Pictorul Ion Marinescu-Vâlsan, o carieră controversată
În Salonul Vilei cu clopoței (Muzeul Nicolae Minovici – n.r.), vizitatorii vor putea admira cel mai grandios tablou al colecției: o natură moartă cu flori de câmp, pictată de către Ion Marinescu-Vâlsan (n. 1866, Argeș – d. 1935, București).
Spectatorul trebuie să privească însă cu răbdare tabloul de mari dimensiuni, pentru a vedea cum florile plăpânde se conturează discret pe fundalul negru care domină compoziția, notează Muzeul Nicolae Minovici, pe pagina de Facebook a instituției.
Născut în satul Mălureni în 1865, Ion Marinescu (așa cum a fost cunoscut la debut) s-a pregătit inițial pentru o carieră didactică, absolvind o școală normală de învățători. Predând pentru câțiva ani, el și-a descoperit vocația creatoare și s-a înscris la Școala de Belle Arte din București. A continuat ulterior pregătirea artistică prin călătorii de studiu la Munchen, Paris, Veneția și Florența.
Perioada debutului și anii următori au fost unii favorabili, artistul atrăgând atenția cronicarului B. Brănișteanu, care l-a numit un „pictor țăran”, elogiindu-i astfel, în spiritul vremii, legătura cu peisajele și cutumele locale. Ziaristul documenta, de altfel, vizita acestuia în satul Mălureni:
„Fiu de moșnean, Marinescu nu-și dezice originea de loc... Și-a păstrat costumul, și-a păstrat obiceiurile... E harnic fără de măsură. Am vizitat atelierul său—un atelier național. Într-o casă cu aspect țărănesc, două odăi mici. În fața casei, un fel de cerdac lung. Casa joasă și cu ferestre mici. În curte verdeață. Într-una din odăi un pat țărănesc, acoperit cu o pătură, iar rezemate de pereți, băgate sub pat și sub mese,— sute și sute de tablouri”.
De-a lungul timpului, s-a conturat cu consecvență filtrul prin care pictorul a fost prezentat publicului – modestul meșteșugar, provenit din și rămas în mediul rural natal, pe care nici școala și nici experiențele unor mari centre de artă nu l-au înstrăinat de legătura sa cu tradiția – înțeleasă ca spațiu și sensibilitate. Mai precis, „pictorul-țăran” rămânea fidel lumii încă necorupte de civilizație a satului și acelui spirit al locului sau voinței de a crea, care a ghidat atâtea generații înaintea sa.
La jumătatea anilor 1920, un episod nefast a pus însă în primejdie reputația micului maestru, bănuit că ar fi falsificat opere de artă, semnându-le cu numele unor artiști precum Nicolae Grigorescu, Sava Henția ș.a.m.d. În urma unei lungi anchete, s-a dovedit că un anume negustor de tablouri, Grigore Platon, i-a cumpărat la un preț modic sute de tablouri, vânzându-le altor negustori și colecționari drept lucrările cu semnături false. În final, considerat nevinovat, Marinescu-Vâlsan a fost achitat de orice penalitate, pe când făptașul a fost condamnat la 2 ani de închisoare corecțională pentru escrocherie și abuz de încredere.
Imitând într-o perioadă stilul pictorului Ion Andreescu, lucrările lui Marinescu-Vâlsan au fost de multe ori, atribuite celui dintâi. Rămâne celebru cazul colecționarului Krikor Zambaccian, care a achiziționat în 1938 patru pânze, ale lui Andreescu, până atunci necunoscute, care s-au dovedit a fi realizate, de fapt, de către pictorul argeșean.
Totodată, faptul că fiul său a început să își semneze propriile lucrări folosind doar numele de familie a contribuit negativ la posteritatea carierei lui Ion Marinescu-Vâlsan. Reluând teme, motive și chiar stilul operelor tatălui său, acesta nu i-a atins însă măiestria. Multe dintre picturile lor au ajuns să fie de altfel confundate, aspect care a dus la scăderea valorii operei bătrânului artist.
La dispariția sa în 1935, poeta Claudia Millian contura portretul unui artist naiv, care și-a dedicat opera elogierii satului, fiind dotat cu forța unei sensibilități care îi întrecea măiestria: „Marinescu-Vâlsan a fost un rustic și ca viață și ca artă. Strâns legat de pământul lui natal, îndrăgostit de frumusețea Argeșului și a peisagiului cu coline înflorite, unde a trăit, el a întrebuințat paleta, pentru desfătarea lui și a naturii în care trăia. Arta lui autodidactă, pornită numai dintr-un sentiment de alianță cu natura, n-a cunoscut nici rafinarea penelului, nici a liniei. El a întruchipat simplu, cu emoția iubitorului de pământ, chipuri și colturi, din pământul în care s-a pomenit”.
Surse:
B. Brănișteanu, „Un pictor țăran”, Adevărul, 12 mai 1901, p. 1
Claudia Millian, „Marinescu-Vâlsan”, Dimineața, 27 septembrie 1935, p. 2
Enciclopedia Argeșului și Muscelului, Vol. III, Muzeul Județean Argeș, Pitești, 2012
Petre Oprea, Aspecte ale comerțului de artă bucureștean în secolul XX, Editura Maiko, București, 2005
Tudor Octavian, Pictori români uitați, Noi Media Print, 2003