Dacia  R─âzboaiele cu romanii,  o lucrare de care aveam nevoie jpeg

Dacia. R─âzboaiele cu romanii, o lucrare de care aveam nevoie

├Äntotdeauna m-am ├«ntrebat de ce istoricii ┼či arheologii serio┼či nu r─âspund provoc─ârilor lansate de psoude-cercet─âtorii care apar frecvent ├«n media, cu privire la subiectele legate de daco-ge┼úi, r─âzboaiele daco-romane sau sinteza rom├óneasc─â. De asemenea, m-am mirat cum informa┼úii f─âr─â nicio sus┼úinere istoric─â ┼či arheologic─â sunt vehiculate ┼či promovate la infinit, ajung├ónd s─â fie crezute de mul┼úi oameni de bun─â credin┼ú─â.

├Äncerc├ónd ├«n c├óteva r├ónduri s─â abordez aceste subiecte ┼či s─â le prezint ├«n parametrii unui adev─âr istoric sus┼úinut arheologic, mi-a dat seama de unde vine ruptura. Pe de-o parte, certitudinile ┼čtiin┼úifice cu care lucreaz─â istoricii sunt departe de a fi senza┼úionale;pe de alt─â parte, uneltele folosite de ace┼čtia ├«n promovarea subiectelor ÔÇô imagini, reconstituiri, filme, infografii etc. ÔÇô sunt departe de a fi comparabile cu cele ale pseudo-istoricilor. Exist─â, a┼čadar, un univers mic, restr├óns, al arheologilor ┼či istoricilor, cu un limbaj codificat ┼či specializat, cu o ilustra┼úie ce poate fi pasional─â pentru cei din interior, cunosc─âtorii, dar care e anost─â, deloc atr─âg─âtoare pentru to┼úi ceilal┼úi. Mai mult, de cele mai multe ori, publicarea rezultatelor ┼či a descoperirilor arheologice nu este deloc ├«ncurajat─â. Din acest motiv, mul┼úi istorici ┼či arheologi consider─â drept un real succes apari┼úia unor articole ├«n publica┼úii cu circula┼úie ├«nchis─â, uit├ónd c─â eforturilor lor ├«nregistreaz─â ├«n acest fel un semi-e┼čec. Obiectivul principal, ┼či anume cunoa┼čterea corect─â a istoriei, este par┼úial ratat pentru c─â tocmai cea mai mare parte a publicului nu prime┼čte aceast─â informa┼úie.

MI L4349 JPG jpeg

Privind la canalele de televiziune specializate ├«n popularizarea istoriei, la revistele sau lucr─ârile ap─ârute ├«n Occident, ├«n┼úelegem c─â ├«n Rom├ónia, ├«n afara manualelor ┼čcolare ┼či a lucr─ârilor academice, exist─â extrem de pu┼úine volume ┼či articole redactate ├«ntr-un limbaj accesibil publicului iubitor de istorie;texte care s─â fie corecte din punct de vedere istoric ┼či care s─â exprime, acolo unde lucrurile nu se cunosc cu siguran┼ú─â, opinii sau scenarii c├ót mai apropiate de realitatea evenimentelor istorice. ├Än acela┼či timp, dorin┼úa publicului general de a afla c├ót mai multe lucruri este ├«n continu─â cre┼čtere. Neav├ónd acces la informa┼úiile academice, cu prea pu┼úine lucr─âri corecte din puncte de vedere istoric, cu muzee ┼či locuri de patrimoniu aflate ├«n ruin─â, mul┼úi asimileaz─â informa┼úii eronate provenite din filmele de propagand─â, realizate ├«n timpul Epocii de aur, sau din senza┼úionale articole de pres─â scrise f─âr─â pic de documentare.

Primul volum dintr-o serie

├Än acest context, apari┼úia unei lucr─âri precum DACIA. R─âzboaiele cu romanii, av├óndu-l drept autor pe Radu Oltean, este un act care trebuie salutat ┼či sus┼úinut. Altfel spus, era nevoie ÔÇô ┼či c├ót─â nevoie ÔÇô de acest volum. Subiectul, unul foarte la mod─â ┼či azi, a fost ├«n ultimii 50 de ani discutat ┼či ├«nc─ârcat cu foarte multe artificii na┼úionaliste ┼či propagandistice. Ceea ce ├«ncearc─â autorul s─â realizeze este tocmai ├«ndep─ârtarea derapajelor ┼či a exager─ârilor cu privire la subiect, dar ┼či eliminarea preten┼úiosului limbaj academic ultra-specializat, pentru a oferi publicului larg, iubitor de istorie, un suport informa┼úional corect despre daci ┼či romani. L─âs├ónd textul la o parte, un lucru e cert:piesa de rezisten┼ú─â a lucr─ârii o reprezint─â partea grafic─â, zona informa┼úional─â vizual─â, care atrage ca un magnet publicul ┼či care, din p─âcate, a fost ignorat─â de speciali┼čti ┼či folosit─â doar de cei care aveau un anumit set de priorit─â┼úi (mai cu seam─â de ordin propagandistic).

Cartea, care se anun┼ú─â a fi primul volum dintr-o serie, con┼úine peste 190 de imagini color:ilustra┼úii, artefacte, h─âr┼úi, monumente, reconstituiri, fotografii aeriene, stampe de epoc─â etc. Povestea acestui volum se termin─â ├«n anul 102 ┼či ├«n el g─âsim, puse cap la cap, toate ├«nt├ólnirile dintre daci ┼či romani p├ón─â la aceast─â dat─â. Studiind bibliografia pe care autorul a consultat-o, dar ┼či lista celor care i-au oferit ajutor, observ─âm c─â sunt adunate ├«n volum informa┼úii provenind din surse de prim─â m├ón─â:articole ┼či lucr─âri ale arheologilor specializa┼úi ├«n aceast─â perioad─â istoric─â;articole recente, dar ┼či lucr─âri consacrate.

├Än paralel cu subiectul principal, autorul ├«ncearc─â s─â realizeze ┼či o istorie a ┼čantierelor arheologice deschise de-a lungul vremii, analiz├ónd modul ├«n care acestea au contribuit la cre┼čterea num─ârului de date despre daci ┼či romani. Au fost ad─âugate ┼či informa┼úii conexe, unele mai vechi ┼či altele aflate ├«nc─â ├«n cercetare:├«ncerc─ârile de reconstituire a culorilor Columnei din anii ÔÇÖ70, reprezent─ârile dacilor din Forul lui Traian etc.

MI L4341 JPG jpeg

Reconstituirile istorice nu au avut tradiţie în România

Dup─â modelul occidental, Radu Oltean ├«┼či plaseaz─â povestea mereu ├«n interiorul evenimentelor, oferind cititorului o perspectiv─â inedit─â despre acele momente istorice;iar ilustra┼úia bogat─â ajut─â la o mai bun─â receptare informa┼úiilor scrise. Reconstituirile, f─âcute cu mult talent de autor ÔÇô ┼či cu mult─â aten┼úie la detalii ÔÇô ┼úin cont de sursele imagistice principale ale acestui conflict:Columna lui Traian ┼či Monumentul Triumfal de la Tropaeum Traiani (Adamclisi). De asemenea, o parte din ilustra┼úii au fost realizate ┼či cu ajutorul arheologilor, care au pus la dispozi┼úia graficianului informa┼úii cu privire la via┼úa cotidian─â a popula┼úiei dacice.

Lucrarea, ap─ârut─â ├«n condi┼úii grafice deosebite, este rodul unei munci desf─â┼čurate de autor pe parcursul a aproape patru ani de zile. Ea nu are ├«n spate o editur─â mare, ci se ├«nscrie ├«n proiectul Art Historia, pe care Radu Oltean, cunoscut pentru reconstituirile sale istorice extrem de am─ânun┼úite, l-a inaugurat cu mai mult─â vreme ├«n urm─â. La un moment dat, Radu Oltean f─âcea o foarte bun─â descriere a proiectului s─âu (iar aceast─â lucrare confirm─â crezul autorului):ÔÇ×Reconstituirile istorice realizate ├«n scopul popularizarii istoriei ├«ntr-un mod c├ót mai atr─âg─âtor, dar ┼či instructiv, nu au avut tradi┼úie la noi ├«n ┼úar─â. S-au perpetuat peste ani (┼či continu─â ┼či acum) ni┼čte stereotipuri de sorginte patriotard─â care ┬źeduc─â┬╗ ┼či formeaz─â ├«n mintea oamenilor ni┼čte imagini care rareori au leg─âtur─â cu trecutul. Art Historia ┼či-a propus s─â mai reduc─â din acest handicap prin editarea unor postere ce ├«nf─â┼úiseaz─â reconstituiri de ora┼če, monumente sau costume antice ┼či medievale. Nicic├ónd ni┼čte reconstituiri istorice nu au fost ilustrate cu mai mult─â aten┼úie pentru detaliu, pentru corectitudinea istoric─âÔÇŁ.

Dincolo de ceea ce ├«┼či propunea Radu Oltean cu posterele istorice, cartea de fa┼ú─â are ┼či atuul textului deparazitat de ├«nc─ârc─âtura ideologic─â ┼či scris ├«ntr-un limbaj accesibil at├ót tinerilor, c├ót ┼či adul┼úilor, iubitori de istorie, dar nu neap─ârat speciali┼čti. Lucrarea a ap─ârut, ├«ntr-un tiraj mai mic, ┼či ├«n limba englez─â, pentru a facilita accesul unui public mai larg la istoria (ilustrat─â) a r─âzboaielor dintre daci ┼či romani.