O pictura lui Nicolae Grigorescu e cea mai scump vândută din România jpeg

O pictura lui Nicolae Grigorescu e cea mai scump vândută din România

📁 Carte
Autor: Roxana Veliche

 Pictura "Cârciumă la Rucar", semnată de Nicolae Grigorescu, a fost vândută miercuri, 23 martie 2011, cu 230.000 de euro, devenind cea mai scumpă operă de artă vândută până acum în România într-o licitaţie publică, potrivit Casei de Licitaţii Artmark.

Această operă era estimată anterior licitaţiei la o valoare cuprinsă între 80.000-140.000 euro. Reprezentanţii Artmark estimau iniţial că o altă lucrare a lui Grigorescu, "La marginea pădurii", va deveni cea mai scumpă operă de artă vândută pe piaţă din România. Acest tablou a fost adjudecat miercuri seară cu 200.000 euro.

 Cele două picturi semnate de Grigorescu au depăşit, astfel, recordul stabilit anul trecut pe piaţa de artă din România tot de un alt tablou al pictorului, "Păstoriţă", care s-a vândut cu 175.000 euro in decembrie 2010. Tot anul trecut, in septembrie, celebrul "Car cu boi" al lui Nicolae Grigorescu a fost vandut pentru 155.000 de euro.

 În cadrul licitaţiei de miercuri s-au înregistrat recorduri de autor şi pentru tablourile "Flori de primăvară", de Ştefan Luchian şi "Mare fermecătoare", de Ion Ţuculescu, vândute cu 155.000 de euro, respectiv 105.000 de euro.

Tabloul "Cârciumă la Rucar" (ulei pe lemn, 26, 5 x 45 cm) a făcut parte din colecţia lui Ion Luca Caragiale şi a participat la două expoziţii dedicate operei maestrului Nicolae Grigorescu.

Pictura se află reprodusă în mai multe monografii ale creaţiei grigoresciene. Recunoscută ca reprezentativă pentru perioada sa de deplină maturitate artistică (cca. 1895-1904), „Cârciuma la Rucăr” este una dintre capodoperele în care Grigorescu redă atmosfera tipică a satului muntenesc.

Pictura "Cârciuma la Rucăr" intră in acea categorie bine definita a peisajelor de pelerinaj muntenesc, pe care Grigorescu le-a simtit  inca de tanar. Acest spirit al calatoriei era la fel de puternic chiar şi in anul morţii, 1907, când îi declara lui Al. Vlahuţă dorinţa unei călătorii prin ţară în cursul verii. La Rucăr, Grigorescu a poposit în mai multe rânduri, de fiecare dată surprinzând în picturile sale altceva, în funcţie de perioadă şi interes. In stânga jos al tabloului se regăseşte inegalabila semnatură a pictorului, făcută în acuarelă roşie.

Nicolae Grigorescu (1838-1907), alături de Andreescu şi Luchian,  este considerat printre  fondatorii picturii române moderne.  Prin realismul şi măiestria excepţională, prin sinceritatea şi lirismul ei, creaţia lui Grigorescu a reuşit să influenţeze pictura românească, dominată până la el de preceptele rigide şi schematice ale academismului, şi a ridicat-o pe aceasta la o înaltă treaptă de dezvoltare.