" a navigat ├«n total 5629 Mm, din care 1826 Mm cu vele ╚Öi 3803 Mm cu motor.

[3] Bricul "Mircea" în timpul celui de-al Doilea Război Mondial

Declan╚Öarea celui de-al Doilea R─âzboi Mondial avea sa ├«nsemne pentru "Mircea" ├«nceputul unei lungi perioade, de peste 25 ani, ├«n care n-a mai executat mar╚Öuri de instruc╚Ťie practic─â, de lunga durat─â ╚Öi reprezentare a Marinei Militare ╚Öi a Rom├óniei ├«n afara M─ârii Negre.

Conducerea Marinei Militare a decis , pentru siguran╚Ťa, ca "Mircea" s─â fie dus, la 19 februarie 1941, la Br─âila, pe bratul Arapu. Aici a sta╚Ťionat p├ón─â ├«n vara anului 1944; continu├ónd ├«ns─â s─â fie utilizat ca nav─â-╚Öcoal─â.

În imagine: "Mircea", pe bratul Arapu:


1 1944 Donau Arapul jpg jpeg

În imagine: "Mircea" și iahtul regal "Luceafărul", ancorate la Brăila, la 23 septembrie 1943:


1 1943 septembrie 23 Braila jpg jpeg

[4] Bricul "Mircea, 1944-195x

La ├«nceputul lunii septembrie 1944 [1], nava-╚Öcoal─â "Mircea", ├«mpreun─â cu alte nave rom├óne╚Öti, au fost preluate de sovietici drept captur─â de r─âzboi ╚Öi trimise ├«n porturi ruse╚Öti din Marea Neagr─â; iar echipajele internate ├«n lag─âr. ╚śi a primit numele: "Rion".

În imagine: "Rion", ex "Mircea", ancorat în rada Sevstopol (1944-1946)

În spatele lui se pot vedea:

- crucișătorul ușor "Voroshilov".
- vasul de lupta / Schlachtschiff / Battleship "Sewastopol".
- în depărtare în spate se poate vedea nava-baza de submarine "Volja", a flotei Mării Negre.


1 1946 Rion 2 jpg jpeg

├Än urma unor repetate interven╚Ťii ale autorit─â╚Ťilor rom├óne, sovieticii au decis ca nava-╚Öcoal─â "Mircea" s─â fie retrocedata Rom├óniei.

Acest gest al guvernului sovietic venea dup─â retrocedarea, la 12 octombrie 1945, la Gala╚Ťi, a 18 nave romane╚Öti.

La 27 mai 1946 s-a desf─â╚Öurat ├«n portul Constan╚Ťa festivitatea de preluare a navei-╚Öcoal─â "Mircea" ╚Öi re├«ncadrarea ei ├«n Marina Rom├ón─â.

├Än port s-au arborat tricolorul ╚Öi steagurile membrilor Comisiei Aliate de Control. Din partea Rom├óniei au participat la reintrarea navei-╚Öcoal─â ├«n dotarea Marinei Militare: Regele Mihai, primul ministru, membrii ai guvernului, prefectul jude╚Ťului Constan╚Ťa, primarul ora╚Öului Constan╚Ťa, reprezentan╚Ťi ai armatei ╚Öi Marinei Militare.

Sosirea Regelui a fost salutat─â cu 21 salve de artilerie trase de bateria "Vulturul".

Imagini de la aceasta festivitate, 27 mai 1946:


1 1946 mai 27 Mihai 2a jpg jpeg

O imagine din anii '50, ├«n portul Constan╚Ťa. L├óng─â "Mircea" este un v├ón─âtor de submarine rusesc; ├«n spate este cruci╚Ö─âtorul "M─âr─â╚Öti":


1 195x Marasti Mircea vinator sub 2 jpg jpeg

[6] Bricul Mircea, repara╚Ťia capital─â f─âcut─â la Hamburg, de ╚Öantierul Blohm & Voss (1965-1966)

├Än anul 1959, c├ónd s-a pus problema reducerii for╚Ťelor armate ╚Öi a unui num─âr de nave [1], "Mircea" a fost inclus ├«n categoria celor ce urmau a fi dezafectate.

La interven╚Ťia unor cadre responsabile din Marina Militar─â, nava-╚Öcoal─â a fost ├«ncadrat─â ├«ntr-o alt─â unitate, fiind de fapt salvat─â. Astfel, ├«ncep├ónd din 1959, "Mircea" a fost transformata ├«n nava-baz─â a Divizionului 129 Nave Auxiliare din Mangalia, fiind scos de la misiunile de practica p├ón─â ├«n vara anului 1964.

A mai existat o tentativa de a i se t─âia catargele ╚Öi a fi transformat ├«n nava de comandament. Reac╚Ťia comandantului scolii, comandorul Ilie ╚śtefan ╚Öi a altor ofi╚Ťeri l-a salvat pe "Mircea" de la un nou dezastru.

├Än 1963 pe adresa conducerii statului a venit o invita╚Ťie pentru "Mircea" din partea pre╚Öedintelui Statelor Unite, John Fitzgerald Kennedy. Invita╚Ťia nu a fost onorat─â; a atras ├«ns─â aten╚Ťia lui Gheorghiu-Dej asupra navei-╚Öcoal─â "Mircea". Concomitent, la nivelul Marinei Militare, s-au cautat solu╚Ťii pentru repararea navei.

├Än anul 1964 s-a ob╚Ťinut acceptul conducerii ╚Öantierelor navale din Constan╚Ťa ╚Öi Br─âila pentru efectuarea documenta╚Ťiei navei ╚Öi preg─âtirea tehnologiei execut─ârii repara╚Ťiilor.

├Än luna august 1964 "Mircea" a participat la festivit─â╚Ťile "Zilei Marinei". Gheorghiu-Dej, care a participat la festivit─â╚Ťi, s-a interesat de starea velierului ╚Öi de posibilit─â╚Ťile de reparare ╚Öi modernizare, pentru ca "Mircea" s─â-╚Öi reia rolul de nava-╚Öcoal─â.

Decisiv pentru luarea deciziei de repara╚Ťie a fost ├«ns─â obligativitatea re├«nnoirii clasei de certificare [2] a navei; ea este importanta pentru a ca altfel asigurarea vasului ├«nceteaz─â, sau premiile de asigurare cresc mult.

╚śi nu ├«n ultimul r├ónd: este vorba de o pierdere a reputa╚Ťiei vasului ╚Öi prin asta a Rom├óniei ÔÇô reputa╚Ťie mondial─â. Important de exemplu pentru participarea la diverse regate interna╚Ťionale, etc.

Dup─â analizarea posibilit─â╚Ťilor de a efectua repara╚Ťia capital─â ╚Öi modernizarea de care "Mircea" avea nevoie, s-a apreciat ca cea mai buna solu╚Ťie este contactarea ╚Öantierului constructor "Blohm & Voss" din Hamburg, pentru ca ├«mpreun─â cu speciali╚Ötii germani s─â se fac─â o analiza ╚Öi o evaluare a st─ârii velierului ╚Öi a lucr─ârilor ce trebuiau

efectuate.

├Än octombrie 1964 "Mircea" a fost adus de la Mangalia ├«n portul Constan╚Ťa, unde tehnicienii germani ├«mpreun─â cu ofi╚Ťerii din Compartimentul Tehnic al Marinei Militare au inspectat nava, au ├«ntocmit lista lucr─ârilor necesare ╚Öi un deviz estimativ. P├ón─â la semnarea contractului s-a hot─âr├ót ambarcarea pe "Mircea" a unui echipaj restr├óns pentru preg─âtirea navei ├«n vederea execut─ârii mar╚Öului la Hamburg.

La ├«nceputul anului 1965 c─âpitanul-comandor Alexandru H├«rjan a fost numit comandant al navei-╚Öcoal─â "Mircea"; c─âpitanul-comandor Petre Zamfir a preluat la ├«nceputul lunii aprilie 1965 conducerea activit─â╚Ťilor de preg─âtire a navei-╚Öcoal─â "Mircea" pentru mar╚Öul la Hamburg.

La mijlocul lunii mai 1965, "Mircea" a fost scos în avanportul Mangaliei, unde s-a continuat cu a doua etapa a lucrărilor de pregătire. Au fost pregătite de asemenea și cele două remorchere maritime militare RM-101 și NS-116, destinate misiunii de remorcaj până la Hamburg.

De comun acord cu Ministerul Transporturilor, atât "Mircea" cât și cele două remorchere au navigat sub egida Navrom-ului. Remorcherele au fost înscrise în Registrul Naval sub numele de "Viteazul" (RM-101) și "Voinicul (NS-116); au fost repiturate, iar pe coșuri a fost aplicata sigla Navrom.

Punctul de comandă al convoiului s-a organizat pe remorcherul "Voinicul"; "Viteazul" urma sa navigheze în prova convoiului, cu remorca dată la nava "Voinicul", cu scopul de a concura la remorcaj pe mare bună și a ajuta la manevre în porturi.

Convoiul urma sa navigheze prin strâmtori (Dardanele / Gibraltar) și să facă escale tehnice în porturile La Valetta, Gibraltar și Dover - conform planului de marș.

Mai jos o imagine datat─â iulie 1959 - ├«n care se pot vedea cele doua remochere militare maritime - ├«n portul Constan╚Ťa:


1 1959 iulie RM101 NS116 2 jpg jpeg

Plecarea s-a făcut la 12 octombrie 1965 - destul de târziu; într-o perioadă când furtunile sunt mult mai frecvente în Marea Neagră, Marea Egee și Mediterana - dar în special în oceanul Atlantic.

Convoiul a intrat ├«n portul La Valetta (Malta) la 20 octombrie 1965, pe care l-a p─âr─âsit la 25 octombrie 1965. ├Än diminea╚Ťa zilei de 31 octombrie s-a intrat ├«n Gibraltar.

Mai jos o imagine cu "Mircea" în timpul marșului spre Hamburg - 1965:


1 1966 2 jpg jpeg

La 7 octombrie convoiul a intrat ├«n oceanul Atlantic, ├«nt├ómpin├ónd furtuni puternice. Acestea au obligat convoiul s─â se ad─âposteasc─â ├«n portul Lisabona, unde a sta╚Ťionat p├ón─â la 22 noiembrie 1965.

La 24 noiembrie 1965 a ├«nceput traversarea golfului Biscaya, "Mircea" fiind remorcat de am├óndou─â remorcherele. Furtuna care la ├«nceput era de gradul 8, la 26 noiembrie ora 16:00 s-a ├«nte╚Ťit - cu v├ónt puternic din pupa.

Remorca s-a rupt; vântul deosebit de puternic a împins "Mircea" spre marea geamandură care semnaliza limita maxima de apropiere de bancul de stânci de la Chaussee de Seine. Nava s-a apropiat de geamandura înaltă de 16 metri, începând lupta cu ea. Copastia navei se rupe, s-au rupt bratele vergilor de la babord, s-a spart barca din tribord.

Nava a transmis semnal S.O.S.; acesta a fost recep╚Ťionat de autorit─â╚Ťile portului francez Brest; care au trimis dou─â nave de salvare.

├Än final, ├«n diminea╚Ťa zilei de 28 noiembrie 1965, remorcherul francez A-668 "Rinocerus" a reu╚Öit sa dea remorc─â la bordul lui "Mircea"; la ora 15:40 velierul a ajuns ├«n rada portului Brest. Furtuna prin care a trecut nava-╚Öcoal─â "Mircea" a fost cea mai dificil─â din ├«ntraga sa activitate.

La 6 ianuarie 1966 "Mircea" și-a continuat drumul spre Hamburg; din cauza vremii nefavorabile pe drum a fost obligat să se oprească la Dover, unde a intrat la 8 ianuarie 1966. Au plecat de la Dover după 8 zile și în seara zilei de 17 ianuarie 1965 au intrat pe fluviul Elba, "Mircea" fiind remorcat numai de "Voinicul".

La 19 ianuarie 1966 "Mircea" a acostat cu babordul la dana #7 a ╚Öantierului "Blohm & Voss" - dup─â 66 zile de naviga╚Ťie ├«n condi╚Ťii deosebite.

"Mircea" a acostat cu babordul la dana #7:


1 1966 5 jpg jpeg

├Äntre 12 ╚Öi 28 ianuarie 1966 s-a f─âcut predarea navei-╚Öcoal─â "Mircea"c─âtre ╚Öantier ╚Öi s-au executat revizii la remorchere ├«n vederea mar╚Öului de ├«napoiere ├«n ╚Ťar─â.

O parte din echipajul lui "Mircea" a revenit ├«n ╚Ťar─â cu avionul, iar ceilal╚Ťi cu remorcherele.

P├ón─â la 24 august 1966 "Mircea" a fost supus unor ample lucr─âri de repara╚Ťii, dotare ╚Öi modernizare.

"Mircea" înainte de a acosta la dana #7:


1 1966 14 jpg jpeg

Câteva imagini care documentează aceste lucrări făcute de Blohm & Voss:

"Mircea" la dana #7 / pe docul uscat:


1 1966 8 jpg jpeg


1 1966 12 jpg jpeg


1 1966 9 jpg jpeg


1 1966 10 jpg jpeg

"Mircea" începuse să fie piturat în alb (în drepta: detaliu):


1 1966 7 jpg jpeg

"Mircea" finalizat - ├«nainte de a se re├«ntoarce ├«n ╚Ťar─â:


1 1966 15 jpg jpeg

Valoarea devizului șantierului "Blohm & Voss" s-a ridicat la aproximativ 5 milioane de mărci.

La 15 august 1966, 8 ofi╚Ťeri (ce au format comisia de recep╚Ťie) s-au deplasat cu avionul la Hamburg. Au urmat doua mar╚Öuri de recep╚Ťie - la 20 septembrie ├«n Marea Nordului, urmat de un al doilea la 29 septembrie.

La 6 octombrie 1966 s-a semnat actul de recep╚Ťie. ├Än acela╚Öi timp i s-a recunoscut oficial ╚Öi clasa de clasificare [2].

În cazul lui "Mircea" Registrul Naval German care acorda aceasta clasa [vezi nota #1] (Germanischer Lloyd - GL) a acordat navei-școală "Mircea" la ieșirea din șantier certificatul:

"MalteserKreuz 100 A4E", unde:

- Crucea: certifica ca vasul a fost construit sub controlul și respectând regulile Germanischer Lloyd [vezi nota #2]
- '100' certifica ca vasul corespunde 100% normelor de construc╚Ťie ale GL
- 'A' material de construc╚Ťie este o╚Ťelul
- '4' valabil 4 ani
- 'E' vasul poate naviga iarna (├«n condi╚Ťii de ghia╚Ť─â). 'E' simplu este clasa cea mai mica; max. este 'E4'

Aceasta clasa este valabila at├óta vreme c├ót vasul este supus unor controale periodice; ╚Öi GL verifica obligatoriu orice eventuale repara╚Ťii / modific─âri. Men╚Ťinerea clasei este important─â, pentru ca altfel asigurarea vasului ├«nceteaz─â sau primele de asigurare cresc mult.

╚śi nu ├«n ultimul r├ónd: este vorba de o pierdere a reputa╚Ťiei vasului ╚Öi a Rom├óniei. Important de exemplu pentru participarea la diverse regate interna╚Ťionale, etc.

Clasele de clasificare / Classification Clauses of the Institute of London Underwriters valabile în acest moment au fost actualizate la 1 aprilie 1952.

- Nota [#1]: pentru recunoa╚Öterea claselor este obligatoriu un Registru Naval; el pune la dispozi╚Ťie documenta╚Ťia (Certification of Classification) care certific─â starea vasului.
- Nota [#2]: la început crucea a fost asa-numita 'Hanseatenkreuz' / 'Crucea hanseatica'; ulterior aceasta cruce a devenit 'Malteserkreuz' / 'Crucea de Malta' , iar în timp de război a fost schimbată ocazional în "Crucea de Fier' germană.

[7] Echipaj și tehnică

├Än imagine este primul echipaj al "N.M.S. Mircea" / detaliu echipament naviga╚Ťie pe punte:


1 1939 primul echipaj 2 jpg jpeg


1 1939 primul echipaj 2a jpg jpeg

"Mircea" putea naviga cu vele și cu un echipaj redus, pentru ca avea instalate motoare electrice de manevra a velelor.


1 Controler cabestan centru jpg jpeg

Comenzi acustice:


1 Telegraf pupa jpg jpeg


1 Parime Bric Scoala Mircea 4 jpg jpeg


1 Mircea 5 jpg jpeg

├Än final: comanda de naviga╚Ťie: "Mircea" / ╚Öi drept compara╚Ťie cea a lui "Gorch Fock (II)":


1 Comanda Mircea 3 jpg jpeg
1 2011 GF Kiel 3 jpg jpeg


1 2011 GF Kiel 3 jpg jpeg

Autor: Ing. Dan-Eugen Sambra
www.facebook.com/Dan.Sambra.1/ 
www.facebook.com/Dan.Sambra.2/

Bibliografia:

[1] "Nava-╚ścoala Mircea", Valentin Ciorbea. Editura Academiei Navale "Mircea cel Batrin", Constan╚Ťa, 1999.
[2] "Germanischer Lloyd, Klassifikations- und Bauvorschriften". Verlag: Eigenverlag, Hamburg, 1998.