Uniunea Sovietică și salvarea venită din partea capitalismului
Statul comunist a fost întemeiat în anul 1917 și s-a motivat că reprezintă un univers nou, construit numai pe baze avansate, științifice. Propaganda susținea că o să fie o fericire universală pentru muncitori și țărani, toți fiind scăpați de exploatarea omului de către om. Acest paradis terestru nu era însă pe gustul reprezentanților capitalismului și a fost necesară o supradimensionare a industriei cu profil militar pentru a face față încercuirii imperialiste.
Anul 1941 a adus declanșarea ostilităților cu o altă forță ideologică de pe continentul european și trupele comuniste n-au putut să facă față diviziilor germane până la periferiile Moscovei și ale Leningradului. Având și ajutor occidental, Armata Roșie a trecut la ofensivă și a reușit în mai 1945 să înfigă steagul partidului unic pe o clădire ruinată din Berlinul mult dorit.
Conflictul s-a încheiat, dar istoricii au început vii dezbateri despre importanța livrărilor de bunuri și arme din Marea Britanie și din SUA. Partea sovietică n-a putut să nege evidența sosirilor de nave, dar au fost găsite formulări prin care să se demonstreze că aceste încărcături aduse cu mare dificultate au fost prea reduse cantitativ în raport cu efortul de război al eroicelor popoare sovietice. Oare să fie o teză corectă din punct de vedere logic și științific?
Cercetătorii au descoperit tot felul de documente despre cantitățile și felul mărfurilor expediate spre statul comunist și se poate spune cu cea mai mare hotărâre că Aliații vestici au fost salvatorii și ocrotitorii lumii lui Iosif Stalin pe care-l vedeau drept dușmanul lui Adolf Hitler. Ofițerii germani se mirau de ce nu pot să oprească tăvălugul rusesc și se poate spune că această presiune era realizată cu ajutorul artileriei, tancurilor și al aviației.
Se adăuga și eroismul maselor de soldați sovietici. Puterea de foc este esențială în războiul modern, dar contează fundamental viteza de transport a armamentul greu și cea de refacere a stocurilor de combustibil și muniții. Calea ferată asigura un trafic intens, dar distanțele și pierderile în material rulant limitau manevrele armatelor staliniste. SUA au trimis 1.981 de locomotive și 11.155 de vagoane pentru deplasarea trupelor și a materialelor strategice. În plus, au fost oferite instalații pentru întreținerea căilor ferate și astfel au fost reduse întârzierile în pregătirea ofensivelor de amploare.
Trenul are o mare capacitate de transport, dar nu poate să manevreze și orice lovitură asupra căii de rulare poate să blocheze sau să întârzie convoaie întregi. Mijloacele auto erau esențiale pentru obținerea mobilității pe spații vaste și Germania se confrunta permanent cu insuficiența camioanelor și a combustibilului.
SUA au trimis 427.284 de camioane de cea mai bună calitate, care erau capabile să străbată terenuri mlăștinoase sau accidentate. În plus, erau foarte bune pentru a purta lansatoare multiple de rachete, adică să devină celebrele Katiușa. Folosite la orice, mijloacele motorizate permiteau părții sovietice să pregătească mari ofensive în sectoare diferite de front și astfel partea germană nu avea timp să deplaseze forțele de acoperite spre noul teatru de operațiuni. Se adăugau 50.501 Jeep-uri, automobile ce păreau micuțe la o primă vedere. Erau însă deosebit de importante pentru că aveau mobilitate în teren dificil și erau utile la orice. Puteau să transporte comandanți și răniți, să care muniție sau să tracteze tunuri ușoare. Mașinile americane erau deosebit de robuste și puțin pretențioase, un fel de catâri moderni.
Viteza rămâne esențială în războiul modern și mereu ofițerii sunt în criză de timp. Numai mașinile pot accelera orice acțiune și motocicleta putea să fie un instrument ideal pentru deplasarea curierilor cu tot felul de documente, a ofițerilor sau pentru cercetare. Numai SUA au trimis 35.041 exemplare în variantă militară, adică special construite pentru o rezistență superioară.
Inamicul se poate retrage din fața unor forțe copleșitoare pentru a încropi o nouă linie de rezistență și orice minut de întârziere poate să genereze necazuri deosebite în viitoarele confruntări. Partea sovietică a descoperit că tancul T-34 poate să ducă o mulțime de infanteriști pe spatele lat, dar viteza de acțiune scădea pentru că manevrele bruște ar fi generat accidentări și moarte. Erau necesare blindate specializate și care să dispună de ceva putere de foc și conducerea de la Washington a fost grijulie și la acest capitol. Au fost deplasate spre imperiul comunist 13.303 transportoare blindate și tractoare, drumurile desfundate fiind mai ușor de înfruntat.
Conducerea de la Washington a făcut eforturi deosebite pentru a menține Armata Roșie la un nivel cât mai ridicat și chiar se poate spune că au fost trimis prea mult material pentru un aliat care era inamic din punct de vedere ideologic. Chiar dacă au fost aceste livrări, conducerea de la Kremlin a luat măsuri pentru oprirea fluxului de mărfuri occidentale pentru că erau de calitate și populația putea să-și pună întrebări asupra rostului industriei de tip stalinist.
Dezvoltarea transportului a fost fundamentală pentru succesele forțelor sovietice în ultimul război mondial deschis, dar este prea greu să recunoști meritele celui pe care vrei să-l distrugi din motive ideologice. Ura viscerală a fost caracteristica de bază a lumii totalitare și este promovată în continuare cu orice preț.
Foto sus: Soldați sovietici în drum spre front (autor: V. Kinelovskiy / RIA Novosti Commons)