Cetatea dacică Bănița  Foto Daniel Guță  ADEVĂRUL (77) JPG

Cetatea dacică inaccesibilă turiștilor. Un loc prea riscant pentru a deveni obiectiv turistic

Aflată de peste două decenii în patrimoniul cultural mondial UNESCO, cetatea dacică Bănița din Hunedoara a rămas inaccesibilă turiștilor. Locul este considerat prea riscant pentru a fi propus ca obiectiv turistic.

Cetatea dacică Bănița din Hunedoara a rămas inaccesibilă turiștilor care vor să o exploreze cu familia, indiferent de anotimp.

Nu a fost amenajat niciun traseu de vizitare a sitului arheologic, poteca abruptă spre cetate nu este marcată corespunzător, astfel că turiștii se pot rătăci ușor și se pot pune în pericol din cauza pantei abrupte, iar cei care au de gând să viziteze așezarea însoțiți de copii sau de animale de companie sunt nevoiți să își ia gândul de la o astfel de expediție.

În urmă cu un secol și jumătate, vechiul drum prin cheile de la poalele cetății a fost transformat în terasament al căii ferate a cărbunelui, Simeria - Petroșani, astfel că turiștii s-ar putea trezi prinși între trenurile care traversează locul strâmt, mărginit de stânci.

Cetatea dacică Bănița, păzită

De doi ani, când așezarea, aflată în vecinătatea orașelor Petrila și Petroșani, a intrat în administrarea Consiliului Județean Hunedoara, angajații unei firme de pază îi întâmpină pe vizitatori la poalele cetății, însă de obicei le spun turiștilor să nu se aventureze spre cetate.

„Ni s-a spus să nu mergem, pentru că riscăm să ne rătăcim, nefiind amenajat vreun traseu spre cetate. Nu am crezut că va fi atât de greu. Am mers vreo jumătate de kilometru pe marginea liniei ferate, până la podul din dreptul căruia putem aborda dealul. Apoi am luat-o pe potecă, însă nu am reușit să urmărim marcajele. Am urcat abrupt ținându-ne de copaci, pietre și rădăcini. Pe deal nu am găsit decât câteva pietre, vreo două steaguri agățate de crengi și priveliștea Văii Jiului și a țării Hațegului. La întoarcere ne-am rătăcit de mai multe ori, ajungând pe marginea prăpastiei. A fost o experiență obositoare”, spune Maria, o tânără venită din Deva, în excursie la Cetatea dacică Bănița.

Rangerii și reprezentanții Consiliului Județean Hunedoara nu recomandă nici ei „cățărarea” pe situl UNESCO. Din fericire, cei care ajung la poalele așezării antice găsesc în vecinătatea ei două locuri spectaculoase și mai accesibile.

Citește mai multe amănunte pe adevarul.ro