cladire gara teius

Trei gări istorice din Transilvania, vechi de peste 100 de ani, vor fi modernizate

📁 Patrimoniu
Autor: Dorin Ţimonea
🗓️ 12 februarie 2024

Sucursala Regională de Căi Ferate Brașov a lansat procedura de achiziție pentru modernizarea a trei stații feroviare istorice din Transilvania: Teiuș, Aiud și Războieni.

Achiziția se va face pe trei loturi, corespunzătoare celor trei proiecte de investiții. Valoarea totală estimată a contractului (contractelor) este cuprinsă între 33.480.656 de lei și 36.648.328 de lei (aproximativ 7 milioane de euro), în funcție de scenariul ales pentru fiecare stație.

Proiectul are următoarele obiective specifice:

- modernizarea/repararea clădirilor din stațiile de călători (în funcție de scenariu, modernizarea se va face adaptând capacitatea la cerere), cu accentul pus pe spațiile destinate serviciilor pentru călători, pe zona comercială, dar și a facilităților pentru persoanele cu mobilitate redusă, handicap vizual, auditiv;

Imagine istorică cu Gara Teiuș (foto Arhivă Adevărul)
Imagine istorică cu Gara Teiuș (foto Arhivă Adevărul)

- asigurarea cu sisteme noi de ventilație/încălzire; înlocuirea instalațiilor electrice, sanitare, termice, PSI etc;

- reabilitarea/modernizarea piețelor gărilor și parcărilor;

- modernizarea echipamentului și rețelelor de telecomunicații, date și supraveghere video, inclusiv informarea călătorilor; asigurarea elementelor de siguranță și confort pentru călători, reprezentate de balustrade, rampe pentru persoane cu dizabilități etc.

Proiectul de modernizare al Gării Teiuș poate costa maxim 15,7 milioane de lei, cel de la Aiud - maxim 8,5 milioane de lei, iar Gara Războieni - maxim 12,3 milioane de lei. Sumele exacte vor rezulta în urma desfășurării licitației publice. Termenul limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este data de 18 martie 2024.

Gara din Războieni (foto: Adevărul)
Gara din Războieni (foto: Adevărul)

Gara din Teiuş, una dintre cele mai frumoase şi monumentale din ţară, a ajuns într-o stare avansată de degradare. Clădirea a fost construită în actuala formă între 1905 şi 1908 şi nu a mai fost reabilitată de zeci de ani. A fost printre primele edificate pe teritoriul actual al României, în ceea ce s-a numit „prima epocă de aur" a construcţiilor de căi ferate, între 1867 şi 1873, când în Transilvania s-au deschis 14 linii ferate, însumând 1.150 kilometri. Este cel mai important nod de cale ferată din Transilvania, aflându-se la intersecția a două dintre cele mai importante magistrale de căi ferate 300 (Brașov - Cluj-Napoca) și 200 (Brașov - Arad).

Gara Aiud este mai puțin monumentală și datează din 1912, fiind o oprire importantă pe magistrala 300. Gara Războieni, în schimb, are, de asemenea, o mare importanță istorică, datând de la începutul secolului XX. Este nod de cale ferată, pe aici trecând trenurile spre Târgu Mureș și Cluj-Napoca.

Sursa: adevarul.ro