Aeroportul Otopeni, de la baz─â militar─â a Germaniei naziste, la cel mai mare aerodrom din ╚Ťar─â jpeg

Aeroportul Otopeni, de la baz─â militar─â a Germaniei naziste, la cel mai mare aerodrom din ╚Ťar─â

­čôü Curiozit─â┼úile ┼či culisele istoriei
Autor: Diana Toea
­čŚô´ŞĆ 17 iulie 2012

Aeroportul Interna╚Ťional Henri Coand─â este cel mai mare, cel mai modern ╚Öi cel mai tranzitat aerodrom din Rom├ónia. Numai ├«n anul 2010, de pe Otopeni au zburat aproape cinci milioane de pasageri.

Istoria Aeroportului Otopeni, scrie Adev─ârul, ├«ncepe s─â prind─â contur ├«n timpul celui de-al Doilea R─âzboi Mondial. ├Äntre 1940 ╚Öi 1944, pe actualul teren al aerodromului a func╚Ťionat o baz─â militar─â pentru Germania lui Hitler. ├Äntre 1944 ╚Öi 1965, infrastructura existent─â, adic─â o pist─â de 1.200 de metri ╚Öi cl─âdirile anexe, a fost utilizat─â de avia╚Ťia militar─â rom├ón─â.

P├ón─â ├«n 1965, numai Aeroportul B─âneasa (actualmente Aurel Vlaicu) opera zboruri comerciale. Cre╚Öterea traficului aerian impune construirea unui nou aeroport. Procesul de transformare a bazei aeriene militare ├«n Aeroportul Interna╚Ťional Bucure╚Öti-Otopeni prime╚Öte und─â verde.

Lucrările au vizat, în principal, modernizarea pistei existente, astfel încât să permită aterizarea aeronavelor de mare capacitate. Pista modernizată ajunsese la o lungime de 3.500 de metri, fiind mai lungă decât cea a Aeroportului Orly din Paris. În programul de modernizări a fost inclus și un nou terminal de pasageri, atât pentru zboruri interne, cât și pentru zboruri externe.

Foaier pentru celebrit─â╚Ťi, la vizita lui Nixon

Un aspect important al moderniz─ârii aeroportului a fost crearea unui foaier pentru celebrit─â╚Ťi, ├«n 1969, odat─â cu vizita pre╚Öedintelui SUA, Richard Nixon, ├«n Rom├ónia. Astfel, pe 2 august a avut loc inaugurarea Salonului Oficial al Aeroportului.

În 1970, a fost construită aerogara pentru pasageri, cu o capacitate de prelucrare de 1, 2 milioane de călători pe an.În anul 1986 a fost inaugurată a doua pistă, cu o lungime de 3.500 de metri, și a fost implementat un nou sistem de balizaj. Capacitatea de prelucrare ajunsese la 35 de aeronave pe oră.

Aeroportul ├«ncepe derularea unui vast program de investi╚Ťii, ├«n anul 1991, respectiv ÔÇ×Dezvoltarea ╚Öi Modernizarea Aeroportului Interna╚Ťional Bucure╚Öti-OtopeniÔÇč, ├«mpreun─â cu un joint-venture rom├óno-italian (Italstrade, S.E.A. Milano, C.C.C.F).

image image image

├Än 1993, aerodromul devine membru cu drepturi depline al ACI (Airport Council International). Terminalul ÔÇ×Plec─âri Interna╚ŤionaleÔÇč, cu o capacitate de prelucrare de 1.200 de pasageri pe or─â de v├órf, ├«╚Öi deschide por╚Ťile ├«n 1997.Sala de ├«mbarcare este prev─âzuta cu cinci avio-punti pentru accesul pasagerilor direct la aeronava.

├Än anul 2000, este inaugurat fluxul de pasageri ÔÇ×Sosiri Interna╚ŤionaleÔÇč, ca rezultat al unui proces de reamenajare ╚Öi reorganizare a vechii aerog─âri. ├Än anul urm─ârtor este dat─â ├«n folosin╚Ť─â parcarea public─â aferent─â terminalului Sosiri (trei niveluri cu 900 de locuri).  ├Än 2003, se inaugureaza Terminalul Curse Interne, av├ónd o capacitate de 200 de pasageri pe or─â de varf pentru fiecare dintre cele dou─â fluxuri (Plec─âri ╚Öi Sosiri).

La ├«mplinirea a 35 de ani de activitate aeronautica civil─â, ├«n septembrie 2004, aeroportul prime╚Öte numele ilustrului pionier al avia╚Ťiei rom├óne╚Öti ╚Öi mondiale, Henri Coand─â. ├Än cadrul Programului strategic de dezvoltare, s-a elaborat planul pentru construirea Terminalului 2 de pasageri. Acesta ar urma s─â fie construit p├ón─â ├«n 2022 ╚Öi alc─âtuit din patru module, fiecare modul av├ónd o capacitate de cinci milioane de pasageri pe an.

Sursa:www.adevarul.ro