Cum au ajuns spiritele morţilor să transmită mesaje prin fotografii: escrocherii din epoca victoriană
Obiceiul macabru de a poza morţii alături de familie ca şi când ar fi fost vii s-a suprapus perioadei când a apărut fotografia spiritistă. O eroare fotografică a dus la dezvoltarea unei adevărate escrocherii la începutul secolului XIX.
Pasiunea pentru ocultism a omenirii există din cele mai vechi timpuri şi s-a dezvoltat în perioada medievală, când aproape orice fenomen inexplicabil, ieşit din tipare, ori un simplu comportament atipic erau asociate cu vrăjitoria.
Atracţia pentru tot ce nu putea fi înţeles de oameni a căpătat valenţe noi în plin proces de industrializare şi dezvoltare a ştiinţei. Apariţia primelor aparate de fotografiat, a acelor cutii care imortalizau momente din viaţă, s-a suprapus cu un puternic curent ocultist.
Epoca victoriană a Regatului Unit, perioada sub care este cunoscută domnia reginei Victoria (1837 – 1901), este plină de legende macabre alimentate în parte şi de anumite obiceiuri ale reginei. Un obicei înfiorător născut în acea perioadă e acela de a fotografia morţii alături de vii. Fotografia era la începuturi şi puţini erau cei care îşi permiteau să imortalizeze aspecte de familie. Aşa că se obişnuia ca, atunci când murea cineva drag, să aşeze mortul pe scaun ca şi când ar fi fost viu, cu familia alături. Poza cu mortul pe scaun era adeseori singura amintire de familie.
Mediumurile erau la mare căutare. Nevoia oamenilor de a avea şi dovezi în acest sens s-a concretizat după ce un fotograf a reuşit din greşeală să capteze o siluetă fantomatică într-o fotografie.
Americanul William Mumler s-a autoproclamat medium în arta fotografiei după ce în 1861 a surprins o prezenţă neomenească într-o fotografie. A fost vorba despre o dublă expunere accidentală într-o poză, fenomen pe care nimeni nu a putut să şi-l explice pe moment. Silueta abia perceptibilă, ca un fum care învăluia omul din fotografie, semăna din perspectiva lui Mumler cu un văr al acestuia care murise cu 12 ani înainte.
William Mumler a devenit obsedat să înţeleagă ce se afla în fotografie şi după zeci şi sute de experimente nereuşite a reuşit să devină un expert al tehnicii expunerii multiple. Aşa au început să apară pe bandă rulantă fotografii în care fantomele morţilor stăteau alături de oamenii vii. Pentru o şi mai bună reprezentare a spiritelor, Mumler a început să folosească fotografii ale morţilor din timpul vieţii pentru a realiza „fantomele”. Fiind atât de solicitat să găsească spirite, Mumler a încurcat pozele unor morţi cu ale unor oameni vii şi spritele din poze au ajuns să semene izbitor de mult feţe cunoscute ale unor personaje aflate în viaţă. Aşa a fost demascat mediumul în arta fotografiei.
În aceeaşi perioadă, francezul Edouard Isidore Buguet şi-a făcut reputaţia de fotograf spiritist fiind extrem de apreciat în cercuri selecte. Era preferat de aristocraţia vremii fiind solicitat să îi pozeze pentru a-şi revedea rudele dispărute. Onorariul acestuia era extrem de piperat şi nu îşi permitea oricine să păstreze pentru posteritate imagini cu „stafiile” răposaţilor. Şi acesta a fost demascat într-un final dar a rămas cu un cerc de susţinători alături care nu s-au îndoit nicio clipă de autenticitatea fotografiilor.
Setea pentru ocultism a dus la dezvoltarea acestui fenomen. Alt american, Fredrick Hudson a ajuns expert al fotografiei spiritiste şi a dus escrocheria la cote maxime, folosind aceeaşi metodă a expunerii prelungite. Hudson îi punea pe cei care veneau la pozat să stea nemişcaţi minute în şir. În acest timp, fiica sa îmbrăcată în alb se plimba în spatele lor şi crea un efect fantomatic. În 1874 a început declinul fotografului când înşelătoria a fost demascată.
Misteriosul lord Combermere
O fotografie celebră realizată în 1891 este cea în care apare lordul Combermere aşezat pe jilţul din bibliotecă deşi la acel moment erau efectuate funerariile acestuia. Fotografia a fost realizată de Sybell Corbett în timpul unei vizite la sora ei din Combermere Abbay (Cheshire – Anglia). A decis să facă o fotografie în bibliotecă folosind o expunere de aproape o oră. În acel interval nu a intrat nimeni în cameră şi totuşi în poză apare silueta abia perceptibilă a unui bătrân, nimeni altul decât lordul Combermere. Deşi expertizată de mulţi specialişti ai vremii, nu s-a putut demonstra manevra de falsificare şi a rămas un mister neelucidat.
Chiar şi în epoca modernă au continuat să apară fotografii în care apar umbre fantomatice. A rămas un mister pentru cercetători cum a fost realizată poza cunoscută sub numele „The Brown Lady”. Aceasta a fost realizată de Captain Provand în 1936 într-un castel din Norfolk – Anglia. În imagine apare o siluetă fantomatică de femeie care coboară pe scările conacului deşi la momentul imortalizării nu era nimeni pe scări.
FOTO: Colaj de poze spiritiste realizate de Mumler