O expoziţie de gravură japoneză este deschisă la MNAR jpeg

O expoziţie de gravură japoneză este deschisă la MNAR

📁 Carte
Autor: Alexandru Zaharia

Organizată în semn de omagiu şi de solidaritate faţă de poporul japonez, greu încercat în urma cutremurului din 11 martie, expoziţia de gravură japoneză de la Muzeul Naţional de Artă al României, „Pelerinaj la Muntele Fuji. Gravuri de Katsushika Hokusai“, este deschisă până la 31 iulie.

Sunteţi invitaţi într-o călătorie imaginară în arhipelagul japonez, prin intermediul lucrărilor marelui gravor Katsushika Hokusai (1760-1849). Celebrei serii „Cele treizeci şi şase de vederi ale muntelui Fuji“, apărută pentru primă dată între anii 1829-1833, artistul i-a adaugat ulterior încă zece lucrări. Datorită imensului lor succes, cele 46 gravuri au fost imprimate în mai multe ediţii, atât în timpul vieţii lui Hokusai, cât şi postum. În cadrul expoziţiei sunt prezentate 38 de piese din colecţiile MNAR, publicate în tiraje moderne, de bună calitate, la începutul secolului al XX-lea.

Katsushika Hokusai s-a născut la Edo (noul Tokyo), în octombrie sau noiembrie 1760. A devenit cunoscut datorită seriei „Thirty-Six Views“ („Cele treizeci şi şase de vederi ale muntelui Fuji“), care include lucrarea „The Great Wave off Kanagawa“, creată în anii 1820, parte a obsesiei pentru Muntele Fuji. Se spune că tatăl său a fost fabricant de oglinzi. Hokusai, pe numele său din copilărie Tokitarō, a început să picteze la vârsta de 6 ani. De-a lungul vieţii, artistul a avut cel puţin 30 de nume.

La vârsta de 12 ani, a fost trimis de tatăl lui la o librărie, iar la 14 ani a devenit ucenicul unui sculptor în lemn, pentru care a lucrat până la 18 ani, când a fost acceptat în atelierul lui Katsukawa Shunshō. Sub numele Shunrō, dat de maestrul său, Hokusai a publicat, în anul 1779, primele sale lucrări, o serie de picturi ce înfăţişază actori Kabuki. Treptat, a trecut de la portretizarea curtezanelor şi a actorilor la peisaje, ce marchează un moment de vârf în istoria artei japoneze de tip ukiyo-e (imagini ale lumii trecătoare). Popularitatea extraordinară de care s-au bucurat gravurile lui Katsushika Hokusai se explică prin importanţa muntelui Fuji în mentalul colectiv japonez, fiind înfăţişat în toate anotimpurile şi în varii ipostaze.

Viziunea artistică originală a lui Hokusai se manifestă în redarea scenelor de viaţă cotidiană, ce ocupă un loc semnificativ în economia imaginii şi care au adus un plus de noutate seriei. Surprinse în diverse îndeletniciri, pe mare, la muncă sau în momente de odihnă, aflate în armonie sau în luptă cu natura, personajele lui Hokusai sunt realizate cu un realism mai puţin obişnuit pentru tradiţia artistică japoneză.