Cine a fost proprietarul primului automobil înmatriculat în București?  jpeg

Cine a fost proprietarul primului automobil înmatriculat în București?

­čôü Istoria automobilului
Autor: Redac╚Ťia

Muzeul Na╚Ťional de Istorie a Rom├óniei (MNIR) de╚Ťine unul dintre cele mai vechi automobile existente ├«n Rom├ónia: F.N. Herstal, fabricat ├«n anul 1900, ├«n Belgia. Automobilul, produs la Fabrique Nationale d`Armes de Guerre, poart─â seria de fabrica╚Ťie 40 ╚Öi a fost primul vehicul ├«nmatriculat ├«n Bucure╚Öti, la ├«nceputul secolului trecut, purt├ónd num─ârul 1B. 

Proprietarul automobilului a fost Bazil George Assan (1880-1918), fiul industria╚Öului care a construit ├«n 1853, la Bucure╚Öti, prima moar─â ac╚Ťionat─â de un motor cu aburi, expus─â acum la Muzeul Tehnic ÔÇ×Dimitrie LeonidaÔÇŁ, conform MNIR. 

Automobilul are o caroserie de tip faeton cu dou─â locuri. Propulsia este asigurat─â de un motor bicilindric dispus transversal, ├«n fa╚Ť─â. Motorul este pus ├«n func╚Ťiune prin ac╚Ťionarea unei manivele care, introdus─â printre spi╚Ťele ro╚Ťii st├ónga fa╚Ť─â, se cupleaz─â la arborele cotit. Aprinderea se realizeaz─â prin sc├ónteie electric─â furnizat─â de dou─â magnetouri de joas─â tensiune. Un rezervor de gazolin─â este plasat sub bancheta pasagerilor, combustibilul ajung├ónd printr-o conduct─â ├«ntr-un ┬źamestec─âtor┬╗ (precursorul carburatorului).

Tot sub banchet─â se afl─â rezervorul de ap─â, r─âcirea fiind asigurat─â de un radiator de tip serpentin─â. Din p─âcate, carcasa metalic─â de protec╚Ťie a acestuia nu mai exist─â. Fr├óna de serviciu, cu band─â, ac╚Ťioneaz─â prin intermediul unei pedale asupra unui tambur fixat central, pe arborele de transmisie. Simultan, se realizeaz─â ╚Öi decuplarea motorului de transmisie prin deplasarea curelei de pe tamburul fix pe tamburul liber. Fr├óna de m├ón─â ac╚Ťioneaz─â pe cei doi tamburi ai pun╚Ťii spate.

Foto:´╗┐ Muzeul Na╚Ťional de Istorie a Rom├óniei

002 Automobil FN Herstal jpg jpeg

Transmisia are dou─â trepte de vitez─â ╚Öi func╚Ťioneaz─â prin intermediul a dou─â curele de fric╚Ťiune ├«ncruci╚Öate. Ambreiajul este de tipul progresiv cu band─â, schimbarea vitezelor f─âc├óndu-se prin deplasarea unui levier plasat pe coloana de direc╚Ťie (tr. I/st├ónga, tr. a II-a/dreapta). De la arborele de transmisie, cuplul este transmis prin intermediul a dou─â lan╚Ťuri, solu╚Ťie folosit─â la automobilele F.N. p├ón─â ├«n anul 1906, c├ónd s-a trecut la produc╚Ťia sub licen╚Ťa firmei Rochet-Schneider. 

Ambele pun╚Ťi sunt rigide, suspensia fiind asigurat─â de arcuri longitudinale cu foi. Ac╚Ťionarea direc╚Ťiei se face prin intermediul unui lan╚Ť ╚Öi dou─â leviere de direc╚Ťie. Accelera╚Ťia este ac╚Ťionat─â manual printr-o rozet─â de pe coloana de direc╚Ťie ╚Öi un sistem de scripe╚Ťi. Pentru a putea circula noaptea, automobilul este dotat cu dou─â felinare cu petrol. Ro╚Ťile sunt prev─âzute cu bandaje de cauciuc.

├Än leg─âtur─â cu acest automobil exist─â ╚Öi o istorioar─â cu iz anecdotic: pentru c─â prin╚Ťul George Valentin Bibescu dorea ca automobilul lui s─â fie primul ├«nmatriculat, dar vehiculul lui Assan primise deja nr. 1, Prefectura Capitalei a g─âsit o solu╚Ťie deÔÇŽ compromis, ├«nregistr├ónd ma╚Öina prin╚Ťului cu num─ârul 0.