Cristalul de Boemia: Istoria sticlei care a cucerit Europa  jpeg

Cristalul de Boemia: Istoria sticlei care a cucerit Europa

├Änc─â din perioada medieval─â, sticla produs─â ├«n Boemia a fost asociat─â luxului, cele mai pre╚Ťioase exemplare fiind colec╚Ťionate de familiile regale europene. Dac─â ast─âzi termenul ÔÇ×cristalÔÇŁ se refer─â la sticla care are ├«n compozi╚Ťie oxid de plumb, ├«n statele germane de la finalul secolului al XVII-lea (c. 1683) acesta definea un amestec de potas─â ╚Öi cret─â. F─âr─â impurit─â╚Ťi, incolor─â ╚Öi transparent─â, noua calitate de sticl─â imita cristalul de roc─â.

ÔÇ×Sticla de varÔÇŁ se diferen╚Ťia de sofisticatul ÔÇ×cristalloÔÇŁ vene╚Ťian prin rezisten╚Ťa crescut─â ╚Öi str─âlucirea lipsit─â de nuan╚Ťe, mult mai potrivit─â pentru t─âiere ╚Öi gravare. Cristalul de Boemia a devenit renumit ╚Öi datorit─â ├«ngem─ân─ârii lui cu tehnica antic─â a grav─ârii (gliptica), revitalizat─â (c. 1590-1606) de spiritul inovator al unor mae╚Ötri ╚Öi patroni ai artelor, noteaz─â Casa Filipescu-Cesianu, pe pagina de Facebook a muzeului.

Catalizatorul exploziei produc╚Ťiei de sticl─â din Boemia, din perioada Rena╚Öterii ╚Öi a Barocului, a fost ├«mp─âratul Rudolf al II-lea (1552-1612), recunoscut pentru patronajul oferit artelor ╚Öi ╚Ötiin╚Ťelor. Era totodat─â un pasionat colec╚Ťionar de specimene ale istoriei naturale. Cabinetul s─âu de curiozit─â╚Ťi (ÔÇ×wunderkammerÔÇŁ) cuprindea animale ├«mp─âiate, scoici uria╚Öe, trofee din India ╚Öi America dar ╚Öi mumii egiptene sau ÔÇ×demoni ├«nchi╚Öi ├«n sticleÔÇŁ. Lucr─ârile de art─â, c─âr╚Ťile rare, pietrele pre╚Ťioase sau animelele exotice se al─âturau unui altfel de cabinet de curiozit─â╚Ťi, format din ÔÇ×excentrici sclipitoriÔÇŁ: astronomi, astrologi, alchimi╚Öti, arti╚Öti ╚Öi artizani. Curtea din Praga a g─âzduit nume ilustre ale perioadei precum Johannes Kepler, Tycho Brahe, iar pictorul Giuseppe Arcimboldo (1527-1593) a de╚Ťinut calitatea de pictor al cur╚Ťii imperiale timp de 11 ani.


Portretul împăratului Rudolf al II-lea, pictat de Martino Rota

Rudolf al II lea jpg jpeg

├Än acest mediu al efervescen╚Ťei creatoare va inova maestrul Caspar Lehmann (1563/65-1622), perfec╚Ťion├ónd tehnica de t─âiere ╚Öi gravare a gemelor practicat─â de egipteni ╚Öi romani, adapt├ónd-o sticlei. Tehnica de ornamentare a suprafe╚Ťei utiliza discuri de cupru sau bronz de diferite dimensiuni ╚Öi profiluri, rotite pe un ax. Pe marginea ro╚Ťii se aplica o substan╚Ť─â abraziv─â, de obicei pulbere de ╚Ömirghel, amestecat─â cu ulei de in. T─âierea era utilizat─â pentru a crea fa╚Ťete care s─â reflecte/refracte lumina lum├ón─ârilor, ├«n timp ce prin gravare se produceau desene intricate de suprafa╚Ť─â.

Proiectele lui Lehmann, ├«n intaglio (Tiefschnitt) sau ├«n relief (Hochschnitt), dizolvau tradi╚Ťia decorativ─â a picturii cu email pe sticl─â, preponderent─â ├«n epoc─â. Pl─âcile decorative ╚Öi cupele sale erau gravate cu portrete ╚Öi subiecte alegorice. Decora╚Ťia floral─â era atent documentat─â iar precizia execut─ârii asem─ân─âtoare studiilor ├«n acuarel─â ╚Öi gravur─â, cel mai bine reprezentat─â de pocalurile ceremoniale. Proiectarea acestor cupe cu capac, inspirat─â de exemplarele din aur ╚Öi argint, va atinge un mare rafinament ├«n perioada baroc─â, ├«n opera lui Friedrich Winter. Rezultatele spectaculoase ale asocierii dintre materie ╚Öi tehnic─â vor impulsiona dezvoltarea unor ╚Öcoli de gravur─â, ├«n Boemia, Silesia ╚Öi Saxonia, prefa╚Ť├ónd produc╚Ťia remarcabil─â dintre anii 1685 ╚Öi 1750.

Lehmann a perfec╚Ťionat ╚Öi tehnica grav─ârii pe straturi de sticl─â suprapuse, fuzionate ├«n timpul arderii. ├Ändep─ârt├ónd prin gravare stratul superior, diferit colorat de cel cel inferior, se puteau realiza nenum─ârate jocuri cromatice.

Pahar, atelier Boemia, sec. XIX. Paharul, aflat ├«n expunere la Casa Filipescu-Cesianu, prezint─â un corp cu ╚Öase fa╚Ťete decorate cu motive vegetale aurite (vrejuri cu frunze) ╚Öi medalioane cu motive variate (buchete de flori, cornul abunden╚Ťei, atributele lui Asclepios) gravate

cristal  jpg jpeg
cristal 0 jpg jpeg

Dup─â o perioad─â de stagnare, cristalul gravat va cunoa╚Öte o rena╚Ötere ├«n secolul al XIX-lea, atunci c├ónd mae╚Ötrii din Boemia vor experimenta gravarea pe suprafe╚Ťe formate din 4 straturi diferit colorate. Astfel de piese, decorate cu portrete, scene de lupt─â sau cl─âdiri importante, puteau fi realizate doar de cei mai experimenta╚Ťi mae╚Ötri deoarece, cu fiecare strat ad─âugat, cre╚Ötea riscul fisur─ârii. Revigorarea cristalului de Boemia este datorat─â mae╚Ötrilor itineran╚Ťi care c─âl─âtoreau ├«n ├«ntreaga Europ─â, colabor├ónd cu diferite ateliere. Lucr─ârile lor din cristal t─âiat cu motive abstracte ╚Öi gravat cu desene inspirate din peisajul autohton vor ocupa locuri importante ├«n panopliile colec╚Ťionarilor sau ├«n vitrinele re╚Öedin╚Ťelor somptuoase.

Autor: Alexandra Rusu / Casa Filipescu-Cesianu

Bibliografie:

Dwight P. Lanmon, David Whitehouse, Glass in the Robert Lehman Collection, Metropolitan Museum of Art, New York, 1993.
Judith Miller (ed.), Antiques Encyclopedia, Octopus Publishing Group, London, 2017.